Jump to content

stroom op behuizing

wim
 Share

Recommended Posts

Op de behuizing van mijn cd speler voel ik een lichte stroom als je er aan komt.

Is dit normaal ?

Mijn stereo versterker een marantz pm-16 heeft het niet, maar de sony 1070 voor surround weer wel.

Aan de marantz zit wel een zware afgeschermde kabel voor de 220 volt.

wim

Je plaats een multimeter, die je op mV zet, tussen de aardingsdraad en de aarding op de netstekker. Vervolgens sluit je het toestel aan op het net en ze het 'Aan'. Ik wil jullie er op waarschuwen dat we hier met 230 volt spanningen aan het werken zijn!! Voorzichtigheid is de boodschap!! Als je vervolgens naar de multimeter kijkt zal die een uitslag aangeven, bv 12 mV. Dan trek je het netsnoer terug uit het kontact en verwissel de 2 netdraden. Op de tekening zie je Draad A en Draad B. Wissel die om zodat Draad A op B zit en omgedraaid. Je steekt het netsnoer terug in het contact en het toestel terug op 'Aan' . Weer kijk je wat de multimeter aangeeft. Stel dit is 23 mV dat is dan hoger dan de vorige meting. Je moet de draden zo aansluiten dat je de laagste spanning hebt, in dit geval 12 mV. Je meet eigenlijk de verliesstroom van het toestel. Wat ik nog niet verteld heb is dat je alle toestellen moet ontkoppelen van mekaar dit omdat je anders de verliesstroom van de andere toestellen mee meet. Dus alle cinch kabels verwijderen! Zo kan je dan toestel per toestel de netsnoeren maken. Wat is nu de beloning van dit werkje. Je krijgt een rustiger geluidsbeeld, iets meer detail kortom het wordt weer een streepje muzikaler!

Testopstelling_voor_netsnoer.gif

LINK

Ook met een cd-speler zonder randaarde kun je de genoemde meting uitvoeren.

Als er een apparaat met ingebouwd netfilter niet op een randaarde-wandcontactdoos is aangesloten is het normaal dat de kast onder spanning komt te staan (de helft van de 230 Volt). Dit kun je soms voelen maar is niet gevaarlijk.

Het is verstandig om dat apparaat in je set te aarden. Grote kans dat het probleem dan verholpen zal zijn.

Ook al is een apparaat (in dit geval een CD speler) niet gemaakt om geaard te worden en is er ook geen voorziening voor een randaarde dan kan er via de capaciteit tussen de primaire en secundaire kanten van de transformator een miniem lekstroompje lopen. Je huid is uiterst gevoelig daarvoor maar gevaarlijk is het niet.

Normaliter is het geen probleem omdat de aarde van de componenten via de interlinks verbonden is. Heb je er wel last van in de vorm van hoorbare brom dan kun je de metalen kasten via een stevige aparte draad onderling verbinden.

Geplaatst door wim:

hallo jitze

Mijn cd speler een sony XA-50 ES heeft een orginele netsnoer met een gemarkeerde fase en 0, helaas een stekker zonder randaarde.

Ik wilde deze toch vervangen voor een goed afgeschermd kabel.

wim

Netsnoeren afschermen, heeft meer zin dan alleen een geaard snoer in te zetten, door afscherming verklein je het electro-magnetisch veld waarin niet alleen de andere kabels lopen, maar ook de apparatuur staat.

Dit kan enige rust opleveren, echter eigenwijs als ik ben, zou ik toch dat gemarkeerde snoer eens omdraaien en voelen of de spanning op de kast minder is geworden, wel even alle interlinks loskoppelen............

Groet Jitze

• 2 weeks later...
Geplaatst door Pjotr:

Normaliter is het geen probleem omdat de aarde van de componenten via de interlinks verbonden is. Heb je er wel last van in de vorm van hoorbare brom dan kun je de metalen kasten via een stevige aparte draad onderling verbinden.

Mijn cd-speler had (nu wel) ook geen geaard netsnoer. Fietslampdraadsnoertje (2x woordwaarde) tussen cd en geaarde amp gelegd.

Probleem over.

Of ik klankmatig verschil hoor?

Ik weet niet of het echt zo is, of dat het tussen mijn oren zit; het lijkt mij minder "digitaal". ;)

Geplaatst door wim:

Alles is aangesloten op een geaard stopkontact...

Dan vraag ik me af hoe de cd-speler onder spanning kan komen te staan. Of is er geen galvanisch contact tussen de behuizing van de cd-speler en de massa van de cinchbussen? Anders moet je de optie van Peter (Pjotr) eens proberen, helpt dat ook niet vraag ik me af of de randaarde van het stopcontact wel goed is ge

Hoi Wim,

Ik snap iets niet. In het topic maak je melding van een ZoNie XA-50ES en in je profiel vermeld je een gemodificeerde Marantz CD-67SE confused.gifeek.gif. Welke speler gebruik je nou? En als het de Marantz is, geeft die hetzelfde probleem en wat is er dan precies aan gemod?

In het geval dat je de Zonie gebruikt (met een lampennetsnoer eraan), zal er denk ik toch wat mis zijn met de speler. Aarden kan, maar met een voelbare stroom op de behuizing zal de aardlekschakelaar direct aanspreken en dan heb je helemaal geen muziek meer. Reparatie lijkt me dan wel verstandig.

De marantz is al een half jaar de deur uit, nu dus een sony 50 es.

Aan de sony makeert niks.

Op alle cd spelers en versterkers had ik tot nu toe een voelbare spaning op de behuizing.

Alleen op mijn pm-16 niet, dit kan komen dat en een afgeschermde voedingskabel aanzit met randaarde.

De sony heeft geen randaarde stekker, eerst Maar eens een andere voedingskabel proberen.

Ben net tot de ondeking gekomen dat ook aan de ondergrond licht waar je op staat.

Als ik niet op de vloerbedeking sta voel ik geen spanning op de behuizing van de cd speler.

RAAR MAAR WAAR.

wim

wim

Geplaatst door wim:

geen verschil dus

wim

Wim,

ik heb ook een xa50es welke ik bij verschillende mensen in hun set heb geplaatst om te testen. Heb gemerkt dat de positie van de netstekker in sommige setups heel veel verschil maakt en in andere (bv. mij mij thuis) bijna niet.

Ik heb de 50es overigens voorzien van een ies chassis deel zodat je er losse netsnoeren op kunt aansluiten.

Geplaatst door wim:

Ies chassis deel ? kun je dat ergens bestellen en zelf monteren.

groeten wim

Ik denk dat Otto een IEC net-entry bedoeld, dus zo'n 3-polige apparaatstekker die ook in je PC zit. Die wordt heel vaak toegepast en is zeker een verbetering. Als er geen plaats is in de behuizing voor een dergelijk chassisdeel, zou je ook aan een Neutrik Powercon kunnen denken. Die is wat compacter en maakt beter concact. Nadeel is wel dat je geen standaard netsnoer kan gebruiken.