Seed7 Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 In het verleden heb ik regelmatig met breedbanders gestoeid. Een van de problemen daarmee is dat naarmate de frequenties hoger worden de weergave minder evenwichtig word. Door de sterk hobbelende frequentie curves ontstaat er een nogal karakeristieke sound, die per leverancier anders is. Hemp FR810HQ pioneer B20FU2051FW lyeco LY802F Met een sobeltje hier en daar is e.a. wel te verhelpen, maar echt lekker gaat het nooit. In hoeverre laat dit zich met een UC goed "corrigeren". Target, een kleine set, loopwerkje, UC, klein buizenbakje, stevige breedbander voor een kleine luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Da's een interessant target. Deze hoort volgens mij ook in het rijtje: http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html Misschien ben ik teveel aan het geluid gewend, misschien heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal gehoord of is mijn gehoor te beperkt maar ik mis in het hoog van de Jordan eigenlijk niets. Een tweetal forummers, die bij mij hebben geluisterd, missen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Dat moet je niet, en om twee redenen: -een UC meting op basis van ruis, op de luisterplek, en met een rondomgevoelige microfoon voedt de UC met de som van rechtstreeks geluid en kamerreflecties. De UC zal deze som egaliseren, daar waar het oor inherent alleen gevoelig is voor het rechtstreekse geluid. Een egalisatie van midden en hoog is alleen zinvol wanneer ze anechoisch gebeurt (zie SigTech, TacT, Lyngdorf, ...). Kameregalisatie van het laag is correct omdat ons oor daar gevoelig is voor de som van rechtstreeks en galm. -egalisatie voor undulaties in de hoogrespons is mogelijk, maar uitsluitend geldig voor een specifieke luisterplek. Ga ergens anders luisteren en het resultaat is potentieel slechter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 -een UC meting op basis van ruis, op de luisterplek, en met een rondomgevoelige microfoon voedt de UC met de som van rechtstreeks geluid en kamerreflecties.De UC zal deze som egaliseren, daar waar het oor inherent alleen gevoelig is voor het rechtstreekse geluid. Een egalisatie van midden en hoog is alleen zinvol wanneer ze anechoisch gebeurt (zie SigTech, TacT, Lyngdorf, ...). Dus, ik zou puls signaal moeten meten, m.b.v. het juiste tijdvester alle reflecties uitsluiten en op die basis de UC moeten instellen. Is dit soort data simpel te generen (ik zal de draad over een PC gebaseerde UC oplossing er nog eens op na pluizen)? Is dit soort data in de UC te importeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 In principe correct, maar in de praktijk niet mogelijk met een UC. Het enige wat je kunt doen is tijdens de meting de microfoon langzaam heen en weer bewegen in een volume rondom de luisterpositie, of meerdere metingen op verschillende plaatsen combineren of de grootste smalbandige correcties gedaan door de UC manueel ongedaan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 In principe correct, maar in de praktijk niet mogelijk met een UC. Werner, even voor de zekerheid dat we elkaar niet verkeerd begerepen hebben, ik wil een extern "meetapparaat" (MLSSA oid) gebruiken en de daarmee gevonden frequentie curve door de UC laten corrigeren. Dat de juiste meting niet met de UC te doen is had ik begrepen. Zomaar een wild idee, ik zou op basis van een op de juiste wijze gemeten frequentiecurve een cd met gefilterde ruis kunnen generen en die aan de mic ingang van de UC aanbieden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 Da's een interessant target. Deze hoort volgens mij ook in het rijtje: http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html Misschien ben ik teveel aan het geluid gewend, misschien heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal gehoord of is mijn gehoor te beperkt maar ik mis in het hoog van de Jordan eigenlijk niets. Een tweetal forummers, die bij mij hebben geluisterd, missen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 ...Een van de problemen daarmee is dat naarmate de frequenties hoger worden de weergave minder evenwichtig word. ... In hoeverre laat dit zich met een UC goed "corrigeren". Lijkt me ook niet omdat veel van die onregelmatigheden door resonanties in het membraan worden veroorzaakt, met het dempen van de resonantiepiek demp je ook de grondtoon van die frequentie. Ik weet niet of het geluid daar beter van wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Da's een interessant target. Deze hoort volgens mij ook in het rijtje: http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html Misschien ben ik teveel aan het geluid gewend, misschien heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal gehoord of is mijn gehoor te beperkt maar ik mis in het hoog van de Jordan eigenlijk niets. Een tweetal forummers, die bij mij hebben geluisterd, missen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 Lijkt me ook niet omdat veel van die onregelmatigheden door resonanties in het membraan worden veroorzaakt, met het dempen van de resonantiepiek demp je ook de grondtoon van die frequentie. Ik weet niet of het geluid daar beter van wordt. Membraanresonanties dempen is no ook niet direct mijn doel. Sterker nog, een groot aantal van dit soort drivers dankt z'n bestaandsrecht aan dit soort "gestuurde resonanties", whizzers enzo. Bovendien zijn resonanties over het algemeen zo smalbandig dat er met een EQ toch niet veel aan te doen is zonder ook andere gebieden te beinvloeden. Veel van dit soort speakers hebben echter ook breedbandige "bulten" tussen pak em beet 1K en 5K en soms een sterk oplopen of juist aflopend hoog. Dat zijn de gebieden waar ik een beetje mee zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2006 Author Report Share Posted 12 mei 2006 Ik vond ze ook allemaal al zo groot.... "size does matter..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 mei 2006 Report Share Posted 12 mei 2006 Ik vond ze ook allemaal al zo groot.... "size does matter..." Ja, te groot lijkt mij voor een breedband driver ook niet goed. Het zal ook wel, uiteindelijk moet het lekker klinken. Ik kende overigens g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 mei 2006 Author Report Share Posted 13 mei 2006 Ik vond ze ook allemaal al zo groot.... "size does matter..." Ja, te groot lijkt mij voor een breedband driver ook niet goed. Het zal ook wel, uiteindelijk moet het lekker klinken. Ik kende overigens g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts