Jump to content

Gesloten boxen

carl
 Share

Recommended Posts

Ik vroeg me puur uit interesse af of er nog gesloten boxen op de markt zijn en wat het voordeel is ten opzichte van basrefelex.
Maar het gaat hier omgesloten kasten................

Jawel, als het om de verschillen of voordelen gaat zul je de eigenschappen van beide moeten kennen.

;)

Volgens mij zijn alle vloerstaande speakers van het merk Thiel ook gesloten systemen. Wel wordt er naast de woofer nog een passieve radiator toegevoegd, maar geen bas-reflexpoort.

Frank.

Een passieve radiator heeft meer gemeen met een poort systeem heb ik altijd gelezen.

http://www.diysubwoofers.org/prd/

Waar slaat eigenlijk het woordje "reflex" op in "bass reflex"?

Volgens mij zijn alle vloerstaande speakers van het merk Thiel ook gesloten systemen. Wel wordt er naast de woofer nog een passieve radiator toegevoegd, maar geen bas-reflexpoort.

Frank.

Een passieve radiator heeft meer gemeen met een poort systeem heb ik altijd gelezen.

http://www.diysubwoofers.org/prd/

Maar heeft dan volgens mij niet de nadelen die men vaak ondervind bij basreflex-systemen. Ik had voor m'n Thiels nl. een set B&W's N804 (met basreflex-poort a/d voorzijde). Deze klonken in mijn ruimte vrij wollig in het laag. Het laag bleef een beetje ongecontroleerd doorrommelen.

Met mijn huidige Thiel CS 2.3 is dit probleem verdwenen. Het laag is gehoormatig iets minder aanwezig, maar wel veel dieper en strakker. Mijn neef heeft m'n B&W's overgenomen, en gebruitkt ze nu (in een veel kleinere ruimte dan bij mij) zonder het vervelende wollige laag. Hij bewoont een voor-oorlogse woning met houten vloeren en plafonds. Mijn woning betreft een nieuwbouw-woning met betonnen vloeren en plafonds.

Frank.

Uhh... Thiel geen basreflex?

CS1_6pr_NB.jpg

http://www.thielaudio.com/THIEL_Site05/Pag.../cs1_6nws.shtml

Vond deze erg fraai klinken en heb destijds op het punt gestaan om deze te kopen. Het is uiteindelijk wegens plaatsgebrek toch wat anders geworden.

;)

Je hebt gelijk, de enige vloerstaander van Thiel met een bas-poort.

Maar heeft dan volgens mij niet de nadelen die men vaak ondervind bij basreflex-systemen.

Een paar nadelen heeft een PR idd niet: Als een BR-pijp niet meer fatsoenlijk in de kast past kan een PR een uitkomst zijn en verder heeft het geen last van "zuchtgeluiden". Maar een fatsoenlijk ontworpen BR poort heeft dat ook niet.

Het heeft ook een groot nadeel: De bas valt onder de afstemfrequentie nog steiler af dan een BR systeem en zit kwa klank in de bassen nog verder af van een CB dan een BR.

Neemt niet weg dat ik zelf de Thiels erg fraai vind klinken en een bewijs dat zowel BR als PR wel goed gedaan kan worden. Mijn eigen voorkeur blijft echter een relaxte CB qua basweeergave.

;)

Eigenlijk is bass reflex techniek, mits goed toegepast, een slimme techniek.

Je moet niet kunnen horen dat een speaker een poort heeft. Zuchtgeluiden zijn uit den boze. Mijn inziens, is dan de poort te smal gekozen in diameter.

Dat de laagweergave een boost krijgt, wordt vooral door slechte akoestiek veroorzaakt.

Een poort dichtstoppen, is symptoombestrijding. De luisterruimte klopt dan gewoon niet, kun je niet het BR principe de schuld van geven.

Uhh... Thiel geen basreflex?

CS1_6pr_NB.jpg

http://www.thielaudio.com/THIEL_Site05/Pag.../cs1_6nws.shtml

Vond deze erg fraai klinken en heb destijds op het punt gestaan om deze te kopen. Het is uiteindelijk wegens plaatsgebrek toch wat anders geworden.

;)

Plaatsgebrek? Waar woon jij dan, in Madurodam of zo? :D:P Ik vind het "schattige" kleine Thieltjes die overig ontzettend groots klinken. B)

De meeste Thiels zijn niet gesloten maar idd. basreflexen, maar wel met een gecontroleerde/afgestelde basreflexpoort in de vorm van een passieve radiator.

