Jump to content

Olieverversen II


WanFie
 Share

Recommended Posts

@Marc ik snap soms niets van de gedachte van ons "domme Hollanders" :wacko: .....Waar ik er een van ben -_-

Wel een draaitafel van 4000€ kopen met het liefst een element van > 1000€. Maar 30€ voor een flesje speciale draaitafel olie

-waar je zo 8....10 jaar mee doet- te duur vinden. Ineens zijn we "olie specialist" en zijn mensen waarvan ik meen dat ze verstand van zaken

hebben "afzetters" . Knettergek denk ik dan :P

 

:)

 

Maar...... de fabrikant van die draaitafel van € 4000,- kiept er zelf motorolie in, 20W40, heeft iemand van Kuzma mij in Munchen verteld. Bij de allerduurste luchtgelagerde draaitafel werd er speciale olie gebruikt. Nou vind ik € 30,- voor een flesje olie nog wel te behappen, maar olie van € 40,- voor een enkele vulling van misschien 2 cc, vind ik oplichterij. Die olie zou dus € 20.000,- per liter kosten.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

ik heb regelmatig contact met een olie man die al veertig jaar in het vaak zit,hij zweert bij 5w enz.

hij vertelt er is veel bluf bij ,daarmee bedoeld hij marketing verkoop die man kan uren over olie praten

mvg wiel

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hans ik mag toch hopen, dat jij verstandiger bent en die rommel niet in je draaitafel hebt gegooid. :wacko:

 

@Marc je snapt het écht niet he, misschien dat het goed zou zijn, dat iedere werkende hier in Nederland

verplicht een jaartje of langer als ZZPer aan de slag gaat. Dan snap je de verhoudingen héél snel :rolleyes:

 

96€ is opmerkelijk goedkoop, daar zal van de Hul niet veel aan verdienen, ik vind het juist prijzenswaardig dat

een dergelijke fabrikant ook aan de onderkant van de markt dergelijk mooie kabels maakt.

 

Hulde aan van den Hul ...... dat mag wel eens gezegd worden :)

 

@Wiel als je lager naar de eeuwige jachtvelden gaat kun je dan ook bij dat "mannetje" terecht ?

Link to comment
Share on other sites

Hans ik mag toch hopen, dat jij verstandiger bent en die rommel niet in je draaitafel hebt gegooid. :wacko:

 

 

Hoezo rommel..???

In een auto heeft die olie het heel wat moeilijker dan in een draaitafel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hoezo rommel..???

In een auto heeft die olie het heel wat moeilijker dan in een draaitafel.

 

Hans ik lees, dat jij het niet snapt ......

Link to comment
Share on other sites

Hans ik lees, dat jij het niet snapt ......

Hans begrijpt het prima. De olie in een draaitafellager wordt niet of nauwelijks belast en heeft nergens van te lijden, behalve misschien van een beetje huisstof. Verder heeft het glijlager in een typische draaitafel door de geringe speling ook niet gauw last van typische glijlagerdynamiek (oil whirl of oil whip). Kortom, in zo'n eenvoudige toepassing zou een synthetische 20W40 prima moeten voldoen. Ik zou er in ieder geval geen enkele moeite mee hebben om dat spul in mijn draaitafel te gebruiken. Die olie kost haast niks maar audiofielen betalen graag. teveel.

Link to comment
Share on other sites

ravon je kon wel eens gelijk hebben met die olie,ik weet dat er gestoorde platenspelersfreaks als de draaitafel een aaantal jaren oud is een mespuntje molycoat het lager invrijven niet wat wij als loodgieter om de o ringen doen maar de andere mollycoat.

Marc dat komt allemaal goed met jouw kabel daar hoef geen vd hul op te staan.

Link to comment
Share on other sites

ravon je kon wel eens gelijk hebben met die olie,ik weet dat er gestoorde platenspelersfreaks als de draaitafel een aaantal jaren oud is een mespuntje molycoat het lager invrijven niet wat wij als loodgieter om de o ringen doen maar de andere mollycoat.

Onder de naam Molykote maakt Dow Corning smeermiddelen waarvan vele typen inderdaad zonder problemen in een platenspelerlager kunnen worden toegepast. Het zou mij echter niet verbazen als een platenspeler het ook prima doet op synthetische 20W40 olie die je bij de Gamma koopt. Goedkoper en net zo effectief, helaas veel minder audiofiel.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hans begrijpt het prima. De olie in een draaitafellager wordt niet of nauwelijks belast en heeft nergens van te lijden, behalve misschien van een beetje huisstof. Verder heeft het glijlager in een typische draaitafel door de geringe speling ook niet gauw last van typische glijlagerdynamiek (oil whirl of oil whip). Kortom, in zo'n eenvoudige toepassing zou een synthetische 20W40 prima moeten voldoen. Ik zou er in ieder geval geen enkele moeite mee hebben om dat spul in mijn draaitafel te gebruiken. Die olie kost haast niks maar audiofielen betalen graag. teveel.

 

Wat kort door bocht Ravon, ik ben inderdaad audiofiel maar ook technisch, er is indertijd serieus naar gekeken

Ik ben naar de werkplaats van QS service geweest en heb zijn draaitafel olie getest, het werkt uitstekend.

http://www.hear.nl/f...737#entry335737

 

Een paar jaar later is hier iemand geweest om mijn Thorens nog eens goed opnieuw af te stellen een service die

nu door Music2 wordt aangeboden zie http://www.freakaudi...-music2-267.php

Dat werd met kennis van zaken gedaan, met de olie van QS.

 

Wat olie tegen heeft, is dat er zoveel soorten zijn en toepassingen. Een automotor en een draaitafel hebben m.i. net

zoveel met elkaar te maken als een automotor en bakolie ..... Niets dus, het zijn 2 totaal verschillende toepassingen.

Omdat veel olie goedkoop is, ontstaat er m.i. gauw een beeld dat olie voor een toepassing als een draaitafel

al snel "veel te duur is"

 

Maar bekijk het ook eens van een andere kant, hoeveel heb je nodig? In mijn lager

van mijn TD-2001 gaat ongeveer 1,5ml de pen smeer ik ook iets en dat kost zeg 0,5 ml = 2ml.

 

Om de 2 jaar ververs ik de olie en meestal is de snaar aan vervanging toe. Er zit 20ml in een flesje =

dus goed voor 10x verversen = 20 jaar = 1€50 per 2 jaar = De kosten van één mooie LP uit de kringloop .

Die originele snaar is met 20€ heel wat duurder....

 

Vinden jullie het erg dat ik méér vertrouwen heb in QS en de service zoals van Music2 ?

Het kan best zijn dat andere middelen nóg beter zijn dan de olie van QS, maar kom dan met harde gegevens.

Zo niet dan zegt de techneut in mij : "borrel praat" Op zoiets bezuinigen, vind ik "olie dom"

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. Marc ik wil graag jouw kabels testen, ik ben benieuwd wat het verschil is tussen een onbehandeld exemplaar en een BGeplacebeerd.

Wellicht ook interessant voor een grote groep, sluiten we een set 2 keer aan, ik ben benieuwd naar de verschillen.

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Jack,oil is borrelpraat ik geef je een voorbeeld

scheu lagers elk fabrikant gebruik zijn eigen oil daar wordt je toch radeloos van

ik ga me toch eens in verdiepen

mvg wiel

Link to comment
Share on other sites

Wat kort door bocht Ravon, ik ben inderdaad audiofiel maar ook technisch, er is indertijd serieus naar gekeken

Ik ben naar de werkplaats van QS service geweest en heb zijn draaitafel olie getest, het werkt uitstekend.

http://www.hear.nl/f...737#entry335737

 

Een paar jaar later is hier iemand geweest om mijn Thorens nog eens goed opnieuw af te stellen een service die

nu door Music2 wordt aangeboden zie http://www.freakaudi...-music2-267.php

Dat werd met kennis van zaken gedaan, met de olie van QS.

 

Wat olie tegen heeft, is dat er zoveel soorten zijn en toepassingen. Een automotor en een draaitafel hebben m.i. net

zoveel met elkaar te maken als een automotor en bakolie ..... Niets dus, het zijn 2 totaal verschillende toepassingen.

Omdat veel olie goedkoop is, ontstaat er m.i. gauw een beeld dat olie voor een toepassing als een draaitafel

al snel "veel te duur is"

 

Maar bekijk het ook eens van een andere kant, hoeveel heb je nodig? In mijn lager

van mijn TD-2001 gaat ongeveer 1,5ml de pen smeer ik ook iets en dat kost zeg 0,5 ml = 2ml.

 

Om de 2 jaar ververs ik de olie en meestal is de snaar aan vervanging toe. Er zit 20ml in een flesje =

dus goed voor 10x verversen = 20 jaar = 1€50 per 2 jaar = De kosten van één mooie LP uit de kringloop .

Die originele snaar is met 20€ heel wat duurder....

 

Vinden jullie het erg dat ik méér vertrouwen heb in QS en de service zoals van Music2 ?

Het kan best zijn dat andere middelen nóg beter zijn dan de olie van QS, maar kom dan met harde gegevens.

Zo niet dan zegt de techneut in mij : "borrel praat" Op zoiets bezuinigen, vind ik "olie dom"

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

 

Ik heb ook een flesje van die QS olie staan, dat is prima olie en ik heb daar alle vertrouwen in.

Waar het mij om gaat is, dat deze olie € 1500,- per liter kost. En b.v. de Transrotorolie nog veel meer.

 

Ik zeg ook niet dat andere olieën beter zijn, maar wel een stuk goedkoper en waarschijnlijk 100% in staat om het werk in een draaitafel tot een goed einde te brengen.

Daarbij nog de opmerking van Kuzma (wij gebruiken 20W40).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Jack,oil is borrelpraat ik geef je een voorbeeld

scheu lagers elk fabrikant gebruik zijn eigen oil daar wordt je toch radeloos van

ik ga me toch eens in verdiepen

mvg wiel

 

He mooi Wol, ik heb dat een paar jaar terug gedaan en ben heel tevreden met het eindresultaat

van QS in mijn Thorens werkt dat perfect.

 

@Hans in een draaitafel hoeft maar heel weinig olie. Als je het omrekend naar liters die normaal in je auto

gaan dan krijg je gigantische bedragen. Maar juist omdat je maar zo'n klein beetje nodig hebt is het in

verhouding goedkoop. Als daarnaast het ook nog erg goed werkt, snap ik niet waarom mensen voor

die paar centen zelf gaan experimenteren met alle risco's van dien. Ik vind het verkeerde zuinigheid.

 

Het merk Kuzma ken ik niet even gekeken op hun website en voor hun modellen:

 

2.00302. Which oils are used in Kuzma turntable’s bearings?

 

Car engine oils are generally used as they last a long time and posses the correct properties. The most important factor is viscosity which is expressed as a number, where the last two digits indicate viscosity at normal temperatures. The first two digits indicate viscosity at low temperatures which is irrelevant for our purposes.

 

Stabi LK1 – shaft with pointed bottom Car engine oil 5W-40 (or 15W-40)

Stabi LK2 - shaft with flat bottom Car gear box oil SAE 90

Stabi S, Stabi Ref, Stabi XL Car engine oil 5W-40 (or 15W-40)

Stabi XL and XL4 since 2007 Lubcom oil OM-220 (from dealers only)

 

Bron: http://cms.kuzma.si/..._US#menuId=1262

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

jack die qs oil heb ik al jaren,ik bedoel er mee ze moeten niet alles de hemel in prijzen,ieder heeft zijn eigen verhaal <_<

 

Daar gaat het niet om Wol er wordt wat afgeouwehoert. Wees een vent en neem de moeite om zelf uit te zoeken

wat het beste in zo'n situatie past.

Link to comment
Share on other sites

Wat kort door bocht Ravon, ik ben inderdaad audiofiel maar ook technisch, er is indertijd serieus naar gekeken Ik ben naar de werkplaats van QS service geweest en heb zijn draaitafel olie getest, het werkt uitstekend.http://www.hear.nl/f...737#entry335737

 

Zo niet dan zegt de techneut in mij : "borrel praat" Op zoiets bezuinigen, vind ik "olie dom"

Dat testje ziet er leuk en voor een werktuigbouwkundige leek wellicht indrukwekkend uit. Het geeft een indicatie van de viscositeit van een smeermiddel. Viscositeit geeft de stroperigheid van een vloeistof aan. Hoe langer het duurt voor die draaitafel stilstaat, des te lager is de viscositeit en dan neem jij aan dat langer uitdraaien "beter" is.

 

Hoe kom je op dat idee?

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Dat testje ziet er leuk en voor een werktuigbouwkundige leek wellicht indrukwekkend uit. Het geeft een indicatie van de viscositeit van een smeermiddel. Viscositeit geeft de stroperigheid van een vloeistof aan. Hoe langer het duurt voor die draaitafel stilstaat, des te lager is de viscositeit en dan neem jij aan dat langer uitdraaien "beter" is.

 

Hoe kom je op dat idee?

 

Ach, op een gegeven ogenblik ben je het geklets zat en ga je zélf dingen onderzoeken. Toen 3 jaar terug samen met een redelijk kritisch forumlid bedacht. Lees het topic er maar eens op na.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Dat was de vraag niet. Hoe ben je op het idee gekomen dat olie met een lagere viscositeit beter zou zijn dan olie met een iets minder lage viscositeit?

 

Daar heb ik me niet eens mee bezig gehouden. Ik heb wel redelijk wat tijd en moeite in e.e.a. gestopt, als iemand het beter weet dan vind ik dat prima. Maar probeer dan ook met een onderbouwd verhaal te komen. Als je het topic doorleest zul je ongetwijfeld tegenkomen dat de vicositeit maar één van de zaken is.

Link to comment
Share on other sites

De grap is dat het me opviel het verschil in olie tussen QS service turntable olie en Van den Hul, deze laatste lijkt stugger. Maar als de boel draait, draait het zeer stabiel. De QS olie lijkt de motor meer te sparen met zijn vederlichte (door) draai. Ik zou het per draaitafel afwegen welke ik zou gebruiken. Meer op gevoel eigenlijk. Welke gangbare gewone olieproducten er zijn weet ik niet voor de draaitafel, maar smeer alsjeblieft je draaitafel dat is beter dan niet! Met name tweedehands draaitafels hebben zorg nodig!

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Voor Ravon http://www.hear.nl/forums/topic/12571-olieverversen/page__view__findpost__p__335926

 

Kijk ik ben ook geen Natuurkundig maar ik ben niet te beroerd om in iedergeval te proberen wat uit te

zoeken. Goed of fout kan.... maar dat lijkt me beter dan met je armen over elkaar met one-liners te strooien.

Het bovenstaande lijkt me plausibel, wie het beter weet, graag!

Link to comment
Share on other sites

Daar heb ik me niet eens mee bezig gehouden.

Daar was ik al bang voor. Het is nota bene de topicstarter die in het genoemde draadje in zijn openingspost de terechte vraag stelt of de uitlooptijd een kwaliteitscriterium is. En gaandeweg het draadje komen er diverse argumenten en vragen voorbij die bij een techneut een belletje zouden moeten doen rinkelen. Het stuk van de verkoper van die dure olie voegt niets toe. Hij geeft nergens aan waarom de uitlooptijd belangrijk zou zijn, hij heeft het alleen maar over de samenstelling van zijn peperduur geprijsde goedje.

Link to comment
Share on other sites

ik denk dat julie beide gelijk hebben want mijn gerrard 401heeft eem magnetische rem en mijn draaitafel waarvan Arden importeur van is heeft een lange uitdraai.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

De uitlooptijd zal vast niet het enige kwaliteitscriterium zijn. Bij de proef die ik een aantal keer heb herhaald viel het

alleen op.

Link to comment
Share on other sites

Het bovenstaande lijkt me plausibel, wie het beter weet, graag!

Olie in een draaitafellager heeft twee taken: Ten eerste het voorkomen van metaal-metaal of metaal-keramiek contact want dat geeft slijtage. Daarnaast geeft olie wrijving in het lager en heeft het dus een remmende en dempende werking. En het dempen van trillingen in radiale, axiale en tangentiale (torsietrillingen/ongelijkmatige loop) richting is voor een draaitafel erg belangrijk, althans als je wilt dat hij rustig loopt. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat een dunnere olie die minder wrijving levert tot een beter resultaat leidt.

 

Geenszins plausibel dus. Uitloop is geen kwaliteitscriterium, gelijkloop is dat wel en dat heb je niet getest.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...