Jump to content

Cryogeen behandelen

leobus
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Op het net zie ik regelmatig lovende verhalen over het cryogeen behandelen van buizen. Heeft een van jullie er ervaring mee? Kun je je bestaande buizen ergens laten behandelen of moet je ze kant en klaar kopen?

Weet iemand een adres waar je ze kan laten behandelen?

Het gaat bij mij om de buizen uit mijn voorversterker: de 5687 van Raytheon. Ik heb overigens ook nog een setje JAN Philips. Wat betekenen die letters JAN eigenlijk? Is dat net zo iets als NOS (New Old Stock) of heette hij gewoon Jan?

Bij voorbaat bedankt voor de reacties.

Leobus

Wat betekenen die letters JAN eigenlijk? Is dat net zo iets als NOS (New Old Stock) of heette hij gewoon Jan?

Leobus

JAN betekent dat ze getest zijn volgens militaire specificaties. De letters JAN zelf staan voor "Joint Army Navy".

Maar ik denk niet dat de JAN testprotocollen ook cryogene temperaturen omvatten.

;)

<EDIT>

Sodejuu, is ie me net voor :lol: Maar je hebt wel gelijk dat het niets zegt over de audiofiele kwaliteiten. Het staat dus NIET voor "Jah Audiofiel Natuurlijk" ;)

Beste allemaal,

Op het net zie ik regelmatig lovende verhalen over het cryogeen behandelen van buizen. Heeft een van jullie er ervaring mee? Kun je je bestaande buizen ergens laten behandelen of moet je ze kant en klaar kopen?

Weet iemand een adres waar je ze kan laten behandelen?

Het gaat bij mij om de buizen uit mijn voorversterker: de 5687 van Raytheon. Ik heb overigens ook nog een setje JAN Philips. Wat betekenen die letters JAN eigenlijk? Is dat net zo iets als NOS (New Old Stock) of heette hij gewoon Jan?

Leobus

wat de 5687 buisjes betreft ,de philips klinken voor geen meter.

kwa merk is raytheon al beter ligt aan het jaartal.

voor de betere uitvoering kun je zoeken naar TUNGSOL (wa 3223)maar nog beter zijn de 5687 van GE en dan met name de 5stars uitvoering.

5stars zijn met 5 sterren op de buis gemerkt ( met witte sterren zijn de oudste en mooiste) ( de rode of groene sterren wat minder)

wat ook een redelijke buis is de 182cc vaak op het net te vinden gemaakt door mullard.

maar hoeveel buissen zitten er in de versterker ,en wat is het merk van je pre.

Beste Telefunken/Rob,

Mijn voorversterker is een "Modwright".

Het is een amerikaanse versterker die gebouwd is door Dan Wright. Hij heeft zijn sporen verdiend met modificeren; vandaar de naam.

Er zitten twee buizen in; ver elk kanaal een dus. De bouwer stelt dat er eigenlijk alleen 5687 of 6900 buizen in kunnen. (zie zijn website)

De Raytheon die ik nu gebruik schijnen identiek te zijn aan de Tungsol buizen. Ik heb ze dan ook gekocht (bij Wright) als "Raytheon/Tungsol" buizen.

Overigens is de versterker een dijk van een versterker, waar ik zeer tevreden mee ben. Het experimenteren zit me echter in het bloed, dus ik wil wel eens weten wat andere (Cryogeen behandelde) buizen doen. Het moet me alleen geen honderden euro's gaan kosten.

Groet,

Leobus

Ik ken iemand in de regio Arnhem die verstand heeft van cryogeen behandelde kabels............................................. ;)

Waarom zou het met een buisje niet lukken?????? Ik denk dat je dan wel langzaam de temp. af en op moet laten lopen om glasbreuk tegen te gaan (maar natuurlijk ook voor het maximale ontlaat effect)

Beste Stefan,

Die persoon ken ik ook, maar ik weet dat het apparaat dat hij ooit voor een rolletje zilverdraad gebruikte, vervangen is.

Het nieuwe apparaat heeft geen ruimte voor buizen of kabels.

Het zilver dat ik voor mijn nieuwe interlinks (overigens erg goed geworden!)gebruikt heb, paste er ook al niet meer in.

Ik moet dus zoeken naar een bedrijf dat commercieel cryogeen behandelt.

In de VS zijn er wel een paar, maar in Nederland heb ik nog niets kunnen vinden.

Groet,

Leobus

JAN betekent dat ze getest zijn volgens militaire specificaties. De letters JAN zelf staan voor "Joint Army Navy".

Is het niet zo dat vroeger de legeronderdelen apart de buizen inkochten en dat ze dat later gezamenlijk deden, vandaar Joint Army Navy. Gezamenlijk inkopen met gezamenlijke specs ( navy specs. dacht ik, waren scherper)

Beste Stefan,

Die persoon ken ik ook, maar ik weet dat het apparaat dat hij ooit voor een rolletje zilverdraad gebruikte, vervangen is.

Het nieuwe apparaat heeft geen ruimte voor buizen of kabels.

Het zilver dat ik voor mijn nieuwe interlinks (overigens erg goed geworden!)gebruikt heb, paste er ook al niet meer in.

Ik moet dus zoeken naar een bedrijf dat commercieel cryogeen behandelt.

In de VS zijn er wel een paar, maar in Nederland heb ik nog niets kunnen vinden.

Groet,

Leobus

Jammer dat je het oventje niet meer kunt geberuiken. Als je een alternatief vindt dan hoor ik het graag.

Groeten,

Jammer dat je het oventje niet meer kunt geberuiken. Als je een alternatief vindt dan hoor ik het graag.

Groeten,

Uhhh... ??? Een oventje voor cryogeen behandelen? Dacht dat je daarvoor een emmertje vloeibare stikstof nodig had?

Overigens worden buizen tijdens de fabricage al uitgegloeid, hoofdzakelijk om de restgassen zoveel mogelijk te verwijderen.

;)

Hallo,

Dat oventje/diepvrieskastje had een temperatuurbereik van -170C tot ca +300C.

De temperatuurdaling of stijging per tijdseenheid kon ingesteld worden.

Ideaal dus om cryogeen te behandelen. Helaas, hij is vervangen door iets anders.

Groet,

Leobus