Jump to content

NOS DAC Sigtone from Derek Shek

Opamp
 Share

Recommended Posts

Ben eigenlijk op zoek naar een 47 labs shigaragi dac type 4715 maar vind deze te duur, ik heb nu een sigtone dac van derek shek / deze klinkt goed maar is wat scherp in het hoog en het laag is erg strak wat zich uit in een wat dunne basweergave...

wie heeft wat meer ervaring met deze dac en is deze nog wat te verbeteren?

hierbij denk ik aan de voeding (batterijen of accu) enz....

Hoi,

Heb flink wat ervaring met de 47 dac, heb hem zelf. Heb veel clones gehoord, allen slechter. Heb ook wat modificaties gehoord van Cees Pel, die zijn wel de moeite waard.

De dac van 47 is op zich niet duur, als je kijkt wat er verder te koop is rond de 1300 euro. Maar het is wel veel geld.

Toch blijft de natuurlijke, muzikale, klankkleurrijke klank van de Shigaraki niet te evenaren door fabrieksproducten. Net als de Gaincard bijvoorbeeld, de beste clones (van Peter Daniel) gehoord, maar niet beter.

Ben eigenlijk op zoek naar een 47 labs shigaragi dac type 4715 maar vind deze te duur, ik heb nu een sigtone dac van derek shek / deze klinkt goed maar is wat scherp in het hoog ...
Ik heb de Convertus van TNT ooit gebouwd en dat klonk erg licht, luchtig en natuurlijk maar ook niet echt lekker in het hoog. Ik heb begrepen dat een nul-oversampling DAC met slappe filtering nogal wat hoogfrequente rommel doorlaat. Als die netjes wordt versterkt door de versterker en weergegeven door hoogoplossende tweeters kan het hoog scherp klinken.

Maar heb je een systeem dat niet al te breedbandig is kan het goed gaan.

hoi ik heb de sigtone dac ook gehad wat een lekker klein plastic gevalletje he :blink:

hij klonk bij mij ook aardig idd wat scherp bij mij ook wat ongecontroleerd als de muziek echt druk werd,

heb er een paar kleine mods aan gedaan toen , connectoren vervangen , bekabeling vervangen, beterre (voeding dit was echt een hele stap vooruit),misschien is het scherpe wel weg te halen door beterre condensators te plaatsen.

ik heb nu een Dac-AH 24/96khz Nos Dac die in mijn set een stuk beter klinkt dan de sigtone zit een zeer stabiele voeding in.

interessant...

is deze AH 24/96khz Nos Dac een zelfbouw of gebouwd exemplaar?

waar is deze te koop?

ed

de dac-ah : ik heb de print gekocht waar alle onderdelen op voorgesoldeerd waren de voeding en de metalen behuizing heb ik er los bij gekocht dus het was alleen inbouwen en aansluiten van ingangen ,bedrading,voeding aansluiten, powersocket er aan, switch voor optical/coax er op en klaar,

ik heb er gelijk een powerkabel bij ge DiY'vt hij is te koop op ebay objectlocatie: hong kong kost bij elkaar ongeveer 120 euro ofzo. als je hem koopt heb ik nog wel een paar tips: gebruik voor de interne bekabeling zilverdraad,maak zelf een goed afgeschermde netkabel, gebruik goede rca sockets en stroom socket,maak in het bovendeksel een rooster i.v.m hitte opbouw in het kastje (net een doodskistje) de 8 philips dac chips worden bij elkaar best wel warm!!!,er zitten blackgate condensatoren op de print waar je mooi bypass condensatortjes overheen kan plaatsen. bv vishey 10 nf van bv de audiofabriek. de inspeeltijd is behoorlijk lang. hij klinkt geweldig.

dac_ah_01.jpg

DAC_AH1.JPG

8x TDA1543 parallel vreet idd nogal wat stroom (ruim 500mA voor een dergelijke simpele schakeling is best veel). Waarschijnlijk dat die dingen ook nog eens boven de normale werkspanning ingesteld zijn (8V ipv 5V). Een koeling is dan zeker niet overbodig.

Wat ik jammer vind als ik het plaatje zie is de super trafo en de geliijkrichting met een brugcel. Dat kan echt wel beter.

Er doen een aantal van deze DAC's de ronde. Als je op Ebay (.de) kijkt, vind je ze zeker en dat voor een redelijke prijs.

Zelf bouwen kan echter ook: LINK

zie hier het schema:

dac_ah_circuit_new.JPG

ach met een rooster in de bovenkap kan ie goed z'n warmte kwijt hoor.

ben nu bezig met het vervangen van de condensators, ik zag op het net dat tube pacific ook een gemodificeerde versie verkoopt waar ook de opamps vervangen zijn dit is voor mij alleen wat lastig voor een Noob tweaker.

Beste,

mooi idee, maar jammer van al die lowcost componenten. NE5532 opamps (uit 1975!) zijn gewoon zonde in hoogresolutie systemen. Zelfde als 7805 regulatoren een zonde zijn in digitale voedingen.

Ook ahd ik graag gezien dat de jitterige CS8414 tenminste een eigen referentie klok krijgt, en in ider geval de bitclock reclockt wordt bij de DAC chips.

Gelukkig heeft dit ontwerp wel een (zei het slap) filter aan de uitgang.

Ik durf te stellen dat hier nog veel meer uit te halen valt. Zei het aleen maar emt verandering van componenten.

Groeten,

Bas

leuke discussie over dit onderwerp

vraag voor Sebastiaan

Volgens mij is de nos dac sigtone van mij ook nog wel op te waarderen

wat zijn de kritische punten van deze dac denk je?

2crve43.jpg

Beste Zelfmade,

Heb je daar ook een schema van?

De kritische punten in jou dac zijn die (vieze) NE5534's. Vervang die voor een mooie OPA627 ofzo. En die uitgangselco's voor non poliare blackgates. Of nog beter maak een DC servo.

Groeten,

Bas

Beste,

mooi idee, maar jammer van al die lowcost componenten. NE5532 opamps (uit 1975!) zijn gewoon zonde in hoogresolutie systemen. Zelfde als 7805 regulatoren een zonde zijn in digitale voedingen.

Ook ahd ik graag gezien dat de jitterige CS8414 tenminste een eigen referentie klok krijgt, en in ider geval de bitclock reclockt wordt bij de DAC chips.

Ik durf te stellen dat hier nog veel meer uit te halen valt. Zei het aleen maar emt verandering van componenten.

Groeten,

Bas

beste bas,

met welke opamps kan ik de NE5532 opamps het beste vervangen? het zijn volgens mij NE5534 volgens het schema of zijn die hetzelfde als de NE5532?

ik neem aan dat dit niet plug en play is wat moet je doen om de nieuwe opamps te laten werken in dit shema? (dac-AH)

Beste,

Groeten,

Bas

beste bas,

met welke opamps kan ik de NE5532 opamps het beste vervangen?

ik neem aan dat dit niet plug en play is wat moet je doen om de nieuwe opamps te laten werken in dit shema? (dac-AH)

Beste Alvino,

Vervang de NE5534 voor een Burrbrown OPA627. Echt je weet niet wat je hoort wat voor upgrade dat geeft! Ik kan op het schema niet goed de waarde zien van de C-tjes aan voedingspinnen 4 en 7, maar als dat niet 100-220nF is dien je die C's te bypassen met 100nF MKP's. Dan werkt een OPA627 prima en stabiel.

