Jump to content

Pro-Ject prepre

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste forummers,

Wie kan mij verrijken met info over de Pro-Ject prepre? Deze wordt nieuw aangeboden voor zo'n 200,-, waardoor ik twijfel over de kwaliteit.

Ik hoop met name jullie ervaringen te horen/lezen, in de technische aspecten ben ik wat minder geinteresseerd.

Aangezien ik nog niet weet wat voor een draaitafel eraan komt te hangen (twijfel nog tussen Thorens 160/166, Rega P2/P3 en Pro-Ject div. modellen), hoor ik ook graag hoe jullie denken over de samenwerking tussen de verschillende onderdelen.

Bedankt alvast/groet,

Tuby cool.gif , die serieus aanstalten maakt om 100% analoog te gaan

Hoi Tuby,

Ik denk niet dat er velen zijn die deze pre-pre in huis hebben. Deze pre-pre is pas een paar maanden uit en winkeliers staan er (gelukkig) niet op te springen, omdat de grote massa nog steeds voor cd/dvd kiest (helaas?). De prijs is zeker aantrekkelijk en Project maakt ook goed spul, maar hoe die klinkt weet ik ook niet. Ik heb wel een doe'tzelf-project gevonden dat zeker de moeite waard is, en het staat hier. Klik op het plaatje en je krijgt het schema in volle glorie. Echter de gebruikte opamp is eentje uit de zeer dure serie van Burr Brown (ca.ƒ75) eek.gif Je kan een OPA627 gebruiken, die iets (100ns) trager is, maar die is net zo duur. Je kan overwegen om uit kostenbesparing te kiezen voor een OPA134 (ca. ƒ10 :D ). Hoewel deze een stuk langzamer is en een 10x kleinere bandbreedte heeft, is dit wel een goed alternatief. Je kunt hem ook in "dubbelpak" krijgen (2 opamps in

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Tuby,

Ik denk niet dat er velen zijn die deze pre-pre in huis hebben. Deze pre-pre is pas een paar maanden uit en winkeliers staan er (gelukkig) niet op te springen, omdat de grote massa nog steeds voor cd/dvd kiest (helaas?). De prijs is zeker aantrekkelijk en Project maakt ook goed spul, maar hoe die klinkt weet ik ook niet. Ik heb wel een doe'tzelf-project gevonden dat zeker de moeite waard is, en het staat hier. Klik op het plaatje en je krijgt het schema in volle glorie. Echter de gebruikte opamp is eentje uit de zeer dure serie van Burr Brown (ca.ƒ75)      eek.gif Je kan een OPA627 gebruiken, die iets (100ns) trager is, maar die is net zo duur. Je kan overwegen om uit kostenbesparing te kiezen voor een OPA134 (ca. ƒ10      :D ). Hoewel deze een stuk langzamer is en een 10x kleinere bandbreedte heeft, is dit wel een goed alternatief. Je kunt hem ook in "dubbelpak" krijgen (2 opamps in

hoi Tuby,

Vincent maakt ook mooi spul en het voordeel is dat het in China gemaakt wordt en dus goedkoper dan iets dat in Europa wordt gemaakt. Helaas wordt de pre echter in Duitsland gebouwd (Vincent is een duits concept) en is daarom in verhouding weer duurder de versterkers uit China. Ik denk wel dat deze pre beter is dan de project, maar staat het wel in verhouding met de rest van je installatie (draaitafel, element, versterker(s))? De project is overingens beter dan de NAD PP-1 (alleen voor MM-elementen). Ik heb deze zelf van Ruud Flohr overgenomen en voor ik er betaald heb is een heel redelijk bedrag, maar de nieuwprijs is zwaaaaaar overtrokken, daar er, inclusief adapter, voor nog geen 30 piek aan componenten in verwerkt is. Het is ook hier weer dat "moertjes"-verhaal voor je boot of motorfiets. Geef het beestje een naam en je wordt opgelicht. Ik denk dat de pre van Vincent in ieder geval wel de moeite waard is. Hier heb je in elk geval al de plaatjes :).

pho_vv.jpg

phohint.jpg

Hai Tuby,

Waarom probeer je de Lehmann Black Kube niet (zeer tevreden mee). Daar kan je weer jaren mee vooruit.

Een alternatief, waar je je naam eer mee doet, is de Ear phono stage. Heb ik overigens nooit gehoord.

De meeste nieuwe pre-pre's zijn uitgebreid volgebouwd met allerlei IC's, dezen klinken in het algemeen voor geen meter, ook de dure "High-End" exemplaren niet.

Probeer eens aan een oud - of buizen of transistor -bakje te komen.

Daarnaast blijft het mooist toch een trafootje, zitten helemeaal geen droeve componenten in, zijn echter ook niet erg goedkoop, Sowther levert ze gewoon los, alleen ergens inbouwen of een kastje er om heen........en muziek......

Groet Jitze eek.gifeek.gifeek.gif

Geplaatst door carl:

Hai Tuby,

Waarom probeer je de Lehmann Black Kube niet (zeer tevreden mee). Daar kan je weer jaren mee vooruit.

Een alternatief, waar je je naam eer mee doet, is de Ear phono stage. Heb ik overigens nooit gehoord.

Hoi Carl,

Mooie pre pre die Lehmann Black Cube. Ik ben er reuze tevreden mee. Ik heb hem nu 2 weken en het gaat steeds beter klinken :D

Geplaatst door sodejuu:

hoi Tuby,

Ik denk wel dat deze pre beter is dan de project, maar staat het wel in verhouding met de rest van je installatie (draaitafel, element, versterker(s))?

Beste Sodejuu,

Daar wringt nu net de schoen. Ik durf te stellen dat ik een bovengemiddelde installatie heb (Jadis, EBA, TAF), echter op draaitafelgebied heb ik nog NIETS. eek.gif Als ik mijn oude snelstart van zolder niet meetel tenminste.

Omdat ik me aan het orienteren ben, en niet direct topdollar wil betalen (diezelfde buizen/draaitafelboer heeft ook de Clearaudio Champion en ProJect Perspective staan om maar wat te noemen, natuurlijk weet je dan zeker dat je goed spul hebt. Daar is de prijs dan ook naar. Maar wat als in praktijk eea tegenvalt (qua gebruik (jonge kinderen), geluid zal zonder meer wel goed zitten) is mijn plan om een instap Thorens te kopen met een redelijke prepre. Bevalt dit, dan kan ik het spul voor een net bedrag inruilen bij voornoemde winkelier, en zo upgraden.

@Carl/Ruud F: Bedankt voor de tip. Ik weet dat de Lehmann heel goed presteert, echter gezien bovenstaand verhaal wil ik hier niet direkt mee beginnen.

@Jitze: Eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik vind het wel een heel aantrekkelijk idee. Enige notie waar ik in de toekomst dergelijk spul vandaan zou kunnen halen?

Nog iets: Wat voor een kwaliteit interlink hang je aan een instap-betere draaitafel? Heb thuis een Taralabs Prism 11, VdH D102MkII en First Ultimate liggen.

Andere kopen of Wie van de Drie?

Groet,

Tuby cool.gif , die er nog niet uit is

Hoi Tuby,

Zo'n Thorens is een mooi ding. Ik heb zelf ook sinds kort een TD-166Mk2 en heb 'm gelijkt verbouwd. Je weet wel, fatsoenlijke netentry, cinchbussen ipv standaard touwtje en de bodemplaat vervangen door een MDF-plaat van 18mm. Ik ga binnenkort nog de ombouw vervangen door een mooiere MDF-ombouw ipv die triplex plankjes.

Welke pre voor jou het beste is, is moeilijk te zeggen. Wat wil je, een MM of een MC. Hoewel een MC over het algemeen beter klinkt zijn er ook goeie MM's te krijgen. Ze zijn vaak goedkoper en je aan te schaffen pre kan eenvoudiger zijn, waardoor de kosten dalen. Een High Output MC kan hier ook. Die kun je ook met een standaard MM-pre versterken. Om e.e.a. is een NAD PP-1 al ok, tenminste als je die ergens 2de hands op de kop kan tikken. Een low budget pre (voor MM) vind je al voor rond de 60 piek. Het is niet alles, maar als tijdelijke oplossing kan 't wel.

Dus zolang je geen low-output MC-element gaat gebruiken kun je met een klein bedrag uitkomen. Anders vraag Haudio, onze platenspelergoeroe, maar eens.

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Tuby,

Anders vraag Haudio, onze platenspelergoeroe, maar eens.

Beste Sodejuu,

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.

Wat Haudio betreft, die zat van de week verstopt in Duitsland.

Ik had nl. zelf ook al bedacht dat het geen kwaad kon bij hem mijn licht eens op te steken. :)

Succes met de verbouwing/Groet,

Tuby cool.gif

Tuby,

bij Ruad Amsterdam is gisteren een mooie Thorens TD 160 MK II binnen gekomen, weet nog niet wat hij moet kosten, dinsdag kan ik hierover meer zeggen...........

020 669 8336

Voor de Sowhter trafo's triodedick heeft een link naar Sowther op z'n site

http://www.triodedick.com

Groet Jitze :o

Tuby,

foutje te herstellen, is wat moeilijker te vinden bij TriodeDick hier is de site :

http://www.sowter.co.uk

de trafootjes kosten rond de 40 pond ex. btw. althans die met een redelijke bandbreedte 5Hz-100KHz.

Groet Jitze :D

Hoy there,

Nou weet ik niet veel van die step-up-trafo's, maar volgens mij zij die alleen geschikt voor low-output MC-elementen. Ik weet niet welk element jij er onder wilt hebben Tuby, maar heeft je versterker helemaal geen phonotrap?????

Beste Sodejuu,

Dat klopt. Er zitten op:

1)Volumeknop

2)3-Stappenschakelaar tbv lijningangen

3)Power on/off-knop

that's it!

Hij is speciaal voor mij gebouwd met zo kort mogelijke signaalwegen en alles zilver van binnen. Ik wilde hem eigenlijk zonder printplaten, maar dat werd zo duur dat ik uiteindelijk heb gekozen voor zilveren printbanen.

Leuk die minimalistische ontwerpen, maar soms niet erg handig.

Ziedaar mijn probleempje, Groet

Tuby cool.gif, een blij en ook wel trots man

Hoi Tuby,

Mijn voortrap heeft wel 9 (negen!!!) ingangen, maar ook geen phonostage. Ik kan er wel een phonotrap in bouwen (MM of MC). Toch werk ik nu met die NAD, maar ooit komt er een betere. Ik denk dat het verstandig is eerst een element uit te kiezen alvoren een Pre of een Step-up uit te zoeken. Het komt nl op de combinatie aan en zelfs met een Thorens kom je tot verbluffende resultaten. eek.gif

Ja Sodejuu,

Achteraf had ik die phonostage misschien ook in moeten laten bouwen. Destijds dacht ik: "Een ingang voor mijn cd-speler, een voor een tuner en een reserve is ruim voldoende".

Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken.

Wat jou 9 (!?!) ingangen betreft; gebruik je die ook allemaal? Zo ja, waarvoor dan?

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Tuby:

Ja Sodejuu,

Achteraf had ik die phonostage misschien ook in moeten laten bouwen. Destijds dacht ik: "Een ingang voor mijn cd-speler, een voor een tuner en een reserve is ruim voldoende".

Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken.

Wat jou 9 (!?!) ingangen betreft; gebruik je die ook allemaal? Zo ja, waarvoor dan?

Groet,

Tuby    cool.gif

Inderdaad, 9 ingangen, die ik in mijn idiote tijd allemaal gebruikte. En ik had er nog te weinig. Nu gebruikt ik alleen nog maar de CD-ingang voor de DAC en een Aux voor de TV, de surroundprocessor en de platenspeler. De rest zit nog wel aangesloten (cassettedek, tuner, video, nog een video en nog een cd-speler), maar dat is alleen om de cinchbussen zuiver te houden. Dat spul staat zelden aan.

Geplaatst door sodejuu:

Inderdaad, 9 ingangen, die ik in mijn idiote tijd allemaal gebruikte.

Beste Sodejuu,

Kun je het onderstaande verhelderen, biologie was nooit mijn sterkste vak;

De idiote tijd, kwam die nu voor of na de pubertijd? :D

Groet,

Tuby cool.gif, die zelf in zomertijd zit

Geplaatst door Tuby:

Beste Sodejuu,

Kun je het onderstaande verhelderen, biologie was nooit mijn sterkste vak;

De idiote tijd, kwam die nu voor of na de pubertijd?    :D

Groet,

Tuby    cool.gif, die zelf in zomertijd zit

Ik heb biologie ook maar laten vallen. Daar kenden ze deze tijd ook niet. ;)

Idiote tijd is die tijd als je pas met het audiogebeuren begint en alles aanschaft wat los en vast zit. Gewoon veel te veel apparatuur kopen, dat je na een tijdje toch niet meer gebruikt. Je huis ziet dan uit als een studio met inferieur materiaal. Is dat idioot genoeg?