Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Prima. de plugjes xlr naar cinch heb ik wel in allerlei uitvoeringen en neem ik mee. Het kabelvergelijk (5 kabels) zelf kan makkelijk in een uurtje en dan is er ruim tijd voor de set zelf. Misschien is het wel het handigst als de gastheer de datum geeft. In november kan ik volgens mij nog alle kanten op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 In elk geval kan ik mijn eigen Kimber TAK-AG (XLR) meenemen en dan moet ik even zorgen voor plugjes die van XLR naar Cinch gaan. Of iemand mocht die omplugjes al hebben, dan hoef ik daar niet achteraan te gaan. XLR? Wat voor phonotrap heb jij dan? Mijn set is volledig gebalanceerd aangesloten, behalve de phonotrap. Die heeft dan ook geen gebalanceerde in/uitgangen. ik zal even zoeken of ik die verloopjes heb liggen maar verwacht daar niet van dat ze "audiofiel verantwoord" zijn. Ik heb de lijst in ieder geval bijgewerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2009 Author Report Share Posted 3 oktober 2009 Prima, even resumerend tot nu toe: een luistermiddag voor een phonokabel vergelijking (of is dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Gebalanceerde phonokabels/trappen is de laatste tijd erg in de mode. Maar niet onomstreden. En misschien is het pielen met verlooppluggen wel uit den boze. Ik heb wel een paar high-end verloop (die Nadel eigenbouw) maar het blijft behelpen natuurlijk. Ik heb het idee dat de connecties met AS wel dermate goed zijn in dit gezelschap dat het met die kabel in welke vorm dan ook, wel gaat lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Even voor de duidelijkheid de Roksan kabel die ik heb is van Haudio . Ik zal het wel eens aan hem vragen. Ik heb hier al veel te lang een Kimber KS-1030 liggen (schaam me rot, Henk, maar door al die achterlijke overuren van de laatste maanden had ik er nog geen tijd voor), die zit sinds vandaag tussen de phono en de vv. in plaats van een Siltech MXT London. Die kan dan n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Prima.de plugjes xlr naar cinch heb ik wel in allerlei uitvoeringen en neem ik mee. Het kabelvergelijk (5 kabels) zelf kan makkelijk in een uurtje en dan is er ruim tijd voor de set zelf. Misschien is het wel het handigst als de gastheer de datum geeft. In november kan ik volgens mij nog alle kanten op. Net even overlegd maar ik heb priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Gebalanceerde phonokabels/trappen is de laatste tijd erg in de mode.Maar niet onomstreden. En misschien is het pielen met verlooppluggen wel uit den boze. Ik heb wel een paar high-end verloop (die Nadel eigenbouw) maar het blijft behelpen natuurlijk. Ik heb het idee dat de connecties met AS wel dermate goed zijn in dit gezelschap dat het met die kabel in welke vorm dan ook, wel gaat lukken. Met een gebalanceerde kabel middels verloopjes naar ongebalanceerd gaan KAN inderdaad problemen geven met ground-loops. Je gaat dan de "min" aansluiting (van het element) aan ground leggen, en dat voor beide kanalen hard aan de ingang. Bij de kleine MC signaaltjes en impedanties is dat niet geheel verantwoord naar mijn idee. Tegen die tijd is Onno's eigen phonotrap ook klaar, die kan omgeschakeld worden van gebalanceerd naar ongebalanceerd met een schakelaar voorop, dus da's misschien wel makkelijk. PS gebalanceerd in geeft 6 dB winst in SNR en gain op een kritische plek waar we dat erg goed kunnen gebruiken, nl. aan de ingang van de phonotrap. Dan moet de schakeling natuurlijk wel goed zijn anders introduceer je meer ellende dan je zou willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 KT88, bedankt voor je inbreng. Om risico's te voorkomen moeten we de gebalanceerde kabel wellicht buiten beschouwing houden. Geeft verder niks, we hebben nog tijd om een alternatief te verzinnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Eerste voorstel: 7 november.... meldt zich present: Kraus vonBentinck (mischien effe een nieuw topic?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Een vraag, wat maakt een phono kabel anders dan een gewone interlink? Ik neem tenminste aan dat we het over de kabel tussen de speler en de versterker hebben? Op mijn VPI Scout zitten gewoon cinch aansluitingen dus ik zou daar iedere interlink op kunnen aansluiten? Of zie ik het nu verkeerd. De interlinks die ik nu gebruik zijn oude type Cardas, in de toekomst wil ik die ooit gaan vervangen door een meer neutrale kabel. Maar moet ik voor tussen de platenspeler en de versterker een ander type kabel gebruiken dan voor tussen de DAC en versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2009 Author Report Share Posted 3 oktober 2009 Een vraag, wat maakt een phono kabel anders dan een gewone interlink? Ik neem tenminste aan dat we het over de kabel tussen de speler en de versterker hebben? Op mijn VPI Scout zitten gewoon cinch aansluitingen dus ik zou daar iedere interlink op kunnen aansluiten? Of zie ik het nu verkeerd.De interlinks die ik nu gebruik zijn oude type Cardas, in de toekomst wil ik die ooit gaan vervangen door een meer neutrale kabel. Maar moet ik voor tussen de platenspeler en de versterker een ander type kabel gebruiken dan voor tussen de DAC en versterker? Kennelijk is niet elke interlink als phonokabel geschikt vanwege de kleine stroompjes. Geluidsverschillen zijn daarom ook beter hoorbaar. Wat klinkt er niet neutraal aan jouw Cardas. Wel leuk om hear die info uit te wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Hee, dit topic kwam al bij Henk ter sprake toen ik daar zaterdag was. Wij waren die twee die met een gele FIAT 500. Volgens mij stonden jullie toen net met de Cardas is de hand? @AudioPaul: De Orion, is dat de ex-demo van Henk? Die heeft mij overtuigd een TR te kopen, leuk datie nu op < 10km lijkt te staan! Misschien een wat ehh onbeschofte vraag, maar als ik nu een lekkere zak Cafe Roen meeneem, is er dan nog een plekje voor mij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 @Mordante: Juist op de VPI heb je de mogelijkheid om veel makkelijker te vergelijken met kabels dan met de gemiddelde arm, door die cinch aansluitingen. Zoals al gezegt, de hele kleine stroompjes die er uit het element komen (zeker als je een lo MC gebruikt) zorgen ervoor dat je verschillen in kabels nog veel beter hoort dan op andere plaatsen. Mijn ervaring is dat je voor een phonokabel zeker niet een te dikke geleider moet hebben. Een Harmonic Tech Pro Silway MKIII+ bijvoorbeeld (2X 0,8mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Eventuele mogelijkheden : Kimber Tak koper Kimber Tak zilver Kimber 1036 waarschijnlijk de enige Phono kabel in Nederland Audioquest Siltech Phono Avondale ref. Crystal Cable Reference Crystal Cable Ultra Cardas Golden Cross ref. van den Hul zilver van den Hul hybride Roksan ref. Crimson Phono Ortofon Phono Oyiade Phono Graham Phono Cable Linn Phono Cable HarmonicTechnology Crystal Silver DIN Phono Dus Paul je kunt kiezen als je wilt, ook heb ik nog wel een Blue Amp staan met XLR ingangen , ook adapters daarbij voor RCA stekkers MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Hoe jij al die dingen bij elkaar fantaseert, daar staat mijn verstand bij stil. Wat moet je je voorstellen bij "een lompe klank" of een kabel die "onbehouwen" klinkt? Dunne kabels klinken ook dun en dikke kabels klinken weer lomp. Moet de buik daar nou van schudden of het hoofd? Is het niet zo dat voor de geringe spanning die een phonokabel voert, een dunne ader simpelweg meer dan voldoende is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Mijn idee, en ervaring tot nu toe is dus dat een dunnere geleider in de kabel het beter doet wanneer er kleine stroompjes doorheen moeten (te dun is ook niet goed. 0,2mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 ...flauwekul... Beste Kraus, Het is niet eenvoudig om ervaringen, waarnemingen of bevindingen te verwoorden en om daarin (bij voorbaat) te worden geoordeeld voelt onplezierig. Liever zou ik elkaar respecteren en proberen te begrijpen wat een ander bedoeld, in mijn ogen een prettiger manier van communiceren. Mede-forummers als Audiofreak, Carl en Audiopaul zou ik graag eens ontmoeten. Past nog een extra stoel? Eventueel kan ik mijn Surzur meenemen, geschikt voor zowel gebalanceerd als niet-gebalanceerd spelen en ingesteld voor eenzelfde JA-MC1b. Grosso modo is het uitgangsmateriaal van de diverse kabelfabrikanten hetzelfde (zilver)draad. Een enkele keer verzint een fabrikant echt iets nieuws, zoals Siltech/Crystal met het goud-in-zilver proced Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Als jij zo empatisch te werk gaat leg jij mij dan eens uit wat de ander bedoelt met "lompe" en "onbehouwen" klank. Volgens mij is dat gewoon taal uit de voetbalwereld: geluid zonder betekenis Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Enige wat dan nog handig is, is een phonotrap met meerdere aansluitingen maar wellicht kan ik een Leema Agenaa regelen. Of meerdere dezelfde phonotrappen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Hoe jij al die dingen bij elkaar fantaseert, daar staat mijn verstand bij stil.Wat moet je je voorstellen bij "een lompe klank" of een kabel die "onbehouwen" klinkt? Ik neem maar aan dat je deze post aan mij hebt gericht, en niet reageerd op de post die er nog tussen is gekomen. Een andere beschrijving van Leo is er bijna niet te geven, maar bombastisch en TE vol komen aardig in de richting. Stemmen die klinken of de persoon 1Cm van je oor af staat te zingen ipv op het podium ipv op enige afstand (bedoel ik alleen de klank, en niet de afstand waar het afgebeeld word). Ook jij weet wss wel dat een stem heel anders klinkt wanneer deze een aantal meters van je verwijderd is dan wanneer die persoon tegen je aan staat. Dat noem ik dus Leo (lomp en onbehouwen). Dunne kabels klinken ook dun en dikke kabels klinken weer lomp. Moet de buik daar nou van schudden of het hoofd? Is het niet zo dat voor de geringe spanning die een phonokabel voert, een dunne ader simpelweg meer dan voldoende is? Dunne kabels klinken niet ALTIJD dun, en dikke niet ALTIJD lomp. Lees mijn vorige post toch eens goed Kraus, dat kan jij echt wel. Probeer het eens uit wat ik schreef, en kom dan met een oordeel, of tegen bericht wanneer jij daar andere ervaringen mee hebt. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Een enkele keer verzint een fabrikant echt iets nieuws, zoals Siltech/Crystal met het goud-in-zilver proced Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Ik vrees dat er voor mij geen plaatsje meer is... Er is gesproken over 5 mensen en tel er nu al zo'n stuk of 8... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 oktober 2009 Report Share Posted 3 oktober 2009 Mijn ervaring met kabels vergelijken... 1. Zorg dat er tussentijds geen discussie is. 2. Verwissel de kabels snel en zonder gepraat tussendoor. 3. Niet meer dan 4 kabels vergelijken waarvan er een de referentie is. 4. Laat iedereen zijn waarneming noteren. Geef daarbij een handvat in de richting waarin men het moet zoeken. 5. Gebruik telkens dezelfde fragmenten en laat deze ongeveer even lang draaien. 6. Zorg dat het geluidsniveau tenminste redelijk "even hard" klinkt. Dat is wat anders dan ze op de 0,1 dB gelijk te zetten. Kabels klinken nou eenmaal niet gelijk. De ene kabel zal dus harder lijken te klinken dan de andere. Bovenstaande manier is tot nu toe de enige manier gebleken waarop er een redelijk beeld van kabels geschapen kan worden. Jammer genoeg staat het verslag hiervan nog niet op de site (www.aob.hifi.nl augustus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 4. ................ Geef daarbij een handvat in de richting waarin men het moet zoeken. En wat moet ik me hier dan bij voorstellen? Wie geeft er een handvat, waar komt dat handvat vandaan en waaruit bestaat dat handvat? En bij 5. Zorg ervoor dat alle kabels even hard klinken. Houdt dat in dat alleen de kabels verwisseld worden en men verder nergens aan zit of wordt er ook (tevoren?) gemeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 oktober 2009 Report Share Posted 4 oktober 2009 Een enkele keer verzint een fabrikant echt iets nieuws, zoals Siltech/Crystal met het goud-in-zilver proced Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts