dick jansen Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Even in mijn geheugen gegraven (lastig met al die gaten ). Uitgaande van de huidige valuta, de stand van de maan, de prijs van ruwe olie en de aanstaande mislukking van de perenoogst in de daarvoor in aanmerking te nemen landbouwarealen wereldwijd, heb ik ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Wat betreft akoestiek: het doel van experimenteren op die manier is verkrijgen van inzicht. Verder zou ik ook (zonder reclame te willen maken) een ieder met een relatief bepert budget ten zeerste willen aanraden te overwegen zelf luidsprekers te bouwen. Een goede afstemming en goede componenten zijn zeer goed verkrijgbaar, en levert je een besparing van orde grootte 50-80% op t.o.v. de prijs op fabrieksluidsprekers. Hoe hoger de prijsklasse van je speaker, hoe meer besparing je het oplevert (bij de duurdere speakers bestaat de prijs uit relatief meer arbeid en winstmarge, omdat er kleine hoeveelheden worden verkocht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 ~600 euro per stuk Bouw je zelf speakers, dan kun je voor dit geld een speaker bouwen in de prijsklasse dynaudio special 25. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Verder zou ik ook (zonder reclame te willen maken) een ieder met een relatief bepert budget ten zeerste willen aanraden te overwegen zelf luidsprekers te bouwen Hierin ben ik 't (voor de verandering ) volledig met s0000884 eens. Mijn eerste serieuse speaker was een zelfbouw pakket, van Speaker & Co. Het was de Vifa Korrekt 3.0 en kostte toen 700,- Gulden (320,- euri) p.p. Voor dat geld word 't denk ik al aardig lastig om 'n nieuwe (fabrieks)speaker te vinden die net zo goed (of beter) klinkt. Bovendien kun je de speakers dan afwerken zoals men zelf wilt. Btw, 1 van de beste sets die ik ooit heb gehoord (ongeacht prijs) staat trouwens op 'n relatief kleine slaapkamer (circa 3 x 4 meter) van een kennis die vlakbij woont. Het is dan wel een set die ver boven de 2000,- euri uitsteekt, maar voor High-end begrippen ook niet overdreven duur is, grotendeels 2e hands gekocht, en geleidelijk aan gemodificeerd. Het gaat om 'n AudioNote buizenversterker, een Philips DVD-speler(!) als CD-loopwerk, aangesloten op 'n AudioNote buizen-DAC, en AudioNote luidsprekers. (foeilelijk qua uiterlijk) Die set staat zondermeer in mijn persoonlijke top-3 van best klinkende set, allertijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als we dan toch zelf gaan bouwen, bouw dan ook je eigen versterking, van buis tot pwm is allemaal mogeliijk voor veel minder dan kant-en-klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als we dan toch zelf gaan bouwen, bouw dan ook je eigen versterking, van buis tot pwm is allemaal mogeliijk voor veel minder dan kant-en-klaar. Nou, voordat ik begon aan mijn 7 kanaals receiver met Dolby Digital, DTS en nog 12 smaken, heb ik eerst goed nagedacht. Niet zelf bouwen dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een AV receiver laat ik even links liggen, die zijn niet high end Een cd speler zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Dat zou een nieuwe Cambridge Audio Azur 640 C worden. Als versterker zou een Azur 640A goed matchen maar je kunt ook een goede 2e hands versterker voor een leuke prijs op de kop tikken. Indien gewenst koop je voor 100 euro een leuke 2e hands tuner en voor een dikke 100 euro heb je ook nog de beste budget phonotrap van dit moment. Dan hou je nog pak em beet 700 euro over voor een paar speakers. Ook daarvoor kun je als je even zoekt 2e hands iets leuks vinden of zelf iets bouwen, bijvoorbeeld een Scan speak Event voor 310 euro/st. Is dit high end genoeg??? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een AV receiver laat ik even links liggen, die zijn niet high end [...] O ja? Daar vergis je je denk ik. Niet alle surround dozen zijn pulp. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Als we dan toch zelf gaan bouwen, bouw dan ook je eigen versterking, van buis tot pwm is allemaal mogeliijk voor veel minder dan kant-en-klaar. Nou, voordat ik begon aan mijn 7 kanaals receiver met Dolby Digital, DTS en nog 12 smaken, heb ik eerst goed nagedacht. Niet zelf bouwen dus. Groet, Jacco Surround was nog geen moment in me opgekomen. Ik moet er toch niet aan denken om weet-ik-veel kanelen aan fatsoenlijke speakers aan te schaffen of te bouwen.. En wat moet ik met dolby digital, dts, dsp, abc, enz. voor geluid? Nu ik er zo over denk; ik zie op av fora ook mensen die eigen eindbakken in elkaar knutselen, hoe meer kanelen, hoe meer besparing. Dan koop je de pre met alle toeters en bellen toch wel kant-en-klaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Maar in een bepaalde stemming/sfeer kan er met simpele middelen een betovering ontstaan die ver uitstijgt boven de banaliteit van "Kan dat voor dat geld?". Dat "joi de vivre gevoel" is wat ik bedoel. De E2000.- is zomaar een grens, een die voor velen van ons binnen een redelijke termijn bijelkaar te sparen is. Dat elders vermelde AudioNote setje is ook zoiets, met "relatief eenvoudige" middelen iets moois neer zetten. In m'n computerruimte heb ik een Tivoli setje, stereo radio + extra speaker, cd en subje. Natuurlijk overpriced, maar wel heel erg veel lol van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een AV receiver laat ik even links liggen, die zijn niet high end Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 in een andere draad vraagt jeroenhog zich af: Ander vraagje he. Kun je voor b.v. 2000 euro (minder dus dan ik nu uitgegeven heb) een set samenstellen die de sterren van de hemel speelt? Intressante vraag die, ben ik bang, een beetje onder sneeuwt in de betreffende draad. M.i. is het mogelijk maar je moet wel compromissen sluiten, met name op het gebied van luidsprekers. Die krengen zijn duur als ze goed zijn. Een interessant uitgangspunt voor mij zou de Almarro 205A zijn, voor $800.- Goed het is maar een paar watt, maar wel heel mooi en het buget is al bijna voor de helft op. Speakers, ga voor iets heel simpels met een redelijk rendement, Warfedale Diamond oid. Je komt dan wel terecht in een set die niet bedoeld is voor een grote ruimte maar voor een kleine intieme opstelling. Die 2000, is dat dan met of zonder platenspeler? In het eerste geval zou dat de speurtocht natuurlijk nog een stuk moeilijker maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een AV receiver laat ik even links liggen, die zijn niet high end [...] O ja? Daar vergis je je denk ik. Niet alle surround dozen zijn pulp. Groet, Jacco Dat weet ik maar als je dan ook nog CD en/of DVD speler en speakers van enig niveau er bij wilt hebben gaat dat echt niet lukken voor 2000 euro. En dat zegt iemand met een AV receiver die nieuw een adviesprijs had van 4 getallen... voor de komma dus.. Klinkt niet slecht maar schaar ik niet onder high end. Komt de volgende vraag.... Definieer high end... Daar haak ik dan af Conqubite Ik ook. Geen zin in die oeverloze discussie. Mijn AV receiver heeft ook 4 cijfers en ik red het zeker niet met 2000 euri in totaal. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 En, met of zonder tuner.. En, misschien wel een koptelefoon i.p.v. speakers, kan je ook heel leuk luisteren voor een aardig bedrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik zie wel eens in een Duits audioblad dat handelaren een set neer moeten zetten voor een bepaald bedrag. Dat is meestal een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik ook. Geen zin in die oeverloze discussie. Mijn AV receiver heeft ook 4 cijfers en ik red het zeker niet met 2000 euri in totaal. Groet, Jacco Om even weer terug te komen op de oorspronkelijke vraag.. Ander vraagje he. Kun je voor b.v. 2000 euro (minder dus dan ik nu uitgegeven heb) een set samenstellen die de sterren van de hemel speelt? Klopt het dan dat jouw antwoord op de vraag een volmondig NEEN... is?? Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik denk wel dat dat mogelijk is, maar dat je je moet beperken. Met zelfbouw kun je veel geld besparen, maar het kost tijd. Met mijn wensenlijstje (voldoend goede cd speler/dvd speler/sacd speler, eenvoudige platenspeler met goed element en goede RIAA voorversterker, MiniDisk, cassettespeler, tuner, subwooferversterker, equalizer, subwoofer en 5 speakers en last but not least een grote doos om eea te decoderen en te versterken) kom ik er niet met 2000,-. Keuzes maken dus. Ik zou denk ik verhoudingsgewijs meer geld reserveren voor de luidsprekers. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik denk wel dat dat mogelijk is, maar dat je je moet beperken. Met zelfbouw kun je veel geld besparen, maar het kost tijd. Een stel luidsprekers lijm je in een goed weekend in elkaar. Eigen ontwerpen moet je vooraf simuleren en achteraf meten, maar er zijn genoeg standaardrecepten (tot en met wilson audio kwaliteit) + dito bouwpakketten verkrijgbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Ik heb voor m'n set hooguit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een cd speler zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Waarom niet? Een jonge 2e hands cd-speler kan prima voldoen hoor. Ik heb nog nooit een nieuwe gehad (mijn midiset niet meegerekend). Twee keer een 2e hands speler gekocht. De eerste keer een Denon en de tweede keer een Pioneer. Beiden voldoen prima. Vraag me niet waarom ik die Denon heb weg gedaan Maar goed ik heb er geen geld mee verloren En bovendien is die Pioneer wat nieuwer... Nieuw waren ze ongeveer even duur (kleine Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een cd speler zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Waarom niet? Een jonge 2e hands cd-speler kan prima voldoen hoor. Ik ben er zelf ook huiverig voor. Er zitten zoveel bewegende onderdelen op, heb ook meerdere malen gehad dat er leesproblemen gaan optreden na verloop van tijd. Dan liever een nieuwe, zo duur hoeft het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een cd speler zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Waarom niet? Een jonge 2e hands cd-speler kan prima voldoen hoor. Ik ben er zelf ook huiverig voor. Er zitten zoveel bewegende onderdelen op, heb ook meerdere malen gehad dat er leesproblemen gaan optreden na verloop van tijd. Dan liever een nieuwe, zo duur hoeft het niet. Het hoeft ook niet duur te zijn, maar een nieuwe cd-speler voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2006 Author Report Share Posted 10 mei 2006 Een goede afstemming en goede componenten zijn zeer goed verkrijgbaar, en levert je een besparing van orde grootte 50-80% op t.o.v. de prijs op fabrieksluidsprekers. Zelfbouw van de speakers is zeker interessant om binnen het buget te blijven, maar m.i. zit de grootste winst niet hier, maar in de mogelijkheid de sterren van de hemel te spelen. Als je voor een standaard pakket gaat heb je dezelfde problemen als voor een confectie speaker, alleen voor een lagere prijs. Het grootste voordeel zit hem er in dat je de speaker exact op maat kunt bouwen voor je versterker en ruimte. Dit is helaas voor de minsten van ons weg gelegd Wat men echter in iedergeval kan/moet doen is om bij de parameter metingen van de chassis de uiteindelijk te gebruiken versterker in de meetketen te zetten. In het bijzonder als het een buizenbak betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Een cd speler zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Waarom niet? Een jonge 2e hands cd-speler kan prima voldoen hoor. Ik ben er zelf ook huiverig voor. Er zitten zoveel bewegende onderdelen op, heb ook meerdere malen gehad dat er leesproblemen gaan optreden na verloop van tijd. Dan liever een nieuwe, zo duur hoeft het niet. Ik heb twee tweedehands cd-spelers gekocht, nooit spijt van gehad! Lekker degelijke kwaliteit van froeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 mei 2006 Report Share Posted 10 mei 2006 Je kunt als tussenweg, als je niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts