Jump to content

Solderen of schroefverbinding

djohn
 Share

Wat is naar jullie mening een betere verbinding?  

24 members have voted

1. 1. Wat is naar jullie mening een betere verbinding?

• Solderen.
      8
    • Schroefverbinding / klemmen.
      7
    • Anders.
      4

Recommended Posts

Ik had laatst een discussie met een medewerker van Snijders in Rotterdam over een connector met schroefverbinding of om het geheel te solderen.

Ik was zelf altijd de mening toegedaan dat een soldeerverbinding beter was, omdat je dan het geheel luchtdicht verpakt. De medewerker was er niet mee eens en vond een schroefverbinding beter. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, wat is jullie mening??

Hoi,

Ik mis een mogelijkheid in je lijstje: krimpen

In de industrie wordt vrijwel niet anders meer gedaan en om goede redenen.

Solderen heeft bij litzedraad het nadeel dat de afzonderlijke draden op de overgang van draad naar las, de draadjes snel afbreken als daar niet een goede trekontlasting achter zit.

;)

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een kabel aan een connector wilt vastmaken? In dat geval is klemmen beter. Het is sterker, al is dat bij audio misschien niet zo interessant. Overigens is een goede klemverbinding luchtdicht hoor. En ik vraag me eigenlijk af of een soldeerverbinding dat wel is... :unsure:

Even ter vergelijking (en enigszins offtopic):

Als je ergens niet wilt dat er verliezen optreden bij connecties met kabels, dan is het wel in de energietechniek. Je moet dan denken aan grote gebouwinstallaties en verdeelstations. Daar lopen stromen van honderden, misschien wel duizenden amperes. Een paar ohm verlies betekent dan al snel een paar honderd watt verlies! En dat wil je niet, want dat betekent veel warmte ontwikkeling.

Zie bijvoorbeeld de foto's in dit stukje: Thermografie

Ook is de sterkte van de verbinding hier belangrijk. Bij kortsluitingen gaan er (plotseling) zeer grote stromen lopen. Pieken van enkele tienduizenden amperes, en soms wel meer dan 100kA, kan zo maar. Bij die pieken werken er grote krachten op de kabels en hun aansluitingen. Die moeten dat uiteraard kunnen weerstaan. Een soldeerverbinding knapt meteen (een soldeerverbinding is vrij broos). Lassen zou misschien beter werken, maar ja, de boel moet wel weer uit elkaar te halen zijn he ;) Klemmen, met flinke bouten is dan dus de oplossing...

Ik was zelf altijd de mening toegedaan dat een soldeerverbinding beter was, omdat je dan het geheel luchtdicht verpakt. De medewerker was er niet mee eens en vond een schroefverbinding beter. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, wat is jullie mening??

Het hangt natuurlijk ook af van de verbinding. Tulp, DIN, XLR en jackpluggen kun je meestal niet anders dan solderen.

Dus het zal wel gaan om banaanstekers voor LS. Dan is het eigenlijk het beste om er adereindhulsjes aan te krimpen en die in de bananen te schroeven.

gd_main_646_.jpg

Audiofiele vergulde hulsjes heb ik echte nog niet gezien.

;)

Het hangt natuurlijk ook af van de verbinding. Tulp, DIN, XLR en jackpluggen kun je meestal niet anders dan solderen.

Dus het zal wel gaan om banaanstekers voor LS. Dan is het eigenlijk het beste om er adereindhulsjes aan te krimpen en die in de bananen te schroeven.

gd_main_646_.jpg

Audiofiele vergulde hulsjes heb ik echte nog niet gezien.

;)

@ Pjotr,

WBT die krimpen toch ook en volgens mij met vergulde hulsjes,meen ik mij te herinneren.

met groet,

:cool2:

Hoi Audiofreak,

Ja, dat is waar en ze hebben er meen ik ook een gouden krimptang voor.

Zelf gebruik gewoon die hulsjes van mijn werk. Het is bij dat krimpen wel belangrijk dat je de draden NIET met je vingers nog eens in elkaar draait. Door het zuur wat altijd op je huid zit gaat het koper anders alsnog oxideren.

:)

Ik raad ook een krimpverbinding aan.Zo'n krimpverbinding is vele malen sterker dan een soldeerverbinding,zoals Henrie al schreef.In de industrie waar soms wel kabels van 500-kwadraat (hoe krijg je dat tweetje erboven?????) worden gebruikt worden er ook kabelschoenen op gekrompen.

@ Pjotr:vergulde adereindhuljes heb bij Conrad gezien,ze bestaan dus wel.Mij was overigens verteld dat je een kale draad niet mag twisten voordat je de huls erop doet omdat de draad dan dikker wordt en je de huls er niet meer op krijgt.

@ Tube 300:wire-wrap is ook een goede verbinding,maar deze is alleen voor zwakstroom geschikt.Het wordt volgens mij hoofdzakelijk gebruikt in telefooncentrales en je hebt er speciale connectoren,massief draad en een speciaal 'pistool' voor nodig om die verbinding te maken.Niet echt een optie om thuis te gebruiken dus.

In de industrie waar soms wel kabels van 500-kwadraat (hoe krijg je dat tweetje erboven?????) worden gebruikt worden er ook kabelschoenen op gekrompen.

Klopt. Tenzij de kabel massief is. Koper is dat meestal niet (nooit?) maar aluminium kabels zijn dat wel. Een collega van mij heeft een stuk massief aluminium kabel met een doorsnede van 1200mm2! Is een stukje van zo'n 10cm van een hoogspanningskabel (geisoleerd, dus niet dat wat aan de hoogspanningsmasten hangt; dat is veel dunner)...

@ Henrie:je hebt het nu over hoogspanningskabels,daar worden weer hele andere eisen aan gesteld.Hoe die worden aangesloten worden weet ik eerlijk gezegd niet.Ik heb wel kabel(tje)s gezien voor 10.000 volt en die hadden gewoon een kabelschoentje erop gekrompen.Maar zo'n stukje grondkabel als je collega heeft moet je niet raar van opkijken als daar 380.000 volt doorheen wordt gejaagd.En dat stelt toch hele hoge eisen aan de verbinding.

Dat alle aluminium kabels massief zijn ,dat klopt niet.Grondkabels met een grote doorsnee wel,want de dikte van de isolatie maakt ze zo stug dat ze haast niet meer te buigen zijn.Maar dat spul wat in de lucht hangt is altijd getwist.Dat moet wel,omdat aluminium niet genoeg treksterkte heeft om zomaar opgehangen te worden,maw. als je dit zomaar in de lucht zou hangen,zouden de kabels door hun eigen gewicht uit gaan rekken en op den duur zelfs de grond kunnen raken.Om dit op te lossen hebben ze altijd een kern van koper,dit is wel sterk genoeg.En echt veel dunner is het ook niet.Een enkele kabel per fase is vaak 800mm2,bij meerdere kabels per fase gebruiken ze inderdaad dunnere,maar dan staan er 3 of 4 parallel.

Koperen kabels van grote doorsnee zijn nooit massief.Dan worden er altijd rechthoekige koperen strips gebruikt.Zo'n kabel zou namelijk met geen mogelijk te buigen zijn en dus onbruikbaar zijn.

@ Henrie:je hebt het nu over hoogspanningskabels,daar worden weer hele andere eisen aan gesteld.Hoe die worden aangesloten worden weet ik eerlijk gezegd niet.Ik heb wel kabel(tje)s gezien voor 10.000 volt en die hadden gewoon een kabelschoentje erop gekrompen.Maar zo'n stukje grondkabel als je collega heeft moet je niet raar van opkijken als daar 380.000 volt doorheen wordt gejaagd.En dat stelt toch hele hoge eisen aan de verbinding.

Dat alle aluminium kabels massief zijn ,dat klopt niet.Grondkabels met een grote doorsnee wel,want de dikte van de isolatie maakt ze zo stug dat ze haast niet meer te buigen zijn.Maar dat spul wat in de lucht hangt is altijd getwist.Dat moet wel,omdat aluminium niet genoeg treksterkte heeft om zomaar opgehangen te worden,maw. als je dit zomaar in de lucht zou hangen,zouden de kabels door hun eigen gewicht uit gaan rekken en op den duur zelfs de grond kunnen raken.Om dit op te lossen hebben ze altijd een kern van koper,dit is wel sterk genoeg.En echt veel dunner is het ook niet.Een enkele kabel per fase is vaak 800mm2,bij meerdere kabels per fase gebruiken ze inderdaad dunnere,maar dan staan er 3 of 4 parallel.

Koperen kabels van grote doorsnee zijn nooit massief.Dan worden er altijd rechthoekige koperen strips gebruikt.Zo'n kabel zou namelijk met geen mogelijk te buigen zijn en dus onbruikbaar zijn.

Die hoogspanningskabel werd geloof ik gebruikt in een 150kV-station. Daarbij wordt inderdaad nogal wat ge-eist van de kabel en de verbinding... 10kV stelt daarbij vergeleken nog niet zo veel voor...

Mij was overigens verteld dat je een kale draad niet mag twisten voordat je de huls erop doet omdat de draad dan dikker wordt en je de huls er niet meer op krijgt.

Dat speelt mee, alhoewel ikzelf daarbij nooit problemen heb ondervonden. Het is mechanisch idd wel beter de draadjes niet extra in elkaar te draaien.

Belangrijkste is toch om de eenmaal gestripte draad niet te vervuilen.

Die hulsjes hebben overigens geen zin bij massief draad, alleen bij soepel litzedraad. In de installatiewereld zijn ze tegenwoordig zelfs verplicht bij soepel installatiedraad.

;)

Die hulsjes hebben overigens geen zin bij massief draad, alleen bij soepel litzedraad. In de installatiewereld zijn ze tegenwoordig zelfs verplicht bij soepel installatiedraad.

;)

Niet wanneer er meerdere massieve draden bij elkaar komen... ;)

Ohw ja, I see :D

Zelf zou ik er dan toch stevige 6 mm2 - 10 mm2 kabelogen of vorken aan krimpen. Vergulde exemplaren van die maat zijn bij de car-audioboer te krijgen.

Maar dergelijke constructies kom je toch niet tegen in de installatiewereld hoor :P:lol:;)

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een kabel aan een connector wilt vastmaken? In dat geval is klemmen beter. Het is sterker, al is dat bij audio misschien niet zo interessant. Overigens is een goede klemverbinding luchtdicht hoor. En ik vraag me eigenlijk af of een soldeerverbinding dat wel is... :unsure:

Als je ergens niet wilt dat er verliezen optreden bij connecties met kabels, dan is het wel in de energietechniek. Je moet dan denken aan grote gebouwinstallaties en verdeelstations. Daar lopen stromen van honderden, misschien wel duizenden amperes. Een paar ohm verlies betekent dan al snel een paar honderd watt verlies! En dat wil je niet, want dat betekent veel warmte ontwikkeling.

Ook is de sterkte van de verbinding hier belangrijk. Bij kortsluitingen gaan er (plotseling) zeer grote stromen lopen. Pieken van enkele tienduizenden amperes, en soms wel meer dan 100kA, kan zo maar. Bij die pieken werken er grote krachten op de kabels en hun aansluitingen. Die moeten dat uiteraard kunnen weerstaan. Een soldeerverbinding knapt meteen (een soldeerverbinding is vrij broos). Lassen zou misschien beter werken, maar ja, de boel moet wel weer uit elkaar te halen zijn he ;) Klemmen, met flinke bouten is dan dus de oplossing...

(in de energie techniek)

als je echt een goede verbinding wil dan pers je de kabel (krimpen, klemmen, geef het maar een naam) in een kabel oog en (hard)soldeer je 't.

Dan kan er geen lucht lucht meer bij!

(in de energie techniek)

als je echt een goede verbinding wil dan pers je de kabel (krimpen, klemmen, geef het maar een naam) in een kabel oog en (hard)soldeer je 't.

Dan kan er geen lucht lucht meer bij!

Volgens mij worden in de energietechniek alleen krimpen (kabelschoenen) en klemmen (kabelschoen aan railsysteem) gebruikt... Volgens mij wordt daar geen soldeer bij gebruikt (maar dat weet ik niet zeker)...

Volgens mij worden in de energietechniek alleen krimpen (kabelschoenen) en klemmen (kabelschoen aan railsysteem) gebruikt... Volgens mij wordt daar geen soldeer bij gebruikt (maar dat weet ik niet zeker)...

Volgens mij ook niet. Althans ik heb dat nog nooit gezien.

Een goede krimpverbinding is n.l. al gasdicht.

;)

Volgens mij ook niet. Althans ik heb dat nog nooit gezien.

Een goede krimpverbinding is n.l. al gasdicht.

;)

Dat meende ik dus ook al... :)