Jump to content

Ribbon tweeter

PD
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Wie kent of heeft ervaring met de Ribbon tweeters van Stage Accompany? Klik hear om meer informatie te krijgen. Is dit niet een hele mooie basis voor een goede luidspreker? Hoog rendement, hoge belastbaarheid, mooie waterval en een mooi freq. verloop.. Ik hoor het wel!

mvg, PD

SA is een professionele PA firma met lijnbronsystemen met dit soort ribbons op het hoog. De mooist klinkende versterkte live optredens die ik ooit mocht horen waren met SA materiaal versterkt! :)

Pro Ribbons

http://www.alconsaudio.com/site/index.html

http://www.stageaccompany.com/en/

mvg RastaPhil

SA is een professionele PA firma met lijnbronsystemen met dit soort ribbons op het hoog. De mooist klinkende versterkte live optredens die ik ooit mocht horen waren met SA materiaal versterkt! :)

Pro Ribbons

http://www.alconsaudio.com/site/index.html

http://www.stageaccompany.com/en/

mvg RastaPhil

Ik ken SA ook van de live optredens. Maar deze unit, is die niet ook heel goed geschikt voor hifi luidsprekers denkje?

Stage Accompany maakt zelf ook luidsprekers met de ribbon tweeters voor in studio's. Heeft iemand ze ooit gehoord? 14 Kilo voor een ribbon unit is toch niet niks!

m44.jpg

Ik heb er weleens twee gehoord in een audiofiele setting en het is wat mij betreft helemaal geweldig qua dynamiek, doortekening, subtiele detaillering en ook qua maximale onvervormde en compressievrije geluidsdruk. Helaas was het woofergebeuren dat dit fraais moest ondersteunen van een geheel andere orde, waardoor het systeem als geheel niet echt "af" was. Maar die ribbon.... :)

Toine.

Helaas was het woofergebeuren dat dit fraais moest ondersteunen van een geheel andere orde, waardoor het systeem als geheel niet echt "af" was. Maar die ribbon.... :)

Da's denk ik het grote probleem dat je met deze ribbon zult hebben, de rest van het systeem. 'K heb wel eens gedacht hem te kombineren met iets van PHL of nog extremer GOTO.

De laag unit in de SA monitor is 30 cm. Zou het laag niet beter aansluiten op het hoog als je daar een kleinere woofer met een relatief hoog rendement voor zou gebruiken?

Het lijkt me een hele uitdaging om zo'n 30cm conusunit sonisch met de ribbon te integreren. Volgens mij heb je in alle gevallen de meeste kans op succes met actieve filtering, even los van de gekozen woofer.

Maar 30cm lijkt inderdaad nogal groot voor een tweeweg, dat ben ik met je eens. In de originele SA-monitor zal het qua rendement vast wel netjes aansluiten, maar qua snelheid heb ik zo mijn twijfels aangezien het zo ongeveer twee uitersten zijn die (indien passief gefilterd) in een belangrijk frequentiegebied allebei tegelijk eenzelfde stuk van de muziek moeten neerzetten. Vandaar de voorkeur voor actieve filtering.

Maar dan nog lijkt me dit als tweewegsysteem geen luidspreker te zijn die aan audiofiele normen voldoet. Misschien als drieweg.....?

Toine.

Ik ben rond 1988 met een homerecordingstudio begonnen, tegen 1990 bestond de noodzaak om zelf monitors te maken en ik had toen v

De laag unit in de SA monitor is 30 cm. Zou het laag niet beter aansluiten op het hoog als je daar een kleinere woofer met een relatief hoog rendement voor zou gebruiken?

Het lijkt me een hele uitdaging om zo'n 30cm conusunit sonisch met de ribbon te integreren. Volgens mij heb je in alle gevallen de meeste kans op succes met actieve filtering, even los van de gekozen woofer.

Maar 30cm lijkt inderdaad nogal groot voor een tweeweg, dat ben ik met je eens. In de originele SA-monitor zal het qua rendement vast wel netjes aansluiten, maar qua snelheid heb ik zo mijn twijfels aangezien het zo ongeveer twee uitersten zijn die (indien passief gefilterd) in een belangrijk frequentiegebied allebei tegelijk eenzelfde stuk van de muziek moeten neerzetten. Vandaar de voorkeur voor actieve filtering.

Maar dan nog lijkt me dit als tweewegsysteem geen luidspreker te zijn die aan audiofiele normen voldoet. Misschien als drieweg.....?

Toine.

Ha Toine,

Inderdaad lijkt mij dit aan de grote kant. Maar ik zie net dat SA bij deze monitoren ook gebruik maakt van een DDC techniek (Dynamic Damping Control). Dat is een feedbackloop naar de versterker om de unit uitslag te controleren en te corrigeren als ik het zo goed heb begrepen. Er is dan ook aparte kabel en een SA versterker benodigd. Waarschijnlijk ontwikkeld met de gedachte om het laag beter aan te laten sluiten?

