Jump to content

Mono vs Stereo


Porcino
 Share

Recommended Posts

Ik heb afgelopen weekend een LP van Stan Getz en Astrud Gilberto gekocht. Deze uitgave van Odeon is een Monopersing uit de begin 50er jaren, redelijk veel gedraaid en zonder een echte hoes, slechts een kleuren plaat op afichepapier...

 

De zelfde plaat heb ik ook op een stereo CD, nu op het Virgin label. Wat mij opvalt is de geweldige doortekening en de betrokkenheid bij de muziek als ik de plaat draai. Het is hier al vaker gezegt, maar inderdaad, Mono platen kunnen verschrikkelijk mooi zijn. Nu is deze plaat natuurlijk in de mono tijd opgenomen en gemixed voor mono weergave, maar toch...Zo'n gevoel voor de muziek...

 

Wilde ik ff gezegt hebben :cool2:

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Pas zo'n beetje midden jaren '60 kwam de multitrack recording in de mode en ging men track voor track volspelen. Dat werd dan later weer tot een redelijk stereoplaatje uitgemixt. Veel studiowerk was dus vaak niet meer 1 band in zijn geheel die samenspeelde en waarbij de interactie tussen de muzikanten bijdroeg aan het muzikale resultaat.

 

In het monotijdperk had men die luxe niet en werd alles met 1 of 2 microfoons direct opgenomen. Denk dat juist die simpelheid van het in 1 keer goed registreren van een stel samenspelende muzikanten een van de geheimen is van de hoge muzikale kwaliteit van veel oude mono opnamen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb afgelopen weekend een LP van Stan Getz en Astrud Gilberto gekocht. Deze uitgave van Odeon is een Monopersing uit de begin 50er jaren, redelijk veel gedraaid en zonder een echte hoes, slechts een kleuren plaat op afichepapier...

Ik vrees dat je belazerd bent, net als die toeristen in Griekenland die nep amphora's kopen. Astrud Gilberto brak pas door in de 60-er jaren (girl from Ipanema, 1964). ;)

 

Ik heb van haar trouwens een verzamelaar op lp

Link to comment
Share on other sites

Ik heb afgelopen weekend een LP van Stan Getz en Astrud Gilberto gekocht. Deze uitgave van Odeon is een Monopersing uit de begin 50er jaren, redelijk veel gedraaid en zonder een echte hoes, slechts een kleuren plaat op afichepapier...

Ik vrees dat je belazerd bent, net als die toeristen in Griekenland die nep amphora's kopen. Astrud Gilberto brak pas door in de 60-er jaren (girl from Ipanema, 1964). ;)

 

Ik heb van haar trouwens een verzamelaar op lp

Link to comment
Share on other sites

Ik vrees dat je belazerd bent, net als die toeristen in Griekenland die nep amphora's kopen. Astrud Gilberto brak pas door in de 60-er jaren (girl from Ipanema, 1964). ;)

Wil je daarmee zeggen dat omdat die datering niet klopt die LP een prul is? Wat een onzin! Muziek puur sang!

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik vrees dat je belazerd bent, net als die toeristen in Griekenland die nep amphora's kopen. Astrud Gilberto brak pas door in de 60-er jaren (girl from Ipanema, 1964). ;)

Wil je daarmee zeggen dat omdat die datering niet klopt die LP een prul is? Wat een onzin! Muziek puur sang!

 

;)

Nee ik zeg dat het niet klopt, dat is wat anders.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb afgelopen weekend een LP van Stan Getz en Astrud Gilberto gekocht. Deze uitgave van Odeon is een Monopersing uit de begin 50er jaren, redelijk veel gedraaid en zonder een echte hoes, slechts een kleuren plaat op afichepapier...

Ik vrees dat je belazerd bent, net als die toeristen in Griekenland die nep amphora's kopen. Astrud Gilberto brak pas door in de 60-er jaren (girl from Ipanema, 1964). ;)

 

Ik heb van haar trouwens een verzamelaar op lp

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...