Jump to content

tuner klinkt relaxter dan cd speler

rienberends
 Share

Recommended Posts

Heb sinds kort nwe. versterking. Twee monoblokjes + passieve vv.

Had dit ook al daarvoor ,maar nu een ander merk.

Ben best tevreden,maar wat opvalt is ,dat als ik via de tuner luister ,ik een lekkere sound ervaar,

dwz:huppelende bas, duidelijk hoog ,etc. Dit alles op stand 11 /12 uur

Bij het beluisteren van een CD(loopwerk Rotel RDD 980 + DAC PS Audio)ervaar ik een ietwat nerveus/agressief geluid

en dat al op stand 9/10 uur. Zouden in mijn geval de zgn. Rothwell attenuators iets kunnen betekenen??

Zouden in mijn geval de zgn. Rothwell attenuators iets kunnen betekenen??

Dat zou op hetzelfde neerkomen als je VV iets minder ver open draaien als je het mij vraagt..

Kan. Maar als de ingang van de versterker wordt overstuurd, doordat het signaal vanuit de cd-speler te hard is, dan helpt zo'n 'attenuator' wel. Maar ik denk dat er geen versterker meer te vinden is die overstuurd raakt door een cd-speler. En zeker een passieve voorversterker niet (die kan uberhaupt niet overstuurd raken)...

het antwoord is heel simpel. dit heeft niks met niveauverschil te maken. je tuner klinkt beter dan je cd-speler. onpopulaire visie, maar komt vaker voor. tijd voor een betere cd speler, aanpassingen van de cd speler, of natuurlijke kan je ook een slechtere tuner kopen.

enkele simpele ingrepen zouden je cd speler aanzienlijk verbeteren.

groet

het antwoord is heel simpel. dit heeft niks met niveauverschil te maken. je tuner klinkt beter dan je cd-speler. onpopulaire visie, maar komt vaker voor. tijd voor een betere cd speler, aanpassingen van de cd speler, of natuurlijke kan je ook een slechtere tuner kopen.

enkele simpele ingrepen zouden je cd speler aanzienlijk verbeteren.

groet

Er is al teveel gemod(derd) met de CD en de DAC. Welke (simpele) ingrepen blijven er dan nog over?

hoi Rien

Een analoge fm uitzending heeft maar een audio bandbreedte tot 15k Hertz

dit geeft altijd een rustiger geluid.

Ik bouw zelf buizen versterkers en 1 van mijn favoriete die ik ook zo nu en dan eens aansluit is een copie van de Western Electric bioscoop versterker van rond 1930 deze versterker valt nog vroeger af dan 15k en toch vind ik het qua klank 1 van de mooiste die ik ooit gebouwd heb.

En als ik het iemand laat horen hoor ik vaak wat is het geluid mooi in balans :D

Guest tubejack

Radio heeft minder dynamiek, wellicht dat het daardoor minder nerveus klinkt.

En twee: wellicht is de uitgangsspanning van je tuner lager dan de CD, daardoor

kun je makkelijker het volume v/d radio regelen.

Bedankt voor de reacties.

Ik luister altijd naar radio 2(hilversum)

Bij mijn vorige versterking had ik dezelfde ervaring. Hoorde ik een muzieknr. uit mijn eigen collectie op de radio

dan beluisterde ik zo snel mogelijk naar datzelfde nr. op cd en hoorde dan een directer geluid en atlijd harder bij dezelfde vol.stand,zij het wat analytischer.

Vraagje van een leek wat techniek betreft. Zouden interlinkfabrikanten OOK niet kunnen werken/sjoemelen met het

afknijpen van hertzen/freq.?? En de interlink tussen de tuner is koper en tussen de cd zilver. Misschien ook een verschilletje?

Misschien probeer ik die Rothwell verzwakkers wel. Ze verzwakken met 10 db

Analoog aan wat kappa7 hierboven schreef, lijkt het me het beste dat je ook een compressor/limiter aanschaft zodat er een soort radio-geluid uit je speakers komt. :D Maar dat is leuk als je geen echte hifi wilt ervaren.

Het lijkt me niet zo, dat je signaal overstuurd klinkt. Dus zullen die verzwakkers wel niets doen. De dynamiek van het signaal uit je cd-speler brengt m.i. een probleem aan het licht.

Ik zou zeggen: don't shoot the messenger! Ga aan de slag met de rest van je installatie.

Probeer eens een echte voorversterker. Is je speaker/versterker combinatie niet wat te analytisch, in combinatie met een harde akoestiek?

Etc. etc.

Zo begint de zoektocht naar een beter geluid.

Om het nog erger te maken: begin bij af. D.w.z. met gewone neutrale kabels, geen stroomfilters, geen akoestische maatregelen, en zie of je versterker met speakers in jouw kamer goed passen. Van daaruit kun je wel wat tweaken, maar de basis moet eerst goed zijn. En daar is iets mis, als je het mij vraagt (...? als de tuner beter klinkt :confused: ...).

Ben best tevreden,maar wat opvalt is ,dat als ik via de tuner luister ,ik een lekkere sound ervaar,

Bij het beluisteren van een CD(loopwerk Rotel RDD 980 + DAC PS Audio)ervaar ik een ietwat nerveus/agressief geluid

en dat al op stand 9/10 uur. Zouden in mijn geval de zgn. Rothwell attenuators iets kunnen betekenen??

Het succesvol combineren van een los loopwerk met een losse dac is minder makkelijk dan de theorie je doet geloven. Het gaat verder dan een digitaal verbindingskabeltje.

Wat dat betreft is een ge

Het succesvol combineren van een los loopwerk met een losse dac is minder makkelijk dan de theorie je doet geloven. Het gaat verder dan een digitaal verbindingskabeltje.

Wat dat betreft is een ge

Rien,

Je woont in Rijswijk zie ik ? Ik in Delft. Ik nodig je uit voor een kleine demonstratie hoe je met enkele simpele handelingen een cd muziek laat maken. Komt geen soldeerbout aan te pas (ik wil niet suggereren dat ik iets beter zou kunnen van PvW ....), je hoeft je speler ook niet mee te nemen.

groet

Rien,

Je woont in Rijswijk zie ik ? Ik in Delft. Ik nodig je uit voor een kleine demonstratie hoe je met enkele simpele handelingen een cd muziek laat maken. Komt geen soldeerbout aan te pas (ik wil niet suggereren dat ik iets beter zou kunnen van PvW ....), je hoeft je speler ook niet mee te nemen.

groet

Hoi Rob als je doelt op randen groen maken, demagnetiseren, de mat ,statmat ,rainbowfoil ,x26x bleu chunky, Harmonix sheets , vriezen enz.....

dat werkt ook maar wat rien hier vraagt , bedoeld en wil is gewoon het laatste octaaf laten vallen

hij hoort het toch niet (ik ook niet) en het klinkt zoals Radio :)

Tube, ehhh het laatste octaaf laten vallen? bedoel je dat een cd-speler wel 15khz+ doet ? dat laat m niet akeliger klinken dan een tuner. althans .... niet meer bij mij ....

groet

Ja het filter van een cd speler zet in op 22 khz

bij mij is dit filter zelfs niet aanwezig en toch klinkt het niet akelig

Het is natuurlijk ook niet een mooie manier om te filteren op 15k maar als Rien het geluid van zijn radio wil benaderen dan is het een manier, boven de 15k is er namelijk niets meer als je naar je tuner luistert.

Een vergelijk met cd speler is daarom ook niet fair

de zoektocht naar betere cd weergave begon bij mij omdat ik me ergerde aan de veel beter klinkende tuner (20 - 15.000 hz +/- 0,5 db). de zoektocht is geslaagd, en niet door de cd speler af te knijpen. nu beiden (redelijk) op orde zijn mis je aan het hoog van de tuner nog niks t.o.v. de cd speler.

groet

een bekende "gratis tweak" uit de wonderlijke wereld van Peter Belt is:

- de CD-speler op de ingang van de radio zetten (en vice versa), of beter op de aux als je die hebt, of een ongebruikte tape-ingang

(p.s. het is rationeel niet te begrijpen waarom dit werkt, behalve als je de theorie van morfogenetische velden van Rupert Sheldrake kent en aanneemt)

- de CD-speler op de ingang van de radio zetten (en vice versa), of beter op de aux als je die hebt, of een ongebruikte tape-ingang

(p.s. het is rationeel niet te begrijpen waarom dit werkt, behalve als je de theorie van morfogenetische velden van Rupert Sheldrake kent en aanneemt)

Mijn passieve vv. heeft 4 ,,anonieme,, ingangen, dus niet:ingang CD,Tuner,AUX.