ravon Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Naar voorbeeld van Kraus dient dit bericht als naslagwerk, ik zal dit bericht geregeld bijwerken. Suggesties? Locatie: Datum: Doel: Verschillen tussen kabels horen en meten. Deelnemers: Cabletalk Jacco Ravon Sodejuu Hans Kraus Te testen kabels: Analoog: Cabletalk: Ixos XHA806 Ixos 100.X03 Oehlbach NF214 Oehlbach NF13 Vandenhul D102 Hybrid Ravon: Zelfbouw Ravon Vandenhul The Source Hybrid Dropveter Sodejuu: SW Silverbullit (zelfbouw) Prefer MGK-6 Prefer MGK-18 VLS ??? (een blauwe) Digitaal: Cabletalk: Ixos 105 Van Medevoort SC-1D DIY Hirschmann 75Ohm coax Luisterapparatuur: Meetapparatuur: Jacco: CDR 765 recorder, notebook Ravon: FFT analyzer, microfoon, notebook Muziek: Cabletalk: Oleta Adams - Circle of One Roger Waters - In the Flesh Live (SACD) Andreas Vollenweider - Trilogy Roxy Music - Avalon (SACD) Jamiroquai - Emergency on Planet Earth Seal - Seal Testsignalen: Metingen: Jacco maakt opzetje (link naar PDF) Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Onder voorbehoud van de datum & plaats wil ik wel vrijwilliger zijn. Kan / wil dan wel een aantal kabels meenemen: Analoog Ixos XHA806 Ixos 100.X03 Oehlbach NF214 Oehlbach NF13 Vandenhul D102 Hybride (als 'ie gerepareerd is ) Digitaal: Ixos 105 Van Medevoort SC-1D DIY Hirschmann 75Ohm coax (2mm massieve kern) (en muziek natuurlijk, denk ik nog even over na) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Ik stel voor om het aantal soorten kabels te beperken tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Ok, count me in. Ik heb ter beschikking een CDR 765 recorder om interlinks onderling te kunnen meten. Relatieve metingen dus. Ik zal een pdf bestand maken en daarin de meetprocedures netjes opschrijven. Wie heeft er een geheugenscoop of een recorder die nog veel verder kan meten? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Ik breng in: - Een realtime Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Ik wil ook wel meedoen. Het lijkt mij het beste dat we gewonen analoge interlinks doen. Dan kan ik nl nogal wat verschillend klinkende meeberengen, te weten een SW Silverbullit (zelfbouw), Prefer MGK-6, Prfer MGK-18 en VLS ??? (een blauwe ). Welke set???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Wat er nu gebeurt is dat er heel veel kabels binnengebracht worden en dat we straks door de kabelbomen het bos niet meer zien. Ik verwacht van Hans ook nog wel een kabeltje dus we zullen moeten selecteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Een "Hans" kabeltje kan ik ook nog wel regelen. Ik heb er een, maar die ligt nu bij SOTA Jerry. Als we digitaal gaan heb ik er ook nog wel een paar. Een Translator Green Link, een Louis (P)Raatjes Digilink en een COAX12 CAI-grondkabel. Ik hoor echter weinig (of eigenlijk geen ) verschillen tussen deze digitale kabels. Dan is het met de analoge kabeltjes toch duidelijker Afgelopen zondag bleek dat wel weer toen Jerry op bezoek was. De Silverbullit klinkt echt compleet anders dan de VLS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Hans wil graag meedoen, maar is erg druk komende weken (met vakantievieren in Frankrijk). Ik stel eigenlijk voor om hele sets van hetzelfde merk te vergelijken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Dit gaat de goede kant op. Ik wil vantevoren duidelijk hebben dat ik reproduceerbaarheid erg belangrijk vind. Tijdsignalen opnemen dus zodat iedereen later die files kan bestuderen en tot dezelfde conclusies kan komen. Ik denk dat er gerekend moet worden op 10 minuten meettijd om twee interlinks te vergelijken. Per uur dus 6 paren. Ook ik zal mijn notebook meenemen, daar staan de analyseprogramma's op die ik gebruik. Het lijkt mij verstandig dat er een opzet bedacht kan worden waarbij er zeer duidelijke verschillen hoorbaar zijn. Waarschijnlijk in een bron-interlink-belasting set-up. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Ik ga er even vanuit dat er twee kabels tussen zitten waartussen het verschil voor mij DUIDELIJK hoorbaar is. Dan heb ik een beetje moeite met het idee om direct te beginnen met "produktie draaien" waarbij iedere kabel in vrij korte tijd door een serie metingen gaat. Wat mij namelijk vooral interesseert is het vinden van een manier om te meten (zichtbaar maken) wat hoorbaar is. Het probleem wat ik nu heb is dat ik nu niet weet wat ik ga horen en dat ik dus ook nu niet weet wat ik wil gaan meten. Ik vermoed dat ik in het tijddomein wil snuffelen en dat ik tijdens het luisteren mijn microfoon zal willen gebruiken. Eerst muziek luisteren om een beeld te krijgen, dan korte muzieksamples waarmee ik dat beeld snel kan vergelijken tussen twee kabels om uiteindelijk standaard signalen (blokgolven?) te gebruiken om meerdere kabels te karakteriseren. Als ik geen verschil hoor zal ik hulp nodig hebben van oren die het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Hans wil graag meedoen, maar is erg druk komende weken (met vakantievieren in Frankrijk). Ik stel eigenlijk voor om hele sets van hetzelfde merk te vergelijken.... Het hoeft van mij niet op korte termijn. Welke kabels er worden getest maakt mij niet zoveel uit zolang er maar flinke verschillen hoorbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 Muziek: Oleta Adams - Circle of One Roger Waters - In the Flesh Live (SACD) Andreas Vollenweider - Trilogy Roxy Music - Avalon (SACD) Jamiroquai - Emergency on Planet Earth Seal - Seal en ik sleep vast nog een aantal andere CD's mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 april 2006 Report Share Posted 26 april 2006 (edited) Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1. Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format". Groet, Jacco EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006. Edited 27 april 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 april 2006 Author Report Share Posted 26 april 2006 Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1. Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format". Groet, Jacco Prima zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1. Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format". Groet, Jacco EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006. Lijkt mij ook goed zo. Heb enige Denon test-CD's waar verschillende soorten ruis, constante tonen en frequency sweeps op staan. Is dat interessant tbv de metingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Ik vind het erg onduidelijk. Het lijkt steeds van perspectief te wisselen. Met name de link naar 'muziekbeleving' kan ik niet plaatsen. Als ik in Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 april 2006 Author Report Share Posted 27 april 2006 Als jullie nou eens beginnen met het vaststellen of er verschillen te meten zijn tussen de verschillende kabels, dan heb je al heel wat bereikt. Volgens mij is dat precies wat ik opschreef, om volledig te zijn gaat daar nog een luisterstap aan vooraf. Meten d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 april 2006 Author Report Share Posted 27 april 2006 De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie. Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie. Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen. De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Ik vind het erg onduidelijk. Het lijkt steeds van perspectief te wisselen. Met name de link naar 'muziekbeleving' kan ik niet plaatsen. Als ik in Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1. Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format". Groet, Jacco EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006. Lijkt mij ook goed zo. Heb enige Denon test-CD's waar verschillende soorten ruis, constante tonen en frequency sweeps op staan. Is dat interessant tbv de metingen? Welke cd's zijn dat? Afgelopen weken ben ik bezig geweest met test signalen genereren en ik ben nu bezig met de evaluatie ervan. Maar het is altijd goed om te kijken wat een ander heeft en waarom. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 27 april 2006 Author Report Share Posted 27 april 2006 De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie. Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen. De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 april 2006 Report Share Posted 27 april 2006 De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie. Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen. De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts