Scat-Man Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 een Transrotor riem "the best there is" in 3 lengtes verkrijgbaar. minder mooi maar zonder las en in vrijwel elke denkbare lengte en dikte turntablebasics portokosten minimaal Zolang deze riem gemaakt is van rubber of siliconen blijft het een "snaar"met een grote rek. Deze rek nu is een heel vervelende factor in de aandrijving van het plateau. Of is de (Transrotor riem "the best there is") vrij van dit fenomeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Zolang deze riem gemaakt is van rubber of siliconen blijft het een "snaar"met een grote rek.Deze rek nu is een heel vervelende factor in de aandrijving van het plateau. Of is de (Transrotor riem "the best there is") vrij van dit fenomeen? Die rek zorgt voor "vering" en die vering zorgt er nu juist voor dat motortrillingen onderdrukt worden bij het plateau. Dat is ook de bedoeling .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Haudio, Ik meet de omloopfrequentie van de snaar met een boel harmonischen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de las een torsiepulsje veroorzaakt. Heb jij een idee hoe ik de invloed van de las in de snaar kan verminderen? Nylon draadje? langere snaar die dubbel om het plateau loopt? ....? Beste Ravon, Net gelezen , ik zal vandaag kijken of ik een snaar kan vinden in mijn voorraad die past op de Bluenote Piccolo bv een Transrotor snaar daar vind ik nl geen lassen. Ook ik denk dat dit wel enige invloed kan hebben , want de las is gewoon hoorbaar dan zal het ook meetbaar moeten zijn. MvG, Haudio PS met een nylon snaar heb ik het al geprobeerd maar dat ging niet goed, ik heb nog wel een andere poelie liggen van kunststof die mag je wel hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Zolang deze riem gemaakt is van rubber of siliconen blijft het een "snaar"met een grote rek.Deze rek nu is een heel vervelende factor in de aandrijving van het plateau. Of is de (Transrotor riem "the best there is") vrij van dit fenomeen? Die rek zorgt voor "vering" en die vering zorgt er nu juist voor dat motortrillingen onderdrukt worden bij het plateau. Dat is ook de bedoeling .... Mijn ervaring is dat die rubber snaar om het plateau nog behoorlijk wat "kabaal" maakt. Zonder de snaar is het vrijwel stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hoe dikker/massiever de snaar, hoe meer "last" je er van hebt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik vind de snaar van een VPI Aries Scout dan ook veel te dik voor dat ding. Net als die van een Nottingham Anqalogue. De laatste heeft het "probleem" echter opgevangen door een "torqueless" motor te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Beste ravon, Ik heb de file doorgejankt en dit is het resultaat. De carrier op 277.9 Hz en een heel mooi schoon spectrum na FM demodulatie. Alhoewel, er zijn heel veel spikes te verklaren... Is hier niet te zien, maar vlak voor de 0.55 Hz zit nog een kleiner paaltje. Zoals jij ook al aangaf. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hallo, Hier wat resultaten nav nieuwe files die Kraus mij stuurde mbt tot het verschil tussen 1 motor en 3 motoren. Met 1 motor was de testtoon 991,5 Hz en met 3 motoren 1012,5 Hz. Dus met 1 motor loopt ie iets te langzaam met 3 motoren iets te snel. Dat is m.i. duidelijk het gevolg van de slip van de snaar. Eigenlijk komt dat snelheidsverschil wel goed uit hier want in het plotje is nu een goed onderscheid te zien tussen componenten tgv de motorsnelheid en componenten tgv de snelheid van het plateau: Duidelijk is te zien dat de componenten op 50,1Hz, 50,6Hz en 51,3 Hz niet verschuiven en dus motor gerelateerd zijn en de overige componenten wel. Het is niet duidelijk uit te maken of die componenten nu in de plaat zitten of het gevolg van de tafel zijn. Daarvoor zou je een vergelijk met een andere testplaat moeten maken. Bij 3 motoren zakt de 50,1 component in de ruis maar worden de andere 2 juist weer hoger ??? Hier het plaatje vanaf 0 Hz tot 100 Hz: Tussen 1 motor en 3 motoren zitten wel aanwijsbare verschillen maar als je naar de gemiddelde verschillen kijkt dan zijn die nihil. Het enige noemenswaardige verschil is het verschil in snelheid en waarschijnlijk de stabiliteit van de snelheid. Dus of 3 motoren nu beter zijn dan 1 