Jump to content

afspelen cd kopie

mart
 Share

Recommended Posts

Persoonlijk gesproken vind ik gemiddeld EUR 22 voor een CD gewoon veel te veel geld als ik bedenk dat zuiver de muziek, inclusief alle rechten, maar exclusief het dragend medium, te koop is voor EUR 9,99

(noot: ik koop gemiddeld 3 tot 6 CD's per maand, gewoon in de winkel of via het net dus ik betaal die bedragen uiteindelijk wel :huh: )

M.i. zijn CD's echter altijd te duur geweest, vanaf het begin af aan.

en je kreeg geen seconde meer muziek voor je geld.

Ik draai de marktwerking toch eventjes om. Uiteindelijk ging de CD bizar veel beter verkopen dan LP en was derhalve volgens de markt 'niet te duur'. Maar het was ook logisch; jij zegt dat je geen seconde meer muziek voor je geld krijgt, maar je krijgt er wel 10 keer betere kwaliteit voor terug iedere seconde. Ineens was je af van sleepruis, elementvervorming, haardvuur, jengel/jank, vervorming van preamp, acoustic feedback, een slechtere weergave van de binnenste groeven dan buitenste groeven, brom, een slechte frequentiekurve enzovoort. Dit, in combinatie met de robuustheid en handelbaarheid van een CD maakten haar een groot succes. En daarvoor werd graag 40 gulden uitgegeven. Ik geloof er niets van, dat als er geen CD recorders voor consumenten te koop waren, dat die 50 gulden van nu (22 euro) ineens 'te duur' is. Er is geen enkel ander mechanisme dat het instorten van de CD verkopen kan verklaren dan het illegale gedrag.

Het illegale gedrag heeft volgens mij weinig te maken met het instorten van de CD markt. Vroeger deden we dat ook al met tapedecks en cassettedecks waarmee LP's naar hartelust werden gecopieerd, kasten vol met tapes en cassettes....

Wellicht is massaproductie van illegale media wel een serieus probleem, vroeger waren dat de witte platen.

Serieuze muziekliefhebbers kopen nog steeds origineel en dat is volgens mij niet echt minder geworden. Ik denk meer aan verkeerd management, die willen vooral ons beinvloeden met valse onderzoekresultaten.

Ik ga ervan uit dat mensen die een copie maken van een CD in de meeste gevallen anders die CD toch nooit hadden gekocht ook al konden ze niet kopieren, in dat geval heeft de maatschapij ook geen inkomsten misgelopen.

Wat ik ook zie gebeuren is dat steeds meer kleine labels komen met goede muziek en dat is volgens mij ook een bedreiging voor de grote maatschappijen. Ik ken trouwens een aantal mensen die Sony music boycotten vanwege de afspeelproblemen met hun Cd's

Ik ga ervan uit dat mensen die een copie maken van een CD in de meeste gevallen anders die CD toch nooit hadden gekocht ook al konden ze niet kopieren, in dat geval heeft de maatschapij ook geen inkomsten misgelopen.

Daar ben ik het mee eens.

De muziek die ik

Vaak koop ik wat oudere albums, meestal zijn die wel te vinden voor 7 tot 9 euro.

Als ik een nieuw album zie, dan meestal eerst ff downloaden, beluisteren en als hij bevalt dan koop ik hem wel.

Groet,

JKr.

Ps. ik heb geen probleem om gekopieerde cd's af te spelen in mijn cd 17 (II)

Ps. ik heb geen probleem om gekopieerde cd's af te spelen in mijn cd 17 (II)

het oorspronkelijke topic is inmiddels een ps-je geworden :D:D

Mart

ps, tja wat vind ik eigenlijk van kopie en illegaal downloaden enzo, de hitparade muziek heb ik meestal geen moeite mee om te kopieeren of downloaden, het is eerder de muziek zelf die me ervan weerhoudt.

Hmm, interessant.

Als ik uitga van een inflatie van 2 procent per jaar, dan kost die cd van 40 gulden (ofwel 18,53 euri) toen nu 28,06 euri. Terwijl ze slechts 22,95 euro kosten. cd's zijn dus goedkoper geworden.

Dit doortrekkend naar het acceptabele bedrag van 25 gulden toen, kom ik op een maatschappelijk geaccepteerde prijs van 17,54 euro.

We betalen ruim 5 euro te veel voor een cd.

Groet,

Jacco

Ik heb begrepen dat de inflatie in het jaar na de introduktie van de Euro 10% is geweest, dus het omrekenen maal 2,2 neem ik nu met een korreltje zout <_<

Of zit ik fout? :unsure:

Ik heb begrepen dat de inflatie in het jaar na de introduktie van de Euro 10% is geweest, dus het omrekenen maal 2,2 neem ik nu met een korreltje zout <_<

Of zit ik fout? :unsure:

Je zit fout helaas: de inflatie is de afgelopen 10 jaar gemiddeld niet boven de 2,5% per jaar geweest.

Voor veel mensen voelt het alsof er 10% inflatie was, het jaar van de intro van de Euro.

@Jacco: het ging er in de prijsdiscussie niet om of CD's wel of niet duurder geworden zijn. De meningen zijn vooral verdeeld omtrent het begrip "prijs staat in verhouding tot het geleverde"

Beste Jacco,

Toch denk ik dat dat niet helemaal klopt , want op een LP staat 2 x 17 minuten muziek dat is dus 34 minuten muziek totaal voor een bedrag van 24,95 toen,dat is dus 0,73 cent per 1 minuut muziek.

Uitgaande van een Cd van nu 22,95 x 2.20371 = 50,78 gulden per uur want er staat ongeveer een uur muziek op een Cd.

Maakt 0,85 cent per minuut : 1,514 = 0,56 cent de inflatie meegerekend , dat betekend dat per afgespeelde minuut de Cd een stuk goedkoper is dan de LP toen.

MvG,

Haudio

;)

Zo, jij ben wakker!!!!! :lol::P

Gelijk heb je wel! enkele uitzonderingen daargelaten, maar daarvoor krijg je wel zo'n 4x 200 gram. Dus dan je berekening nogmaals met een dynamiek- en gewichtcalculatie erin! :P

Ik zet een vraagteken bij de hier gestelde prijzen. De meeste CD's kosten mij tussen de vijftien en achttien euro (nieuwe releases) en heel veel CD's liggen rond de tien euro...volgens mij zijn ze dus goedkoper geworden, en de apparatuur veel duurder maar daar klagen we niet over :confused: maar die is dan ook niet te kopi

[...]

@Jacco: het ging er in de prijsdiscussie niet om of CD's wel of niet duurder geworden zijn. De meningen zijn vooral verdeeld omtrent het begrip "prijs staat in verhouding tot het geleverde"

Nee, dat is mijn bedoeling ook niet. Ik vroeg mij alleen af welke bedragen er nu horen bij de prijzen van toen. Om het echt goed te doen zou ik de inflatie per jaar moeten weten.

Groet,

Jacco

op een LP staat 2 x 17 minuten muziek dat is dus 34 minuten muziek totaal

Dat lijkt me een beetje weinig :o het gaat meer in de richting van 3 x 17 minuten, toch? Een LP: drie kwartier?

Ik reken altijd op 22 minuten tot 25 minuten per kant. Ik zou het precies kunnen uitrekenen, maar daar heb ik ff geen zin in.

Groet,

Jacco