Erjee Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Om niet-gebalanceerde apparatuur op gebalanceerde apparatuur aan te sluiten kun me met verlooppluggen te werk gaan. Liever soldeer ik zelf kabels met RCA -> XLR en omgekeerd. Maar welke pin ging nog eens naar welke??? Wie kan me vertellen of middels plaatjes laten zien hoe ik een 3-polige XLR plug moet solderen op de 2 polige RCA connector? 't Was geloof ik een kwestie van 2 van de 3 pinnen van de XLR met 1 pin van de RCA verbinden. Maar welke waren 't nog eens??? Alvast bedankt voor jullie reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Een XLR heeft een 'plus', een 'min' en een ground. Op de plus staat het gewone signaal, op de min staat het geinverteerde signaal en op de ground staat uiteraard niks (aarde). Volgens mij moet je de pin met het geinverteerde signaal (de 'min' dus) aan de aarde/mantel van de RCA hangen... Welke pinnen welk signaal hebben, dat zou ik zo niet weten, maar dat valt wel te googlen denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 als je van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat moet je pin 1 en 3 niet overbruggen, alleen pin 2(heet) en 3 gebruiken. Je kunt dan op de XLR connector wel alles aansluiten maar op de cinch geen verbinding maken met 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 februari 2006 Author Report Share Posted 21 februari 2006 Hartelijk dank voor jullie reacties! Dus als ik jullie goed begrepen heb, moet ik Pin#2 op de stift van de RCA solderen, Pin#3 op de mantel van de RCA solderen, Pin#1 ongemoeid laten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Hartelijk dank voor jullie reacties! Dus als ik jullie goed begrepen heb, moet ik Pin#2 op de stift van de RCA solderen, Pin#3 op de mantel van de RCA solderen, Pin#1 ongemoeid laten? Dat is juist, in de kant en klare connectoren/verloopkabels is pin 1 en 3 wel verbonden en daarom werken ze vaak niet goed wanneer je een echt gebalanceerd ontwerp aansluit op een ongebalanceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 februari 2006 Author Report Share Posted 21 februari 2006 Dus als ik jullie goed begrepen heb, moet ik Pin#2 op de stift van de RCA solderen, Pin#3 op de mantel van de RCA solderen, Pin#1 ongemoeid laten? Dat is juist, in de kant en klare connectoren/verloopkabels is pin 1 en 3 wel verbonden en daarom werken ze vaak niet goed wanneer je een echt gebalanceerd ontwerp aansluit op een ongebalanceerd. Kijk, Hier hebben we wat aan! Een B.U.C. IS zo'n echt gebalanceerd ontwerp, schat ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Het boven getoonde plaatje komt uit de manual van de B.U.C. De B.U.C 'schakelt over' van gebalanceerd naar ongebalanceerd als je pin 1 met 3 doorverbind. Daar word een 'speciale' schakeling voor gebruikt. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Uit mijn NOB tijd weet ik nog heel goed dat je pin 3 en 1 met elkaar moet doorverbinden. Ik vermoed echter dat dat straffeloos kan omdat er vroegah meestal trafos werden gebruikt en dat de aarde niet een echt 0 V was. Het idee achter deze kortsluiting (tussen 1 en 3) is dat je dan toch een afscherming hebt die netjes aan beide kanten van de kabel is aangesloten. Iets wat je niet nodig hebt bij gebalanceerde schakelingen. Als de gebalanceerde schakeling dusdanig is dat je aan de uitgand emittervolgers oid heb, zou ik 1 en 3 niet zomaar kortsluiten. Overigens zijn bij de amerikaanse XLR de 2 en 3 verwisseld. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Ik sluit pin 1 en 3 altijd kort. Liever ook een "cold" massa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Het is met die XLR-RCA verbindingen echt handelen naar bevind van zaken; gewoon uitproberen. Verstand heb ik er niet van, wel een beetje ervaring mee. Als ik zelfs maar op de XLR uit- of ingangen van de voorversterker die adapters aansluit zakt het geluid met zo'n 6dB weg en wordt futloos. Er zijn in de pro-audio wereld zat fabrikanten die aangeven dat pin 1 niet doorverbonden dient te worden (RME bijv.) Er zijn in dat bereik ook zat XLR verbindingen naar een 1/4 inch jack; ook daar verbind je pin 1 meestal niet. Je hoort het eigenlijk snel genoeg als het fout zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Er zijn in de pro-audio wereld zat fabrikanten die aangeven dat pin 1 niet doorverbonden dient te worden (RME bijv.) In dat geval is het ontwerp dus niet echt gebalanceerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Er zijn in de pro-audio wereld zat fabrikanten die aangeven dat pin 1 niet doorverbonden dient te worden (RME bijv.) In dat geval is het ontwerp dus niet echt gebalanceerd Ik had de geciteerde zin moeten aanvullen met: "bij de overgang van XLR naar RCA" Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Als ik zelfs maar op de XLR uit- of ingangen van de voorversterker die adapters aansluit zakt het geluid met zo'n 6dB weg en wordt futloos. Welke adapters bedoel je? Als het geluid 6 dB wegzakt, betekent dat: 1 signaal wordt kortgesloten en levert geen spanningsbijdrage meer, of 1 signaal wordt compleet genegeerd. Ik denk het eerste en dat betekent dat de aarde een retourleiding voorstelt voor de bron. Geen gebalanceerd circuit dus, maar twee keer ongebalanceerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 deze bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Bas zou denk ik een uitgangstrafo adviseren maar dat is geen goedkope oplossing (kastje, meer connectors, duur trafo'tje enz.) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 deze bijv. Tja, daar worden techneuten niet veel wijzer van. Ik denk dat je zo een adapter moet openmaken om te kunnen vaststellen wat nou precies de boosdoener is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Dat is geen raadsel hoor: pin 2 is heet pin 1 en 3 verbonden dat is bij al die dingen zo. er zijn trouwens al heel wat van die rca-xlr topics, dus veel nieuws staat er hier ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 21 februari 2006 Report Share Posted 21 februari 2006 Dat is geen raadsel hoor:pin 2 is heet pin 1 en 3 verbonden dat is bij al die dingen zo. er zijn trouwens al heel wat van die rca-xlr topics, dus veel nieuws staat er hier ook niet. Zo hoort het ook. Maar als je dan nog steeds die 6.02 dB verlies hebt, is de bron niet correct. De massa is niet zwevend, zoals zou moeten zijn. In jouw opstelling is er ook een common-mode overdracht mogelijk. De kliko in met die meuk... Ja, een trafo is het mooiste, maar wel prijzig. Ik weet nog goed toen ik die ouderwetse professionele apparatuur openmaakte en de trafo moest "afregelen". De middenpoot van de trafo zat aan aarde oa. middels een 80 pF instelpot. Die moest dan afgeregeld worden op zo'n 90 dB common-mode onderdrukking. Machtig. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 die kliko van jou begint al aardig vol te raken ik vermoed dat mijn apparaat de amerikaanse aansluitingen heeft en dat er dus sluiting ontstaat met die verbinfing tussen 1 en 3. Ik zal eens meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 februari 2006 Report Share Posted 22 februari 2006 die kliko van jou begint al aardig vol te raken ik vermoed dat mijn apparaat de amerikaanse aansluitingen heeft en dat er dus sluiting ontstaat met die verbinfing tussen 1 en 3. Ik zal eens meten. Die kliko van mij is dan ook een grote. Maar je hebt gelijk, het is stampen geblazen. Wat betreft dat kortsluiten van 1 en 3, dat zou een goede manier moeten zijn op voorwaarde dat een symmetrische overdracht de enige zou zijn. Als er kwibussen zijn die de nul draad ook een signaalbetekenis willen geven (of het nou Amerikaans is of Europees), dan is er iets aan het wapperen in hun bovenkamer. Dat gaat regelrecht in tegen het balanceren. Misschien moet je wat aan de bron doen. Ik zal een verhaal vertellen. In mijn NOB tijd ben ik hier tegenaan gelopen. Ten eerste, de nul draad wordt alleen gebruikt bij microfoons. Deze is aangesloten op het chassis van de mic, het metaal dus. De nulleiding voert eventuele brom van de hand via het chassis en de nuldraad af naar massa. In alle andere gevallen heeft die massa totaal geen nut. Je kunt hem ook gewoon weglaten! In gebalanceerde schakelingen dan he. In lijnverbindingen heb je dus 2 draden nodig: de hete en de koude. Zo werden de zendlijnen van de omroep ook getransporteerd. De A en de B draad van een telefoonlijn! Niks geen aarde of massa. Gewoon de rode en de blauwe draad van een telefoonkabel. De massa wordt bij de ontvanger pas weer gevormd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts