Jump to content

Invloed kou

carl
 Share

Recommended Posts

Vanavond weer mijn installatie aangezet. Door een korte vakantie en vrees voor bliksem een paar dagen uitgezet. De metalen afstandsbediening was koud in mijn handen. Het geluid klonk een stuk minder en ik was power kwijt.In de winter heb ik dat ook wel eens. Ik zet dan de verwarming aan.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Carl

Ik luister vaak het eerste half uur tot uur niet als alles heeft uitgestaan. Nu heb ik dan ook een klasse A versterker en electrostaten dus dan merk je al snel verschil in geluid ofdat de spullen 'warm' zijn of niet

groet,

Michael

na een paar dagen uit zal het 1 a 2 weken duren voor de boel weer optimaal is, althans wanneer je gewend bent alles altijd aan te laten staan.

als je de boel iedere dag uitzet heb je sowieso nooit gehoord wat het potentieel van je zet is. probeer maar.

groet

na een paar dagen uit zal het 1 a 2 weken duren voor de boel weer optimaal is, althans wanneer je gewend bent alles altijd aan te laten staan.

als je de boel iedere dag uitzet heb je sowieso nooit gehoord wat het potentieel van je zet is. probeer maar.

groet

Een paar weken... Kom nou zeg... M'n versterker is na een uurtje, misschien 2, wel weer op temperatuur hoor. En ik kan het weten, want ik meet het :D:P

Of geeft jouw tv ook beter beeld als ie dag en nacht aanstaat? En gaat je computer ook soepeler werken als je 'm dag en nacht aan laat staan? En wast je wasmachine ook schoner als je 'm dag en nacht laat wassen? En als je dit alles niet dag en nacht aan laat staan, moet je dan ook weer weken wachten totdat alles weer optimaal presteert? Zwaar leven zal jij hebben dan...

Dat iets misschien wat moet opwarmen, ok, daar kan ik met wat goede wil nog wel inkomen, maar dat het een paar weken gaat duren voordat het eindelijk weer optimaal is, dat lijkt me echt bull... sorry... :rolleyes:

ieder zijn mening en ervaring . dus gezien mijn ervaring : lijkt mij bull :rolleyes:

mijn ervaring met mijn eindversterker (ja het kan van de set afhangen, dat is waar) : 2 uur uit is een week wachten tot het weer top is. maar ik geloof direct dat het bij jou sneller op klank is. kan best.

groet

groet

Een paar weken... Kom nou zeg... M'n versterker is na een uurtje, misschien 2, wel weer op temperatuur hoor. En ik kan het weten, want ik meet het :D:P

Of geeft jouw tv ook beter beeld als ie dag en nacht aanstaat? En gaat je computer ook soepeler werken als je 'm dag en nacht aan laat staan? En wast je wasmachine ook schoner als je 'm dag en nacht laat wassen? En als je dit alles niet dag en nacht aan laat staan, moet je dan ook weer weken wachten totdat alles weer optimaal presteert? Zwaar leven zal jij hebben dan...

Dat iets misschien wat moet opwarmen, ok, daar kan ik met wat goede wil nog wel inkomen, maar dat het een paar weken gaat duren voordat het eindelijk weer optimaal is, dat lijkt me echt bull... sorry... :rolleyes:

Misschien heeft ie wel Black-Gate`s in zijn spullen geplakt.

En in dat geval...........zou ik het spul ook continue onder spanning laten staan. ;)

ieder zijn mening en ervaring . dus gezien mijn ervaring : lijkt mij bull :rolleyes:

mijn ervaring met mijn eindversterker (ja het kan van de set afhangen, dat is waar) : 2 uur uit is een week wachten tot het weer top is. maar ik geloof direct dat het bij jou sneller op klank is. kan best.

groet

Nou weet ik niet hoe het het eerste uur nadat ik m'n spul heb aangezet klinkt, want meestal ben ik dan aan het wakker worden, dus dan let ik niet op de klank. Maar overdag hoor ik de klank niet veranderen. Ook niet van dag tot dag. Als ik het niet lekker luisteren vind, dan ligt dat altijd aan mij of aan de omstandigheden. In de zomer als het erg warm is bijvoorbeeld, kan ik moeilijk genieten. Maar dat ligt niet aan de klank van m'n apparatuur, maar aan het feit dat het dan op m'n kamer erg warm is (30+). Ik erger me dan aan de temperatuur, zelfs als ik gewoon stil zit. En ook als ik (te veel... :rolleyes: ) drank op heb, klinkt het voor geen meter. Maar das makkelijk te verklaren: alcohol vermindert je waarneming. Je zou je met drank op dus constant heeeel erg moeten concentreren om goed naar de muziek te luisteren, maar ja dat gaat moeilijk met drank op...

Normaal heb ik alles stand bye behalve mijn buizen eindversterker. Met vakantie wordt het afgekoppeld ook uit angst voor bliksem. Overigens is mijn ervaring dat kamertemperatuur goed is voor element en mijn metalen conussen en misschien ook wel voor de geluidsoverdracht.

Carl

Zeker niet met die klasse A bakken die ik heb

Nee, dat komt niet goed. :D

Wat gebruiken die versterkers van jou in rust, Henk? Als je dat niet weet, wat is dan het opgegeven Klasse A vermogen wat ze per stuk hebben.

Ik denk dat jij al gauw op 500 Watt per uur zit. Minimaal. :D

Na een uurtje zijn jouw versterkers wel op temperatuur, en presteren ze al maximaal.

Edwin

groet

nee da tis onzin, als de boel eenmaal is ingespeeld, howel ik m'n vraagtekens daar bij zet, uitgezonderd elementjes en luidsprekers, is de meeste app.na een halfuurtje op z'n maximale kunnen. Zo niet wegpleuren die zooi.

Robin

Als ik het niet lekker luisteren vind, dan ligt dat altijd aan mij of aan de omstandigheden. In de zomer als het erg warm is bijvoorbeeld, kan ik moeilijk genieten. Maar dat ligt niet aan de klank van m'n apparatuur, maar aan het feit dat het dan op m'n kamer erg warm is (30+). Ik erger me dan aan de temperatuur, zelfs als ik gewoon stil zit. En ook als ik (te veel... :rolleyes: ) drank op heb, klinkt het voor geen meter. Maar das makkelijk te verklaren: alcohol vermindert je waarneming. Je zou je met drank op dus constant heeeel erg moeten concentreren om goed naar de muziek te luisteren, maar ja dat gaat moeilijk met drank op...

ja hoor volledig mee eens. de psychische factor speelt de grootste rol, hoewel een pick-up element bij een hoge of lage temperatuur wel anders klinkt. Inderdaad na een klote werkdag valt er weinig te genieten vind ik zelf. Zelfs de mooiste lp/cd klinkt dan nergens naar. Maar goed die bui gaat weer over en dan :)

robin

Zeker niet met die klasse A bakken die ik heb
Nee, dat komt niet goed. :D

Wat gebruiken die versterkers van jou in rust, Henk? Als je dat niet weet, wat is dan het opgegeven Klasse A vermogen wat ze per stuk hebben.

Ik denk dat jij al gauw op 500 Watt per uur komt. Minimaal. :D

Na een uurtje zijn jouw versterker wel op temperatuur, en presteren ze al maximaal.

Edwin

Ik zou het niet weten Edwin :unsure: Dit is de informatie die ik heb:

Rated Power

100 watts per channel continuous into 8 Ohms 20-20kHz at no more than 0.03% THD.

600 watts per channel continuous into 4 Ohms 20-20kHz

Signal to Noise Ratio

112dB A Weighted

Input Sensitivity

150mV for 1 Watt Output

Input Impedance

60/44k ohms

Maximum Power Consumption

1600 Watt

Uit die informatie kan ik het Klasse A vermogen niet echt uithalen. Ik meende dat Andr

tsja zoals je ziet ben ik niet de enige met deze ervaring.

zal best afhangen van de apparatuur, dat geloof ik direct. maar 'weg met die zooi' .... nee mooi niet. de AW250 is een heerlijke versterker, en staat normaliter aan. niks geen standby gewoon aan. ook al eet ie 250 w continue.

de laatste tijd ben ik wat een het sleutelen ben aan het ding, daarom valt me telkens het effect van uitzetten op.

groet

Als ik niet luister staat alles stand-by, ook de eindversterker. In standby modus verbruikt de Levinson zo'n 250 Watt en idle (dus met de volumeregelaar op 0) verbruikt 'ie al 350 Watt. Ik doe 'm vrijwel nooit volledig uit, behalve als ik op vakantie ga. En laat ik maar niet vertellen wat die Roksan phonotrap wegslurpt en die heeft niet eens een standby-knop. :ph34r:

Ik ervaar met name bij de Sphinx voorversterker dat deze lange tijd nodig heeft om weer volledig naar behoren te klinken, hetzelfde geldt voor de Roksan phonotrap. Dat spul gaat dus gewoon nooit uit.

De Levinson zou eventueel wel geheel uitkunnen, maar ik houd 'm liever standby.

Dat gezeur over verbruik en zo geloof ik wel, betalen moet je toch wel. Ik tank ook al jaren voor 50 EURO vol, daar merk ik dus ook niks van. :D

Maar aan het stroomverbruik van mijn electrische kachel kom je toch niet. :D

Mijn versterker gebruikt in rust toestand iets van 30 of 40 watt (dat denk ik tenminste). :huh:

Achterop de ML zit een schakelaar, dus invervolg even uitzetten Paul. Het is een kleine moeite. :D

Edwin.

Zelfs dat hoeft niet, als je de knop aan de voorzijde wat langer ingedrukt houdt gaat de eindversterker in de zgn. diagnostische mode. Feitelijk is 'ie dan volledig uitgeschakeld. Ik schakel 'm echter alleen volledig af als ik langer als een week niet luister en dat gebeurt niet zo vaak. :D

Dat gezeur over verbruik en zo geloof ik wel, betalen moet je toch wel.

Jawel, het gaat niet om het 'betalen', maar dat je je verantwoording voor het millieu neemt. :D:D

Achterop de ML zit een schakelaar, dus invervolg even uitzetten Paul. Het is een kleine moeite. :D

Edwin.

@ Edwin,

:huh:

Milieu ?!?

Of dat beetje stroomverbruik op de 'totale massa' zoveel uitmaakt.

Wat dacht je van al die onnodige verlichting avonds aan reclameborden en straatverlichting en ga zo maar door. :mad2:

Los van de klasse A versterkers en dat zou jij toch moeten weten als liefhebber daarvan. :P;):D Overigens ik ook,hoor,maar dat weet je wel ;)

Met :D groet,

Hoi Audiofreak :)

Het is wel leuk dat je daarover begint, met reclameborden en straatverlichting, en je hebt ook helemaal gelijk.

De overheid zit vooral te pushen over standby verbuik van huisapparatuur, maar diezelfde overheid doet er maar bitter weinig aan om bijv de wietkwekers te pakken. Als je weet dat een gemiddelde thuiskweker ilegaal 5000 A 10.000 Watt per uur van het net trekt, dan valt het standby gebruik van apparatuur werkelijk in het niets. En het aantal thuiskwekers groeit explosief, maar worden veel te weinig opgepakt. En als ze opgepakt worden, dan beginnen ze zo weer opnieuw. Het is allemaal heel tegenstrijdig. En dat mensen de energie-rekeningen niet meer kunnen betalen komt dat Gerrit Zalm de gasprijs aan de olieprijs heeft gekoppeld. En dit jaar wordt het daarom weer fors duurder.

En dan heb je nog de bedrijven die heel vaak s'avonds de PC's en monitoren aan laten staan. Of machine's gewoon niet uitzetten als het bedrijf gesloten is. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Groeten

Edwin

Achterop de ML zit een schakelaar, dus invervolg even uitzetten Paul. Het is een kleine moeite.  :D

Edwin.

Zelfs dat hoeft niet, als je de knop aan de voorzijde wat langer ingedrukt houdt gaat de eindversterker in de zgn. diagnostische mode. Feitelijk is 'ie dan volledig uitgeschakeld. Ik schakel 'm echter alleen volledig af als ik langer als een week niet luister en dat gebeurt niet zo vaak. :D

Een schande is het, Paul, :D dat je dat knopje op het front niet even indrukt als je gaat slapen. :D

Edwin

Achterop de ML zit een schakelaar, dus invervolg even uitzetten Paul. Het is een kleine moeite.  :D

Edwin.

Een schande is het, Paul, :D dat je dat knopje op het front niet even indrukt als je gaat slapen. :D

Edwin

Jawel, ik druk er kort op, dan gaat hij op standby! :P:D

Ik wist trouwens eerst niet dat de eindversterker volledig uitschakelt als je die knop aan de voorzijde langer ingedrukt houdt. Dat was dus best schrikken toen 'ie de volgende ochtend steenkoud was en bij inschakelen eerst in standby dook. :o;)

Dan moet je iets langer drukken. :P:D

Het is wel mooi, dat je de versterker op het front uit kan schakelen. Waarschijnlijk blijft de voeding dan wel onder spanning staan, maar wordt de versterker uitgeschakeld. ik vind het wel een mooi principe, dat hij daarna, bij het indrukken weer in de standby springt.

Zo hou je toch mooi rekening met je portemonnee en het millieu. :D

Edwin