Jump to content

CD-R "Black professional"

Pjotr
 Share

Recommended Posts

Wat wel bleek was dat sommige players toch wel wat moeite met de schijfjes hadden. Meestal zijn dat players die de laser in het nabije IR gedeelte hebben liggen (ligt dichter bij "gewoon" rood).
Thanx, dit verklaart waarom mijn CD speler (een Sony met stationair laserhead) soms skipt met deze CD's. Met normale CD-R's heeft ie geen enkele moeite. Kan natuurlijk eens het niveau van het EFM signaal bekijken maar ik heb geen zin om mijn speler open te schroeven en dat op te gaan meten. Mijn CDRom-speler speelt ze wel perferct af.

In hoeverre deze gekleurde cd-r's meegaan in het verhaal van de zwart gekleurde randen van een gewone cd weet ik niet
De randen van deze CD-R's zijn inderdaad ook zwart gecoat. Maar als je zegt dat infrarood zich toch niets van kleurtjes aantrekt, waar ik het gedeeltelijk mee eens ben, dan zie ik ook niet waarom je ze groen zou schilderen. :D;)

Geplaatst door Pjotr:

De randen van deze CD-R's zijn inderdaad ook zwart gecoat. Maar als je zegt dat infrarood zich toch niets van kleurtjes aantrekt, waar ik het gedeeltelijk mee eens ben,  dan zie ik ook niet waarom je ze groen zou schilderen.       :D      ;)

Ik weet ook niet hoe het werkt, maar 't werkt wel (als je de juiste stift en kleur gebruikt). Ik heb hier eens op dit forum over gebekvecht dat het niet KAN werken en had wat zitten stoeien met een paar zwarte en groene markers en geen verschil kunnen vaststellen. Op een gegeven moment kreeg ik echter weer eens een stift in de handen gedrukt en het daar eens mee geprobeerd (op aandringen van de gulle gever ;) ). Het resultaat was schokkend en verbluffend. Met die stift werkte het uitstekend en dat zelfs bij mijn AVM loopwerk, waar volgens de "geleerden van de hifibladen" geen enkele tweak bij werkt, omdat ie zo stabiel is. Dus het werkt wel, maar op welke natuurkundige basis ben ik (nog) niet achter. :rolleyes:

BTW: Ondanks mijn technische achtergrond ben ik gestopt met overal een verklaring voor te zoeken of te gaan meten en te zeggen dat als het natuurkundig niet kan het niet mogelijk is. Er is blijkbaar meer tussen hemel en aarde en als het werkt, dan werkt het en heb ik er meer luisterplezier van (ook al is het misschien alleen maar een mentale kwestie). Voordeel is dat ik nu open sta voor allehande rare dingetjes die niks kosten en de hobby zoveel mooier maken. ( daarbij is dat denken vaak veel te vermoeiend :P;) )

Ik gebruik die dingen al jaren, van Lead Data Black Edition.

Het verschil hoor je dus wel als je normaal met naamloze half doorzichtige cd's brandt. Ik heb hier ook TDK's, maar die zijn helemaal paars aan een kant, en laten dus ook geen licht doorschijnen.

Beste Sodejuu,

Kan een heel eind meegaan in je verhaal: Het is het klinkend resultaat wat telt.

Die zwarte CD-R's zijn daarom nu exit. Mijn CD speler speelt ze niet goed af, althans de trackking sloft het niet altijd en dat is niet de bedoeling.

Overigens kan enig nadenken geen kwaad. Er worden mi teveel knollen voor citroenen verkocht in hifi land en daar wordt dan weer dik geld voor gevraagd. Goede spullen kosten vaak veel geld maar vaak ook niet. Enig onderscheid tussen waan en werkelijkheid vind ik wel belangrijk. Enig technisch begrip kan daarbij wel helpen. Maar heilig is dat zeker niet. Juist de avonturiers die maar wat aan prutsen zonder gehinderd te zijn door enige kennis komen vaak tot verrassende ontdekkingen. Neemt niet weg dat hun claims best wel nader onderzocht mogen worden om te zien of het geen kulverhaal is.

Het verhaal van de kortere golflengte van de laser (meer naar rood) klopt niet. De data staat in een normale CD in de vorm van putjes. Het uitlezen geschiedt dmv inteferentie in de laserkop. De golflengte van het licht is daarbij van essentieel belang. Zou je een laser met kortere golflengte gaan gebruiken dan gaat dat dus niet goed meer bij standaard CD software.