Plaatsgebrek? Waar woon jij dan, in Madurodam of zo? :D:P Ik vind het "schattige" kleine Thieltjes die overig ontzettend groots klinken. B)

Idd, Madurodam :D Het zal een jaar of 7-8 geleden zijn geweest en die 1.6 was toen net uit. Mijn vrouw woonde toen nog op een flat in R'dam West en in een woonkamer van 4 x 5 met 3 deuren op idiote plaatsen en een kachel in de hoek waren ze gewoon niet te plaatsen. Het is toen het voor die tijd revolutionaire 1st Lirpa HTib systeem geworden:

Mijn vrouw was als beeldend kunstenaar vooral verrukt over de puntenslijperfunctie van de baspoort van de sub, werkte fenomenaal goed :lol:

Maar zonder gekheid, ondanks dat de 1.6 erg goed klonk en wel onze keus was, waren ze toen niet met goed fatsoen te plaatsen en zijn het toentertijd monitor speakers geworden die qua plaatsing ook veel minder kritisch waren.

;)

Idd, Madurodam :D Het zal een jaar of 7-8 geleden zijn geweest en die 1.6 was toen net uit. Mijn vrouw woonde toen nog op een flat in R'dam West en in een woonkamer van 4 x 5 met 3 deuren op idiote plaatsen en een kachel in de hoek waren ze gewoon niet te plaatsen. Het is toen het voor die tijd revolutionaire 1st Lirpa HTib systeem geworden:

Mijn vrouw was als beeldend kunstenaar vooral verrukt over de puntenslijperfunctie van de baspoort van de sub, werkte fenomenaal goed :lol:

Maar zonder gekheid, ondanks dat de 1.6 erg goed klonk en wel onze keus was, waren ze toen niet met goed fatsoen te plaatsen en zijn het toentertijd monitor speakers geworden die qua plaatsing ook veel minder kritisch waren.

;)

Heel apart, een puntenslijper in een sub! :D Nu begrijp ik waarom je niet voor de Thiels hebt gekozen, zo'n multi-functionele sub wil iedereeen wel in z'n woonkamer. :D

Maar soms moet je inderdaad gewoon keuzes maken en in een lastige ruimte is een losse sub met een paar losse satellieten vaak heel goed inpasbaar met goede resultaten. Ik ken het systeem overigens niet maar als je Thiels gehoord hebt zul je vast niet met h

Ik heb zelf Canton Quinto's 510 bij mijn zoon op de kamer hangen. Ik vroeg me eigenlijk af of gesloten boxen omdat ze gesloten zijn er minder last van hebben dicht op een muur te zitten.

Toevallig heb ik zelf omstreeks 1985 de Canton Quinto 540, het iets grotere broertje, gehad. Ook een gesloten 3-weg systeem met een 30 cm. woofer. Met een verleden van veel bas-reflex systemen produceerde die Quinto 540 een mooi strak laag wat echter niet al te diep ging in de toenmalige woonkamer van ca. 22 m2.

Na een jaartje heb ik ze vervangen door een veel groter neefje, de Canton CT 1000. Dit ( ook gesloten) systeem ging aanmerkelijk dieper dan de kleinere Quinto 540 en daar kon ik een aantal jaren goed mee leven.

Begin jaren '90 verhuisde ik naar een grote eengezinswoning met een woonkamer van zo'n 55 m2. Toen bleef er van het strakke diepe laag van die CT1000 totaal niets meer over in die grote ruimte. Binnen enkele maanden stonden er grote transmissielijnen voor in de plaats: Quadral Vulkan MK IV. Die bleken net weer iets teveel voor die ruimte maar da's weer een ander verhaal. :D

Leuke anekdote met de Canton CT1000; toen ze nieuw werden afgeleverd door Hobo Arnhem klonk

P.s. Die Vr-1's waren ook CB

Met een ontluchtings gaatje

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi...hweikertvr1.htm

De VR-1 werden eerst voor 1500 pp verkocht in NL. Later zakte de prijs naar 1100 meen ik.

Mijn eigen geloten basboxen zijn eigenlijk iets te klein (had circa 200 liter moeten zijn ipv 130). Nu is de Q iets the hoog (0.81). Wellicht zou ik er variovents in kunnen maken, maar ik zie er tegenop om achteraf gaten in de kast te boren.

Bovendien schijnen variovents een beetje met trial en error te werken.

Mijn eigen geloten basboxen zijn eigenlijk iets te klein (had circa 200 liter moeten zijn ipv 130). Nu is de Q iets the hoog (0.81). Wellicht zou ik er variovents in kunnen maken, maar ik zie er tegenop om achteraf gaten in de kast te boren.

Misschien kun je er nog wat steenwol o.i.d. in proppen, dan wordt de kast ook 'groter'.

Ja klopt, goed je oortjes gebruiken. Maar dat is lastig met sublaag.

Wat je zou kunnen doen is om met de Variovents de Qt van je kast te meten om te zien wat het effect is. Het probleem is niet zozeer dat die Variovents niet goed te simuleren zouden zijn maar dat de eigenschappen van die dingen zelf niet nader gespecificeerd zijn.

;)

Er zit al zo'n 1.5 kilo langharig wol in per kast (en dat is best veel, had 5 vuilniszakken vol).

Toch niet van die Madurodam vuilniszakken :D

En voldoet het of toch niet helemaal tevreden?

Mijn inziens vertraagd steenwol, dat ook zwaarder is, meer, zodat het geluid langer onderweg is voordat het de kastwanden bereikt, met als effect dat de kast n

(off topic). Er is een verhuizing in aantocht. Denk dat ik met experimenteren beter kan wachten op de nieuwe luisterruimte. Moet ook nog steeds een de Behringer 8024 dsp er tussen hangen (alleen digitaal). wellicht helpt dat ook wat (hoewel je daar natuurlijk niet de Q van het systeem mee kunt wijzigen).

Pjotr, heb je een linkje hoe je de Qt van het systeem kunt meten?

Pjotr, heb je een linkje hoe je de Qt van het systeem kunt meten?

Gewoon met Arta of vergelijkbaar progje. De Qt_b meten van een CB gaat niet anders dan de Q_ts van een losse unit meten, het is dan de speaker gemonteerd in de box.

Als je het met de hand wilt doen: Zie het boek van J. D'Appolito: "Luidspreker-meettechniek". Min of meer een must have voor zelfbouw. Maar in de handleiding van Limp (onderdeel van Arta) staat van af pag. 25 ook een goede uitleg.

Succes en sterkte met verhuizen ;)

Dat de laagweergave een boost krijgt, wordt vooral door slechte akoestiek veroorzaakt.

Een poort dichtstoppen, is symptoombestrijding. De luisterruimte klopt dan gewoon niet, kun je niet het BR principe de schuld van geven.

Ook niet als je een gesloten systeem neerzet waarna alle problemen zijn opgelost? BR speakers geven in (persoonlijk denk ik meer) 90% van de gevallen meer problemen dan meerwaarde. Een reflex is meestal de goedkoopste manier om een beetje laag uit een speaker te krijgen, maar tegenwoordig maakt het allemaal niet zoveel uit, want je kan nauwelijks gesloten systemen vinden in het goedkopere segment (<

Er zijn niet zo heel veel mooie units voor een gesloten systeem te vinden die echt laag kunnen (zonder electronische truukjes). Je wil een unit met een lage Fs en een Qts die niet te laag is (bv rond 0.4).

En natuurlijk een Vas die resulteert in aeen acceptable kast inhoud, als je bv de ideale systeem Qtc van 0.71 ambieert

Stel 3 denkbeeldige units met Fs van 25 hz, Vas van zeg 160 liter en een Qts van resp. 0.25, 0.35 en 0.45, dan krijg je voor een Qts van 0.71

0.25: een kast inhoud van 23 liter geeft een Fs van 70.7 hz

0.35: een kast inhoud van 52 liter geeft eeb Fs van 50.5 hz

0.45: eeen kast inhoud van 109 liter geeft een Fs van 39,3 hz.

Beneden de Fs valt het systeem af met een 2e orde filter (zonder kamerboost). Een groter kast levert iets slankere bas.

Juist en daarom heb je naast een lage Fs ook een lage VAS nodig om het in een kleine kast te krijgen. Een kleine VAS icm een lage Fs vereist een zware conus wat onherroepelijk resulteert in een laag rendement.

Met een Fs van 26 Hz, een Qts van 0,44 en een VAS van 45L kom ik voor een Qtb van 0,71 op een kastinhoud van 30L bij een afvalpunt van 41 Hz. Rendement ca. 84 dB. Zo'n gesloten kast kun je nog wel elektronisch naar een afvalpunt (op -3dB) van 25 Hz trekken. Dat gaat niet met een BR.

Zoiets is alleen geschikt voor een sub, een dergelijke speaker haalt het nooit voor het mid-bereik. Het kan dus wel om mooi laag uit een kleine kast te halen maar het heeft zijn beperkingen qua weergavebereik en vraagt een behoorlijk versterkervermogen (>200W).

;)

En het vervelende is, als je dit in een passief gefiltert 3 weg systeem wilt doen, dat je bij lage scheiding frequenties (onder de 150 hz bv) van die grote spoelen nodig hebt (zeer duur als je een luchtspoel wil met lage weerstand). En dikke condensatoren natuurlijk.

Dat snap ik ook wel Pjotr, maar sommige puristen vinden dat mogelijk niet audiofiel genoeg.

Overigens ivm de nieuwe Hypex plate amps met DSP moet je een leuk semi actief 3 weg systeem kunnen samenstellen (met goede inregel mogelijkheden)