Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Ook in de vakantie gaan de ideeën in mijn hoofd gewoon door. Een van de zaken die ik in de voeding van de phono mogelijk ga aanpassen is de smoorspoel. Guido tent en Menno van der Veen hebben een module ontwikkeld die de klassieke smoorspoel kan vervangen en die nog beter AC filteren. Ik heb inmiddels contact met Guido Tent om te kijken of ik de MEC 50 in de voeding kan toepassen. 

het lijstje met potentiële aanpassingen en upgrades is inmiddels als volgt:

-IEC socket met zekeringhouder

-RCA sockets vervangen

-Zekering 3,15 A T Littlefuse 285

-Voedingskabel voeding-phono ( 240VDC en 6,3 VDC) 

-Netkabel maken 

-Koppel condensatoren Philips 341 MKC

-Aarde draad dikker uitvoeren

-MEC-50 ipv smoorspoel

Welke capaciteit heb je nodig?  Ik heb Philips MKC HQ liggen.  MEC-50 lijkt me een goed idee, ik heb er 2 in een van mijn versterkers + een E-choke.  

Heb je die MEC 50 van begin af aan gebruikt, of heb je ook een vergelijk kunnen maken?

Qua condensatoren heb ik  4 x 2.2 uF 250V en 2x 0,47uF 450V nodig. Onderstaande is het type wat ik zoek qua uitvoering  f0ae4d04-3e55-4fb0-b358-79f86cfa064c.jpg

Net 11Km -achter in een groep- heel rustig hard gelopen. Erg vermoeiend. ^_^ Zal vandaag of morgen even kijken en een fotootje maken.  Ik heb 2 versterkers 1 zonder MEC's en zonder veel techniek en eentje met. Die zonder MEC's en techniek klinkt wat vriendelijker, warmer.  Die met MEC's en techniek laat wat meer details horen en heeft wat minder brom. Nu moet je daar ook niet te veel van voorstellen. Je moet echt met je oor in de luidspreker horen. 

Edited by Tubejack

Ok voor mijn eigen speciale projecten. Ik heb gele MKC341, maar die zijn maar 100volt. 

Wist je dat achter in lopen, zwaarder is, dan voorop :blink: wel mooi weer en aangenaam gezelschap. :)  

44 minutes ago, Duclaasie said:

Ik denk dat het simpelweg met verkrijgbaarheid heeft te maken. 

Zeker, wordt bijna niet meer gemaakt.  

Polycarbonate is mainly used for electronic applications that capitalize on its collective safety features. A good electrical insulator with heat-resistant and flame-retardant properties, it is used in products associated with power systems and telecommunications hardware. It can serve as a dielectric in high-stability capacitors.[6] Commercial manufacture of polycarbonate capacitors mostly stopped after sole manufacturer Bayer AG stopped making capacitor-grade polycarbonate film at the end of 2000.

Bron : https://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate 

Het goede nieuws is dat MKC's maar ook andere zoals MKP of MKT bij een hogere toelaatbare werkspanning een lager TAN hebben (verliesfactor)