leobus Posted 6 augustus 2021 Report Share Posted 6 augustus 2021 Vorige week donderdag kreeg de AudioVereniging Midden Nederland een demo van de Veddan luidsprekers. Voor info over deze speakers zie: https://veddan.com/nl/ Deze speakers kregen in de media lovende kritieken, dus ik verwachtte er veel van. De demogevers hadden de speakers redelijk ver van de achterwand geplaatst en zo goed mogelijk ingemeten voor de ruimte. Nou, hoe klonk dat? Eigenlijk een beetje teleurstellend. Het hoog klonk erg agressief, de afbeelding van instrumenten en stemmen was onnatuurlijk groot en ik had de indruk dat het laag niet lekker aansloot bij het midden. Wel was alles heel detailrijk. Alles bij elkaar was het wat vermoeiend om er lang naar te luisteren. In de pauze kwam ik in gesprek met een van de mensen van Veddan en die herkende wel wat van wat ik vond. Hij adviseerde om een keer in hun demoruimte te komen luisteren. Voor mij is Doetinchem niet ver weg, dus dat wilde ik wel en vandaag kon ik komen. De ruimte waar de speakers - en de aansturing- staan is al voor een deel akoestisch aangepast en bij binnenkomst voel je al dat het daar prettig vertoeven is. Ik had mijn harde schijf met muziek mee mogen nemen, dus ik kon eigen muziek kiezen. Bij het eerste nummer werd al duidelijk dat het heel anders klonk dan bij de AVMN. Geen sprake van scherpte meer. Nog wel steeds dat detail, maar nu gewoon passend in het geluidsbeeld. Ook de plaatsing was nu compact. Stemmen mooi in het midden en de rest tot net iets buiten de speakers hoorbaar. Bij het volgende nummer (Christina Pluhar) een mooie klarinet. Detailrijk, maar niet scherp. Volgende nummer weer van dezelfde cd, maar nu met een basklarinet (heet dat zo?). Rillingen liepen over mijn armen. Echt prachtig. Vervolgens Black Books van Nils Lofgren. Daar zit een mooie mix van gitaar en bas in. Prachtige strakke en gedetailleerde bas en lekker los gitaar erbij. Tenslotte nog even Kari Bremnes met de cd Reise live. De nummers Togsang en nog een nummer met veel trommelwerk. Nu hoor ik dus dat het laag helemaal niet los hangt van het midden. Het is gewoon retestrak en niet gekleurd en als we dan even heel hard gingen gaf het geen krimp. conclusie: Dit zijn echt hele mooie luidsprekers. Thuis gekomen dezelfde nummers nog een keer gedraaid. Dan hoor ik pas dat ik toch wel wat aan detail mis. Maar ik hoor ook dat hier de diepteafbeelding wat beter is. En het totaal speelt hier wat warmer, en daardoor (voor mij) misschien wat muzikaler. Overigens vertelde André (die de demo gaf) dat de speakers best wel wat warmer getuned kunnen worden met de ingebouwde regelaars. Wat ik wel bijzonder vind is dat speakers van deze kwaliteit aangestuurd worden door een streamer/dac/voorversterker die een stuk goedkoper is en waarschijnlijk ook de kwaliteit van de speakers niet haalt. Als ik Veddan was, zou ik daar wat aandacht aan besteden. Misschien dat de diepteplaatsing dan ook een stap gaat maken. Maar alles bij elkaar heb ik een geweldige demo gehad. Wat ik helaas ook geleerd heb is dat de akoestiek in de zaal van de AVMN echt verbeterd moet worden. Anders doen we mooie sets te kort. Het hierboven geschrevene is natuurlijk een geheel persoonlijke mening en dan ook nog van iemand die allergisch is voor scherpte. Maar als je de kans krijgt om een keer bij Veddan te gaan luisteren raad ik dat ten zeerste aan. Zeker ook omdat de mensen van Veddan prettig gezelschap zijn. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 augustus 2021 Report Share Posted 6 augustus 2021 Een recensie is altijd persoonlijk. Maar weer een bewijs dat niet elke set in elke ruimte goed presteert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 augustus 2021 Report Share Posted 6 augustus 2021 Leuk verslag Leo. Maar zeggen demogevers bij jullie daar dan nooit wat van? Ik kan me voorstellen dat, als iemand een demo geeft en de akoestiek is niet helemaal (of misschien zelfs wel helemaal níet) op orde, dat diegene er helemaal niet blij van wordt. Want inderdaad, dan zal de apparatuur ook niet zó gewaardeerd worden als in het geval het wel op orde is..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 augustus 2021 Author Report Share Posted 6 augustus 2021 De mannen van Veddan gaven wel aan dat de akoestiek in de zaal niet al te best is. Maar we hebben op de nieuwe lokatie pas 4 demo’s gehad, dus veel kritiek hebben we nog niet gehad. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 augustus 2021 Report Share Posted 6 augustus 2021 Voor rondstralende speakers is de akoestiek veel belangrijker dan direct stralende. Bundelende luidsprekers hebben nóg minder last van de akoestiek. Veddan was ook bij onze audioclub. Ik vond dat behoorlijk goed klinken. Maar een instelling veranderen gaf ook weer het nodige verschil. Die detailrijkdom herken ik wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts