Jump to content

Vintage pick-up armen:

spido
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Als we nou hel element eens fixeren en het plateau lieten bewegen daaronder (dus lineair, naast het draaien natuurlijk). Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

Het armboard verticaal laten bewegen lijkt mij eenvoudiger.

Of....... op de aanstaande Clubdag gewoon in de nieuwste arm van Arden monteren! ;)

Als we nou hel element eens fixeren en het plateau lieten bewegen daaronder (dus lineair, naast het draaien natuurlijk). Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

165-c.jpg

natuurlijk is ook dat al geprobeerd............

• Members
[...]

Of....... op de aanstaande Clubdag gewoon in de nieuwste arm van Arden monteren! ;)

Weest niet bevreesd, deze wordt gebruikt voor het toetje! Gebruiken tijdens het vergelijk wordt wat moeilijk, de arm alleen is al kostbaarder als het afgesproken budget voor het vergelijk. Hiervoor zullen we een Jelco SA 750-D gaan gebruiken. Wel zal ik jullie ook een 12 incher van Jelco laten zien/horen, door sommigen vergruisd, maar oh, oh, wat is hij mooi (zie spam hieronder)!

IMG_2621.jpg?t=1265879449

(...) Waarom is er geen anti-skating nodig bij deze arm, Spido? Ik begrijp dat de fouthoek-laag is, maar heb je daarmee ook geen midden-vliedende kracht meer naar de LP center toe? (...)

Beste Ivan10,

Je kunt die vraag direct aan de ontwerper/bouwer stellen: zijn email adres staat op de site!

Ik vermoed dat hij de nadelen van anti-skating groter vindt dan de voordelen, bij deze arm c.q. bij deze arm/element combinatie.

Zelf zou ik de voorkeur geven aan wrijvingsloze magnetische anti-skating (zoals Ortofon) of zelfs een meedraaiend trekveertje (zoals bij veel Japanse armen). Maar een constante anti-skating kracht als compensatie voor de in de praktijk niet-constante skating kracht is natuurlijk niet perfect: eigenlijk zou de anti-skating (servo controlled?) continu gedoseerd moeten worden naar de behoefte van dat moment...

Discussies over anti-skating vind je ondermeer op

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?p=75523 ,

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?ea...yback+by+design ,

http://www.diyaudio.com/forums/analogue-so...ng-achieve.html .

Bedankt voor de links, Spido!

Mordante, moest je niet gaan draaien aan die elektrische snoertjes om enig anti-skating effect te krijgen bij VPI?

Ja dat kan, maar ik kan dat toch met moeite een anti-skating systeem noemen. VPI verkoopt wel een los anti-skating systeem met een draadje en een gewichtje.