Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Vandaag weer lekker gesoldeerd en mijn nieuwe preamp de MCML05 is klaar.

Staat nu in te spelen via een TD2001+ Ace M en het geluid is nual niet verkeerd :rolleyes:

Met dank aan Henk voor de perfecte aftersales service :)

Ook mijn omgebouwde 24bits 192khz Pioneer allesspeler is een fijne match.

Verder staat hier sinds gisternacht de TOP2000 aan van Radio 2 via mijn Philips tuner.

Feest! :D

Groet,

Jack

Guest tubejack
als de VV ingespeeld is, laat maar ff horen. dan kom ik weer een keertje jouw kant op.

Leuk Rob,

Ik heb vandaag mijn UL-40S2 terug gemodificeerd van supertriode naar ultralineair en die staat

nu te spelen i.p.v. mijn triode versterker. Ook daar staat een nieuwe set buizen op dus ook

dat moet nog even inspelen. Er komt machtig veel power uit die 6550 buizen B)

Het klinkt heel anders.... lekker en brutaal als de muziek erom vraagd :)

Groet,

Jack

flink aan het timmeren dus :D

dan meteen even een vraag, wellicht heb je er een mening over: in mijn CD speler heeft Marantz nogal gestrooid met ferrietringen op 220 bedrading tussen ingang en trafo. dus alles zit achter ferrietringen. ik weet uit ervaring dat ferrietringen op de netsnoeren het geluid nogal afknijpt. kan het kwaad als beide ringen voor de trafo weghaal en alleen tussen trafo en voedingen (behalve de voeding van het analoge deel) plaats? Dan zitten er dus wel ferrietringen waar hoogfrequente zooi ontstaat, maar niet tussen 220 en analoge deel.

groet

Guest tubejack
flink aan het timmeren dus :D

Breek me de bek niet open.... :D De zekeringen knalde om mijn oren :(

Vanochtend deed ik mijn versterker aan en de buizen gingen prima

gloeien, Hoogspanning erop en hup zekering in de versterker eruit :blink:

Lang verhaal kort .... er moest niet een trage zekering maar een extra trage.... ja die heb je ook!

Staat natuurlijk niet in de handleiding..... :mellow:

Alleen zo' n slungel van de plaatselijke elektrozaak had daar nog n

Ga zo de Top 2000 AGOGO op de TV kijken, leuk!

Jah, op de radio heb het zo langzamerhand na al die jaren wel gehoord maar de Top 2000 AGOGO op TV blijft verrassen.

;)

PS Farnell heeft extra trage zekeringen voor 50ct/stuk en nog wel verguld ook :D

Guest tubejack
Vind ik deze versie toch echt een stuk mooier. ;)

Er is altijd "mooi" en mooier :)

Jah, op de radio heb het zo langzamerhand na al die jaren wel gehoord maar de Top 2000 AGOGO op TV blijft verrassen.

Ik heb het de voorgaande jaren niet zo gevolgd als nu, vorig jaar een beetje ....dit jaar heb ik ook een

Guest tubejack

De laatste dag van het nieuwe jaar, oliebollen, appelflappen...heerlijk met de laatste tracks van de top 2000.

Mijn nieuwe voorversterker is nu lekker ingespeeld en ik heb een demo vanavond gegeven hoe goed LP' s

kunnen klinken, werkelijk formidabel hoeveel een Benz Ace uit de groeven weet te halen. Pink Floyd heeft nog

nooit zo mooi geklonken.....

Wat een topdag!

ik heb het toch maar even geprobeerd : de ferrietringen in de CD speler zitten nu op alle voedingen (dus alle digitale dingen), maar niet op de voeding naar het analoge deel.

dat had ik eerder moeten doen. je kijkt een stuk dieper in het geluid, geluiden staan losser van elkaar, minder samengedrukt zou ik het omschrijven. flinke stap vooruit. nog een paar kleine aanpassingen te gaan ...

groet

druk geweest Audiofreak ! hm ja ... ribbon .... ik heb nog twee van die veelgeprezen Philips ribbons liggen om eens in te passen in het systeem ... precies dezelfde gevoeligheid, das alvast makkelijk.

Jack, ik weet dat de marsmannetjes kunnen meeluisteren als je alle HF afscherming eruit haalt :D (en wat het doet op mijn niet erg stabiele eindversterker kan ik niet inschatten ....). dit proefje met een F-ring minder is smakelijk uitgevallen.

Verdere ideetjes: ik heb gezien dat Sebastiaan de Vries het traject tussen voeding en opamps naar mijn idee korter had kunnen maken, bovendien zitten er nu enkele stappen (teveel) in die niet met Roederstein 1837's ge-bypassed zijn. En juist dat bracht in de tuner de laatste sprong vooruit. En ik zit achter een 'Pulse Gen ZX' aan (google maar) voor de cd speler. dat wordt een lekker gedoe: speler uit elkaar en in stukken op de tafel. en dan niks overhouden :ph34r:

ik hou een oog op de agenda .... eerst ff 16 januari een luisterbezoek in het oosten van het land.

groet

(...) Breek me de bek niet open.... :D De zekeringen knalde om mijn oren :(

Vanochtend deed ik mijn versterker aan en de buizen gingen prima

gloeien, Hoogspanning erop en hup zekering in de versterker eruit :blink:

Lang verhaal kort .... er moest niet een trage zekering maar een extra trage.... ja die heb je ook! (...)

Beste Tubejack,

Als supertrage zekering gebruikte Harold Joseph Leak een weerstand die zichzelf bij te hoge temperatuur lossoldeerde, zodat hij uit zijn vatting viel en het circuit onderbrak. In de jaren veertig-vijftig van de vorige eeuw. Misschien een bruikbaar ideetje voor jou?

Guest tubejack
Beste Tubejack,

Als supertrage zekering gebruikte Harold Joseph Leak een weerstand die zichzelf bij te hoge temperatuur lossoldeerde, zodat hij uit zijn vatting viel en het circuit onderbrak. In de jaren veertig-vijftig van de vorige eeuw. Misschien een bruikbaar ideetje voor jou?

Hallo Spido,

Geen gek idee, ik denk alleen dat zo' n constructie vandaag de dag niet meer mag omdat e.e.a. aan allerlei wettelijke voorschriften moet voldoen.

In mijn huidige versterker zitten nu zowel primair in de netspanning als secundair in de hoogspanning

die supertrage zekeringen (zie IEC127) dat heeft met Kema voorschriften etc te maken las ik in een folder van Amplimo.

Om het verhaal even compleet te maken die TT zekeringen zijn nodig omdat bij het inschakelen er een fractie van een seconde

nog geen primaire zelfinductie is... er is alleen een h

Over weerstanden gesproken. De ontwerper heeft iets slims gedaan, die heeft in de plus en min direct na de gelijkrichter (brugcel)

2,2 ohm 1 watt weerstanden geplaatst. Naast dat die eventueel restjes netvervuiling filteren, fungeren ze

Hallo TubeJack,

Zo ik heb al een hele tijd niets gedaan op dit forum maar stuitte bij een zoekactie naar de MCML05 op dit topic.

Ik heb een UL40-S2. Staat in triode mode met Tung Sol 6550 buizen en Philips E188cc buizen. Tevens al een jaartje met de autobias adapter erin en ruststroom op 70 mA. Geweldig!

De VDV voorversterker vind ik wel leuk, ik draai nog geen vinyl dus heb het niet perse nodig. Toch lijkt het me wel een leuk ding om te hebben. Zal die het signaal nog mooier maken zodat het totaalgeluid nog weer beter wordt?

Sinds vorige week is de versterker en de CD speler aangesloten op een aparte groep. Ik heb nog geen aparte aardpen, maar wel een aparte groep met een standaard smeltzekering. De aardlekschakelaar is gebypassed en ik moet zeggen dat een aparte aansluiting met afgeschermde bekabeling en het omzijlen van een standaard automaat en de ALS wel degelijk een verbetering heeft opgeleverd! Meer rust en power.

Over de zekeringen: in de UL40-S2 ging de zekering destijds toen ik de E188cc buis erin deed ook stuk. Ik heb het opgelost door een trage verzekering met een iets hogere waarde te gebruiken. Nooit meer problemen.

Ik wil nu nog eens van die speciale (ALH bijvoorbeeld) zekeringen gaan gebruiken.

Met de UL40-S2 in triode mode heb ik de beste ervaring tot nu toe. Ik ben begonnen in UL en een aantal maanden daarna de SuperTriode ingebouwd maar ook weer uitgebouwd. Autobias erin en op Triode mode. Dit vind ik duidelijk het mooiste. Ten opzichte van ST is er weinig vermogen verlies.

Guest tubejack
Ja, dat is dan waarschijnlijk een "Fusible resistor". Philips paste die vaak toe in hun televisies en in Sony apparatuur zitten er ook nog al wat weet ik uit ervaring. Die zitten er tevens in voor de veiligheid en mag je eigenlijk alleen vervangen door een identiek origineel exemplaar.

Ik heb ze i.d.d. vervangen door exact dezelfde Beyslag weerstanden, gelukkig te koop bij o.a. Conrad :)

@Goodtube van harte welkom op het forum! de VDV MCML05 is m.i. een fijne voorversterker, de lijntrap versterkt iets van 4x en zorgt

ervoor dat de ingangsgevoeligheid op een wat gunstiger niveau komt, het regelt gewoon een stuk prettiger. Met de standaard UL40-S2

had ik soms net te kort versterking . Verder had ik gewoon meer ingangen nodig..... en de riaa preamp werkt

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...