JSA Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 We hebben in ons huis geen geaarde stopcontacten een aangezien de meeste hifi componenten van m'n set dat wel verlangen en het ook wel veilig is moet ik dus iets bedenken om daar aarde te krijgen. Beneden in de meterkast komt er wel een aarde draad naar boven. En ik zit er aan te denken om nog een nieuwe groep te nemen + bekabeling naar boven en een stopcontact. Er is namelijk nog een lege buis over die direct naar zolder loopt, waar de set staat. Heeft iemand een idee hoeveel dit gaat kosten als ik het laat doen? Als het gelijk meer dan 100 euro kost, laat dan maar zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Dan verkoop je toch gewoon de boot Voor dat geld mag je blij zijn als je de materialen hebt. Alleen een aardedraad trekken en de wcd op zolder vervangen lukt wel voor Een extra groep maken moet je door een vakman laten doen, of door een vakman in zijn vrije tijd, maar dat betekent nog steeds dat je de stoppenkast moet uitbreiden of vervangen en dat kost > Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Probleem is dat ik niet zo'n lange veer heb omdat te doen. En een veer kost ook al gauw.. wat geld Zo extreem als bij Rene hoeft het nou ook weer niet. Maar dacht, als ie toch bezig is.. Ik bedoel gewoon een simpele groep met echte stoppen. En dan gewoon 2,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Een trekveer is wel ideaal maar met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 beste, Dat doe je toch niet met knopen? ik heb al zoveel zware mutlikabels door kleine leidingen getrokken. je trekt een draad, en de rest zet je daaraan vast met tie-wraps. heel strak afknippen. Volgens mij stelt jet niet veel voor bij jou wat draden te trekken jasper. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Ow, als het zo simpel is Maar er zit nu volgens mij 1,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Vanuit de meterkast naar zolder zal niet zo gemakkelijk gaan met een enkele draad, trekveer lenen als je dan zover bent trek er dan 5 draden doorheen, 2xbruin, 2xblauw en 1xgeel/groen, 6x 2,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Een simpele oplossing om zonder trekveer de moeilijkste buizen te overwinnen is deze. Benodigd heden: stofzuiger, cassettebandje, touwtje (lang genoeg voor de lengte buis). Een slimmerik begrijpt het al. 1. stofzuiger aan een kant op de buis. 2. cassette bandje aan de andere kant mee laten zuigen. 3. touwtje door de buis trekken met het cassette bandje. 4. met touwtje draden door de buis trekken. 5. klaar. Wat waarschijnlijk ook kan, is een touwtje vast te maken aan de bestaande draden, deze terug te trekken, en daarna met de extra draad weer in de buis te trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Ja, maar je vergeet dat er al draden door de buis lopen, dus dat bandje zal daar wel vrolijk tussen blijven haken En nee, ik ga de boot niet verkopen. Dat doe jij (andre) toch ook niet, omdat je ook niks geaard hebt. Zelfs je Krell niet Kijk maar uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door JSA:Ja, maar je vergeet dat er al draden door de buis lopen, dus dat bandje zal daar wel vrolijk tussen blijven haken En nee, ik ga de boot niet verkopen. Dat doe jij (andre) toch ook niet, omdat je ook niks geaard hebt. Zelfs je Krell niet Kijk maar uit Ik heb mijn set wel geaard, alleen niet zo netjes, maar wel effektief De cvbuizen zitten nl. via de waterleiding aan aarde en ik heb een wcd met aardedraad naar een klemmetje op een cvbuis. Zonder aarde bleek er een hoge spanning (115V) op de NS apparatuur te staan omdat in de netfilterblokjes (Schafner ofzo) condensators naar de 0 zitten vanaf de 230V. Die spanning ben ik nu geheel kwijt en de rest van de set is feitelijk via de interlinks geaard. Overigens ben ik ook bezig met een schone en geaarde groep, maar ik twijfel nog of ik getwist 4mm2 draad ga gebruiken..... In mijn auto zeul ik trouwens dagelijks een lange trekveer mee. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Je moet natuurlijk die draden eerst terug trekken, anders krijg je er nooit een veer door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door JSA:Ja, maar je vergeet dat er al draden door de buis lopen, dus dat bandje zal daar wel vrolijk tussen blijven haken O, zeg dat dan meteen, je gebruikt gewoon een van die draden om een hulpdraad erdoor te trekken en met de hulpdraad trek je de draad samen met aardedraad weer terug. Installatiedraad is doorgaans 2,5 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Vrees dat het niet zo simpel gaat. Volgens mij worden die draden in het huis ergens gesplits in lasdozen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door Ome Henk: Van lasdoos tot lasdoos dus Heb je in ieder geval niet een heel lange trekveer nodig Ik hoop dat je gemakkelijk bij iedere lasdoos kunt. Zal wel onder het stucwerk zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Idd gevaarlijk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 In een nadeoorlogs huis zitten de verdeeldozen meestal achter de aansluitingen van de lampen op het plafond. Achter het stucwerk mag n.l niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door richard 1:Dit kan gevaarlijk zijn omdat het mogelijk is dat er fiber klemringen in de koppelingen zijn gebruikt. Of hennep, als het al een wat oudere cv is. Ook kunnen er kunststof leidingen zijn gebruikt. Mocht er wat met je apparatuur loos zijn kan de cv onder spanning komen te staan. Dat heb ik gecheckt, alles is van metaal, zo te zien is de installatie door dezelfde monteur aangelegd, overal zie je dezelfde lichte knik in de buizen. Ik heb de leiding doorgemeten en hij is echt goed geleidend. Toch voorzie ik de nieuwe groep straks van een goede aarde die direct in de meterkast wordt aangesloten, als ik dan toch bezig ben..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Geplaatst door JSA:Vrees dat het niet zo simpel gaat. Volgens mij worden die draden in het huis ergens gesplits in lasdozen Geplaatst door JSA:Er is namelijk nog een lege buis over die direct naar zolder loopt, waar de set staat. Ik heb bij de nieuwbouw van ons huis diverse loze leidingen laten plaatsen naar elke kamer in het huis, die gaan allemaal rechtstreeks van de meterkast naar de betreffende kamer toe, zonder lasdozen dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Geplaatst door richard 1:O, zeg dat dan meteen, je gebruikt gewoon een van die draden om een hulpdraad erdoor te trekken en met de hulpdraad trek je de draad samen met aardedraad weer terug. Installatiedraad is doorgaans 2,5 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 mei 2003 Author Report Share Posted 1 mei 2003 Stoppenkast Hier komt de aarde binnen en gaat in dat buisje De Lege buisjes En hier moet het gebeuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Mocht de lengte een te groot probleem zijn kan je ook nog kijken naar de optie om je aarde vanuit de badkamer te betrekken. Meestal zit daar een geaard stopcontact en kan je daarvandaan dus je aarde doortrekken, scheelt alweer de helft in afstand. Ikzelf heb 3 aparte audiogroepen aangelegd, 2 groepen voor mijn eindversterkers en 1 groep voor de rest (voorversterker/cd/HT). Het verschil is niet schokkend groot, het netfilter had bij mij meer effect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Geplaatst door Arjen de Goeij:Ikzelf heb 3 aparte audiogroepen aangelegd, 2 groepen voor mijn eindversterkers en 1 groep voor de rest (voorversterker/cd/HT). Het verschil is niet schokkend groot, het netfilter had bij mij meer effect. Arjen, ik neem aan dat je het netfilter alleen gebruikt voor de kleinere stroomtrekkers ? p.s. mooi audiorack heb jij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 mei 2003 Author Report Share Posted 2 mei 2003 Geplaatst door Audiopaul: Arjen, ik neem aan dat je het netfilter alleen gebruikt voor de kleinere stroomtrekkers ? p.s. mooi audiorack heb jij! Hoezo Paul, ligt er aan of het een parallel of een serie netfilter is. Een stabilizer of een P1200? no problemo Gister is even een kennis op bezoek geweest (electricien) en er komt gewoon een nieuwe groep met een aarde. Met daartussen Belden kabel van een paar euro per meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Geplaatst door JSA: Hoezo Paul, ligt er aan of het een parallel of een serie netfilter is. Een stabilizer of een P1200? no problemo Weet ik, maar daar was ik gewoon even benieuwd naar! Ik ben nl. niet zo'n fan van seriele netfilters voor "zware" stroomtrekkers, dat gaat nl. meestal ten koste van je dynamiek! Een parallelfilter is dan uiteraard geen probleem, gebruik ik zelf ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts