Jump to content

Wat is volgens jullie de beste film die er ooit gemaakt is?

fenton
 Share

Recommended Posts

Een goede film moet iets vernieuwends hebben... Ik noemde niet voor niets "Metropolis". Deze film is uit meen ik 1926. Vindt je de Matrix venieuwend? Ga dan Metropolis ook maar eens bekijken.

Bij de weg ik vond de Matrix ook erg goed.

Geplaatst door Pjotr:

Een goede film moet iets vernieuwends hebben...

Of je een heel raar gevoel geven. Bij mij heeft Donny Darko dat gedaan. Ik heb nog de hele avond vreemde gedachten gehad...

Requiem For A Dream deed het wat dat betreft ook goed, net als Dark City...

Vanilla Sky ook, tot 10 minuten voor het einde, toen ff alles lekker werd uitgelegd. En bedankt... :rolleyes:

Geplaatst door Pjotr:

Een goede film moet iets vernieuwends hebben... Ik noemde niet voor niets "Metropolis". Deze film is uit meen ik 1926. Vindt je de Matrix venieuwend? Ga dan Metropolis ook maar eens bekijken.

Om nog ff op Metropolis terug te komen. Waar gaat dat verhaal over? Weet jij (of iemand anders) toevallig of de cd Metropolis pt.2: Scenes From A Memory van Dream Theater daar op is gebaseerd? Dat verhaal speelt namelijk ook in de jaren 20... :rolleyes:

Geplaatst door carl:

... of die film van Rutger Hauer en Harrison Ford (naam kwijt).

Blade Runner, in het genre een van de betere.

Maar als ik een film mee moest nemen naar een verre beschaving twijfel ik tussen 'Ben Hur' en 'The Color Purple', waarschijnlijk de laatste, omdat die veel verteld over de mens.

Geplaatst door Pjotr:

Metropolis was idd erg vernieuwend. Ik kan het alleen niet opbrengen om 17 uur naar een film te kijken eek.gif;)

Poeh wat een vraag

Alleen binnen de SF kan ik al niet kiezen.

Terminator 1&2 (en 3?)

Alien 1,2,4 (en 5?)

Matrix is echt wel meer dan een rollercoaster. Daar zit zoveel in, er wordt bv eindelijk uitgelegd waarom de mens geen ruggegraat heeft!!

Blade runner

Jonny mnemonics

Verder ben ik wild van de

Color purple

Shinning

Clock work orange

The wall

A Fish called wanda

Rat race

Blazing zaddles

En nog meer :)

Geplaatst door Henrie:

Om nog ff op Metropolis terug te komen. Waar gaat dat verhaal over? Weet jij (of iemand anders) toevallig of de cd Metropolis pt.2: Scenes From A Memory van Dream Theater daar op is gebaseerd? Dat verhaal speelt namelijk ook in de jaren 20...        :rolleyes:

Het is een apocalyptisch verhaal dat speelt in 2026, over een hectische stad die geleefd wordt door machines en voor machines. Het gaat ook over de "haves" en "have-nots". Je moet dit verhaal ook zien tegen de achtergrond van de industrieele revolutie destijds. Het is zowel een ode daaraan als een aanklacht.

Je kunt deze film zien als de eerste science-fiction film ooit gemaakt. Wat er bijzonder aan is zijn de special effects, zeker gezien in die tijd. Ook robots met menselijke eigenschappen zijn hier voor het eerst te zien. En dat in een tijd dat de meeste mensen daar nog nooit van gehoord hadden. De film is hard gemonteerd (zonder overvloeiers) en heeft een vrijwel perfect beeldritme, op zich ook een heel kunststuk.

Eigenlijk is de film de vader van alle SF films daarna.

Ik heb de gerestaureerde versie in de bioscoop gezien en hij is op video te krijgen. Of ie al op DVD uitgekomen is weet ik niet. Google eens op Metropolis+Fritz Lang.

Meer over het verhaal kun je hier lezen.

Een willekeurige greep van andere goede films die zijn blijven hangen:

Modern Times van Chaplin

The War (uit de jaren '50)

Clockwork Orange (al genoemd)

Noveciento, deel 1 en 2 direct achter elkaar

One Flew over the Cooko's Nest

Scarface (goed om je stalen zenuwen te trainen)

Don't look now.

enz., enz.

Geplaatst door Pjotr:

Het is een apocalyptisch verhaal dat speelt in 2026, over een hectische stad die geleefd wordt door machines en voor machines. Het gaat ook over de "haves" en "have-nots". Je moet dit verhaal ook zien tegen de achtergrond van de industrieele revolutie destijds. Het is zowel een ode daaraan als een aanklacht.

Je kunt deze film zien als de eerste science-fiction film ooit gemaakt. Wat er bijzonder aan is zijn de special effects, zeker gezien in die tijd. Ook robots met menselijke eigenschappen zijn hier voor het eerst te zien. En dat in een tijd dat de meeste mensen daar nog nooit van gehoord hadden. De film is hard gemonteerd (zonder overvloeiers) en heeft een vrijwel perfect beeldritme, op zich ook een heel kunststuk.

Eigenlijk is de film de vader van alle SF films daarna.

Ik heb de gerestaureerde versie in de bioscoop gezien en hij is op video te krijgen. Of ie al op DVD uitgekomen is weet ik niet. Google eens op Metropolis+Fritz Lang.

Meer over het verhaal kun je hier lezen.

Dan is die cd dus totaal ergens anders op gebaseerd. Misschien wel op een verhaal dat ze zelf bedacht hebben... confused.gif:rolleyes:

Metropolis pt.2: Scenes From A Memory gaat namelijk over een moord op een vrouw en haar geliefde. Aan het begin van de cd wordt je mee teruggenomen (d.m.v. hypnose) naar de jaren 20 (vorige eeuw dus) en aan het eind kom je weer terug.

Ik heb trouwens nog een aantal films hier niet gezien, die er denk ik wel bij mogen staan:

-Memento

-Schindler's List (heb ik helaas nog nooit gezien, maar schijnt toch erg sterk te zijn...)

-The Silence Of The Lambs

-American Beauty

-A Beautiful Mind

-12 Monkeys

Ach er zullen er nog wel veel meer zijn die goed zijn... :)

Hier nog een paar. Voor de liefhebbers van prachtige beelden en niet alledaagse verhaallijnen

* Kaos van de gebroeders Taviani

* Paris, Texas van Wim Wenders

* Memento

* Habla con ella

Manus

Geplaatst door manus:

Hier nog een paar. Voor de liefhebbers van prachtige beelden en niet alledaagse verhaallijnen

* Memento

Manus

Niet alledaagse verhaallijnen zegt ie... :):D

Ik snapte er geen ###### van toen ik 'm de eerste keer zag. Misschien had dat ook te maken met het feit dat dat op Lowlands was, de laatste avond, om een uur of 2 's nachts, maar goed...

Later nog maar een keer gekeken en toen had ik weer moeite met het volgen van het verhaal, maar toen is het wel gelukt. Jammer genoeg ben ik de meeste films altijd zo weer kwijt. Eigenlijk is alleen The Sixth Sense blijven direct hangen...

Geplaatst door Pjotr:

Over mooie beelden gesproken, vergeet ook de italianen niet: Scola en Fellini. Ben zelf meer een liefhebber van Scola, prachtige fotografie.

Ja, dat zie ik altijd in de aftiteing staan, "fotografie", waar slaat dat op? het zijn bewegende beelden... uitleg?

nog een film:

"the Boondock Saints"

Begint erg sterk, helaas een veel te holywood einde...

game

:D

Geplaatst door Pjotr:

Over mooie beelden gesproken, vergeet ook de italianen niet: Scola en Fellini. Ben zelf meer een liefhebber van Scola, prachtige fotografie.

De gebroeders Taviani zijn Italianen. Ik zei het al, ik kan je 'Kaos' van harte aanbevelen. En van Scola is 'Bruti, Sporchi e Cattivi' me bijgebleven.

Manus

Ok Manus, bedoelde ook eigenlijk de andere Italianen. Het is met film eigenlijk net als met muziek: Teveel om op te noemen.

Game, met fotografie wordt bedoeld de beeldcompositie. Ook al bewegen die beelden er is ook nog zoiets als wat er te zien is kwa beeldverhoudingen en vlakvulling. Daarbij geldt in grote lijnen hetzelfde als bij stilstaande beelden. Bij film heb je dan nog te maken met opvolgende beelden en beeldritme. Beeldritme kun je vergelijken met de maat in de muziek.

Geplaatst door Pjotr:

Game, met fotografie wordt bedoeld de beeldcompositie. Ook al bewegen die beelden er is ook nog zoiets als wat er te zien is kwa beeldverhoudingen en vlakvulling. Daarbij geldt in grote lijnen hetzelfde als bij stilstaande beelden. Bij film heb je dan nog te maken met opvolgende beelden en beeldritme. Beeldritme kun je vergelijken met de maat in de muziek.

okee, iets waar ik zonder de term te kennen altijd al aandacht aan gaf. Sommige films hebben een bepaalde kleur en schaal die de stempel erg op de film drukken. Zag laatst een of andere detective misdaad film. Dat soort films zijn 'altijd' gehiuld in duisternis en hebben een kleine school. Dwz alles is met een grote beeldhoek gefilmd. Echte hoywood familie films hebben vaak alles van dichtbij gefilmd.

En de echt goede films herken je ook aan de fotografie. Er is dan iets in de kleurstelling en soepelheid van beelden die klasse uitsraalt.

game ;)

Hai Game,

Die Kurasawa is verschrikkelijk goed. Ken je "For a few dollars more" van Sergeo Leone , letterlijk overgenomen van "De lijfwacht" van Kurasawa. De "Seven Samoerai" is ook als cowboyfilm overgenomen in "The magnificent seven" (vond ik geen goede film overigens). Hij heeft ook Macbeth op zijn Japans verfilmd daar wordt je gewoon akelig van. The Fortress vind ik ook geweldig een beetje een avonturenfilm met een echt spannend gevecht.

Begin eens met "The seven samoerai", en kijk eens naar de lucht in de film, daar heeft die kennelijk 3 maanden op zitten te wachten voordat hij hem zo op film kreeg. De man heeft dan ook zijn hele leven moeten bedelen om geld voor zijn films.

Geplaatst door carl:

Die Kurasawa is verschrikkelijk goed.

Daar ben ik het nou volledig mee eens.

Begin eens met "The seven samoerai", en kijk eens naar de lucht in de film, daar heeft die kennelijk 3 maanden op zitten te wachten

Met filters kunnen ze ook een heel eind komen.

cool.gif