Richardk3000 Posted 6 hours ago Report Share Posted 6 hours ago Stomme vraag misschien, maar ik ben aan het kijken naar een andere versterker. Ik heb nu een versterker gespecificeerd op 2x40 Watt naar 8 ohm en relatief gevoelige luidsprekers (91 db). Ik hoef de volumeknop nooit voorbij de 12 uur te draaien, als ik de kinderen niet wil traumatiseren. Als ik een krachtiger versterker koop, gaat dat dan betekenen dat ik dan nog minder 'instelruimte' met de volumeknop heb? Want dat lijkt me best onpraktisch. En zo ja, is er dan wat aan te doen met een voorloopweerstand of iets dergelijks? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago Dat hangt van meerdere factoren af, onder andere de gebruikte schakeling voor de volume regeling ( Potmeter, digitaal, weerstanden, TCV) en de versterkingsfactor van je eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richardk3000 Posted 4 hours ago Author Report Share Posted 4 hours ago 1 hour ago, Duclaasie said: Dat hangt van meerdere factoren af, onder andere de gebruikte schakeling voor de volume regeling ( Potmeter, digitaal, weerstanden, TCV) en de versterkingsfactor van je eindversterker. Valt er in het algemeen iets over te zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago 5 minutes ago, Richardk3000 said: Valt er in het algemeen iets over te zeggen? Nee, eens met @Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago Oudere versterkers hebben vaak gevoeliger ingangen. Bv 0,5V. Zet je daar de 2 V van bv een CD speler op dan moet de potmeter dat corrigeren. Soms staat de versterker al vol open, terwijl de volumeknop pas net open staat. Vermogen heeft daar dan weinig mee te maken. Ik speel ook met luidsprekers van 92 dB/W. Daarmee kom ik zelden boven de 5 W als absolute piek. Meer vermogen als 40 W lijkt mij dus onzinnig. Maar stabiliteit is iets anders. Of stroomleverantie bij lage impedanties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts