dekkersj Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Naruurlijk wil je geen HF in je setje. Ik betwijfel alleen of Ferrietkralen een goede oplossing zijn. Mijn (luister)ervaring zegt van niet. Ik heb hier nog 'n paar van die kabels liggen. Afgeschermd en met ferrietkralen. Wanneer ik die gebruik verlies ik wat dynamiek. Tja, daar kan ik natuurlijk niet aankomen. Als jij dat zo ervaart, zal het zo zijn voor je. Dan moet je die kabels niet gebruiken. Of het werkelijk iets uitmaakt, is een hele andere discussie. Wat is er trouwens zo erg aan HF in de elektronica? Ik bedoel, wat veroorzaakt het (buitenom subjectieve dynamiekvermeerdering)? Instellingverschuiving? Ik ben nieuwsgierig. Groet, Jacco Je concludeerd verkeerd. HF vermeerderd niet de dynamiek.... een kraal verminderd die... Oh, zo. Maar hoor jij ook wanneer HF de set binnenkomt? Trouwens, ik heb het andersom. Als ik dynamiekbeperking denk waar te nemen, gaat het meestal om een beter presterende set. Zo gaat het in mijn beleveing, als ik de neiging heb het volume op te schroeven, dan is het goed. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Naruurlijk wil je geen HF in je setje. Ik betwijfel alleen of Ferrietkralen een goede oplossing zijn. Mijn (luister)ervaring zegt van niet. Ik heb hier nog 'n paar van die kabels liggen. Afgeschermd en met ferrietkralen. Wanneer ik die gebruik verlies ik wat dynamiek. Tja, daar kan ik natuurlijk niet aankomen. Als jij dat zo ervaart, zal het zo zijn voor je. Dan moet je die kabels niet gebruiken. Of het werkelijk iets uitmaakt, is een hele andere discussie. Wat is er trouwens zo erg aan HF in de elektronica? Ik bedoel, wat veroorzaakt het (buitenom subjectieve dynamiekvermeerdering)? Instellingverschuiving? Ik ben nieuwsgierig. Groet, Jacco Beste Jacco, Nou de AES lezing die ik heb meegemaakt was natuurlijk wat beknopt. Maar gemeten aan de uitgangen van een pre-amp (in dit geval mengtafeltje) zag je een verschil in oneven harmonishe vervorming. Intermodulatie vervorming voortkomend door verschiltonen door HF. In digitale systemen ging men zover dat HF via itnerlinks, het apparaat zelf of netkabels zelfs resolutie verlies kon veroorzaken. Dat is ook de enige reden waarom ik kan verklaren waarom men verschillen in netkabels ervaren. Mijn punt is vooral, volgens mij kun je hiermee voor normale bedragen goede netkabels bouwen. Groeten, Bas Beste Bas, Hoe werd die HF precies in het systeem geinjecteerd? Via de voeding oid? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 maart 2006 Author Report Share Posted 28 maart 2006 Trouwens, ik heb het andersom. Als ik dynamiekbeperking denk waar te nemen, gaat het meestal om een beter presterende set. Zo gaat het in mijn beleveing, als ik de neiging heb het volume op te schroeven, dan is het goed. Groet, Jacco Beste Jacco, Exact! ben het helemaal met je eens. Echt goede systemen klinken dus neit indrukwekkend in dynamiek, etc. Maar jusit door hun goede tonaliteit. Dat zijn dan set's die door veel audiofiele getypeerd zouden worden als Saai, futloos etc.. Dat zijn vaak dezelfde audiofielen die ook Kicken op klasse D ontwerpen.... (heerlijk weer dat generaliseren ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 maart 2006 Author Report Share Posted 28 maart 2006 Beste Bas, Hoe werd die HF precies in het systeem geinjecteerd? Via de voeding oid? Groet, Jacco Beste Jaco, In dit geval via de voeding. Maar het kon vele oorzaken hebben. Veelal door foutief ontworpen audio nul en voedingsnul etc. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Trouwens, ik heb het andersom. Als ik dynamiekbeperking denk waar te nemen, gaat het meestal om een beter presterende set. Zo gaat het in mijn beleveing, als ik de neiging heb het volume op te schroeven, dan is het goed. Groet, Jacco Beste Jacco, Exact! ben het helemaal met je eens. Echt goede systemen klinken dus neit indrukwekkend in dynamiek, etc. Maar jusit door hun goede tonaliteit. Dat zijn dan set's die door veel audiofiele getypeerd zouden worden als Saai, futloos etc.. Dat zijn vaak dezelfde audiofielen die ook Kicken op klasse D ontwerpen.... (heerlijk weer dat generaliseren ) Groeten, Bas Dat valt toch wel mee? Je schreef netjes "vaak"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Beste Bas, Hoe werd die HF precies in het systeem geinjecteerd? Via de voeding oid? Groet, Jacco Beste Jaco, In dit geval via de voeding. Maar het kon vele oorzaken hebben. Veelal door foutief ontworpen audio nul en voedingsnul etc. Groeten, Bas Beste Bas, Ik probeer me een voorstelling te maken van het schadelijk effect van dat HF. In het algemeen kun je 2 problemen onderscheiden: DC verschuiving en grootsignaal effecten. HF zal in een lineair, tijdinvariant en geheugenvrij systeem nooit problemen veroorzaken. Laat dat even duidelijk zijn. In een niet-lineair systeem kan het zo zijn dat die HF gelijkgericht wordt door een basis-emitter overgang (=diode) en kan daar de instelling vernaggelen. Een ander effect is dat als die HF spanning zo groot is, dat een transistor op de collector gaat "afknijpen" . De collectorspanning komt voldoende onder de basisspanning en de transistor gaat in reverse. Maar ik vraag me af of het ontwerp dan al niet but was. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 Trouwens, ik heb het andersom. Als ik dynamiekbeperking denk waar te nemen, gaat het meestal om een beter presterende set. Zo gaat het in mijn beleveing, als ik de neiging heb het volume op te schroeven, dan is het goed. Groet, Jacco Beste Jacco, Exact! ben het helemaal met je eens. Echt goede systemen klinken dus neit indrukwekkend in dynamiek, etc. Maar jusit door hun goede tonaliteit. Dat zijn dan set's die door veel audiofiele getypeerd zouden worden als Saai, futloos etc.. Dat zijn vaak dezelfde audiofielen die ook Kicken op klasse D ontwerpen.... (heerlijk weer dat generaliseren ) Groeten, Bas Dat valt toch wel mee? Je schreef netjes "vaak"... In eerste instantie had ik daar overheen gelezen. Is waarschijnlijk mijn probleem, ik lees bijna nooit letterlijk. Ik vlieg altijd over de tekst heen, soms van achter naar voor... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 maart 2006 Author Report Share Posted 28 maart 2006 Beste, hwhwawh en dit is dan weer lachen http://www.audioasylum.com/audio/general/m...ges/325908.html Dat bevestigt al wat ik al lang weet... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 maart 2006 Author Report Share Posted 28 maart 2006 Beste, Hier nog eentje die ze commercieel verkoopt, alleen deze fabrikant zegt er eerlijk bij dat het van Eupen is. En dan is er niets mis mee. Zo'n fabrikant heeft dan meteen een heel stuk vertrouwen en geloofwaardigheid gewonnen in mijn ogen http://www.audusa.com/eupen.htm Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 "Duf"? "Saai"? "Futloos"? Als bepaalde mensen hear deze termen gebruiken om iets te diskwalificeren... betekent dit meestal dat 't heel erg goed is! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 maart 2006 Report Share Posted 28 maart 2006 "Duf"? "Saai"? "Futloos"?Als bepaalde mensen hear deze termen gebruiken om iets te diskwalificeren... betekent dit meestal dat 't heel erg goed is! Ik heb die uitspraak een paar keer op me moeten laten inwerken. Conclusie: je kunt er veel kanten mee op. Wat bedoel je er nu precies mee? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Beste Jacco, Zo langzamerhand weet ik dat er hier wat mensen actief zijn die graag een beetje avontuur aan de weergave toevoegen. Wat extra frisheid en levendigheid, die zij voor een accentuering van de levensechtheid verslijten, maar die anderen herkennen als vervorming en klankvervalsing. Wat zij fris en levendig noemen, blijkt vaak hees en wazig te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 HF zal in een lineair, tijdinvariant en geheugenvrij systeem nooit problemen veroorzaken. Laat dat even duidelijk zijn. In een niet-lineair systeem kan het zo zijn dat die HF gelijkgericht wordt door een basis-emitter overgang (=diode) HF zit per definitie daar waar tegengekoppelde versterkerschakelingen al lang geen lusversterking meer hebben, niet meer kunnen tegenkoppelen, en met grote kans sterk niet-lineair zijn. Het gevolg is intermodulatie tot in de hoorbare band. In de late jaren tachtig deed Paul Miller hier onderzoek naar. "Resonances and Repercussions," Hi Fi News & Record Review, June 1989, p. 35. is interessante lectuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 HF zit per definitie daar waar tegengekoppelde versterkerschakelingen allang geen lusversterking meer hebben, niet meer kunnen tegenkoppelen, en met grote kans sterk niet-lineair zijn. Het gevolg is intermodulatie tot in de hoorbare band. Spelen dit soort effecten een grotere/kleinere rol bij buizen/ transistor/ digitale apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Ruw gezegd alles wat met veel tegenkoppeling werkt en waarbij de ontwerper nagelaten heeft toch voor een goede open-lus lineariteit, tot aan HF, te zorgen. Werken aan de lineariteit, en afscherming van externe HF invloeden, helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 HF zal in een lineair, tijdinvariant en geheugenvrij systeem nooit problemen veroorzaken. Laat dat even duidelijk zijn. In een niet-lineair systeem kan het zo zijn dat die HF gelijkgericht wordt door een basis-emitter overgang (=diode) HF zit per definitie daar waar tegengekoppelde versterkerschakelingen al lang geen lusversterking meer hebben, niet meer kunnen tegenkoppelen, en met grote kans sterk niet-lineair zijn. Het gevolg is intermodulatie tot in de hoorbare band. In de late jaren tachtig deed Paul Miller hier onderzoek naar. "Resonances and Repercussions," Hi Fi News & Record Review, June 1989, p. 35. is interessante lectuur. Beste Werner, Dat is ook een insteek. Hoewel het wat abstracter is om een systeem te beschouwen ipv een losse tor zoals ik dat deed. Zouden er zoveel slecht ontworpen tegengekoppelde versterkers in omloop zijn? Maar ik snap de gedachtengang wel, ik zou in mijn virtuele simulatie versterker eens flink wat HF door de voeding jassen... Ook bij niet-tegengekoppelde versterkers kan het misgaan lijkt me. HF (of brom) op de voeding zal terechtkomen op de collector en deze zal gemoduleerd worden. Ik kan mij zo 2 dingen voorstellen: verandering van de Early spanning (en dus verandering van de uitgangsweerstand) en een terugwerking via Cbc naar de basis. Oplossing: hoge DC-collectorspanningen gebruiken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 Tja Jacco, menig vesterker werkt als prima HF detector in de eerste versterkertrap. Vooral via de PU ingang is nog wel eens een radiozender te horen als het daar niet goed afgeschermd is. Maar die HF komt dan toch echt niet via het netsnoer naar binnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 maart 2006 Report Share Posted 29 maart 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dre73 Posted 2 april 2006 Report Share Posted 2 april 2006 ik heb deze kabels een tijd op m`n set gehad,en het is een aanzienlijke verbetering in mijn set geweest,deze kabel wordt ook verkocht door audusa. http://www.audusa.com/eupen.htm http://www.audusa.com/eupen_review.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 april 2006 Author Report Share Posted 3 april 2006 ik heb deze kabels een tijd op m`n set gehad,en het is een aanzienlijke verbetering in mijn set geweest,deze kabel wordt ook verkocht door audusa.http://www.audusa.com/eupen.htm http://www.audusa.com/eupen_review.htm Beste Dre, Mag ik vragen waarom je ze nu niet meer gebruikt? Welkom trouwens op Hear! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 3 april 2006 Report Share Posted 3 april 2006 Hoi Bas, Wat zijn eigenlijk de kosten van die kabel per meter? En... waar is ie te krijgen? Ik wil het best eens proberen. Is het alleen maar te gebruiken als net snoer? Het lijkt me toch ook belangrijk dat je interlinks en luidspreker kabels afgeschermd zijn? Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now