Jump to content

mono

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

beste forumleden,

gisteravond zat ik zomaar wat nieuwe aanwinsten te beluisteren.

en daarbij zat een mono opname uit 1954, van het Requiem van Verdi. :)

uitgevoerd door het RIAS-symphonie-orchester Berlin olv Ferenc Friscay.

nou,

dat mono klinkt zeer aangenaam! :)

- ik hoor de speakers niet meer spelen, het geluid komt uit een gaatje ergens tussen de speakers in .

- het is zeer rustig en aangenaam om te horen, het lijkt net of je hersens minder hoeven te registreren.

-je kan heel geconcentreerd muziek luisteren op deze manier.

deelt iemand deze ervaring?? :unsure:

ik hoor de speakers niet meer spelen, het geluid komt uit een gaatje ergens tussen de speakers in .

Toch een beetje een gluurder :P:lol:

Op mijn werk luister ik de hele dag naar muziek in mono.

Heb ooit eens een oude studiorot horen verzuchten:

"Laten die knullen nou eerst maar eens een fatsoenlijke monomix leren maken voor ze aan stereo beginnen"

;)

Guest Kraus vonBentinck

Bij echt mono heb je natuurlijk ook maar 1 speaker.

Een goede monopname op een goede persing op goed vinyl schijnt het summum van hifi op te kunnen leveren.

Er is bijv op het moment ook een hausse in de productie en vraag naar (zeer dure) mono-elementen

Bij echt mono heb je natuurlijk ook maar 1 speaker.

Een goede monopname op een goede persing op goed vinyl schijnt het summum van hifi op te kunnen leveren.

Er is bijv op het moment ook een hausse in de productie en vraag naar (zeer dure) mono-elementen

Het wordt steeds gekker, straks moet je speakerbehuizng ook weer van bakkeliet, zodat het echt weer klinkt zoals het voor de jaren dertig bedoeld was.

Guest Kraus vonBentinck

Titan%20Mono.jpg

Alsjeblieft, de Lyra Titan Mono $5.495,-- svp

(in stereo uitvoering $4.500,--)

voor dat prijsverschil mag je toch iets verwachten, of niet?

Guest muziekfreak

Ik denk dat,dat meer temaken heeft met het feit dat verzamelobjecten op vinyl eerste persingen enz vaak mono zijn uitgevoert ;) Endus een stukje behoud van de lp die je erop legt. Is zomaar een ingeving :rolleyes:

Vertel,vertel . wie maakt er nu mono elementen behalve die Lyra`s ?

Wat is die HAUSSE ? Decca,Denon, Grado, Ortofoon , misschien ben ik er een vergeten, maken al sedert jaar en dag mono elementjes.

Wie nog meer? :o

Ik denk dat,dat meer temaken heeft met het feit dat verzamelobjecten op vinyl eerste persingen enz vaak mono zijn uitgevoert ;) Endus een stukje behoud van de lp die je erop legt. Is zomaar een ingeving :rolleyes:

Idd, stereo vinyl kwam pas op de markt eind jaren '50 en het duurde tot in de jaren '60 voordat het gemeengoed werd. Neemt niet weg dat er toen al kwalitatief hoogstaande opnamen in mono gemaakt werden.

;)

Ik denk dat,dat meer temaken heeft met het feit dat verzamelobjecten op vinyl eerste persingen enz vaak mono zijn uitgevoert  ;)  Endus een stukje behoud van de lp die je erop legt. Is zomaar een ingeving  :rolleyes:

Idd, stereo vinyl kwam pas op de markt eind jaren '50 en het duurde tot in de jaren '60 voordat het gemeengoed werd. Neemt niet weg dat er toen al kwalitatief hoogstaande opnamen in mono gemaakt werden.

;)

Bij mijn weten dateert mono van af 1957. In dat jaar ging men pas stereo platen persen. ( stereo dateert vanuit de 30 er jaren )

Voor die tijd waren grammofoonplaten High Fidelity .

Guest Kraus vonBentinck

Ik citeer even uit "LP" nr. 4 van deze maand (pagina 48):

" ......heeft de waardering voor monoaftastsystemen niet alleen maar van doen met nostalgie, de voorkeur voor een correcte klank is evenzeer in het spel. Monopersingen excelleren in vergelijking met stereoopnamen dikwijls met hun enorm dynamisch bereik en in hun basweergave. Een speciale mono-aftaster is hiervoor noodzakelijk omdat monoplaten niet de verticale groefkanten gebruiken en de horizontale groef breder is dan die van stereoplaten. Stereonaalden tasten door hun smalle naalden de monogroef niet bevredigend af."

Uiteindelijk is het doel van high-fidelity het aan de weergavekant reproduceren van een signaal dat identiek is aan het opgenomen signaal.

Stereo is slechts een truucje, even onnatuurgetrouw als multichannel. Een zangeres zingt nu eenmaal ook maar met 1 keel. Ik mag er nog even op wijzen dat bij de introductie stereo door vele high-fidelity liefhebbers werd afgewezen op klankmatige gronden.

Die strijd is gestreden, of toch niet.

Voor de ware liefhebber is de terugkeer naar mono helemaal je ware. Het aantal hifiliefhebbers kan verdubbelen omdat we allemaal ons setje in twee

Ik citeer even uit "LP" nr. 4 van deze maand (pagina 48):

" ......heeft de waardering voor monoaftastsystemen niet alleen maar van doen met nostalgie, de voorkeur voor een correcte klank is evenzeer in het spel. Monopersingen excelleren in vergelijking met stereoopnamen dikwijls met hun enorm dynamisch bereik en in hun basweergave. Een speciale mono-aftaster is hiervoor noodzakelijk omdat monoplaten niet de verticale groefkanten gebruiken en de horizontale groef breder is dan die van stereoplaten. Stereonaalden tasten door hun smalle naalden de monogroef niet bevredigend af."

Uiteindelijk is het doel van high-fidelity het aan de weergavekant reproduceren van een signaal dat identiek is aan het opgenomen signaal.

Stereo is slechts een truucje, even onnatuurgetrouw als multichannel. Een zangeres zingt nu eenmaal ook maar met 1 keel. Ik mag er nog even op wijzen dat bij de introductie stereo door vele high-fidelity liefhebbers werd afgewezen op klankmatige gronden.

Die strijd is gestreden, of toch niet.

Voor de ware liefhebber is de terugkeer naar mono helemaal je ware. Het aantal hifiliefhebbers kan verdubbelen omdat we allemaal ons setje in twee

Guest Kraus vonBentinck

Tsja ik bevind mij niet aan "the frontier" van het high-end gebeuren maar moet op de hoogte blijven door tijdschriften (alleen de LP maar, dat vind ik echt een goed blad, de rst lees ik niet meer)

Toch was het mij wel opgevallen bij de zoektocht naar een nieuw element dat die mono-elementen zo veel genoemd worden. Ik veronderstelde juist dat er nog wel behoefte was aan mono-elementen voor oud spul maar het tegendeel is het geval. De nieuwste en duurste elementen zijn mono of in ieder geval in mono-uitvoering te bestellen. Ook wordt er weer mono uitgebracht en dan ook nog 45RPM. Dat zijn hele dure platen met 10 minuten muziek.

Je truc zal ik eens proberen met 1 speaker en 1 monoblok; heb jij daar overigens al ervaring mee en zo ja welke?

Tsja ik bevind mij niet aan "the frontier" van het high-end gebeuren maar moet op de hoogte blijven door tijdschriften (alleen de LP maar, dat vind ik echt een goed blad, de rst lees ik niet meer)

Toch was het mij wel opgevallen bij de zoektocht naar een nieuw element dat die mono-elementen zo veel genoemd worden. Ik veronderstelde juist dat er nog wel behoefte was aan mono-elementen voor oud spul maar het tegendeel is het geval. De nieuwste en duurste elementen zijn mono of in ieder geval in mono-uitvoering te bestellen. Ook wordt er weer mono uitgebracht en dan ook nog 45RPM. Dat zijn hele dure platen met 10 minuten muziek.

Je truc zal ik eens proberen met 1 speaker en 1 monoblok; heb jij daar overigens al ervaring mee en zo ja welke?

De Lp is inderdaad het enige Duitse blad van niveau. ( blijft toch ook een reclame tijdschrift) ;)

High end heb ik sowieso niks mee (commercieele prietpraat)

Die mono truc is best leuk , ook omdat je stereoplaten gewoon nog kan blijven afspelen. Moet je met een echt mono element beslist niet doen.

Je kan elk stereo element gebruiken dat je voorhanden hebt.

Echter de Denon 103 heeft een spherische naald. Althans de 103 R en de 103 RT .

Dat is voor mono aftasting een pre.

Dat mono uit 1 luidspreker moet komen gaat er bij mij niet in. :o

2 speakers en een mono schakeling op je versterker geeft een vele malen beter resultaat.

Die 45 RPM `ers klinken inderdaad erg goed maar zijn zo prijzig dat ik de voorkeur geef aan originele persingen uit het High Fidelity tijdperk. Kost wat moeite en zeker niet minder geld, maar dat lukt best wel.

Ervaring heb ik er zeker mee , maar die kan je beter zelf opdoen .

Wil niet op dingen vooruitlopen .Hoor het t.z.t. wel.

Succes.

p.s. doe indien mogelijk ook de arm resonantie proef eens met de monoschakeling.

1968... ik werd toen 18.... :rolleyes:

Wij haden een bakelieten radio.... (mono).

Pas in 1969 kregen we een stereomeubel. Een Philips transistording.

De radio van het ding speelt nog steeds.... :huh:

Voor het geval je het zelf eens een (vorm van) wilt beluisteren :

Verbind de plussen van je stereo element ergens tussen element en phonopre.

In de groef staat lateraal (horizontaal) L+R en verticaal L-R. Die L-R is de toegevoegde stereoinformatie. De L+R is de mono informatie. Door het de spoeltjes in het element onder 45 graden te zetten wordt dat automatisch weer naar apart L en apart R gedecodeerd. LINKJE

Wil je mono met een MC dan kun je beter de 2 spoeltjes van je element in serie zetten ipv van parallel en dat op 1 kanaal van je vv aansluiten. Vraagt wel een beetje gepruts met draadjes bij het element of bij de aanluiting van de arm. Alhoewel de truuk van jou ook wel werkt maar dan heb je onnodig signaalverlies.

Was de truuk van speciale mono elementen niet meer een aangepaste naaldvorm en een grotere mogelijke horizontale uitslag speciaal voor mono platen uit het pre-stereo tijdperk?

;)

dit las ik ergens ;)

Strak verhaal, Erik ! :)

Gelukkig is de tijd niet helemaal stil blijven staan.....

Mooie (verfoeide 1-punts stereo-) studio-opnamen bestaan inmiddels wel, maar dan moet je de meest geslaagde exponenten hiervan wel als "kunstvorm" op zichzelf kunnen zien.

Dus niet de vergelijking willen aangaan met hoe een klassieke opname behoort te zijn, of een goede live-opname, maar gewoon die artifici

Voor het geval je het zelf eens een (vorm van) wilt beluisteren :

Verbind de plussen van je stereo element ergens tussen element en phonopre.

In de groef staat lateraal (horizontaal) L+R en verticaal L-R. Die L-R is de toegevoegde stereoinformatie. De L+R is de mono informatie. Door het de spoeltjes in het element onder 45 graden te zetten wordt dat automatisch weer naar apart L en apart R gedecodeerd. LINKJE

Wil je mono met een MC dan kun je beter de 2 spoeltjes van je element in serie zetten ipv van parallel en dat op 1 kanaal van je vv aansluiten. Vraagt wel een beetje gepruts met draadjes bij het element of bij de aanluiting van de arm. Alhoewel de truuk van jou ook wel werkt maar dan heb je onnodig signaalverlies.

Was de truuk van speciale mono elementen niet meer een aangepaste naaldvorm en een grotere mogelijke horizontale uitslag speciaal voor mono platen uit het pre-stereo tijdperk?

;)

Ik heb het proefje met MM elementen gedaan.

In serie gaf het een minder resultaat dan het door mij genoemde trucje.

De Denon aanbevolen vanwege de ronde naald.

Heb deze zelf n.l nog nimmer gespeeld vanwege het feit dat die niet in mijn arm past ( zonder aanpassingen althans).