motor is eigenlijk niet te zeggen. Denk eigenlijk dat het TDM lager hier al zoveel storing onderdrukt dat het verschil in aantal motoren min of meer wegvalt. Om dat te bekijken zou je het moeten vergelijken met een meting met het standaard lager. Opmerkelijk is wel dat alle frequenteicomponenten in frequentie schuiven met het toerental en dus gerelateerd zijn aan de snelheid van het plateau, op die paar na die rond de 50 Hz liggen. Ter referentie bij de plaatjes: -110 db = W&F van 0,01% -120 dB = W&F van 0,03% -130 dB = W&F van 0,001% Eigenlijk kun je beter spreken van snelheidsdeviatie waarbij de waarden de piekwaarden voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 [...] De overeenkomsten tussen jouw spectrum en dat van mij zijn opvallend. Da's mooi, kennelijk werkt de methode. De bulten rond 10 Hz en 25 Hz zijn ook bij jou goed zichtbaar. Kun jij ook duidelijk de 8,33 Hz van de motor onderscheiden? Nou, ik kom er net niet aan. Ik kan je de FM demodulatie wel toesturen als je dat wilt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Pjotr, In je vorige bericht is het mij niet duidelijk of het een analyse is op de file zelf of dat het een analyse is op het gedemoduleerde signaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Pjotr, In je vorige bericht is het mij niet duidelijk of het een analyse is op de file zelf of dat het een analyse is op het gedemoduleerde signaal. Groet, Jacco Wat denk je zelf? Waar gaat het hier nou over Jacco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Pjotr, In je vorige bericht is het mij niet duidelijk of het een analyse is op de file zelf of dat het een analyse is op het gedemoduleerde signaal. Groet, Jacco Wat denk je zelf? Waar gaat het hier nou over Jacco? Als je het er niet duidelijk bij zet, maak ik altijd de verkeerde keuzes. Ik hoop dat je de FM gedemoduleerde info bedoelt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Pjotr, In je vorige bericht is het mij niet duidelijk of het een analyse is op de file zelf of dat het een analyse is op het gedemoduleerde signaal. Groet, Jacco Wat denk je zelf? Waar gaat het hier nou over Jacco? Als je het er niet duidelijk bij zet, maak ik altijd de verkeerde keuzes. Ik hoop dat je de FM gedemoduleerde info bedoelt. Groet, Jacco Lees even de posting door s.v.p., er staat notabene een referentie vermeld wat die waarden voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Pjotr, In je vorige bericht is het mij niet duidelijk of het een analyse is op de file zelf of dat het een analyse is op het gedemoduleerde signaal. Groet, Jacco Wat denk je zelf? Waar gaat het hier nou over Jacco? Als je het er niet duidelijk bij zet, maak ik altijd de verkeerde keuzes. Ik hoop dat je de FM gedemoduleerde info bedoelt. Groet, Jacco Lees even de posting door s.v.p., er staat notabene een referentie vermeld wat die waarden voorstellen. Gaan we er een puzzle van maken? Vermeld het toch gewoon wat het is... Het is kennelijk FM gedemoduleerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hallo Kraus, Je hebt gelijk, de plaatjes met 1 motor zijn met de "Fein". Toch moet ik zeggen dat er nauwelijks overall veschil waar te nemen valt. Hetgeen de vraag oproept of de Fein voeding wel zoveel beter is op de snelheidsnauwkeurigheid na dan. Zal ook nog een plotje maken met de "Fuzz" voeding met 1 motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hallo Kraus, Je hebt gelijk, de plaatjes met 1 motor zijn met de "Fein". Toch moet ik zeggen dat er nauwelijks overall veschil waar te nemen valt. Hetgeen de vraag oproept of de Fein voeding wel zoveel beter is op de snelheidsnauwkeurigheid na dan. Zal ook nog een plotje maken met de "Fuzz" voeding met 1 motor. Hebben wij het hier over dezelfde files? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 [...] en het stond natuurlijk ook in de (weggegooide ) wave-properties Bij mij staat het in de naam van de file. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Nou ja. Ik kan mis zitten, maar ik begrijp het niet: Als ik dit plaatje bekijk: Dan valt mij op dat bij het 1 motorig geval de frequentie boven de 50 Hz ligt. Dat is onlogisch, want de plaat draaide te langzaam (992 Hz). Vergelijk ik het met hetzelfde stukje spectrum met mijn detector: Ik vind 49.55 Hz hetgeen overeenkomt met 50*992/1000. Daaronder het 1 motorig ding "Fuss". Frequentie is daar 50.08 hetgeen overeenkomt met 50*1002/1000. De groene lijn is de FM demod van de drie motoren. Ik heb een foutje gemaakt, de 50.24 Hz moet 50.68 Hz zijn. De overige 2 motoren geven 51.08 en 50.54. Kan aardig kloppen. Het level is veel lager, dus ik zou voor de 3 motoren gaan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hallo Kraus, Het is wat verwarrend maar heb het nog even gechecked, de plotjes zijn beide met de Fuzz voeding. En de toon is bij 1 motor 1002,5 Hz. Heb mij dus in de eerdere posting vergist wbt de toonhoogte (shame ) Hier een ovelay van beide files wat het nog duidelijker laat zien: Wat mbt zijn de stoorniveaus toch vrijwel identiek. Sterker nog, met 1 motor lijkt het gemiddeld wel lager. En hier ingezoomd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Jacco, Waarom zitten er van die rare bochten in je plaatjes? Het lijkt er op dat je iets te enthousiast aan het decimeren bent geslagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Jacco, Waarom zitten er van die rare bochten in je plaatjes? Het lijkt er op dat je iets te enthousiast aan het decimeren bent geslagen. Dat weet ik ook niet. Het zit in de demodulator zelf denk ik. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Jacco, Waarom zitten er van die rare bochten in je plaatjes? Het lijkt er op dat je iets te enthousiast aan het decimeren bent geslagen. Dat weet ik ook niet. Het zit in de demodulator zelf denk ik. Groet, Jacco Het zit niet in de demodulator. Ik heb een basistest gedaan met een signaal op 1 kHz en 2 tonen in FM daarop gemoduleerd: 3.5 rad/sec en 314 rad/sec. Deze komen er brandschoon uit. En vlak bovendien. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 Hier nog een plaatje van de TR wat minder ingezoomd: Het lijkt er op dat het hele spectrum met de snelheid van het plateau mee verandert en dus ook de motor frequentie. Dat vind ik vreemd, tenzij natuurlijk de frequentie van de voeding ook veranderd t.g.v. een zwaardere load van 3 motoren tov 1 motor misschien? Of staat het snelheidsknopje toch iets anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 [...]Iets in de trant van het vergelijken van de harmonische boven- ( of onder?)tonen van de toon van 1000Hz. Zou de harmonische op 3000Hz er nu net zo uit moeten zien als een grondtoon van 3000Hz? Ik begrijp mijn eigen vraag eigenlijk niet. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Als je naar de harmonische kijkt, zou de info die gemoduleerd is ook meer zwaai moeten geven. 3 keer zoveel zwaai en makkelijker te detecteren. Maar ik zou naar de 2 kHz harmonische kijken. Maar je redenering kan ik mij wel voorstellen. @Pjotr, Hoe kan ik in beide gevallen van jouw plaatje 3 spikes ontwaren rond 50 Hz. Bij 1 motor verwacht ik er 1 en bij 3 motoren idd 3? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2006 Report Share Posted 13 juni 2006 @Pjotr,Hoe kan ik in beide gevallen van jouw plaatje 3 spikes ontwaren rond 50 Hz. Bij 1 motor verwacht ik er 1 en bij 3 motoren idd 3? Groet, Jacco Waarom zou dat zijn? De drie motoren zijn identiek en draaien op dezelfde voeding. Ze tellen dus bij elkaar op tov het plateau. Alleen de onderlinge fase is niet bekend maar de vorm is dan toch identiek aan vorm van de afzonderlijk motordelen? Alleen wordt de amplitude van de som dan bepaald door de onderlinge fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2006 Report Share Posted 14 juni 2006 @Pjotr, Hoe kan ik in beide gevallen van jouw plaatje 3 spikes ontwaren rond 50 Hz. Bij 1 motor verwacht ik er 1 en bij 3 motoren idd 3? Groet, Jacco Waarom zou dat zijn? De drie motoren zijn identiek en draaien op dezelfde voeding. Ze tellen dus bij elkaar op tov het plateau. Alleen de onderlinge fase is niet bekend maar de vorm is dan toch identiek aan vorm van de afzonderlijk motordelen? Alleen wordt de amplitude van de som dan bepaald door de onderlinge fase. De case van Kraus kan volgens mij alleen goed worden beoordeeld als van alle roterende delen (motoren, snaren en plateau) de rotatiefrequentie voldoende nauwkeurig is gemeten. Het zijn synchroonmotoren die alle parallel op dezelfde voeding staan. Kun jij een reden geven dan waarom ze niet even snel zouden draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts