richard 1 Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Pjotr:Zou die Manger toch eerst eens zelf gaan beluisteren bij Remo. Dit is een belangrijk advies, Mangers klinken fantastisch maar anders dan je gewend bent. Wie weet is het wel niet je smaak, dan wordt het wel een erg kostbaar experiment.Naast dat de sweetspot klein is zijn ze erg gevoelig voor de kwaliteit van de aangesloten versterker en bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Pjotr:Hoi Jasper, Zou die Manger toch eerst eens zelf gaan beluisteren bij Remo. Toen ik daar een paar maanden geleden was kon dat niet. Ze worden alleen op bestelling geleverd, of zo (en er stond geen demo model) Wat vinden jullie trouwens van een Thiel C2-95 + C2-23 combinatie als 2 weg satelliet? Wat voor filterstijlheid zou een goede keuze zijn en bij welke frequentie (2500 of 3000)? Of liever een C2-89 (vanaf circa 150 Hz)? http://www.accuton.com/e/data/products/c_d..._c_drivers.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 9 september 2003 Report Share Posted 9 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Jasper, 3 heb je er echt niet nodig. Maar ze vragen wel voor een aparte kastconstructie. Net als met electrostaten is het membraam zo dun, dat de uitfase golven in een gesloten kast dwars door het membraam gaan, met alle negateive gevolgen van dien. Dus ze moeten in een (zwaargedempte) open kast, of een kast geconfigureerd als dode kamer. Qua versterker zijn ze denk ik niet zo heel erg kritisch. Ik heb ontwerpen gehoord met Manger op 8 watt single ended buizenbakjes. Op grote bakken, en recentelijk op 2 Vincent SP991's Groeten, Bas He Bas, Ik wist niet dat je bij mij bent wezen luisteren Ik draai al jaren op een Manger met twee 8watt single ended buizenversterktertjes. Meer vermogen heb je echt niet nodig! Mijn proto- en experimenteer-kast ziet er als volgt uit: De woofers zijn parallel geschakeld (16ohm)en lopen tot 200Hz. De Manger is echter zo snel, hij heeft geen voorslingering omdat het geen standaard massa/veer/demper systeem is volgens Thiele-Small, dat de woofer hem niet kan bijhouden. In de manger is de veerconstante van de conus en ophanging practisch geelimineerd. Het parallel schakelen van woofers maakt het laag ook sneller, de conusuitslag wordt namelijk gehalveerd. Het probleem met de snelheid van de woofers heb ik opgelost door de woofers iets naar voren te brengen (12mm) Hierdoor sluit de fase perfect aan op de Manger. Wat Bas hierboven schrijft over de nadelen van een gesloten kast kan ik niet beamen. Mijn systeem is geheel gesloten en dat werkt perfect! Het is wel zo dat je de kastdemping voor de Mangers goed moet uittunen, hier kan veel mee misgaan! De verdere voordelen zijn al beschreven: geen filter in het voor je oren zo gevoelige gebied van 3kHz, geen verschillende materialen van middentoner en tweeter, geen faseproblemen en last but not least "geen voorslingering!" Over dat laatste hoor je nooit iemand, terwijl het wel erg belangrijk is................. Nog wat over de kleine sweetspot: toen ik begon met deze speakers kwam de luisterplek ook erg nauw. Daarna ben ik bezig geweest met het perfectioneren van de versterkers, een van de dingen die me opvielen was dat de sweet-spot bij elke verbetering in de versterkers steeds groter werdt!!!! Moraal van dit verhaal: het gaat om de combinatie tussen versterker en de speakers. Toen ik bij Remo ben gaan luisteren naar de Manger heb ik mijn eigen versterkers meegenomen, ik raad je ten zeerste aan om hetzelfde te doen, Remo heeft geen goede electronica in huis om de sterke kanten van deze unit te laten horen. Anekdote: toen ik daar zo zat te luisteren met mijn eigen versterkers kwam een van de heren Remo binnen, hij was verbaasd over de ruimtelijkheid die zijn eigen speakers ten toon spreiden. Toen trok ik mijn conclusie: ze weten zelf niet hoe goed hun eigen producten zijn. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 september 2003 Author Report Share Posted 12 september 2003 Die Manger zou ongetwijfeld heel erg mooi zijn, maar nu nog even boven m'n budget. Bovendien bevalt een 2 weg me nog prima. Op zoek naar een mooie tweeter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Vifa heeft zo'n soort Revalator kloon in het programma. Is dat misschien iets ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Geplaatst door JSA: Op zoek naar een mooie tweeter.... Met blond haar en blauwe ogen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 en een goede spreiding ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 september 2003 Author Report Share Posted 12 september 2003 ik neem ze gewoon allemaal met deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 september 2003 Report Share Posted 13 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Nu ga ik vast mensen tegen eenz eer been storen, maar heel veel Pa woofers zouden goed matchen. Omdat deze doorgaans sneller zijn dan langeslag woofers. Maar nogmaals de Mangers zijn erg duur. Ik dacht wel 700 a 800 eur. per unit. Groeten, Bas tegen het zere been schoppen niet maar om nu een PA woofer te noemen . Ik vind ze klanktechnisch niet in de buurt komen van de goede hifi merken en doorgaans moet er wel een speciale kast omheen gezien de wat stugge ophanging. Ik heb een sublaag gehad met een JBL subwoofer en ja dat ging vreselijk hard maar om nu te zeggen dat het mooi was nee dat niet. Nee dan zou ik eerder kijken naar de soms heel mooie woofers die ontworpen zijn voor in de auto (klinkt vreemd pas op voor de schenen) Mijn voorkeur in hifi gaat uit naar vifa seas en scan speak woofers. Voor mij persoonlijk vind ik de PHILIPS ribbon tweeters nog altijd geweldig. Deze zijn ook verkrijgbaar in midhoog een flinke jongen wel duur maar oooh wat klinkt dat prachtig. Bas je bent volgens mij echt HELEMAAL into PA Niets mis mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 Geplaatst door JSA: He Jasper, je hebt het weer gemist: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=20228 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 14 september 2003 Author Report Share Posted 14 september 2003 FF lezen ... Nouja, dan maar evt 20 euro meer betalen voor een nieuw paartje. He, ik wil ff wat meningen over deze combinatie: (jaaa, ik weet dat ik het zelf moet uitkiezen ja ) http://www.clofis.nl/nl/seas/E0016%20M15CH-001.pdf http://www.clofis.nl/nl/seas/E0036_T25CF003.pdf Nieuwe versie zonder ferrofluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts