Jump to content

Kabeltjes


ravon
 Share

Recommended Posts

Naar voorbeeld van Kraus dient dit bericht als naslagwerk, ik zal dit bericht geregeld bijwerken. Suggesties?

 

Locatie:

Datum:

Doel: Verschillen tussen kabels horen en meten.

Deelnemers:

Cabletalk

Jacco

Ravon

Sodejuu

Hans

Kraus

 

Te testen kabels:

Analoog:

Cabletalk:

Ixos XHA806

Ixos 100.X03

Oehlbach NF214

Oehlbach NF13

Vandenhul D102 Hybrid

 

Ravon:

Zelfbouw Ravon

Vandenhul The Source Hybrid

Dropveter

 

Sodejuu:

SW Silverbullit (zelfbouw)

Prefer MGK-6

Prefer MGK-18

VLS ??? (een blauwe)

 

Digitaal:

Cabletalk:

Ixos 105

Van Medevoort SC-1D

DIY Hirschmann 75Ohm coax

 

Luisterapparatuur:

Meetapparatuur:

Jacco: CDR 765 recorder, notebook

Ravon: FFT analyzer, microfoon, notebook

 

Muziek:

Cabletalk:

Oleta Adams - Circle of One

Roger Waters - In the Flesh Live (SACD)

Andreas Vollenweider - Trilogy

Roxy Music - Avalon (SACD)

Jamiroquai - Emergency on Planet Earth

Seal - Seal

 

Testsignalen:

Metingen:

Jacco maakt opzetje (link naar PDF)

Link to comment
Share on other sites

Onder voorbehoud van de datum & plaats wil ik wel vrijwilliger zijn.

 

Kan / wil dan wel een aantal kabels meenemen:

 

Analoog

Ixos XHA806

Ixos 100.X03

Oehlbach NF214

Oehlbach NF13

Vandenhul D102 Hybride (als 'ie gerepareerd is :( )

 

Digitaal:

Ixos 105

Van Medevoort SC-1D

DIY Hirschmann 75Ohm coax (2mm massieve kern)

 

(en muziek natuurlijk, denk ik nog even over na)

Link to comment
Share on other sites

Ok, count me in. Ik heb ter beschikking een CDR 765 recorder om interlinks onderling te kunnen meten. Relatieve metingen dus. Ik zal een pdf bestand maken en daarin de meetprocedures netjes opschrijven. Wie heeft er een geheugenscoop of een recorder die nog veel verder kan meten?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik wil ook wel meedoen. Het lijkt mij het beste dat we gewonen analoge interlinks doen. Dan kan ik nl nogal wat verschillend klinkende meeberengen, te weten een SW Silverbullit (zelfbouw), Prefer MGK-6, Prfer MGK-18 en VLS ??? (een blauwe :rolleyes::D ).

 

Welke set????

Link to comment
Share on other sites

Een "Hans" kabeltje kan ik ook nog wel regelen. Ik heb er een, maar die ligt nu bij SOTA Jerry.

Als we digitaal gaan heb ik er ook nog wel een paar. Een Translator Green Link, een Louis (P)Raatjes Digilink en een COAX12 CAI-grondkabel. Ik hoor echter weinig (of eigenlijk geen :blink: ) verschillen tussen deze digitale kabels. Dan is het met de analoge kabeltjes toch duidelijker :rolleyes: Afgelopen zondag bleek dat wel weer toen Jerry op bezoek was. De Silverbullit klinkt echt compleet anders dan de VLS.

Link to comment
Share on other sites

Dit gaat de goede kant op. Ik wil vantevoren duidelijk hebben dat ik reproduceerbaarheid erg belangrijk vind. Tijdsignalen opnemen dus zodat iedereen later die files kan bestuderen en tot dezelfde conclusies kan komen.

 

Ik denk dat er gerekend moet worden op 10 minuten meettijd om twee interlinks te vergelijken. Per uur dus 6 paren.

 

Ook ik zal mijn notebook meenemen, daar staan de analyseprogramma's op die ik gebruik.

 

Het lijkt mij verstandig dat er een opzet bedacht kan worden waarbij er zeer duidelijke verschillen hoorbaar zijn. Waarschijnlijk in een bron-interlink-belasting set-up.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik ga er even vanuit dat er twee kabels tussen zitten waartussen het verschil voor mij DUIDELIJK hoorbaar is.

 

Dan heb ik een beetje moeite met het idee om direct te beginnen met "produktie draaien" waarbij iedere kabel in vrij korte tijd door een serie metingen gaat. Wat mij namelijk vooral interesseert is het vinden van een manier om te meten (zichtbaar maken) wat hoorbaar is. Het probleem wat ik nu heb is dat ik nu niet weet wat ik ga horen en dat ik dus ook nu niet weet wat ik wil gaan meten.

 

Ik vermoed dat ik in het tijddomein wil snuffelen en dat ik tijdens het luisteren mijn microfoon zal willen gebruiken. Eerst muziek luisteren om een beeld te krijgen, dan korte muzieksamples waarmee ik dat beeld snel kan vergelijken tussen twee kabels om uiteindelijk standaard signalen (blokgolven?) te gebruiken om meerdere kabels te karakteriseren.

 

Als ik geen verschil hoor zal ik hulp nodig hebben van oren die het w

Link to comment
Share on other sites

Hans wil graag meedoen, maar is erg druk komende weken (met vakantievieren in Frankrijk). B)

 

Ik stel eigenlijk voor om hele sets van hetzelfde merk te vergelijken.... :)

Het hoeft van mij niet op korte termijn. Welke kabels er worden getest maakt mij niet zoveel uit zolang er maar flinke verschillen hoorbaar zijn.

Link to comment
Share on other sites

Muziek:

Oleta Adams - Circle of One

Roger Waters - In the Flesh Live (SACD)

Andreas Vollenweider - Trilogy

Roxy Music - Avalon (SACD)

Jamiroquai - Emergency on Planet Earth

Seal - Seal

 

en ik sleep vast nog een aantal andere CD's mee ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1.

 

Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format".

 

Groet,

Jacco

 

EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006.

Edited by dekkersj
Link to comment
Share on other sites

Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1.

 

Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format".

 

Groet,

Jacco

Prima zo.

Link to comment
Share on other sites

Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1.

 

Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format".

 

Groet,

Jacco

 

EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006.

Lijkt mij ook goed zo. Heb enige Denon test-CD's waar verschillende soorten ruis, constante tonen en frequency sweeps op staan. Is dat interessant tbv de metingen?

Link to comment
Share on other sites

Als jullie nou eens beginnen met het vaststellen of er verschillen te meten zijn tussen de verschillende kabels, dan heb je al heel wat bereikt.

Volgens mij is dat precies wat ik opschreef, om volledig te zijn gaat daar nog een luisterstap aan vooraf. Meten d

Link to comment
Share on other sites

De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes

Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie.

 

Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. ;)

Link to comment
Share on other sites

De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes

Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie.

 

Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. ;)

De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen.

 

De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe

Link to comment
Share on other sites

Kan iedereen zich vinden in de Inleiding? Zie pagina 7 van: rapport 1.

 

Het is een evenwichtig stukje proza geworden, maar het vergt nogal wat voorstellingsvermogen om alles te begrijpen en om er mee eens te zijn. Ik hoor het wel. Ook op de rest van de "format".

 

Groet,

Jacco

 

EDIT: De pdf uitgebreid dd 27 april 2006.

Lijkt mij ook goed zo. Heb enige Denon test-CD's waar verschillende soorten ruis, constante tonen en frequency sweeps op staan. Is dat interessant tbv de metingen?

Welke cd's zijn dat? Afgelopen weken ben ik bezig geweest met test signalen genereren en ik ben nu bezig met de evaluatie ervan. Maar het is altijd goed om te kijken wat een ander heeft en waarom.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes

Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie.

 

Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. ;)

De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen.

 

De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe

Link to comment
Share on other sites

De link tussen verschillen horen en beleving ontgaat mij volkomen. Het zal er wel mee te maken hebben dat beleving en emotie in mijn optiek alles te maken heeft met muziek en niets met al dan niet hoorbare verschillen tussen kabeltjes

Als ik lees dat kabeltje zus een "veel bredere soundstage" oplevert dan kabeltje zo, dan vraag ik me eerst af wat het begrip "soundstage" betekent. "Soundstage" is op dit moment in mijn optiek een volstrekt subjectief begrip, een manier om te beschrijven waarop de muziek beleefd wordt. Of dat gepaard gaat met meetbare effecten, dat wil ik best weleens uitzoeken. Voor mij is het duidelijk dat de manier waarop menig audiofiel zich in plastische superlatieven over muziek en kabeltjes uitlaat duidt op emotie.

 

Dat jij bij "Sugar Baby Love" van de Rubettes tranen in je ogen krijgt vanwege sentimentele jeugdherinneringen is lastig aan een kabeltje toe te schrijven. ;)

De manier dat ik "soundstage" gewaar word is de grootte van het klankbeeld in vergelijk met het plaatsen van de instrumenten en of effecten in verhouding tot de ruimte waarin de weergave apparatuur zich bevindt. Daarvoor neem ik steeds de CD "Lover's Rock" van Sade omdat ik die rot van buiten ken in verschillende opstellingen, tot en met de huidige opstelling waarmee ik een aantal vergelijkende kabeltests heb ondernomen.

 

De "stage" betreft zowel de diepte van het beeld, achter zowel als voor de speakers "gemeten" als subjectieve afstand van instrumenten tov andere instrumenten en zangstemmen, die meestal het beeld upfront uitmaken, en de plaats van dat ruimtelijk beeld in verhouding tot de plaats van het rack, de achterwand, enz... alsook plaatsing van bvb "projecterende effecten" die met oa fasebe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...