Ik ben dit topic gestart omdat ik zelf laatst luidsprekers heb gekocht met daarin de beruchte ribbon's van SA. Deze luidsprekers zijn door BNS en het NOB ontwikkeld voor in de studio's van het NOB. Een dik half jaar geleden heb ik ze in een portable studio gehoord en dit is het mooiste geluid wat ik ooit heb gehoord. Toevallig kwam ik ze laatst tegen en heb ik ze kunnen kopen. Het gaat om actieve luidsprekers waar dus actief in wordt gefilterd. Zoals je op mijn avater kunt zien werken de ribbon's samen met een 20 cm unit van Davis. Dit in een bass-reflex kast van ongeveer 75 liter. Nogmaals, het is

Ik ben dit topic gestart omdat ik zelf laatst luidsprekers heb gekocht met daarin de beruchte ribbon's van SA. Deze luidsprekers zijn door BNS en het NOB ontwikkeld voor in de studio's van het NOB. Een dik half jaar geleden heb ik ze in een portable studio gehoord en dit is het mooiste geluid wat ik ooit heb gehoord. Toevallig kwam ik ze laatst tegen en heb ik ze kunnen kopen. Het gaat om actieve luidsprekers waar dus actief in wordt gefilterd. Zoals je op mijn avater kunt zien werken de ribbon's samen met een 20 cm unit van Davis. Dit in een bass-reflex kast van ongeveer 75 liter. Nogmaals, het is

Kijk eens aan, een NOB-monitor..... :)

Flinke kast trouwens, voor een 20cm unit! :o

Op deze manier uitgewerkt en met een actieve filtering kan ik me wel goed voorstellen dat je hier heel blij mee bent. Weet jij trouwens waar deze ribbon wordt afgefilterd? (Gokje:

Ja, een hele echte NOB-monitor. BNS heeft namelijk nog 2 compacte types voor het NOB gemaakt maar dit was hun top systeem (fl. 5000,- per stuk).

Ik heb trouwens geen idee wanneer er wordt gefilterd. Het is ook jammer dat ik geen informatie over de luidsprekers kan vinden/krijgen. Hoe ken jij de monitoren als ik vragen mag?

mvg, PD

Een studio waarvoor ik de binnenruimte heb ontworpen maakte er gebruik van (van de monitoren van SA dus, niet die welke jij hebt).

Als ik jou was en informatie erover wilde hebben zou ik allereerst BNS eens benaderen. Ze zullen er vast nog wel een dossier over hebben, verwacht ik. Of ze het willen delen is een ander verhaal, maar gezien je status als gebruiker die gewoon wat voor de hand liggende data erover zoekt zou je niet verwachten dat ze daarover moeilijk gaan doen.

Jij zegt dus dat ze actief gefilterd worden. Op welke wijze worden ze dan aangesloten in jouw set? Gebruik je 1 versterkerkanaal per speaker?

Mocht BNS niet zo meedeelzaam zijn als je redelijkerwijs mag verwachten, dan zal een van de techneuten op dit forum vast in staat zijn om in elk geval bij benadering de filtergegevens vast te stellen denk ik zo.

Toine.

Als ik jou was en informatie erover wilde hebben zou ik allereerst BNS eens benaderen. Ze zullen er vast nog wel een dossier over hebben, verwacht ik. Of ze het willen delen is een ander verhaal, maar gezien je status als gebruiker die gewoon wat voor de hand liggende data erover zoekt zou je niet verwachten dat ze daarover moeilijk gaan doen.

Jij zegt dus dat ze actief gefilterd worden. Op welke wijze worden ze dan aangesloten in jouw set? Gebruik je 1 versterkerkanaal per speaker?

Mocht BNS niet zo meedeelzaam zijn als je redelijkerwijs mag verwachten, dan zal een van de techneuten op dit forum vast in staat zijn om in elk geval bij benadering de filtergegevens vast te stellen denk ik zo.

Toine.

Hallo Toine,

Ik heb BNS gemaild over de NOB's. Ik wacht nu even een reactie af.

De NOB luidsprekers sluit ik aan vanuit mijn voorversterker. Het signaal gaat intern bij de NOB's eerst naar een filter die ik deels nog kan regelen op de front plaat van de luidspreker (gain, volume hoog en stappen regelaar voor het laag). Na dat filter gaat er een gescheiden signaal naar de 2 eindtrappen die zich intern bevinden. Elke unit heeft dus zijn eigen versterker.

mvg, PD

De verticale spreiding is wellicht wat minder, maar dat is ook het enige. Het klinkt echt super! :D

Ja, het is een kleine sweetspotwerper en de juiste luisterhoogte en perfect identieke (waterpas)opstelling van linker en rechter speaker in drie dimensies zal je daarentegen kunnen belonen met een inkijk in de muziek die dan weer door weinig andere units wordt ge

Ja hoor gefeliciteerd met je speakers, ik ben wel wat jaloers en vooral nieuwsgierig! :D

mvg RastaPhil

Thnx.. :D Ik laat het jullie meer weten zodra ik een reactie heb van BNS!

Ik heb een reactie gehad van BNS. Over een paar dagen valt er enkele documentatie over de monitor bij mij op de mat! :D

De documentatie is binnen! Erg nette service van BNS! Zoals beloofd zal ik jullie vertellen wat BNS verteld over de units en het filter. Bij deze!

Units.

Low and mid frequencies are handled by a woofer thta was specially designed for use in a 2-way monitor system. The woofer has a double spider, a magnet construction that offers a symmetrical magnetic field en a long voice coil driving a specially formed and damped cone. The voice coil former is made of kapton. All these properties offer extremely good low and midrange response and transient behaviour.

Above the 2,250 Hz the special ribbon tweeter takes over. The voice coil of this unit is mounted on a high temperature diaphragm (450

Nee ni echt, 't is te duur! :P

En ik heb thuis nog hopen speakers staan (weel niet zo goed als dit)

Momenteel spelen mijn 6 litertjes nog st"eeds heerlijk!

Moest de nood er zijn misschien wel

:) mvg RastaPhil