Jump to content

Klassiek Op Dvd, Bluray Of Harddisk

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ben de laatste tijd beetje begonnen met een collectie van klassieke concerten op dvd en ook op harddisk.

Moet toch wel zeggen dat het kijken naar een concert een extra dimensie geeft. Zeker als zo''n concert mooi is vastgelegd met de camera.

Zijn er hier meer mensen die waarde hechten aan klassiek in geluid en beeld?

Had trouwens de complete Mahler symph. op blyray gekocht bij Bol.com maar ze leveren maar niet uit.

Kunnen de boxen kennelijk niet leveren voor de prijs die ze toen vroegen.

Dag JP,

Als ik soms spijt heb dat er geen beeld is bij de muziek, is dat bij opera's. Die moet je toch behoorlijk goed kennen om het zonder beeld (en boventiteling!) te kunnen stellen.

Bij andere klassieke muziek is het eerder hinderlijk. Ik heb ook altijd een beetje medelijden met de camaraman/regisseur die er een interessant geheel van moet maken.

Marc

Beste Mumsoft,

Bij klassieke concerten wordt gewoonlijk de beeldregie gebaseerd op de partituur, zodat solisten of groepen die op een bepaald moment in de muziek naar voren treden ook op dat moment in beeld worden gebracht.

Bij opera komt er inderdaad meer bij kijken: de mise en scène. In feite combineert opera de beeldregie van klassieke concertante muziek met die van toneel.

Aardige bespreking: http://www.opusklassiek.nl/dvd-producties/dvd-pk/pkdvdwagner_lohengrin_nelsons.htm

Dag JP,

Als ik soms spijt heb dat er geen beeld is bij de muziek, is dat bij opera's. Die moet je toch behoorlijk goed kennen om het zonder beeld (en boventiteling!) te kunnen stellen.

Bij andere klassieke muziek is het eerder hinderlijk. Ik heb ook altijd een beetje medelijden met de camaraman/regisseur die er een interessant geheel van moet maken.

Marc

Ja opera is absoluut handig. Anders zit je librettos te lezen en te kijken in het Italiaans waar ze zijn en dan naar de vertaling. En voor ballet is het eigenlijk raar om niet te kijken en alleen te luisteren. Maar wat Spido zegt: een goede concert registratie laat zien welke onderdelen van het orkest op welk moment inzetten ed,wat wel de structuur van het stuk inzichtelijker maakt, zeg maar.

Ja, maar dat blijft voor mij secundair. Erg leuk om naar Brava of Mezzo te kijken, maar met oogjes dicht bij de set is het optimaal genieten. Kijken leidt af.

Ik vind video bij muziek erg verwarrend.

Het stereobeeld klopt n.l. in het geheel niet met de beelden. Wanneer er dan nog ingezoomd wordt, of er allerlei andere onzin (b.v. publiek) te zien is, wordt het helemaal een zooitje.

:)