Jump to content

SME Series IIIs versus Rega RB250

Markinton
 Share

Recommended Posts

Ik wil een nieuwe draaitafel gaan aanschaffen. Mijn keuze is gevallen op de Scheu Cello.

celloschwarz_b.jpg

Ik kan de Cello kopen met een OEM Rega RB250 arm of met een los armbord voor bv SME. Ik twijfel nog wat ik met de armen moet doen. Ik heb nu een Thorens TD160B MK2 met SME Series IIIs arm. Is de Rega RB250 arm qua kwaliteit vergelijkbaar met een SME Series IIIs of is de SME beter? Ik kan nml ook alleen het Cello loopwerk kopen en mijn SME/Ortofon Vinyl Master Silver overzetten.

Ik heb geen ervaring met de RB250 arm, ik zie wel positiefe reacties op het net. Is deze arm even verfijnd als de SME?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Volgens mij is de SME iets verfijnder af te stellen. Ik heb nl. geen ervaring met de Rega. Ook kan volgens mij de hoogte (VTA?) van de arm bij een Rega niet afgesteld worden, of je moet met opvulringen gaan werken. Ik heb zelf een SME III, en die is vergeleken met een IIIs ook iets beter af te stellen.

Het "nadeel" van de SME is dat je beperkt bent in de keuze van met name MC elementen, omdat de arm een bijzonder laag gewicht heeft (4,5 gr.).

Maar met een geschikt element gemonteerd speelt de combinatie de sterren van de hemel, en lijkt in mijn ogen een RB 250 kansloos.

Frank. :rolleyes:

De Rega RB250 is onverslaanbaar als het om prijs/kwaliteit gaat. Het is voor weinig geld een goeie arm die makkelijk inzetbaar is.

De SME Series 3 is een lichte arm en je zit vast aan hoog compliante elementjes. Een Series 2 is dan een stuk flexibeler inzetbaar. Ik zie dat je een Series III-S (simplyfied) op de Thorens hebt, met een zwarte armbuis. Als ik eerlijk mag zijn is volgens kenners die met de zwarte armbuis de minste uitvoering van alle SME armen (op de M2 na).

Toch geef ik de voorkeur aan die SME arm boven de RB250. Niks ten nadele van de Rega, maar als je al een passend element hebt, is de SME toch beter dan de RB250. Mocht je overwegen een nieuw element aan te schaffen zou ik wel voor de Rega gaan, omdat deze gewoon flexibeler inzetbaar is.

Het overwegen waard zou een Linn armbord zijn en daar een 2de hands Linn Akito of Basik LV-X of Plus bij te zoeken. Die vind je meestal voor ca

Het is toch zo dat je de Scheu Cello als pakket kunt kiezen met Rega arm of zonder arm maar met de keuze voor elke andere 9 inch arm, waarom per se een SME?

Een leuke 1-punter, bijv. de Scheu Classic lijkt mij een hele mooie keus, liever dan een SME series III.

De SME Series III heeft Ton al op zijn Thorens TD160B (die hij te koop heeft). Dan zou hij de Thorens zonder arm kunnen verkopen en kost de Scheu draaitafel niks (of weinig) extra. Zou je die met een Sheu arm bestellen, gaat de prijs vanzelf omhoog :rolleyes:

Het is toch zo dat je de Scheu Cello als pakket kunt kiezen met Rega arm of zonder arm maar met de keuze voor elke andere 9 inch arm, waarom per se een SME?

Een leuke 1-punter, bijv. de Scheu Classic lijkt mij een hele mooie keus, liever dan een SME series III.

De SME Series III heeft Ton al op zijn Thorens TD160B (die hij te koop heeft). Dan zou hij de Thorens zonder arm kunnen verkopen en kost de Scheu draaitafel niks (of weinig) extra. Zou je die met een Sheu arm bestellen, gaat de prijs vanzelf omhoog :rolleyes:

Ja Sodejuu, je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb een tijdje gezocht naar een goed element voor de SME Series IIIs arm. Deze arm is ultra licht (4,5gram) zoals eerder al wordt opgemerkt. Het klopt dat je erg beperkt bent met de keuze van je element, het moet een hoog compliant type zijn. Dat heb ik aan zelf ervaren. Er zijn maar weinig MC elementen die een hoge compliantie hebben. Ik heb een tijdje met een Ortofon MC Nr.2 gedraaid, was geen goede combinatie. De huidige combinatie met de Ortofon Vinyl Master Silver MM element is prima (de Ortofon VM heeft een compliantie van 30). Ik zit dus een beetje een dubio. Een complete Scheu Cello met RB250 arm kopen of mijn huidige SME arm met element overzetten op de Scheu. Een moeilijke keuze vind ik, je zou alles een keer moeten kunnen uitproberen om te voorkomen dat je desinvesteringen doet. Tevens is de Thorens zonder SME arm moeilijker te verkopen.

De Scheu Classic Unipivot is inderdaad geweldig, een vriend van me heeft hem op een zelfbouw Scheu zitten met een Micro Benz Gold element erin. Er zit een enorme rust in het geluid van zo'n massa loopwerk met Unipivot arm. Prachtig geluid vind ik. Als ik het geld had dan zou ik meteen een Scheu Premier met Unipivot arm kopen!

Op termijn wil ik naar een Micro Benz ACE Low Output MC element, maar dat wordt later. Als ik de Cello met RB250 koop is dat element misschien te goed voor de RB250. Maar eerst koop ik het het nieuwe loopwerk. Ik ben ook een nieuwe, betere Phonotrap aan het bouwen (de Phonodude van Triodedick). Wellicht dat ik die meteen met een stepup trafo moet uitrusten.

Ton,

De Ace is geen mismatch met de RB250. Het is net aan. Je haalt het maximale uit de RB250 en net niet alles uit de Ace (ca 95%+). Eventueel op termijn de bedrading vervangen en je hebt een 100% match.

BTW, als je met de Phonodude wil gaan werken, lijkt mij een Ace M beter. Je zult zowiezo met step-up trafo's of een headamp (pr

Hoi Ton, ik heb hele goede ervaringen met een Grado Statement element (deze worden ook aanbevolen voor montage in deze arm) in de SME III arm. Heel veel rust en een opmerkelijk mooie kanaalscheiding.

Frank. :rolleyes:

Ton,

De Ace is geen mismatch met de RB250. Het is net aan. Je haalt het maximale uit de RB250 en net niet alles uit de Ace (ca 95%+). Eventueel op termijn de bedrading vervangen en je hebt een 100% match.

BTW, als je met de Phonodude wil gaan werken, lijkt mij een Ace M beter. Je zult zowiezo met step-up trafo's of een headamp (pr

Hoi Ton,

Helaas, ik heb geen Phonodude gebouwd. Ik ken 'm wel. Een kennis van mij heeft er een in elkaar gezet. Prima ding en het is ook nog eens goed betaalbaar. Ik heb geen phonodude omdat ik een zeer goeie phonosectie in mijn voorversterker heb, en (nog) nooit iets met buisjes gemaakt heb (behalve dan de verbouwing van de X-Can V2).

Wat ik er van weet is dat 2,5mV niet te over is voor de Phonodude. Die heeft liever wat meer sap, maar het kan dus wel.

Persoonlijk vind ik de Ace H de minste van de 3. Ze verschillen echter niet veel (bijna niks) en daarom denk ik dat de Ace M met een goeie step-up van 1:5 beter zal zijn. Je hebt dat 4mV in. Zelfs een 10:1 step up is mogelijk. 8mV is voor de Phonodude ook geen probleem. Met een 10:1 kan een Ace L dus ook (met waarschijnlijk iets meer ruis).

Ik heb definitief besloten om alleen het Scheu Cello loopwerk te kopen en de SME arm met Ortofon VM over te zetten. Dan kan ik naderhand als ik bv een Unipivot arm wil kopen de Thorens weer kompleet maken en verkopen. Lijkt me de beste oplossing. Nog bedankt voor de tips, heeft me geholpen.

• 4 weeks later...

Deze week is mijn Scheu Cello met Rega RB250 door Acoustic Dimension geleverd. Het is toch de Rega arm geworden, het armbord voor de SME paste slecht op de sokkel. Ziet er allemaal degelijk uit dat Scheu spul. Nu nog wachten op de Schon sjabloom om de RB250 optimaal af te stellen. Ik heb meteen het Scheu tegengewicht op de arm geplaatst. Op den duur komt er betere armbedrading in de arm en een betere interlink. Ik ga ook een Benz Micro Ace L MC element plaatsen. De Ortofon T20 stepup voor mijn Phonodude voorversterker heb ik al op Ebay gekocht. Nu speel ik nog even met het Ortofon Vinyl Master Silver MM element (klinkt ook niet slecht).

Scheu_Cello_2006-04-15_0026_r.JPG

Scheu_Cello_2006-04-14_0005_r.JPG

Scheu_Cello_2006-04-15_0032_r.JPG

Deze week is mijn Scheu Cello met Rega RB250 door Acoustic Dimension geleverd. Ziet er allemaal degelijk uit dat Scheu spul. Het is toch de Rega arm geworden, het armbord voor de SME paste slecht op de sokkel. Nu nog wachten op de Schon sjabloom om de RB250 optimaal af te stellen. Ik heb meteen het Scheu tegengewicht op de arm geplaatst. Op den duur komt er betere armbedrading in de arm en een betere interlink. Ik ga ook een Benz Micro Ace L MC element plaatsen. De Ortofon T20 stepup voor mijn Phonodude voorversterker heb ik al op Ebay gekocht. Nu speel ik nog even met het Ortofon Vinyl Master Silver MM element (klinkt ook niet slecht).

Scheu_Cello_2006-04-14_0003_r.JPG

zie ik nou een hele verkeerde VTA instelling?? Het lijkt net of de arm helemaal naar achteren hangt??

Robin

Mooi!  :P Heb je het zelf gebouwd of is dit geen bouwpakket?

Nee, het is geen zelfbouwpakket, je moet alleen het lager met olie vullen en daarna voorzichtig het plateau erop plaatsen. Daarna aandrijf snaartje op juiste lengte knippen, knopen en op de motor/plateau plaatsen (een heel "gepiel").

Deze week is mijn Scheu Cello met Rega RB250 door Acoustic Dimension geleverd. Ziet er allemaal degelijk uit dat Scheu spul. Het is toch de Rega arm geworden, het armbord voor de SME paste slecht op de sokkel. Nu nog wachten op de Schon sjabloom om de RB250 optimaal af te stellen. Ik heb meteen het Scheu tegengewicht op de arm geplaatst. Op den duur komt er betere armbedrading in de arm en een betere interlink. Ik ga ook een Benz Micro Ace L MC element plaatsen. De Ortofon T20 stepup voor mijn Phonodude voorversterker heb ik al op Ebay gekocht. Nu speel ik nog even met het Ortofon Vinyl Master Silver MM element (klinkt ook niet slecht).

Scheu_Cello_2006-04-14_0003_r.JPG

zie ik nou een hele verkeerde VTA instelling?? Het lijkt net of de arm helemaal naar achteren hangt??

Robin

Nee, de VTA is ok, dat komt door de vertekening van de foto. De niet instelbare VTA van de Rega armen is vervelend. Maar er zijn diverse oplossingen voor (oa van Scheu zelf). Ik heb arm/element combinatie nu even snel ingesteld met de SME mal. Ik wacht op de Schon mal, daarmee ga ik de arm goed afstellen (met een scoop en testplaat). De SME Series IIIs arm is wel veel makelijker en beter in te stellen als de Rega. Heeft iemand een tip voor een goede naalddruk weger? Ik gebruik nu de meegeleverde Ortofon naalddruk weger. Het schijnt dat Shure wel een goede heeft, maar waar zijn die te koop?

Waarom heb je hem niet bij Scheu zelf besteld? Is dat trouwens niet goedkoper, rechtstreeks bij Scheu?

Hubertinus

Ik heb hem bij Acoustic Dimension in Nederland besteld, kost evenveel als rechtstreeks bij Scheu. Ik laat liever een Nederlands bedrijf ook wat verdienen, het gaat nog altijd niet zo geweldig met de Nederlandse economie. Vandaar. En als er iets mis is, is het altijd prettig om in Nederland je garantie te hebben.

voor een naalddrukwegertje kun je heel goed terecht bij ebaywinkels; zoek op ebay onder "goldwaage" en je hebt voor rond 10-15

Maar Scheu zit toch niet zo ver van Landgraaf?

Hubertinus

Solingen is niet naast de deur, en je hebt ook nog de tante Post niet waar?

hoi Ton

dat ziet er goed uit, mooie draaitafel!

ben je ook al met de phono dude aan het spelen?

gr Robert

Thanks!

ja ik speel al 2 weken met de nieuwe Phonodude, bevalt prima. Veel gain, ruimtelijk geluid, diepe stage, etc.