Jump to content

de Behringer UC equaliser


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

RTFM = read the potjandriedubbeltjesing manual

 

ik ga er van uit dat de XLR kabel dan naar de AES/EBU ingang van de UC gaat; je selecteert met het kleine wiel bovenaan daan ingang xlr in dig; in het display verschijnt dan misschien "unlocked", druk op de onderste knop links naast het display (accept sample rate) en dan moet unlocked verdwijnen en op de samplerate van de CD-speler gelockt worden.

 

Als ik het goed begrijp ga je met 1 xlr kabel van digitaal/coax uit op de CD naar AES/EBU in op de UC; en ga je met twee xlr kabels (li en R)van de UC naar de voorversterker.

 

Je zou met de UC ook gewoon moeten kunnen ruisen, de UC is dan de bron, als dat niet lukt, dan is er iets mis met de verbinding tussen UC en voorversterker. Gebruik je doodnormale XLR kabels, dan kan dat haast niet fout gaan (tenzij je van ingang naar uitgang zou gaan ;) maar dat zal toch niet?)

 

Hoor je ook geen schakelklikjes bijv?

Hi Kraus,

 

De link van Sodejuu bleek het antwoord al te bevatten. Maar echt veel verder brengt je zo'n reactie niet... :rolleyes:

 

De XLR gaat inderdaad van de coax naar de AES/EBU ingang van de UC.

I/O page 1; DIG.IN geselecteerd, cd-speler uit ->

Samplerate: UNLOCKED.

 

cd-speler aan zetten geeft ->

Samplerate: 48 KHz! :blink:

 

I/O page 2 staat de S/PDIF geselecteerd.

 

Van de UC ga ik trouwens inderdaad met 2 XLR (li en re) naar de versterker.

De UC alleen laten ruisen brengt niets.

Schakelklikjes hoor ik ook niet. En de aansluiting op de versterker vermeldt: Input. Vreemd allemaal... Misschien toch verkeerde soldering? Misschien iets met de ECI 3??? :unsure:

 

Ik ga er eens een nachtje over slapen.

 

Hartelijk dank voor je assistentie, Kraus! :cool2:

Dit waardeer ik zeer!!!

 

Met vriendelijke groet en tot gauw,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Die 48Khz is erg vreemd!

Maar ruis van de UC zelf is ingang onafhankelijk!

Dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Wel heb ik gemerkt dat als ik (op mijn pc) de AC3 optie aanzet dat de UC geen geluid geeft. De ingangs meters gaan wel op en neer maar krijg verder geen geluid!

Gebruik je soms een DVDspeler als CD?

 

Ik zet toch enige vraag tekens bij de kabel.

Link to comment
Share on other sites

Die 48Khz is erg vreemd!

Maar ruis van de UC zelf is ingang onafhankelijk!

Dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Wel heb ik gemerkt dat als ik (op mijn pc) de AC3 optie aanzet dat de UC geen geluid geeft. De ingangs meters gaan wel op en neer maar krijg verder geen geluid!

Gebruik je soms een DVDspeler als CD?

 

Ik zet toch enige vraag tekens bij de kabel.

Hoi Seoman, hoi Kraus,

 

De HD970 is een gewone CD-speler.

 

Bedankt voor jullie goede adviezen.

Met de kabels was niks mis. Slechts met mijn voorzichtigheid. :rolleyes:

Ik had de stekkers niet goed in de apparatuur gedrukt en maakten daardoor geen contact. <_<:rolleyes::wacko:

 

Enfin; nu doet dus alles wat 't moet doen; ruisen, meten, schuiven, parametrisch en grafisch.

 

Alleen de samplerate blijft halsstarrig op 48 KHz staan.

 

Ach wat!

't Doet 't en dat telt!

 

Let the games begin!!!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Niemand?

Wat zou je er mee willen doen dan?

Voor mij is dit gewoon een leuke geluids kaart en heeft, op midi na, weinig met de UC van doen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Beste BUCers,

 

Mijn BUC 2496 krijgt via Coax de digitale informatie van m'n Harman Kardon HD970. Vanuit de BUC gaat het dan gebalanceerd naar m'n ECI 3.

 

Met de BUC in de signaalweg; ( HD970 --> BUC2496 --> ECI3 )

mis ik resolutie; muziek sterft sneller uit, soundstage is kleiner. Het wordt er saaier door.

 

Rechtstreeks;( HD970 --> ECI3 ) is het geluid schoner, instrumenten worden niet afgekapt en de soundstage is dan uiteraard ook groter.

 

 

 

Is dit een gevolg van de matige analoge uitgang van de BUC?

Wat is jullie ervaring in dezen?

 

Met :) groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Beste BUCers,

 

Mijn BUC 2496 krijgt via Coax de digitale informatie van m'n Harman Kardon HD970. Vanuit de BUC gaat het dan gebalanceerd naar m'n ECI 3.

 

Met de BUC in de signaalweg; ( HD970 --> BUC2496 --> ECI3 )

mis ik resolutie; muziek sterft sneller uit, soundstage is kleiner. Het wordt er saaier door.

 

Rechtstreeks;( HD970 --> ECI3 ) is het geluid schoner, instrumenten worden niet afgekapt en de soundstage is dan uiteraard ook groter.

 

 

 

Is dit een gevolg van de matige analoge uitgang van de BUC?

Wat is jullie ervaring in dezen?

 

Met :) groet,

 

Erjee.

Beste Erjee,

 

Ja de analoge uitgang van de Ultracurce is matig met slechte opamps en slechte elco's in de signaalweg. Daarom modifceren wij ze met topklasse uitgangsversterkers ;). Ideaal zet je een seperate d/a converter achter de BUC. Dan zit de Ultracurve alleen nog maar in de digitale signaalweg, en is de klank zo goed als je losse D/A converter is ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij kan de HD970 een digitaal signaal als input krigen, wellicht een optie om:

HD970(digitaal uit) -> BUC(digitaal in->EQ->digitaal uit) -> HD970(digital in->analoog uit) -> EC3 zeg maar

 

[edit]

Is alleen de vraag of de HD970 zo in te stellen is dat hij tegelijkertijd een CD afspeelt over dig out, om vervolgens een signaal over dig in te accepteren en te upsampelen, te converteren en uit te sturen over analoog uit, zal wel niet :P (oftewel vergeet deze posting maar) [/edit]

 

Enno :)

Link to comment
Share on other sites

Beste BUCers,

 

Mijn BUC 2496 krijgt via Coax de digitale informatie van m'n Harman Kardon HD970. Vanuit de BUC gaat het dan gebalanceerd naar m'n ECI 3.

 

Met de BUC in de signaalweg; ( HD970  -->  BUC2496  -->  ECI3 )

mis ik resolutie; muziek sterft sneller uit, soundstage is kleiner. Het wordt er saaier door.

 

Rechtstreeks;( HD970  -->  ECI3 ) is het geluid schoner, instrumenten worden niet afgekapt en de soundstage is dan uiteraard ook groter.

 

 

 

Is dit een gevolg van de matige analoge uitgang van de BUC?

Wat is jullie ervaring in dezen?

 

Met  :)  groet,

 

Erjee.

Sorry, ik deel je ervaringen niet.

Ik gebruik de analoge uitgang eigenlijk nooit.

Maar of het daar aan ligt is maar de vraag.

 

Je zou kunnen proberen bepaalde correcties te verkleinen om zo de oude geluids curve terug te krijgen,

misschien dat je soundstage en detailering weer terug komt.

Als ie terug komt is het puur de gewenning aan de oude sound.

Maar de kans dat de UC wat weghaald is gezien z'n doel wel aanwezig, ja!

Verder heeft het digitaliseren van muziek wel meer stuk gemaakt.

Dus .............. Het verbaast me niets.

 

Maar nogmaals ik heb er geen last van.

 

Groetjes Simon

Link to comment
Share on other sites

Er is bij mij wel verschil tussen i2c op de NS192 combi en de xlr in/out met de (SE) UC er tussen, ook als ie op bypass staat.

Als ik de analoge outputs van de UC gebruik dan wint de NS192 dac het naar mijn gevoel, maar eigenlijk is dat geen eerlijke vergelijking.

Voor mij is de UC een prachtig meetinstrument en hij kan je laten horen hoe een rechte frequentiecurve klinkt.

Die rechte curve wil ik liever akoestisch (passief) realiseren, zodat de stereo set zo puur mogelijk blijft.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Beste BUCers,

 

Mijn BUC 2496 krijgt via Coax de digitale informatie van m'n Harman Kardon HD970. Vanuit de BUC gaat het dan gebalanceerd naar m'n ECI 3.

 

Met de BUC in de signaalweg; ( HD970  -->  BUC2496  -->  ECI3 )

mis ik resolutie; muziek sterft sneller uit, soundstage is kleiner. Het wordt er saaier door.

De HD970 heeft toch ook digitale inputs (s/pdif, coax en optisch)?

 

Kun je de digitale output van de UC weer niet op de digitale input van de HK zetten, dan gebruik je de DAC en uitgangstrap van de HK weer?

 

HK - digitaal -> UC - digitaal -> HK dac - analoog -> EC

 

Weet niet wat voor digitaal signaal en sample rate de UC allemaal uit kan spuwen en wat de HK allemaal kan lezen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...