Michel Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Beste medeforummers, Wie heeft het antwoord op de volgende vragen: Elma stappenschakelaars, hoe is de kwaliteit? Op dit forum wordt vaak over DACT schakelaars gesproken, maar Elma hoor je nooit. Terwijl ze er toch prima uitzien. Als je er een passieve voorversterker mee bouwt (een volume en een input schakelaar in een kastje ), welke weerstandwaarde gebruik je dan voor de volumeregeling? En welk soort weerstanden? Ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Hoi Michel, Dact gebruikt Elma schakelaars, ze bouwen daar hun weerstanden op. Ik gebruik al jaren Elma's voor alles (zelfs voor de aan/uit schakelaar van mijn voorversterker, hoewel dit enigszins overdreven is maar ik had hem toch nog liggen.....) Ze zijn uitstekend!! Passive voorversterker is lastig vanwege de uitgaande impedantie; die is altijd relatief hoog. Hierdoor kan je moeilijkheden krijgen wanneer je een interlink toepast (capaciteit van de kabel samen met de uitgangsimpedantie v.d. schakelaar levert een hoogaf-filter) Voor een buizenvoorversterker zou ik 100Kohm toepassen maar wanneer je passief gaat is dit wellicht te hoog. Voor de weerstanden kan je gewone metaalfilms nemen als ze maar niet magnetisch zijn, hiermee maak je al iets dat kwalitatief boven alle potmeters uitstijgt! Voor de creme de la creme gebruik je speciale welwijn metaalfilms met een hele lage temp. quotient, of als je nog meer wilt uitgeven tantaalweerstanden. Voor het mooiste resultaat schakel je ze in "Ladder-stepped" configuratie, hierdoor zit er altijd 1 weerstand in serie en 1 parralel naar de aarde. Goedkoper is "series stepped" maar hierdoor schakel je steeds een weerstand van de serie naar de parallel poot en heb je steeds alle weerstanden in de schakeling zitten. Als je interesse hebt in documentatie en schema's dan kan ik je wel wat sturen, mail me nog ff je adres als je hiertoe behoefte hebt. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Hoi Stefan, Hoopte al dat je met het antwoord zou komen... Die schema's/info ben ik zeker in geinteresseerd. Mijn mail-adres vind je bij de persoonlijke gegevens, mijn huisadres vind je (in een paar minuten) in je mail. Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 DACT gebruikt ook inderdaad Elma schakelaars. Dat is geen geheim. Maar het zijn niet de standaard Elma schakelaars. De DACT schakelaars zijn op verzoek van DACT extra zwaar verguld. Dit omdat bij veelvuldig gebruik het goudlaagje er te snel af zou slijten. Elma had destijds een speciale "audio" uitvoering in het programma met extra dikke goudlaag. Kan die niet meer op de site van ze terug vinden. Dit is mij eens door een vertegenwoordiger van Elma uitgelegd (Die zelf ook nogal een audiofreak was). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Hoi Peter, Ik vermoedde al dat er iets verschillend moest zijn gezien het prijsverschil. Aangezien het een experimentje is maakt het me niet zoveel uit dat het Elma-laagje wat dunner is. Mocht het resultaat bevredigend zijn kan ik altijd nog DACT schakelaars toepassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Teleurgesteld zul je zeker niet worden, al was het alleen maar om de perfecte gelijkloop. Zelfs de beste ALPS pots gaan na verloop vantijd hinderlijk "scheef" lopen. Zou even het prijsverschil bekijken. Elma schakelaars zijn ook niet goedkoop. Zelf zou ik denk ik, gelijk voor DACT of vergelijkbaar gaan en niet gaan zitten prutsen. Kijk ook even HIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 november 2002 Report Share Posted 19 november 2002 Michel, Kijk even bij Triode Dick op de site. Bij Mededelingen bied iemand Elma 24 stappen schakelaars aan. Over de DACT versus Zelfbouw: Ik heb een DACT en een zelfgebouwde stappenschakelaar met ELMA (waarschijnlijk met de dunne laagdikte) De zelfgebouwde klinkt beter; dit komt mijns inziens door toepassing van de juiste weerstanden, dit heeft veel meer effect dan de laagdikte van de contacten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 23 november 2002 Author Report Share Posted 23 november 2002 Geplaatst door Stefan:Michel, Kijk even bij Triode Dick op de site. Bij Mededelingen bied iemand Elma 24 stappen schakelaars aan. ...En dat is precies waarom ik deze thread ben begonnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Geplaatst door Michel:Beste medeforummers, Wie heeft het antwoord op de volgende vragen: Elma stappenschakelaars, hoe is de kwaliteit? Op dit forum wordt vaak over DACT schakelaars gesproken, maar Elma hoor je nooit. Terwijl ze er toch prima uitzien. Als je er een passieve voorversterker mee bouwt (een volume en een input schakelaar in een kastje ), welke weerstandwaarde gebruik je dan voor de volumeregeling? En welk soort weerstanden? Ben benieuwd. Mijn QED SDR preamp even opengeschroefd en gekeken,de pot is 10K,het is een ALPS 8071-10KAX2.Hou de afstand tussen versterker en preamp zo kort mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 2 december 2002 Report Share Posted 2 december 2002 Michel, Een 10k schakelaar zou wel eens een te lage belasting kunnen zijn voor de voorgeschakelde apparatuur. Je kan makkelijk horen of dat zo is: het geluid klinkt licht vervormt en de dynamiek stort in, hierdoor wordt de ruimtelijkheid aangetast; het beeld wordt platter. Wanneer je een test wilt doen kan je een 10K weerstand parralel schakelen op de ingang; wanneer de ingangsimpedantie 100K is krijg je een resulterende impedantie van 9,1K, bij 47K krijg je een resultante van 8,2K. Deze test kan je een hoop kosten en eregernis besparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 december 2002 Report Share Posted 2 december 2002 Op DIYaudio postte iemand deze Koreaanse stappers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 10 december 2002 Report Share Posted 10 december 2002 Euh,hoe zet je die vast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 december 2002 Report Share Posted 10 december 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Euh,hoe zet je die vast? Lijmen of met trekbandjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 december 2002 Report Share Posted 10 december 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Euh,hoe zet je die vast? Nou zoals het hoort! gewoon met twee verzonken schroeven ipv een draad bus. Groeten Simon Ik ben benieuwd of ze in mijn xcans passen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 december 2002 Report Share Posted 24 december 2002 Is trouwens de Panasonic plastik film pot echt zo goed als hier beweerd wordt? http://www.diyparadiso.com/price/stock-weerstanden.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts