Jump to content

Room with a View.

Erjee
 Share

Recommended Posts

Gisteren heb ik, naar het schijnt, een geweldige demo bij Audioclub Oost Brabant gemist. Daar heeft Beter Beeld & Geluid de leden op een demo getracteerd die veel indruk gemaakt heeft. Hierover later meer.

Nu mijn tussentijdse review van Toine Dingemans' bezoek bij ons thuis.

Om half 5 was hij al ter plekke. En na de nodige metingen, luisterproeven, pauzes met flessen water en gezellige discussies / anekdotes ging hij uiteindelijk pas om 23:00 uur weer huiswaarts!

Geen haastklus, dus B) . Maar dat was ook onmogelijk met die hitte... :(

Na eerst wat afgekoeld te zijn, te hebben bijgepraat en avond gegeten zijn we dus eerst gaan luisteren. Toine was er snel over uit dat het midden en hoog qua klank eigenlijk niet veel nodig hadden; dat was wel OK! Alleen het laag was problematisch. Net zoals ik altijd al had geroepen, dus. Daarna is hij gaan pink noisen.

Daar bleek al heel snel waar en hoe de schoen wrong.

Een heel hardnekkige piek rond de 94 Herz :angry: . en een bij 32 Hz.

En hier en daar nog wel meer pieken en dalen, maar dat waren toch wel de twee sterkte.

Deze 32 Hz. wordt flink versterkt door de kamer, maar dat pakt toevallig lekker uit, omdat de Maggies niet verder gaan dan 35 Hz. Dus dat is een welkom zetje in de rug.

Helaas is er ook een flinke dip / uitdoving rond 50 Hz (= halve golflengte van die 94 Hz).

Wat met die dip gaat gebeuren is afhankelijk van de te nemen maatregelen voor die pieken.

Hier moet Toine later nog op terug komen in zijn plan van aanpak.

We hebben diverse metingen gedaan waarbij telkens de speakers en de luisterpositie op de centimeter nauwkeurig werden gewijzigd. Daaruit bleek (weer) dat de positie van de luisterplaats een heel grote invloed heeft op de klankbalans.

Best veel sterker dan de plaatsing van de speakers!

Uiteindelijk hebben we uiteraard de verschillende posities ook met gewoon luisteren beoordeeld. Daaruit bleek dat mijn eigen opstelling aardig dicht bij de gisteren gevonden optimale plaats bleek te liggen. De planken staan nu wat verder naar voren toe en iets meer naar binnen toe. Slechts het omwisselen van de speakers (nu dus de tweeters aan de binnenzijde van de panelen) is het meest ingrijpende wat er echt veranderd is. En met heel fijn resultaat; het centrum wordt nu beter gevuld, er is minder

• 2 weeks later...
Helaas kan ik nog steeds geen foto's uploaden hear die niet elders op een website staan. :(

Dat zal ook niet gebeuren. Daarvoor moet er serverruimte beschikbaar zijn en voor je het weet is die ruimte ook al weer vol.

Maar je hebt toch een internetprovider. Elke internetprovider geeft je ruimte om een website te bouwen. Die ruimte kun je ook als opslag gebruiken. Dat doe ik ook. Op de 50MB die ik van @home krijg, zet ik foto's en documenten die ik dan zo naar hier kan linken, zij het als image of als download.

Het werkt dan allemaal gewoon zoals het [b[HIER[/b] beschreven staat.

Je moet alleen ff bij je provider aangeven dat je de ruimte wil gaan gebruiken. Er zijn geen kosten aan verbonden want het hoort bij je abonnement.

Uploaden gaat via een FTP programma zoals CuteFTP en LeapFTP, of via een tool die je van je provider krijgt. Als je bij @home zit kan het gewoon via het internet.

Als je meer vragen hebt, PB of e-mail me dan ff ;)

• 2 weeks later...
@ Hans: Toine heeft die ligstoel al vervangen door een veiliger exemplaar!  ;)

Tja... die stoel.... :huh:

Toine had die een beetje gemodificeerd zodat hij lekker achterover naar de muziek kon luisteren.

Helaas ben ik wat groter (en zwaarder), zodat ik met m'n hoofd zowat op de grond, en m'n voeten tegen het dak lag. :blink:

Nadat de modificatie ongedaan was gemaakt kon ik toch wel veilig op die stoel zitten. ;)

Ik vind het overigens wel bijzonder dat jullie het geluid bij Toine precies jullie snaak vonden. het is n.l. wel een heeeeeel groot verschil met wat ik uit de MG speakers hoorde. Vooral het laag is bij Toine veeel sterker aanwezig, om over de laagresonantie op ong. 35 Hz nog maar niks te zeggen.

:)

@ Hans: Toine heeft die ligstoel al vervangen door een veiliger exemplaar!  ;)

Tja... die stoel.... :huh:

Toine gad die een beetje gemodificeerd zodat hij lekker achterover naar de muziek kon luisteren.

Helaas ben ik wat groter (en zwaarder), zodat ik met m'n hoofd zowat op de grond, en m'n voeten tegen het dak lag. :blink:

Heeft Toine nog foto's gemaakt? :lol:

Andr

Zodra alle basstraps voltooid zijn kijk ik met een schuin oog al uit naar een fraaie sub van Velodyne!

Sub en Magnepan is naar mijn weten nog nooit 'n succes geweest. Op de VAD show zijn in het verleden verschillende pogingen gedaan (oa samen met Master). Helaas klonk het nooit zoals je graag zou willen.

:(

De Apogees heben meer laag omdat er brede planken rondom de membranen zitten. Hierdoor heb je minder last van akoestische kortsluiting.