Vervang de uitgangs elcos voor Blackgate Nx hiq. te krijgen bij www.acoustic-dimension.com

Even in het algemeen. Waarom komen alle uitgangen van de dac chips uit op een opamp? Je kunt nog meer halen uit eht parallel zetten van dac chips als je achter elke dac chip een opamp zet, met alleen lokale feedback. Ten eerste. Als een van de 8 dacs iets meer ruist dan de ander, dan zien de andere 7 opamps dat als een error en gaat dat tegen werken. Kenwood heeft zo'n truukje uitgehaald met de DP7090. Ten tweede, 8 single opamps hebben te samen een veel lagere vervorming omdat ze makkelijker stroom kunnen leveren. Misschien moet ik ook maar eens wat otnwerpen met de TDA1543's :D

Groeten,

Bas

er is ook een reclocking module te koop voor de dac ah kost alleen 230 dollar vind ik een beetje duur,

de opa627 vind ik ook wel mooi idd kosten alleen 30 euro per stuk is er geen goedkoperre optie van opamps die iets goedkoper zijn zeg 10 eurie per stuk?........

yo laat maar ik heb ze op ebay gevonden voor 15 dollar per stuk :D

dat vind ik wel een acceptabel bedrag. het is wel de AU versie is dit bezwaarlijk?

er is ook een reclocking module te koop voor de dac ah kost alleen 230 dollar vind ik een beetje duur,

de opa627 vind ik ook wel mooi idd kosten alleen 30 euro per stuk is er geen goedkoperre optie van opamps die iets goedkoper zijn zeg 10 eurie per stuk?........

yo laat maar ik heb ze op ebay gevonden voor 15 dollar per stuk :D

dat vind ik wel een acceptabel bedrag. het is wel de AU versie is dit bezwaarlijk?

Beste Alvino,

Niet kopen! De AU is een SMD SOIC versie. Jij moet de DIP8 versie hebben. Dat is de OPA627AP. Snap overigens niet dat een 60 euro voor opamps zo bezwaarlijk is, dat is toch geen geld in highend wereld! En het klankverschil tussen een NE5534 en een BurrBrown OPA627 is wel vergelijkbaar als het verschil tussen een NAD en een Mark Levinson bij wijze van spreken.

Maargoed als je toch goedkoper wilt, probeer de BurrBrown OPA2134 ;)

Groeten,

Bas

Bas, volgens mij heb je niet goed gekeken. Er zit echt geen NE5534 op de Sigtone DAC. Dat is een enkele TDA1543. Ik zie er nergens een opamp op zitten. De TDA1543 wordt tamelijk vaak gebruikt om rechtstreeks de voorversterker aan te sturen. DAt kan. Met 8 stuks parallel haal je er ook nog 16 bit mee (met 1 enkele 14b)

Die TDA1543 worden door hobbi

ik ga idd wel voor de opa627AP , de uitgangs condensators mogen ook bipolair zijn toch?

er zit nu op

2x 22uf 40v

3x 220uf 25v

2x 220uf 16v

2x 2200uf 35v

2x 4700uf 16v

de uitgangs condensators zijn waarschijnlek de 2x22uf 40 v

hebben jullie nog suggesties van merken types voor de anderre om te vervangen?

nog bedankt voor de reacties.

[...]

Vervang de NE5534 voor een Burrbrown OPA627. Echt je weet niet wat je hoort wat voor upgrade dat geeft! [...]

Groeten,

Bas

Nou, nou, nou...Dat is natuurlijk erg ongeloofwaardig als je het zo neerzet. Daar zul je toch eerst met aantoonbare dingen moeten komen. Ik vind het eigenlijk best knap wat die oude 5534 nog kan. Hij blaast in ieder geval de geprezen OP27 naar de eeuwige jachtvelden (zie een meting elders op hear).

Met die 78xx regelaars zou ik ook wat voorzichtig zijn met ze in de kliko te duwen. Eerst meten luidt het devies. Datzelfde geldt voor die shuntvoedingen.

Maar waar maken jullie je nu eigenlijk zo druk over? We hebben het hier over een TDA1543! NOS nota bene. Daar zou ik me eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Al zet je er 100 parallel, een dubbeltje zal nooit een kwartje worden.

Groet,

Jacco