MarKath Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei (edited) Op welk moment is het raadzaam om de BIAS van een buizenversterker af te stellen? Is dat kort na het aanzetten als de buizen nog koud zijn? Is dat na een uur? Of is dat als de versterker al een paar uur staat te spelen? Ik vraag dit omdat ik op verschillende momenten toch (na het afstellen) weer een kleine afwijking constateer bij de meting. Edited 19 mei by MarKath Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei Ik doe het zo: Na een 30 minuten opwarmen meet ik de bias en stel het bij op wat de fabrikant voorschrijft. Na een 10 a 15 minuten controleer ik het opnieuw. Is de biasinstelling weer verschoven, dan herhaal ik dat. Blijft de biasinstelling verlopen, dan zou ik nieuwe buizen erin doen. Elke keer als je de biasinstelling meet heb je geen muziek opstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 19 mei Author Report Share Posted 19 mei Dank voor de reactie, Nu is het zo dat mijn handleiding (Yaqin MS-30L) aangeeft 0,45V, maar dat is met de fabriek configuratie, dus de originele buizen. De vorige eigenaar heeft er 4 stuks Tung-Sol EL34B in gekocht en deze zitten er nog geen 1500 uur in. Ik ben zelf een beetje aan het proberen gegaan en vind de 0,40V afstelling prettiger horen dan de 0,45V. Bij het na een paar dagen opnieuw meten staat deze waarde (0,40V) een paar posities lager naar bijvoorbeeld 0,38V. Nooit hoger. En stel dat er wel nieuwe buizen in zouden moeten, betreft het hier dan alleen de eindversterker buizen of ook de 8 stuks voorversterker buizen. M.a.w. hebben de voorversterker buizen ook invloed op de meting van de BIAS? Maar de eindeversterker buizen zijn eigenlijk nog te "nieuw" om al vervangen te moeten worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei Eindbuizen gaan korter mee dan voorversterker buizen. Ik hou aan bij eindbuizen 2500-4000 uur. Voorversterkerbuizen 10.000 uur of meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei 37 minutes ago, MarKath said: Dank voor de reactie, Nu is het zo dat mijn handleiding (Yaqin MS-30L) aangeeft 0,45V, maar dat is met de fabriek configuratie, dus de originele buizen. De vorige eigenaar heeft er 4 stuks Tung-Sol EL34B in gekocht en deze zitten er nog geen 1500 uur in. ==> Mooi met een beetje geluk houden ze het nog wel 3000 uur of langer vol Ik ben zelf een beetje aan het proberen gegaan en vind de 0,40V afstelling prettiger horen dan de 0,45V. ==>Dat heb ik ook, waarschijnlijk krijg je met een iets lagere bias iets meer 2e harmonische en een wat warmer geluid Bij het na een paar dagen opnieuw meten staat deze waarde (0,40V) een paar posities lager naar bijvoorbeeld 0,38V. Nooit hoger. ==>Lijkt me alleen maar goed. Beter een iets lagere bias, dus stroom door de buizen. Dan dat, dat oploopt En stel dat er wel nieuwe buizen in zouden moeten, betreft het hier dan alleen de eindversterker buizen of ook de 8 stuks voorversterker buizen. M.a.w. hebben de voorversterker buizen ook invloed op de meting van de BIAS? ==> Meestal niet. Voorversterker buizen gaan gemiddeld 2x zolang mee als eindbuizen Maar de eindeversterker buizen zijn eigenlijk nog te "nieuw" om al vervangen te moeten worden. ==> Zeker, lekker laten zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 19 mei Author Report Share Posted 19 mei 16 minutes ago, Tubejack said: TOP Jack, dank voor jouw reactie. Nog één vraag uit nieuwsgierigheid, is het zo dat hoe hoger de BIAS, hoe hoger dan ook de temperatuur van de buis wat dan weer resulteert in een kortere levensduur? Ik vraag dit omdat ik tijdens het afstellen van de BIAS, soms de buis aanraak en dan behoorlijk mij kan branden aan de hitte welke daar vanaf komt. M.a.w. als je de BIAS lager instelt, heeft de buis dan nog een brandblaar temperatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei (edited) 1 hour ago, MarKath said: TOP Jack, dank voor jouw reactie. Nog één vraag uit nieuwsgierigheid, is het zo dat hoe hoger de BIAS, hoe hoger dan ook de temperatuur van de buis wat dan weer resulteert in een kortere levensduur? De temperatuur van een buis kan oplopen tot zo'n 200C. Als je de bias opschroeft gaat er meer stroom door; dat geeft meer warmte. Als je te bias dus stroom té ver opvoert dan heb je een kortere levensduur. Gewoon aanhouden van de fabrikant aangeeft. Voor degenen die kunnen meten. Voor een EL-34 is dat 50ma 1 hour ago, MarKath said: Ik vraag dit omdat ik tijdens het afstellen van de BIAS, soms de buis aanraak en dan behoorlijk mij kan branden aan de hitte welke daar vanaf komt. M.a.w. als je de BIAS lager instelt, heeft de buis dan nog een brandblaar temperatuur? Zowel met een hogere, of iets lagere bias zul je gegarandeerd je vingers verbranden. Iets lager kan geen kwaad en zal zoals al gemerkt hebt een ander geluid geven. Het is wel zo dat een buis bij een bepaalde stroom, het meest optimaal ingesteld is, het meest lineair zal werken en het minste vervorming zal geven. Ikzelf zou 0,4volt aanhouden als dat prettig in mijn oren klinkt Edited 19 mei by Tubejack typefoutje Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 19 mei Author Report Share Posted 19 mei TOP Jack, Dank voor jouw duidelijke uitleg. Voor mij zijn het de eerste serieuze (voor zover je Yaqin serieus kan noemen) stappen op buizen gebied. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei (edited) 29 minutes ago, MarKath said: Voor mij zijn het de eerste serieuze (voor zover je Yaqin serieus kan noemen) stappen op buizen gebied. Van binnen ziet het er keurig netjes gebouwd uit. Onderdelen zijn m.i. gewoon goed. Ik zou er zelf niets aan veranderen. Gewoon lekker spelen. https://hifi-exquis.com/push-pull-el34-amp/35-yaqin-ms-30l-headphone-integrated-push-pull-tube-amplifier-hifi-exquis-same-mc-30l-remote-control.html Edited 19 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 19 mei Author Report Share Posted 19 mei Wederom dank voor jouw input. Ben ook zeer tevreden, helemaal in combinatie met mijn Diapason Adamantes 3 met Wim van Kraanen upgrade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted maandag om 11:45 Author Report Share Posted maandag om 11:45 (edited) Hallo forummers, Ik heb weer een vraag, ik ben namelijk nieuwsgierig of een EL34B buis uitgewisseld kan worden voor een ander type en of dat dan ook verandering/verbetering teweeg brengt. Als ik het goed gezien heb op internet is mijn huidige EL34B uitwisselbaar voor, in ieder geval, een 6550, een KT88 en een KT120. Als dat niet mogelijk is, dan ga ik mijn vraag anders formuleren en dat is welke EL34B buis de beste papieren heeft t.o.v. mijn huidige Tung-Sol EL34B? Niet dat ik hier ontevreden over ben, in tegendeel zelfs maar als het ooit eens tot een uitwisseling/vervanging moet komen, dan zou het wel fijn zijn om te weten welke buis mogelijk nog beter/mooier klinkt dan de Yung-Sol. Groeten, Marcel Edited maandag om 12:01 by MarKath Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted maandag om 12:40 Report Share Posted maandag om 12:40 (edited) Waar heb je dat gelezen Marcel? Het internet is zo groot Edited maandag om 14:15 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted dinsdag om 04:55 Author Report Share Posted dinsdag om 04:55 (edited) 16 hours ago, Tubejack said: Waar heb je dat gelezen Marcel? Het internet is zo groot Hallo Jack, het gaat zelfs over een filmpje waarin dit wordt gedaan. In het start beeld zie je zelfs alle 4 de modellen gemonteerd in de versterker. Edited dinsdag om 04:56 by MarKath Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 05:49 Report Share Posted dinsdag om 05:49 43 minutes ago, MarKath said: Hallo Jack, het gaat zelfs over een filmpje waarin dit wordt gedaan. In het start beeld zie je zelfs alle 4 de modellen gemonteerd in de versterker. Is dat wel precies dezelfde versterker, dan die jij gebruikt? Veel buizen -anders dan een EL-34- gebruiken meer stroom. Dat moet de voedingstrafo van je versterker wel kunnen leveren. Je zou een mail naar de fabrikant kunnen sturen. Maar verwacht niet, dat het zomaar kan. Een redelijke veilige keuze lijkt me een KT-77. Maar met je huidige Tung-Sol EL34B lijkt me ook weinig mis. M.i. een van de beste EL-34. Google maar eens op :"Best EL34". Ze klinken allemaal een beetje anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted dinsdag om 06:19 Author Report Share Posted dinsdag om 06:19 Nee, het is niet de zelfde versterker, maar in die ene versterker worden wel 4 verschillende soorten/modellen buizen getest. Het is ook niet zo dat ik dit wil gaan doen, maar als ik straks eens mijn buizen dien te vervangen, dan is het handig om te weten dat er wellicht ook nog een goed (lees beter) alternatief is voor de EL34B. Als de EL34B nu juist DE buis is voor deze versterker, dan lijven wij deze gewoon lekker gebruiken en wellicht is er in dit model ook wel kwaliteitsverschil te vinden in merk en type. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 06:38 Report Share Posted dinsdag om 06:38 (edited) 21 minutes ago, MarKath said: Nee, het is niet de zelfde versterker, maar in die ene versterker worden wel 4 verschillende soorten/modellen buizen getest. ===> Daar heb je dus niet zoveel aan. Het zegt alleen wat die buizen in die versterker doet. Niet in die van jouw. Ze kunnen b.v. heel andere uitgangstransformatoren hebben, met iets andere impedantie. Het is ook niet zo dat ik dit wil gaan doen, maar als ik straks eens mijn buizen dien te vervangen, dan is het handig om te weten dat er wellicht ook nog een goed (lees beter) alternatief is voor de EL34B. ===> Ikzelf kan in een van mijn versterkers alle type buizen gebruiken tot KT-120 en heb dat ook geprobeerd. Maar EL-34 waar de versterker oorspronkelijk voor is gebouwd werkt toch wel het beste. Genalex KT77 is ook een optie, maar die koop ik liever niet meer. Waarom ga ik niet uitleggen. JJ KT77 is mooi gebouwd, niet duur. Levensduur is wat minder. Maar daar is de prijs ook naar. Als de EL34B nu juist DE buis is voor deze versterker, dan lijven wij deze gewoon lekker gebruiken en wellicht is er in dit model ook wel kwaliteitsverschil te vinden in merk en type. ===> Hier globaal inzicht. Zegt nog niet alles samen met jouw versterker https://blog.thetubestore.com/audiophile-review-el34-family-tube-comparison/ Verder lees ik, dat je nog niet helemaal genezen bent Edited dinsdag om 06:40 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted dinsdag om 06:43 Author Report Share Posted dinsdag om 06:43 3 minutes ago, Tubejack said: Verder lees ik, dat je nog niet helemaal genezen bent Nou, alleen op basis van verandering/verbetering in de bestaande versterker want ik speel toch wel heel veel uren per dag met de versterker dus de levensduur van de buizen zullen ooit ook terug gaan lopen. Maar ik denk dat dit zo geleidelijk gaat dat het niet eens opvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 06:51 Report Share Posted dinsdag om 06:51 (edited) 8 minutes ago, MarKath said: Maar ik denk dat dit zo geleidelijk gaat dat het niet eens opvalt. Klopt, je merkt er niet zoveel van, tot mogelijk extra ruis, wat kraakjes en andere vage geluiden. Mogelijk Interessant zijn de datasheets van verschillende merken en buizen. Vergelijk b.v. eens een datasheet van EL-34 met een KT-77 of KT-88. Alles wat je zou willen weten, kun je zo opzoeken. Edited dinsdag om 06:53 by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted dinsdag om 07:32 Author Report Share Posted dinsdag om 07:32 (edited) Hallo Jack, Je ziet ik ben een nitwit op buizen gebied en wil daar best graag wat over weten Kan bijvoorbeeld een geprezen GEC KT66 buis in de Yaqin MS-30L? Jij zegt dat andere buizen wellicht meer stroom gebruiken dan de huidige EL34B, is dat op mijn eigen versterker niet na te gaan? Edited dinsdag om 07:46 by MarKath Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted dinsdag om 07:48 Author Report Share Posted dinsdag om 07:48 Wanneer wordt een EL34 buis een EL34B buis? Wat is hierin het verschil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted dinsdag om 08:14 Report Share Posted dinsdag om 08:14 Hoi Marcel, ik meen je nu genoeg handvaten gegeven te hebben om e.e.a. zelf uit te zoeken. Dat is veel interessanter. Dingen die ik zelf uitzoekt, of onderzoek, blijven bij mij meer "hangen" Verder zijn er genoeg andere mensen op dit forum, die ook ervaringen en ideeën hebben. Wellicht dat die ook nog reageren. Succes met de wonderlijke wereld van audiobuizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts