m44 Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 euh dekkersj neem jij nu net wat van me aan . dan trek ik nog een duveltje open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 mij bekruipt het gveoel (al lezende) dat wanneer het zooo moeilijk is en men zooo snel in de war raakt de verschillen zo marginaal zijn dat het er allemaal niet zoveel toe doet.veel commentaar komt op mij over als een beetjhe indekken want voor het zelfde geld kies je verkeerd en gaat je geloof in je peperdure set wankelen. just my humble opinion Sorry, maar dat is wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 euh dekkersj neem jij nu net wat van me aan . dan trek ik nog een duveltje open Drink dat hele krat maar leeg In gedachten doe ik met je mee. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 mij bekruipt het gveoel (al lezende) dat wanneer het zooo moeilijk is en men zooo snel in de war raakt de verschillen zo marginaal zijn dat het er allemaal niet zoveel toe doet. veel commentaar komt op mij over als een beetjhe indekken want voor het zelfde geld kies je verkeerd en gaat je geloof in je peperdure set wankelen. just my humble opinion Sorry, maar dat is wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 Dit blijft een welles nietes spelletje, en ik heb de handdoek in de ring gegooid wat dat betreft. Ik ga gewoon lekker muziek luisteren. Als het in mijn oren maar lekker klinkt. Het is niet op deze manier goed te testen, als jantje zegt Speler a klinkt beter, of pietje zegt speler b. Terwijl er een grappenmaker is geweest die de gehele tijd 1 speler heeft laten horen bij een ab vergelijk. Niet dat ik dat geen humor vind, Degenen die het betrof vonden het kennelijk niet zo leuk. Maar ook dat moet in een test zitten, er moet iemand zijn die ook twee keer dezelfde speler laat horen. En zijn er dan mensen die wel verschillen horen tussen beide spelers, dan weet je genoeg. (ga es naar een meubelzaak een hele grote en ga op elke bank zitten, na een uur of drie zitten ze allemaal lekker maar dat terzijde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 11 september 2007 Report Share Posted 11 september 2007 Ik ben het wel met de stelling eens, maar had hier wel het tegenoveregstelde. Ik kocht van een vriend een set AR4x Hing ze aan de set, klinkt lekker! Paar weken naar geluisterd en toen a/b vergeleken met de Tannoys. Oeps... Tannoys terug . Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 Nog even terug naar de stelling: "A-B vergelijk is geen vergelijk...." Deze stelling is een leugen. A-B vergelijk is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 mij bekruipt het gveoel (al lezende) dat wanneer het zooo moeilijk is en men zooo snel in de war raakt de verschillen zo marginaal zijn dat het er allemaal niet zoveel toe doet. veel commentaar komt op mij over als een beetjhe indekken want voor het zelfde geld kies je verkeerd en gaat je geloof in je peperdure set wankelen. just my humble opinion Sorry, maar dat is wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 ik blijf erbij dat als er zoveel moeite voor moet worden gedaan en er zoveel eisen aan worden gesteld er iets aan de hand is. geeft toe dat je je rot zou voelen als blijkt dat de vertsterker van 5000,- ten opzichte vaneen van 500 er niet door jou word uitgepikt. dan ga je je toch afvragen waar je mee bezig bent al die jaren. het is net als mijn buurman die veel meer verdiend dan ik en zijn boodschappen doet bij albert heijn (altijd want dat was de beste supermarkt met de beste producten) en op een middag bij mij vroeg waar koop je toch die ham , welke slager is dat en ik hem met en flauwe glimlach kon zeggen dat het van de Aldi kwam. nu moet ik Ham meenemen voor hem als ik ga maar ik denk ALS je gaat testen doe dat dan in je eigen huis op je eigen tempo met je eigen muziek en wees eerlijk naar jezelf. de opnbaring was voor mij groot toen ik aan mijzelf kon toegeven dat ik het fout had en ik was beetgenomen door audio marketing. nog steeds weet ik dat een kabel van 500 euro de meter onzin is maar als je die advertenties leest en interviwes met de ontwerper ga je je toch weer afvragen of het toch niet beter is. ik ben aan het afkicken zeg maar. gisteren een dc beveiliging tussen de versterker en speakers gesoldeerd en ik hoor het niet, wedden dat ik hem een paar maanden geleden wel had gehoord. (ik spreek voor mijzelf he) versterkers vergelijken zou mij niet om de klank gaan maar om de wijze waarop ie in staat is aan te sturen. heeft ie alles onder controle, gebruiksgemak en looks vind ik ook belangrijk. klank mwa Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 [...]nu moet ik Ham meenemen voor hem als ik ga [...] Die kun je dan 2 keer zo duur maken, want hij kent de prijs toch niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 ik blijf erbij dat als er zoveel moeite voor moet worden gedaan en er zoveel eisen aan worden gesteld er iets aan de hand is. geeft toe dat je je rot zou voelen als blijkt dat de vertsterker van 5000,- ten opzichte vaneen van 500 er niet door jou word uitgepikt. dan ga je je toch afvragen waar je mee bezig bent al die jaren.het is net als mijn buurman die veel meer verdiend dan ik en zijn boodschappen doet bij albert heijn (altijd want dat was de beste supermarkt met de beste producten) en op een middag bij mij vroeg waar koop je toch die ham , welke slager is dat en ik hem met en flauwe glimlach kon zeggen dat het van de Aldi kwam. nu moet ik Ham meenemen voor hem als ik ga Zolang die 5k versterker thuis z'n 5k werk doet issie ok. Die buurman is rijp voor een abx test. Geef'm een keer ham van AH en vertel'm dat achteraf. maar ik denk ALS je gaat testen doe dat dan in je eigen huis op je eigen tempo met je eigen muziek en wees eerlijk naar jezelf. de opnbaring was voor mij groot toen ik aan mijzelf kon toegeven dat ik het fout had en ik was beetgenomen door audio marketing.nog steeds weet ik dat een kabel van 500 euro de meter onzin is maar als je die advertenties leest en interviwes met de ontwerper ga je je toch weer afvragen of het toch niet beter is. ik ben aan het afkicken zeg maar. gisteren een dc beveiliging tussen de versterker en speakers gesoldeerd en ik hoor het niet, wedden dat ik hem een paar maanden geleden wel had gehoord. (ik spreek voor mijzelf he) versterkers vergelijken zou mij niet om de klank gaan maar om de wijze waarop ie in staat is aan te sturen. heeft ie alles onder controle, gebruiksgemak en looks vind ik ook belangrijk. klank mwa Je moet inderdaad wel nuchter met jezelf om blijven gaan. Maar dat kan, met wat vallen en opstaan, best wel. Zelfs als het om audio gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 er zijn ook wel versterkers die denk ik qua klank ook wel verschillen maar dat moet je echt zoeken. zo hebben bepaalde oude versterkers een (voor mijn gevoel) typische klank. voor mij was dat de bose 1801 die een wat rauwe klank heeft. een verklaring heb ik er niet voor maar er heeft ook een verandering in klank plaatgevonden of wellicht is het meer een verandering in karakter van het geluid maar dan word het helemaal zweverig denk ik. in iedervgeval klinkt een gitaar nu meer als een gitaar dan met de denon en marantz versterker en dat word door een goede vriend van mij die gitarist is beaamt. ik kan er ook niets aan doen maar het lijkt zo te zijn. echter binne het moderne spul zal het erg moeilijk worden. ik denk ook dat iemand als dekkers het interessant zou vinden als het panel zonder probleem de juiste vertserker euit pikt. dat word voor hem een hele uitdaging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 september 2007 Author Report Share Posted 12 september 2007 Eigenlijk komt het er op neer dat wanneer je vaak genoeg zegd dat er geen verschil is dat je dat ook niet meer hoort... En andersom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 Eigenlijk komt het er op neer dat wanneer je vaak genoeg zegd dat er geen verschil is dat je dat ook niet meer hoort... En andersom... Daarom moet iedereen ook zijn kwek houden tijdens zo'n test Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 En eigenlijk blind luisteren, men mag niet weten welke apparaten er worden gebruikt, merken bedoel ik. Vooroordelen zijn niet uit te schakelen. Als luxman en Accuphase fan zal ik bewust en onbewust kiezen voor die merken. Al ik niet weet wat er speelt kan je in ieder geval "vrij" luisteren. Damn dan heb ik nu die AA....... Dat is ook bewust gedaan hoor, maar wil niet zeggen dat ik een AA fan ben geworden. Daarbij komt dat ik nog altijd weet hoe bepaalde sets klonken (is dat ABN, klonken?)(enfin, dit niet) en dat is dan een aantal jaren geleden voor sommige sets. Kwestie van onthouden en naar je gevoel luisteren. Denk ik...... Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 september 2007 Report Share Posted 12 september 2007 Laten we, voordat we Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 Als luxman en Accuphase fan zal ik bewust en onbewust kiezen voor die merken. Zelfs als fan kan het je dan niet ontgaan dat er tussen verschillende versterkers van bijvoorbeeld Accuphase ook al verschillen bestaan, een 205 klinkt anders dan een 204 en zeker anders dan de nieuwere modellen. Meest belangrijk bij het vergelijken is de luidspreker die je er achter hangt, minder vervorming en meer resolutie brengen de verschillen aan het licht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 dat klopt helemaal jitze, maar zoals Spido ook al zegt,je moet ook een hoogwaardige bron gebruiken vind ik ook zeer belangrijk.Ben net overgeschakelt naar een andere ( dubbel zo dure) cd-speler en je weet niet wat je overkomt,ook daar zijn de verschillen zelfs groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 En eigenlijk blind luisteren, men mag niet weten welke apparaten er worden gebruikt, merken bedoel ik. Vooroordelen zijn niet uit te schakelen. Als luxman en Accuphase fan zal ik bewust en onbewust kiezen voor die merken. Al ik niet weet wat er speelt kan je in ieder geval "vrij" luisteren. Damn dan heb ik nu die AA....... Dat is ook bewust gedaan hoor, maar wil niet zeggen dat ik een AA fan ben geworden. Daarbij komt dat ik nog altijd weet hoe bepaalde sets klonken (is dat ABN, klonken?)(enfin, dit niet) en dat is dan een aantal jaren geleden voor sommige sets. Kwestie van onthouden en naar je gevoel luisteren. Denk ik...... Andre anonieme alcoholisten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 september 2007 Report Share Posted 13 september 2007 dat klopt helemaal jitze, maar zoals Spido ook al zegt,je moet ook een hoogwaardige bron gebruiken vind ik ook zeer belangrijk.Ben net overgeschakelt naar een andere ( dubbel zo dure) cd-speler en je weet niet wat je overkomt,ook daar zijn de verschillen zelfs groot. Beste Soundlover, Een duurdere geluidsbron k Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2007 Author Report Share Posted 14 september 2007 Dit maakt objectief gehoormatig vergelijken helaas bijna onmogelijk. Weer 'n punt... Daarom... luisteren en wanneer het niet bevalt wat veranderen... zo niet... lekker luisteren. A-B brengt behalve de stress, gewoon niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 september 2007 Report Share Posted 15 september 2007 A-B brengt behalve de stress, gewoon niks. Het brengt een heleboel, je moet het alleen wel goed doen! Dus niet in een groep, die vent rechts voor heeft z'n deo vergeten, naastje zit een "koe" op kauwgum te smakken, weer een ander zit op een sroel die kraakt. Allemaal afleiding die niet bevordelijk is voor het proces. Als je twee "objecten" wilt vergelijken die erg gelijksoortig zijn, dan neem je eerst eens de tijd om te onderzoeken waar de verschillen zouden kunnen zitten. Als je denkt dat het in de dimensies van een object zit, dan probeer je in te schatten hoe groot dat verschil zou kunnen zijn. Op deze inschatting bepaal je de keus van het meetmiddel. Pas dan ga je meten. Het is totaal zinloos en een oneindig lange procedure om alles in de hoogst mogelijke resolutie te meten. Voor iedere meting zijn specifieke tools nodig en om het verschil tussen twee objecten te karakteriseren zijn slechts een aantal parameters nodig. Dit is dus ook hoe je een AB-X moet opzetten. De testers nemen de componenten A en B een tijdje mee naar huis en beoordelen die op hun favoriete en geheel persoonlijke wijze. Toevallig is er bij de beoordeling consensus op drie aspecten, bij A tov B is het laag slanker maar toch dieper, de klankbalans frisser en de plaatsing in de ruimte veel groter. Nu hebben we drie duidelijke aspecten die beoordeeld kunnen worden. Per aspect dient nu een opname gevonden te worden die dat aspect duidelijk naar voren brengt. Voor het laag b.v. een stuk gestreken contrabas, voor de klankbalans een stuk violen en voor de plaatsing een klein koor met een assymetrisch geplaatste solostem. Iedere tester krijgt uitgebreid de kans om zich de muziek eigen te maken. Nu pas is het tijd voor de AB-X in de tester's eigen luisterruimte. En op deze manier is er een absoluut oordeel te vellen. Dit oordeel zal echter niets zeggen over goed of minder goed, het toont alleen maar aan dat er een verschil is tussen component A en B. Het leuke van een test op deze manier tot een enkele vraag te reduceren is dat de door de journalisten en doorgewinterde audiofielen geroemde luisterervaring plotseling niet meer nodig is. De vraag wordt heel concreet, als ik tussen A en B schakel verspringt de stem dan van plaats? Als dat zo blijkt te zijn scoort iedereen met twee horende oren >90%. Hans, ik weet jij hebt geen zin in de wetenschappelijke benadering, maar probeer het eens, het kan voor heel veel audiofiele rust zorgen. Dat zou pas een voortschreidend inzicht zijn ... Gelukkig zijn wij mensen en is er altijd wel om een of andere reden de drang om weer te veranderen. Je persoonlijke criteria waarop je een bepaalde set hebt opgebouwd kunnen in de loop van de tijd veranderen. Soms zijn daar zeer praktische redenen voor, kinderen, soms is het gewoon apparaatgeilheid. Prima! Sommige "betere luidsprekers" hebben soms voor bepaalde versterkers een heel moeilijke impedantie, terwijl andere versterkers geen kind aan die luidsprekers hebben. M.i. zijn dit soort luidsprekers gewoon niet goed ontworpen. Voor een uitmuntende prestatie is het niet nodig om iets met een onzinnig impedantieverloop, of laag rendement, te bouwen. Voor normale huiskamerweergave moet een, pak'm'beet, 35 watt versterker met een dempingsfactor van 35 gewoon genoeg zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2007 Author Report Share Posted 15 september 2007 Hans, ik weet jij hebt geen zin in de wetenschappelijke benadering, maar probeer het eens, het kan voor heel veel audiofiele rust zorgen. Dat zou pas een voortschreidend inzicht zijn ... Ik heb natuurlijk al diverse sessies meegemaakt. En telkens was het te veel en te chaotisch. Het resultaat zat dus altijd dicht tegen nul. Toch blijft mij de "uitzondering" van Picoso bij (9 van de 10), evenals de keer dat ik zelf in alle rust mijn twee CD spelers vergeleek (10 van de 10). Alleen werd bij de eerste deze prestatie gevolgd door een omgekeerde score (1 van de 10) en werd verteld dat mijn methode niet kon deugen omdat ik maximaal 0,5 dB geluidsniveau had toegestaan. Vergelijken doe je eigenlijk continue. Ik ga er alleen geen sessie meer van maken om iets te bewijzen.. Ik hoef en wil n.l. helemaal niks bewijzen, ik wil gewoon naar muziek luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 16 september 2007 Report Share Posted 16 september 2007 Uiteindelijk koop ik toch alleen maar wat IK leuk vind en dat is het belangrijkste om te luisteren. Zeker klinken die Accuphase versterkers anders. De huidige generatie heeft weer een andere klank dan die tot een jaar of 6 a 7 terug. Dat is met Luxman, en zo zal het met ALLE merken gaan. m44, ja die AA en die nieuwe versterker.......... Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 september 2007 Report Share Posted 16 september 2007 Hans, ik weet jij hebt geen zin in de wetenschappelijke benadering, maar probeer het eens, het kan voor heel veel audiofiele rust zorgen. Dat zou pas een voortschreidend inzicht zijn ... Ik heb natuurlijk al diverse sessies meegemaakt. En telkens was het te veel en te chaotisch. Het resultaat zat dus altijd dicht tegen nul. Toch blijft mij de "uitzondering" van Picoso bij (9 van de 10), evenals de keer dat ik zelf in alle rust mijn twee CD spelers vergeleek (10 van de 10). Alleen werd bij de eerste deze prestatie gevolgd door een omgekeerde score (1 van de 10) en werd verteld dat mijn methode niet kon deugen omdat ik maximaal 0,5 dB geluidsniveau had toegestaan. [...] Zo is het. Eerst kalibreren binnen 0,1 dB (en dat geldt voor beide kanalen) en dan een nette test doen. En dan blijkt dat alle deelnemers in die 50 % zone terechtkomen. Je kunt het jezelf nog veel moeilijker maken en het begint sowieso al aan te geven dat je qua verschillen naar spelden in hooibergen aan het zoeken bent. Het is eigenlijk niet zo gek om aan te nemen dat de verschillen heel minimaal zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts