Cyb Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Wanneer je uitgaat van een vaste zelfde prijs, wat is dan over het algemeen beter? Floorstanding of Bookshelf? Ik ga het vooral gebruiken voor muziek. Iemand anders op een HiFi Forum: Look at bookshelf (stand mounted) speakers and a quality subwoofer. For a given dollar amount, a bookshelf speaker will usually have better components and construction vs. a floor standing speaker. This will also free up some cash that you can spend on a better subwoofer. Er werd hier dus wel van nog een sub erbij uitgegaan, dus speakers op small speakermode misschien. Ik neem zelf geen sub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 hmm, beetje vreemde topic titel... 'floorstanding vs HiFi' ? Moest 't niet 'floorstanding vs bookshelf of standmount' zijn ? Maar goed, to the point. Bij een vaste zelfde prijs zou ik persoonlijk liever voor een kleine "bookshelf" speaker gaan, echter.... een paar beetje goede stands kosten ook al gauw 200 tot 300 euro, en dat komt er dus nog overheen. Een subwoofer zou ik achterwege laten, dan ging ik liever voor een 'floorstanding' speaker. Ik hou niet zo van subwoofers. Ik heb nog maar zelden een luidspreker gehoord die met subwoofer beter klonk. (alleen bij surround gebeuren voor films) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 Dit hangt in grote mate van de ruimte af waar ze geplaatst worden. Kleine kamers >> Bookshelfjes zijn daar voldoende. Eventueel aanvullen met subwoofer als je ze ook voor film gebruikt. Voor alleen muziek zijn bookshelfjes genoeg. Grotere kamers >> Of floorstanders, meer bas om kamer mee te vullen. Voor films moet je deze misschien ook aanvullen met subwoofer. Of bookshelf met subwoofer (kun je zef de hoeveelheid bas regelen). Of floorstanders met ingebouwde subwoofer. Ik zou in beide situaties voor de optie zonder de subwoofer gaan. MvrGR Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyb Posted 12 maart 2003 Author Report Share Posted 12 maart 2003 Moest idd "Bookshelf" zijn. Goed forumsysteem, ik heb het kunnen veranderen. Dat er nog stands bij Bookshelfs bijkomen had ik nog geen rekening mee gehouden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Het is een bijzonder moeilijke vergelijking vind ik zelf. De eerste flauwe opmerking is eigenlijk dat het helemaal afhangt van welke bookshelves of floorstanders? In het algemeen kun je grofweg stellen dat floorstanders wat beter in het laag vertegenwoordigt zijn, rustiger van klank (mijn ervaring is dat grotere speakers rustiger klinken). Floorstanders zijn vaak wel diffuser van geluid, bij bookshelves is het geluidsbeeld vaak preciezer. Maar dit zijn geenszins stellingen die op alle speakers toepasbaar zijn. Uitgaande van mijn eigen situatie: Eerst had ik de Bach van VA. Een floorstander dus. Nu heb ik de Haydn van VA, een bookshelve. In prijs zijn de twee speakers inclusief de stands voor de Haydns grofweg hetzelfde. Bij de Bach vond ik het laag te aanwezig. De Haydn geeft me een veel preciezer en opener geluidsbeeld. Ze klinken strakker en meer gecontroleerd. Nu heb ik de beide speakers ook spelend (en spelend gehad) in een relatief kleine woonkamer. Ik denk dat de grootte van de ruimte een zeer belangrijke rol speelt. Bovendien is de Bach dan weer een speaker met voor de maatstaven van VA een vrij grote en weke mid/laag unit. Het grappige is dat ik nu op het punt sta om de Beethovens van VA (een floorstand) aan te schaffen. Deze hebben echter twee stijvere en kleinere mid/laag units. Bovendien krijg ik een grotere woonkamer. De bottomline is wat mij betreft eigenlijk dat je het goed moet beluisteren (het liefst in je eigen woonkamer) en je vrij moet maken van gedachten over hoe groot (en imponerend) een speaker op het gezicht is. Het combineren met een sub schijnt een nogal lastige klus te zijn. Het matchen van het laag van de sub met het laag wat de speakers produceren steekt nogal nauw. Bovendien moet het kwa timing ook maar net allemaal goed uitkomen. Maar maak je over het laag van een goede bookshelve niet te veel zorgen. Tenzij je een fervent orgelliefhebber bent.... Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Zelf in het bezit van een forse "bookshelf" speaker op een standje, in een niet echt erg kleine ruimte, kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn over het resultaat. In vergelijking met een floorstander uit dezelfde lijn, krijg ik meer informatie in het midden en hoog, hoor ik meer detaillering. Het aanwezige laag is zeer gedetaillerd en snel, nog behoorlijk te beinvloeden, denk hierbij aan de plaatsing, iets verder in de hoeken geschoven wordt het nog behoorlijk versterkt. Natuurlijk zijn er muziekstukken te vinden waarbij het best wel lekker is om het laag wat meer geprononceerd aangeboden te krijgen. Echter het gevaar is dan weer heel groot dat speakers en ruimte interacties met elkander aangaan, die minder gewenst zijn. Het blijft een geven en nemen, zoals aangegeven, neem ik vooral de voordelen in midden en hoog en kan ik heel goed leven met een laag dat iets minder nadrukkelijk, maar zeker aanwezig blijkt te zijn. Overigens als je spreekt over dezelfde prijs zal het heel vaak zo zijn dat je verschillende speakerlijnen naast elkander zet, kleinere speakers uitdezelfde lijn hebben in het algemeen ook voordelen, als je in geld denkt. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 In het algemeen (en natuurlijk zijn er uitzonderingen) zou ik voor hetzelfde bedrag bij een bookshelf speaker (op een standaard!!) een betere kwaliteit verwachten dan een vloerstaander. Een grotere kast is veel moeilijke stil te krijgen, dus kun je meer kleuring, kastgeluiden etc. verwachten. Probleem is dat een bookshelf speaker op een goede stand hoort te staan en die zijn tegenwoordig niet goedkoop in de winkel (dus kom je kwa prijs toch hoger uit dan de floorstand). Ik denk overogens dat er altijd interactie bestaat tussen de kameracoustoek en de speaker. Alleen bij grote kamers speelt dit voornamelijk bij lagere frequenties (30-60 Hz) en die zijn moeilijker te dempen met aankleding. Een speaker die deze frequenties nog nauwelijks weeergeeft heeft dan juist een voordeel. Hier voor de lol een site van een zeer ijverige persoon die ik vandaag tegenkwam. http://www.benjaminrossen.com/index.htm Klik op het knopje met het diy speakertje en vervolgens op Wall acoustics etc. Mij viel op hoeveel aanpassingen hij had gedaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Geplaatst door Cyb:Floorstanding of Bookshelf? Heren, heren, Sorry, maar ik moet nu even muggenziften. De OP vraagt naar "bookshelf speakers", en iedereen beantwoord zijn vraag alsof hij het over een (mini)monitor op een standaard heeft. Er is een wezenlijk verschil tussen de beiden. Een "Bookshelf" kun je niet zomaar los van de wand op een standaard in de ruimte plaatsen. Zo'n ding is er op afgestemd dat'ie in een boekenwand geplaatst wordt waar de speaker een zeer grote baffle ziet. Hij is er op afgestemd dat de afstraling over het grootste deel van het spectrum halfbolvormig is en als'ie diep genoeg gaat misschien een stukje kwartbolvormig. In de vrije ruimte zal de afstraling nogal wat anders verlopen dan tegen de wand; van kwartbol- naar bolvormig. Op een stand in de ruimte zal zo'n ding erg slecht presteren en niet alleen in het laag. Een monitor is er echter op afgestemd dat'ie meer lucht om zich heen heeft. Maargoed, waarschijnlijk bedoelde de OP een monitor speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts