erik klijnsmit Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 zeg, ik lees vaak over de veschillende types penlites. wat houden de termen: AA alkaline (lr6) nimh r6/23 ? zeg het maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 algemeen http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_(techniek) of hier ff neuzen http://www.xs4all.nl/~mackaaij/oplaadbare_..._kenmerken.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 AA (=LR6) is de standaard penlight maat AAA noemen ze in de volksmond ook wel micropenlight NiMH = Nikkel Metaalhydride. Dat is de opvolger van den NiCad (nikkel cadmium) oplaadbare batterij. De NiMH heeft geen (of minder) geheugeneffect. Een NiCad heeft de vervelende eigenschap mdat al je 'm oplaadt als ie nohg niet leeg is, de capaciteit behoorlijk minder wordt. Een NiMH heeft daar geen (veel minder) last van. Bovendien kan de NiMH meer stroom leveren. R6/23 is een code van de fabrikant waarmee deze aangeeft dat de batterij in de IEC norm R06 valt. Ik heb de beste ervaring met GP batterijen als het om NiMH gaat. Deze leveren de meeste stroom en blijven het langst goed. De rest is eigenlijk niet echt bijzonder. GP is duurder, maar is de meerprijs zeker waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Een NiCad heeft de vervelende eigenschap mdat al je 'm oplaadt als ie nohg niet leeg is, de capaciteit behoorlijk minder wordt. Een kleine toelichting is hier wel op zijn plaats. Door het geheugeneffect wordt de capaciteit niet minder. Het gevolg van dat effect is dat de spanning bij ontladen eerder wat lager wordt. Maar ze zijn dan nog lang niet leeg. Bij accugereedschap zoals een accuschoevendraaier is dat geen bezwaar maar electronische spullen zoals recorders en diskmannnetjes "denken" dan dat de accu leeg is en slaan dan af. Beste is om die dingen helemaal leeg te ontladen voor je ze weer oplaad en dat is bij opname apparatuur niet zo handig: Je kunt moeilijk tijdens een opname de accu's even opladen of verwisselen. Bij die recorder van Erik kan ie het beste geen risico nemen met opnemen en gewoon goede verse alkaline batterijen er in stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 augustus 2006 Author Report Share Posted 31 augustus 2006 op dit moment heb ik een paar HQ-NIMH-R6/23 batetrijen. 2300 mAh is het slim om deze helemaal leeg te maken (met evt een lampje) alvorens weer op te laden Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Beste Erik, Batterijen zijn allemaal hetzelfde! Je denkt misschien dat er verschil is, maar dat is niet zo. En als er overgeheugeneffect gesproken wordt, heb ik helemaal mijn bedenkingen, want dan komen er hersenen (geheugen!) aan te pas en die bedonderen je waar je bij staat. Naar analogie met CD spelers! Geintje, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 En als er overgeheugeneffect gesproken wordt, heb ik helemaal mijn bedenkingen, want dan komen er hersenen (geheugen!) aan te pas en die bedonderen je waar je bij staat. Dat moet wel een kliederzooi zijn dan in jouw PC Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Hallo, Ik heb inderdaad wel eens mijn bedenkingen...... Eh waarschijnlijk weer een verkeerde woordkeuze. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 augustus 2006 Author Report Share Posted 31 augustus 2006 Bij die recorder van Erik kan ie het beste geen risico nemen met opnemen en gewoon goede verse alkaline batterijen er in stoppen. zeg, ik kan bij mijn recorder in het menu kiezen tussen alkaline en nimh batterijen , waarom is dit eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Da's mooi Erik, slim ding zeg Dat is omdat de spanning waarbij de recorder detecteert of de batterijen (bijna) leeg zijn bij beide anders is. Als je voor NiMH gaat neem dan idd die GP's en zorg dat je altijd een paar volle setjes extra bij je hebt. Pas wel op, je kunt die NiMH niet met een NiCad lader opladen (explosiegevaar), daar heb je een speciale NiMH lader voor nodig. Maar de meeste goede laders tegenwoordig zijn omschakelbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 Nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride zijn geen 1,5 Volt maar 1,2 Volt. Heb je perc Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 augustus 2006 Author Report Share Posted 31 augustus 2006 Da's mooi Erik, slim ding zeg Dat is omdat de spanning waarbij de recorder detecteert of de batterijen (bijna) leeg zijn bij beide anders is. Als je voor NiMH gaat neem dan idd die GP's en zorg dat je altijd een paar volle setjes extra bij je hebt. Pas wel op, je kunt die NiMH niet met een NiCad lader opladen (explosiegevaar), daar heb je een speciale NiMH lader voor nodig. Maar de meeste goede laders tegenwoordig zijn omschakelbaar. OK, in de manual staat ook nog dat ik geen NiMH batterijen kan opladen IN het toestel, die moet ik in een losse lader doen. wat doet die losse lader anders dan een NiCad lader? affijn: ik heb twee setjes NiMH 2300 mAh totaal kan ik daar mee 2 keer 4 uur opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2006 Report Share Posted 31 augustus 2006 wat doet die losse lader anders dan een NiCad lader? Voor beide heb je losse laders. Meestal zijn dat snelladers die afslaan als de accu's vol is. Dat dient wel correct te gebeuren om oververhitting van de accu's te voorkomen. De manier waarop gedetecteerd wordt of de accu vol is is bij een NiCad anders dan bij een NiMH. Zelf heb ik een Kodak ladertje voor mijn camera wat in 2,5 uur 4 NiMH penlights vollaad. Was iets van 19 EU. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts