Jump to content

RCA (tulp/cinch) naar XLR...

No.383
 Share

Recommended Posts

Op die prachtige versterker van mij zitten 5 ingangen: 3 niet-gebalanceerd (single-ended/cinch/tulp/RCA, hoe je 't noemen wilt) en 2 XLR (gebalanceerd). Allen in gebruik, op 1 XLR ingang na. En nu wil ik nog een apparaat aansluiten dat natuurlijk alleen tulp aansluitingen heeft...

Kortom, bestaat er een manier om een niet-gebalanceerde uitgang toch op een gebalanceerde ingang aan te sluiten? Ik vermoed dat er dan iets van een 'converter' tussen moet komen die van het niet-gebalanceerde signaal een gebalanceerd signaal moet maken.

Ik kom inmiddels wel een verloopplug tegen, maar ik vraag me af of dat wel goed gaat: de XLR ingang van de versterker verwacht toch op de ene pin een 'positief' signaal, op de andere pin hetzelfde signaal maar dan 'negatief' en de derde pin wordt gebruikt als aarde. Kan je er dan zomaar een ongebalanceerd signaal op zetten???

XLR2RCA

Ja dat kan.

De enige problemen zijn dan dat je niet geniet van de voordelen van gebalanceerde connecties en dat de versterker mogelijk wat meer signaalniveau verwacht dan de RCA-bron levert.

Als je zonder convertor wil werken kun je een verloopkabel (laten) maken:

-RCA aarde aan XLR pin 1

-RCA signaal aan XLR pin 2

-XLR pin 1 aan XLR pin 3

Werner, bedankt voor je reactie! Ik heb nog even verder gespeurd op die website van mijn link waar het gebalanceerde principe is uitgelegd. Als ik het met mijn beperkte electrotechnische kennis (als in: niet) lees, dan moet het inderdaad lukken zoals je beschrijft:

Het ge-inverteerde signaal op die ene pin wordt door de versterker weer terug ge-inverteerd en bij het originele signaal 'opgeteld'. Als daar dus de 'min' van het ongebalanceerde apparaat op komt te staan, en ik mag aannemen dat dat signaal 0 volt is, dan zal het ge-inverteerde van 0 wel 0 blijven. Tel bij 0 het originele signaal op en je behoudt het originele signaal, maar dan de helft zwakker van wat die ingang 'verwacht'.

Gebalanceerd

@Windmill: als je er inderdaad een heel arsenaal aan apparaten op wilt aansluiten dan is zo'n QED schakelkastje wel handig, of een compleet andere (voor)versterker overwegen. Maar met zo'n omgevormde XLR-RCA aansluiting moet ik 't voorlopig wel redden.

Ja dat kan.

De enige problemen zijn dan dat je niet geniet van de voordelen van gebalanceerde connecties en dat de versterker mogelijk wat meer signaalniveau verwacht dan de RCA-bron levert.

Als je zonder convertor wil werken kun je een verloopkabel (laten) maken:

-RCA aarde aan XLR pin 1

-RCA signaal aan XLR pin 2

-XLR pin 1 aan XLR pin 3

Ja dat klopt, je hebt dan dus geen gebalanceerde kabel meer natuurlijk! Je kan ook semi-balanced werken, daarbij laat je de aarde floating aan de kant van de cinch plug. Maar zo kun je wel met hoogwaardige kabels en pluggen blijven werken: die verloopstukjes van goedkope electronica zaken (de zgn disco-bar winkels) zijn beneden alle peil: geperst blik en een dun slecht kabeltje binnenin... :angry: kunt net zo goed een kroonsteentje gebruiken ;)

succes er mee

PS: zulk een switchbox is ook niet verkeerd, QED levert steeds een goede prijs-kwaliteit verhouding. Het is eigenlijk een passieve pr

En dan bedenken dat de Belgen zo geweldig zijn in Nederlands. Ze winnen telkens het Nationaal Dictee der Nederlasche Taal, maar gebruiken woorden die niet in de dikke VanDale staan :blink::rolleyes:

Voor de Nederlanders; wat zijn:

- een wachtbuis

- een vals plafond

- een isomo blokje

- botjes

:confused::blink::huh:;)

En dan bedenken dat de Belgen zo geweldig zijn in Nederlands. Ze winnen telkens het Nationaal Dictee der Nederlasche Taal, maar gebruiken woorden die niet in de dikke VanDale staan :blink:  :rolleyes:

- een wachtbuis

- een vals plafond

- een isomo blokje

- botjes

:confused:  :blink:  :huh:  ;)

Kijk, dat ik dat als Drentse import-Tukker niet weet, ok, maar jij als Limbo... Limburg is toch zo ongeveer Belgie? ;):D:P

En dan bedenken dat de Belgen zo geweldig zijn in Nederlands. Ze winnen telkens het Nationaal Dictee der Nederlasche Taal, maar gebruiken woorden die niet in de dikke VanDale staan :blink:  :rolleyes:

- een wachtbuis

- een vals plafond

- een isomo blokje

- botjes

:confused:  :blink:  :huh:  ;)

Een "wachtbuis" heb ik zelf nooit van gehoord, het is m.i. een ander plaatselijk dialect.

Een "vals plafond" is een (meestal uit lichte materialen bestaande) extra zoldering aangebracht in (bvb.) een te hoge kamer.

"isomo" is piepschuim, en een "blokje" is een bolvormig lichaam

"botjes" zijn kleine laarzen, en "beentjes" zijn botjes ( refererend naar kleine beenderen in een skelet)

mvg RastaPhil

Tja Phil, het is niet eerlijk. Jij bent een Belg. Dan weet je zulke dingen ;)

Voor de anderen:

Wachtbuis = blinde leiding. Een "buis" die "wacht" om kabel door te trekken als dat na de oplevering van een werk nog nodig mocht zijn.

Vals plafond = systeemplafond.

Isomo blokje = piepschuim blokje

Botje = laarsje

Ik heb 2 Belgische collega's die af en toe onze woordenschat behoorlijk uitbreiden. Ze zijn idd beter in Nederlands schrijven dan de Nederlandse collega's, maar menen vaak dat hun woorden ook correct Nerderlands zijn. Als je die woorden gaat opzoeken in de DvD, dan blijken die woorden ineens niet te bestaan. Hilariteit allom ;)

De marechaussee ging naar het souterrain voor een jus d'orange.

Maar de lusterklem van het peerke had gelost en zo stroenkelde

hij over zijn eigen botten en viel met klikken en klakken van de trap.

Moraal van het verhaal: toch maar een deftige RCA-XLR verloopkabel

gebruiken.