Bill Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 (edited) Wil niet in een welles nietes spel komen hoor maar Dynamic Range is volgens dezelfde link (Wikipedia):In music, dynamic range is the difference between the quietest and loudest volume of an instrument, part or piece of music. (Voor wat wikipedia waard is...) Ik denk ook dat de verwarring komt van de "DR" (Dynamic Range) waarde uit de DR database. Maar voor de duidelijkheid: The TT so-called “dynamic range” meter doesn’t really measure dynamic range at all.DR stands for “dynamic range”, although that’s not really an accurate name. The DR value is actually closer to the “crest factor” of the music – the difference between the peak and RMS levels. Maar genoeg hierover. Wel leuk over de volume. De DR factor (ja die van hierboven) zegt niks over de RMS (volume welke wij als luidheid ervaren). Een nummer met DR4 zal nog zacht kunnen klinken (niet dynamisch). En wat de cijfers bij de knoppen betreft, 0 tot 100 zal percentage zijn (100 is vol volume) en de - dB waardes geven de verzwakking weer (0dB is vol volume). Just my 2cents Edited 8 maart 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 maart 2016 Author Report Share Posted 8 maart 2016 Klopt. Maar dat is dus de DR waar ik het hier over heb. Dit heeft wel degelijk iets met hard of zacht te maken. Mits de pieken in de buurt van 0dB zitten tenminste. En dat is vrijwel altijd. Een opname met een DR van 3 Db klinkt dus 10 dB harder dan een met een DR van 13. Anders kom maar eens luisteren, dan zal ik het laten horen en zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 Als de pieken gelijk zijn, ja. (Immers de RMS is dan ook hoger en de boel plat geslagen).Het luidst (True Peak) veranderen (onder 0dBFS) zal ook de RMS veranderen maar niks aan de dynamiek (ook niet aan de DR waarde) veranderen. Overigens moet je die DR waardes niet met vinyl vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 maart 2016 Author Report Share Posted 8 maart 2016 Ik heb een LP van mr Albertshow geript. Deze rip komt toch op een DR 12 dB bij 0 dB true peak. Veel CD's halen dat niet. Een LP van Shirley Horn haalt zelfs de 15 dB geript. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 Dat zijnde spetters Hans die boven de muziek uit komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 maart 2016 Report Share Posted 8 maart 2016 (edited) Kijk het hele door Bill gequote filmpje af. Dezelfde digitale file gaf op vinyl een DR 12 en op cd een DR 8. Een verklaring had ie er niet voor.... Edited 8 maart 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 9 maart 2016 Report Share Posted 9 maart 2016 (edited) En dat terwijl excact dezelfde master is gebruikt Duck. Tis dus de vraag "hoe wordt ie geript" en wat er dan mee gebeurd? (Vandaar dat DR zinloos is voor vinyl) Verder ben ik het met Hans eens - DR waarde zegt niks over de kwaliteit van de muziek. Kan een nummer wel met een DR waarde van 15 masteren welke niet aan te horen is. Gaat om de dynamiek van de muziek zelf en dat ze die in stand houden (of in ieder geval niet te veel 'plat' comprimeren). Muziek met weinig dynamiek kan ook geweldig klinken ! Edited 11 maart 2016 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts