dekkersj Posted 1 december 2006 Report Share Posted 1 december 2006 0dB is een gemiddelde (of piek? Ik kan het maar niet onthouden) horizontale beitelsnelheid van 5 cm/s. Bij lage frequenties geeft dat een zekere uitwijking/groefbreedte, bij hoge f minder.[...] Okay, en wat is de relatie tussen horizontale beitelsnelheid (hoe moet ik dat zien trouwens) bij een te snijden frequentie en groefbreedte? Of anders wat is de groefbreedte als er een 1 kHz sinus moet worden gesneden? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 december 2006 Report Share Posted 1 december 2006 Dit is geen parate kennis voor mij, en ik heb geen zin/tijd om het nu allemaal te reconstrueren (pre-RIAA, relatie snijspanning->snelheid, ...). Daarbij, ik heb mijn wiskundehoofd niet op. Je kunt het zelf uitzoeken, te beginnen met http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/sitemap.htm Laat je niet afschrikken door het Japans ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Vanavond deze klassieker beluisterd: Micro Seiki DD 40 met MA505 arm (?) en Ortofon MC2 Mk II aan een NAD (Spec ed)PP2 de arm en de ortofon MC2 (de headshell is niet origineel) Het gewichtje aan de zijkant van de arm, linksachter, is verstelbaar ( het kan van de pivot worden weggeschoven of juist dichterbij) maar de precieze werking/functie was ons niet duidelijk. Kan iemand daar iets naders over zeggen? Is het een aanvulling op de antiskating? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Ik probeer me die Micro voor te stellen met een minder oubollige mat, een opgeblonken arm, een mooiere, moderne headshell, en misschien het houtwerk een tintje of twee donkerder. Nee, ik weet niet waar dat gewichtje voor dient. Hier is de handleiding van de 505 MkIII: http://www.vinylengine.com/library_model.p...ed_model=MA-505 Misschien heb je er iets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Ware woorden, helaas. De tafel is in 1979 voor FL. 450,- gekocht van de 1e eigenaar. De Headshell was toen al niet origineel meer en vervangen door de huidige. Ook waren er twee gaten in geboord, zichtbaar onder de arm, voor de montage van een meeloopborstel. De draaitafel heeft een vrij druk leven gehad in de tijd dat een pick-up nog het centrum van een feest was. Er is een element gesneuveld door te wild opzetten van een plaat, er zijn lichte beschadigingen aan de rand van het houtwerk door per ongeluk vallende platen maar de stofkap is nog in behoorlijk goede staat. Chronisch geldgebrek van de eigenaar, te grote voorzichtigheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 De Micro-Seiki draait zijn rondjes in ieder geval op het min of meer juiste toerental, 33,45RPM Ik vraag mij wel af of de arm-elementcombinatie deugt; het is een zware arm en een licht element (7 gram meen ik) maar met een lage compliantie. De armresonantietest heb ik niet gedaan. Het aftastgewicht staat tussen de 2,1 en 2,3 gram (merkwaardigerwijze bleek bij het wegen het gewicht te veranderen en verspringt het weegschaaltje naarmate de naald langer op het meetbruggetje rust (?). Het optimale afspeelgewicht wordt aangegeven als 2,2 gram. De compliantie 15dinges track 6 en 7 van de HiFiNewstest LP worden netjes afgetast en bij track 8 gaat het mis de harmonische vervorming bij de "makkelijkste" track (nr 6 300Hz +12db) is netjes de harmonische vervorming bij 3000Hz is al minder maar lijkt mij meer dan acceptabel (de track wordt foutloos afgetast) Het is een direct aangedreven draaitafel en naar mijn idee blijkt uit de onderstaande afbeelding van dezelfde 3000Hz track dat er sprake is van behoorlijke rumble. Niet netjes is de kanaalongelijkheid van iets meer dan 2dB en het streepje had bij aftasting van track 7 (300Hz 12dB) misschien wel iets dunner mogen zijn: . De kanaalscheiding is netjes tussen de 23 en 26dB. Er is ook sprake van microfonie, de stemmen in de kamer worden zachtjes opgepikt door het element, het duidelijkst wanneer de naald in de groef rust. Bij de freq.sweep blijkt een lichte daling van het volume tussen de 7000 en 10Hz en loopt daarna weer recht door tot zo'n 18000Hz. Zoals gezegd klinkt de draaitafel niet onaardig maar een beetje tam en mat. Dat is ook wel naar de smaak van de eigenaar die in een groot oud pand woont met houten vloeren en daarom altijd op laag volume draait met teruggedraaide bas in verband met burengerucht maar ook uit voorkeur. Ik vermoed dat het helemaal in topconditie brengen van de tafel een moeizame, lastige en eveneens niet goedkope weg zou zijn. En ook een onwaarschijnlijke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Je hebt teveel 50Hz van het net. Ga de bekabeling en aarding eens na? Dat geeft veel onrust in de metingen. Sweeps op testplaten zijn waardeloos. Die op HFN en Cardas zijn allesbehalve recht. De roze-ruis track op HFN is OK. Je moet de ruis dan wel in CoolEdit converteren naar witte, ik kan daar een impulsresponsie voor leveren waarmee je dan moet convolueren. Als er geen slijtage is in het hoofdlager, en als de armlagers ook OK zijn (ev. mits afstelling) is er geen enkele reden om hiermee niet een redelijk geluid te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 De roze ruis-tracks zijn de no's 4 & 5 van de HifiNewsLP 25s pink noise -20db links(4) en rechts(5) volgens de hoes bedoeld om de kanaal(on)gelijkheid te beoordelen. Als je dat gaat opnemen wat kun je dan uit zo'n file afleiden? Ik ga op het moment als volgt te werk 1. tracks 6,7,8,9, 300Hz (de antiskatingtrack); deze gebruik ik ook gelijk om het opnameniveau van mijn Datwalkman in te stellen. Uit die meting denk ik dan te kunnen halen wat het element presteert qua aftasting, de harmonische vervorming en kanaalongelijkheid. 2. Daarna doe ik van de CardasLP track 5a,b enc 1kHz, stereo,links, rechts. Dat is ahw "historisch"gegroeid, ooit bedoeld om uiteindelijk wow en flutter te meten en uiteindelijk alleen op deze track uitgekomen omdat een 3000Hz track niet voorhanden was. Voor eventuele vergelijkbaarheid met andere draaitafels handhaaf ik deze track maar. Helaas zijn de wow- en fluttermetingen door ongelukkige omstandigheden tot stilstand gekomen.(guilty as charged ) Uit deze meting haal ik dan zelf maar de kanaalscheiding (in statistische analyse in CoolEdit simpelweg het verschil in gemiddeld RMS niveau tussen links en rechts van de monotracks) 3 Daarna nog track 2 van de Cardas LP (Freq sweep) om de freq. karakteristeriek te controleren 4 en tenslotte nog een 3000Hz track (Wow- en flutter/janken en jengel) van de onlangs weer tevoorschijn gekomen "Test zelf uw stereoapparatuur"-LP. Ook hiervan bekijk ik nog een keer de harmonische vervorming. 5 Tijdens de meting laat ik de walkman gewoon doorlopen en krijg zo nog de gelegenheid om het ruisniveau te meten en te luisteren of er microfonie optreedt en het levert meer dan voldoende tikken op in de lock-out groeven om nauwkeurig de RPM te te bepalen. Thuis gaat de tape in een Datrecorder en zo via de digitale uitgang de PC in. Ik ga dus eigenlijk maar lukraak te werk. Behalve de draaisnelheid en het bekijken van de antiskatingtest is er eigenlijk niks waarvan ik zeker ben dat ik ook meet wat ik denk te meten. Elke suggestie om een ander meetprotocolletje te volgen is welkom. De arm- resonantietest zal ik in het vervolg ook maar eens gaan doen. Ik heb wel het idee dat de PC het ideale middel is om ook thuis met eenvoudige middelen de draaitafel tot in de puntjes af te regelen en ik hoop te komen tot een voor iedereen bruikbaar opzetje. Daarnaast is er de ambitie een soort "vingerafdruk" te nemen van draaitafels zodat je kunt zien waarin nu bij een bepaalde combinatie, opstelling de vooruitgang/kwaliteit zit. Zo'n vergelijkbare vingerafdruk van een draaitafel, daar ben ik nog een eind van af zowel in zinvolheid van de metingen als van de mogelijkheid tot vergelijken. Als ik roze ruis moet converteren naar witte, met alle plezier als ik dat kan, maar wat leert mij dat over de draaitafel in kwestie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Ik heb wel het idee dat de PC het ideale middel is om ook thuis met eenvoudige middelen de draaitafel tot in de puntjes af te regelen en ik hoop te komen tot een voor iedereen bruikbaar opzetje.Daarnaast is er de ambitie een soort "vingerafdruk" te nemen van draaitafels zodat je kunt zien waarin nu bij een bepaalde combinatie, opstelling de vooruitgang/kwaliteit zit. Zo'n vergelijkbare vingerafdruk van een draaitafel, daar ben ik nog een eind van af zowel in zinvolheid van de metingen als van de mogelijkheid tot vergelijken. Kraus, Dit meten aan een draaitafel met de PC vind ik erg interessant, wellicht zinvol om een nieuwe draad voor te starten (ik moet steeds op vingerafdruk/print zoeken om deze draad te vinden). Wat is er te meten, hoe te meten, waarmee te meten, hoe te analyseren, welke tools, software etc. Wat zijn de meest basic benodigdheden om het te kunnen doen en het andere uiterste, wat is optimaal? Is het mogelijk om b.v. een piezzo tweeter te slopen om een simpele versnellingsopnemer te bouwen om trillingen te meten / de resonantie frequentie van b.v. een geveerde draaitafel te bepalen. Een goedkoop MM element in een juist opgesteld statief kan ook voor dit soort dingen gebruikt worden. Voor de hardcore vinyl liefhebber hier een aantal test LP's Vroeger had ik een hele doos van Bruel & Kjear, een stuk of 7, is helaas bij een van de vele verhuizingen verdwenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Is het mogelijk om b.v. een piezzo tweeter te slopen om een simpele versnellingsopnemer te bouwen om trillingen te meten / de resonantie frequentie van b.v. een geveerde draaitafel te bepalen. Daar hoef je niet echt een tweeter voor te slopen. Zo'n piezo dingetje uit een muziekkaart of ander speelgoed is daar ook perfect geschikt voor en daarmee kun je versnellingen tot in het sub Hz (< 1Hz) goed meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 @Seed7 Ja het is ontzettend leuk werk. Ik draai niks anders dan platen en de combinatie met de PC is een heel interessante aanvulling. Ook de meest genoemde reden voor het hebben van een platenspeler, lekker klungelen. Het mooie is dat vrijwel iedereen een PC heeft staan met een geluidskaart, de software is veelal ook gratis te verkrijgen. Het gereedschap ligt nog meer bij de hand dan het pincet en het waterpasje maar wordt veel te weinig gebruikt omdat het iets meer kennis van zaken vergt. Helaas ben ik nou net de meest ongeschikte figuur om uit te vinden hoe het moet want mijn technisch inzicht ligt onder NAP. Wat ik niet begrijp is dat er programma's zijn waarmee iemand die nog niet tot 10 kan tellen penningmeester kan spelen van een voetcalclub of nog ingewikkelder. Eigenlijk zou er toch ook zoiets moeten/kunnen komen voor de draaitafelliefhebber met PC? Daar komt bij dat als het zometeen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 0dB is een gemiddelde (of piek? Ik kan het maar niet onthouden) horizontale beitelsnelheid van 5 cm/s. Bij lage frequenties geeft dat een zekere uitwijking/groefbreedte, bij hoge f minder. [...] Okay, en wat is de relatie tussen horizontale beitelsnelheid (hoe moet ik dat zien trouwens) bij een te snijden frequentie en groefbreedte? Of anders wat is de groefbreedte als er een 1 kHz sinus moet worden gesneden? Groet, Jacco Beste Jacco, Als je ooit kans ziet om testplaat nr. 2 van dhfi (Deutsches High-Fidelity Institut e.V., H Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 (...) Wat ik niet begrijp is dat er programma's zijn waarmee iemand die nog niet tot 10 kan tellen penningmeester kan spelen van een voetcalclub of nog ingewikkelder. Eigenlijk zou er toch ook zoiets moeten/kunnen komen voor de draaitafelliefhebber met PC? (...) Beste Kraus, Misschien wist jij het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Numark, ook een DJ merk heeft al jaaren digitale draaitafels in het programma! mvg RastaPhil Ha ik zie het al voor me: een plastieken doos met een gepress-te arm aangesloten op een computer, en daar een Jan Allaerts in, want het moet ook nog klinken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzdax Posted 10 december 2006 Report Share Posted 10 december 2006 Waar zit Henk eigenlijk? Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 december 2006 Report Share Posted 10 december 2006 Waar zit Henk eigenlijk? Chris Betse Chris, Welke Henk? Deze Henk zit in Makkum. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje Posted 11 december 2006 Report Share Posted 11 december 2006 Beste Hansko, Nieuwschierig als ik ben heb ik jou kombi even onder het licht gehouden. Moerch uni pivot met blue dot tonearm en Zyx element 100 Yatra . Element weegt 5 gram boutjes en moertjes totaal s 2 gram Compliance 15 stat. Bij Blue dot res. 8,96 Hz Bij Yellow dot res 10,6 Hz Bij Red. dot res 11,38 Hz Bij Green dot res 12,37 Hz In jou combi zou mijn advies dus zijn Red dot arm tube . Green dot kan ook zonder problemen. MvG, Haudio Beste Haudio, Ik heb hier een vraag over. Ik bezit zelf ook een Morch UP-4 met Red precision arm, en denk aan een ZYX element. Je adviseert de Red dot armtube. Ik meende altijd dat ideaal rond de 10 Hz is, maar jij zit er dus liever boven dan onder. Kun je dat toelichten? Verder zijn er nogal wat mensen die roepen dat de zwaardere armen beter geschikt zijn voor een ZYX element. Ik heb een ZYX gehoord in mijn arm, en dat klinkt fantastisch. Wat zou een blauwe anders doen? De rode armbuis is wel iets zwaarder denk ik dan de gewone armbuis, alleen rept Morch daar niet over. Is dat bekend? Groeten, Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 december 2006 Report Share Posted 11 december 2006 Beste Ed, Mijn ervaring is dat Zyx elementen een iets lagere compliancie hebben dan opgegeven. MvG, Haudio PS 10 Hz zie ik als optimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Maar zou met een lagere compliantie de resonantie frekwentie niet nog verder omhoog gaan? Stel de compliantie is 12 ipv de gegeven 15, dan kom ik op een resonantie frekwentie van 13,3 Hz uitmet de rode armbuis, of doe ik iets fout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Berekeningen kunnen afwijkingen tov de werkelijkheid vertonen, door bijv kleine verschillen tussen werkelijke waarden - gewicht, compliance - van de diverse onderdelen, arm, element en schroefjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Dat is me volledig duidelijk, maar als je uitgaat van het voorbeeld van Haudio kom je nog hoger uit dan de berekende 11,5Hz, en dat zou theoretisch te hoog zijn. Hij geeft juist de "schuld" aan de lagere compliantie dat hij de rode armbuis adviseert, maw door de lagere compliante kom je weer meer richting de 10 Hz, dan de berekende 11,5 Hz, maar volgens mij is juist het omgekeerde het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 bij een lagere compliance zal de resonantiefrekwentie inderdaad naar boven bewegen........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met Henk van Audio Selectief.Heb het lager van mijn Transrotor Fat Bob laten omwisselen voor een TMD lager. Ook de Fat Bob laten afregeklen. Mijn Morch arm (one pivot) met Zyx element is niet eenvoudig in te stellen, maar ik had toch mijn best gedaan met testplaat en sjabloon. Het klonk uitstekend met een paar kleine problemen bij moeilijke opname, dacht ik. En nu: Een grote verbetering. Het stereobeeld is beter, het laag strakker en het hoog geheel onder controle. Bij een dynamische opname van bijvoorbeeld piano (Pollini, met de Hammerklaviersonate van Beethoven, eerste deel) vloog de muziek regelmatig in het hoog uit de band. Nu geen enkel probleem. Volledig onder controle. Naast het vakmanschap van Henk en zijn collega ook een erg gezellige middag gehad met veel audiopraat met de bezoekers en klanten. Fijn dat er op ons audio hobby gebied nog een dergelijke "meester" beschikbaar is. Advies: een rit(je) naar Sneek met je draaitafel is waarschijnlijk de beste upgrade die je kan behalen. En het nieuwe lager? Door de betere afregeling is die natuurlijk niet meer zo makkelijk te beoordelen. Kan me geen fluit schelen. Volgens henk is het een prima upgrade en dat geloof ik. Volgens henk is het een prima upgrade en dat geloof ik Ik ben me zeer bewust van de man zijn kunnen, begrijp me niet verkeerd als ik dan dit nu zeg. Maar is het niet beter om (puur een suggestie hoor) gewoon lid teworden van een stereoblad en lekker de reviews van diverse hoog in naam gehouden mannen op het gebied van audio telezen. En alles doen wat hun je zeggen want dat is per definitie waar natuurlijk. Ze doen het voor een ding geld verdienen aan jou...echt niet omdat je zo'n prachtige set hebt staan en er mee "begaan mee zijn" Niettemin hardstikke tof natuurlijk dat het bevalt gefeliciteerd en geniet ze! Meen ik oprecht Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Beste, Vergeet niet dat de Zyx elementen erg licht zijn en soms iets minder dan opgegeven, ook zijn de boutjes meestal lichter dan 0,5 gram per stuk. Ook hier dient men rekening mee te houden. MvG, OpaHenk Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 JA en de lucht eromheen is behekst zeker Sorry ik ben al stil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts