Jump to content

goede test en afregel LP

Markinton
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Wat is een goede test en afregel LP om de arm/element combinatie goed af te stellen (bv. mbv een scoop)?

groeten, Markinton

Paul,

Die eerste is dus eigenlijk niet meer 'nieuw' te koop ?

Ik wilde ook graag zo'n LP hebben, inclusief de afstelmal.

Lijkt me een vrij eenvoudige om door simpel luisteren te weten of je tafel goed afgesteld is.

Henri

Paul,

Die eerste is dus eigenlijk niet meer 'nieuw' te koop ?

Ik wilde ook graag zo'n LP hebben, inclusief de afstelmal.

Hoi Henri,

Nee, die eerste wordt al jaren niet meer geperst, maar kun je nog wel vinden. Beide testplaten zijn zeer bruikbaar,

Ha die Paul, (Audio)

Er bestaan diverse meetplaten , ook ik heb de plaat van Jan Kool en die is heel goed te gebruiken.

Op dit moment gebruik ik vaak een test Lp , oeps! de hoes is zilverkleurig ik zal morgen wel even kijken welke titel hij draagt.

Ik denk dat ik in totaal een stuk of 13 verschillende heb alleen niet allemaal zijn ze even bruikbaar.

Ook zit er tussen de verschillende scoops veel verschil, op dit moment gebruik ik een 100 Mhz Fluke met autotriggering , ook is de nauwkeurigheid een stuk beter/duidelijker dan de Textronix die ik heb, 100 Mhz is helemaal niet nodig voor audio tot 100 Khz is meer dan voldoende, maar de duidelijkheid/nauwkeurigheid is veel beter.

Daardoor kun je nauwkeuriger instellen, ook is het gebruik van een audioanalyzer aan te bevelen daarmee is ook nog wel het een en ander mee te ondekken.

Toch blijf ik het moeilijk vinden zonder test app. ook zit er natuurlijk spreiding in de nauwkeurigheid van elementen en armen.

Een Sch

Ha Paul,

Bedankt voor de tips.

Mazzel!, die Erato label Hi-Fi Test LP van Jan Kool (Luister) heb ik reeds origineel in mijn bezit. Ik heb hem 20 jaar geleden gekocht en ook al gebruikt voor mijn toen stuk mindere Thorens TP16 arm en Stanton881 PPP af te regelen. Hij moet alleen nodig door een goede platenwasmachine heen, hij kraakt nog al en dat leid af. Mijn huidige Knosti DA krijgt hem niet grondig genoeg schoon. Ik ga binnenkort een Okki Nokki kopen, die zal de klus wel klaren, hoop ik. Na die andere LP

Ha Paul,

Bedankt voor de tips.

Mazzel!, die Erato label Hi-Fi Test LP van Jan Kool (Luister) heb ik reeds origineel in mijn bezit. Ik heb hem 20 jaar geleden gekocht en ook al gebruikt voor mijn toen stuk mindere Thorens TP16 arm en Stanton881 PPP af te regelen. Hij moet alleen nodig door een goede platenwasmachine heen, hij kraakt nog al en dat leid af. Mijn huidige Knosti DA krijgt hem niet grondig genoeg schoon. Ik ga binnenkort een Okki Nokki kopen, die zal de klus wel klaren, hoop ik. Na die andere LP

Inmiddels een aantal - oudere - testplaten verzameld, inderdaad ook die van Jan Kool, Jan de Kruijff - CNR P 695001/2 en Ortofon, gebruiken doe ik echter The Ultimate Pickup Test Record, Vinyl Essentials van Image HiFi - Image Hifi LP 003 - welke nieuw te verkrijgen is bij Plexus in Delft, wordt op verzoek en na betaling ook verzonden.

De kosten van deze LP bedragen ongeveer

Beste Markinton,

Het instellen van een element is in principe gemakkelijk.

Gewoon element monteren, naaldkracht op de door de fabrikant aanbevolen waarde , dwarskracht op dezelfde stand , '' klaar''

Dit is een manier die door veel mensen gedaan wordt en gewoon goede resultaten geeft, zeer zeker met gewone ronde naaldjes, ze zijn toch rond, ook al staat de zenith niet goed, ze zijn toch rond, in 5 minuten klaar.

Zodra alles beter wordt, draaitafel,arm,element,geluidsinstallatie.

Dan wordt het verhaal heel anders, dan gaan alle parameters een rol meespelen.

Dus dan zul je alle zeilen bij moeten zetten om er alles uit te halen, dit moet dan ook de instellingen zeer nauwkeurig uitvoeren, waarom ? wel eens een groef van een Lp gezien onder de microscoop waarvan de elliptische naald er scheef in zat, oeps dat is niet best, je maakt dan dus je Lp's stuk !

Dan kun je er beter een gewone ronde naald instoppen dan heb je dat probleem in ieder geval niet.

Dus indien het element beter is moeten de instellingen beter kloppen, neem voor de lol maar eens een zeer scherp mes ingedachten , een zeer klein mes ook nog en sleep die met een gang,door een groef van een Lp maar 100 % recht of zoals je wilt aan beide kanten precies 90 graden, gebeurt er dan wat nee er gebeurt niets, tenminste als de kracht niet te groot is.

Doe nu weer hetzelfde maar nu met het mes er scheef in .

Dit gebeurt dus ook met een hele mooie elliptische naald die niet goed is ingesteld.

Tot nu toe ben ik nog geen High Output MC element tegengekomen die het won van een MM in dezelfde prijsklasse .

Wel ben ik veel MC low elementen tegengekomen die het wonnen van MM elementen.

Dus jou Ortofon Vinyl Master Silver MM is in zijn prijsklasse zeer goed.

De naaldvorm zorgt er wel voor dat je wat meer knetters en spetters hoort, als je hier niet mee wilt leven, dan zit je toch aan een wat prijziger MC low element vast.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Tot nu toe ben ik nog geen High Output MC element tegengekomen die het won van een MM in dezelfde prijsklasse .

Wel ben ik veel MC low elementen tegengekomen die het wonnen van MM elementen.

Dus jou Ortofon Vinyl Master Silver MM is in zijn prijsklasse zeer goed.

De naaldvorm zorgt er wel voor dat je wat meer knetters en spetters hoort, als je hier niet mee wilt leven, dan zit je toch aan een wat prijziger MC low element vast.

Beste Haudio,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik het goed begrijp heb ik de juiste arm/element combinatie binnen de mogelijkheden van mijn huidige draaitafel. De knetters en spetters komen dus door de naked FineLine naaldvorm van de Ortofon VM Silver. Een low output MC element is in mijn huidige arm "not done" ivm met de lage compliantie van de meeste low output MC elementen.

Ik ben eigenlijk wel erg tevreden met deze combinatie, er komt in elk geval meer informatie (muziek) uit de groeven met deze combinatie. Die knetters en spetters moet ik maar mee leven. De SME arm is trouwens perfect af te regelen met al zijn instel mogelijkheden.

groeten, Ton

Inmiddels een aantal - oudere - testplaten verzameld, inderdaad ook die van Jan Kool, Jan de Kruijff - CNR P 695001/2 en Ortofon, gebruiken doe ik echter The Ultimate Pickup Test Record, Vinyl Essentials van Image HiFi - Image Hifi LP 003 - welke nieuw te verkrijgen is bij Plexus in Delft, wordt op verzoek en na betaling ook verzonden.

Een low output MC element is in mijn huidige arm "not done" ivm met de lage compliantie van de meeste low output MC elementen.

Mogelijk lopen hier theorie en praktijk enigszins minder synchroon, ken een aantal combinaties van een Series III arm, met diverse low output MC elementen - oa de Benz Micro Wood L2 - die zowel gehoormatig, als op de scoop een bijzonder aangenaam beeld vertonen.

:huh:

Op dit moment gebruik ik vaak een test Lp , oeps! de hoes is zilverkleurig ik zal morgen wel even kijken welke titel hij draagt.

Haudio

Ha die Henk,

Heb je ondetussen al uitgevlooid over welke zilverkleurige testplaat het gaat ?

Henri

Haudio

Ha die Henk,

Heb je ondetussen al uitgevlooid over welke zilverkleurige testplaat het gaat ?

Henri

Het antwoord daarop werd gisteren al door Jitze gegeven.

The Ultimate Pickup Test Record, Vinyl Essentials van Image HiFi - Image Hifi LP 003 - welke nieuw te verkrijgen is bij Plexus in Delft, wordt op verzoek en na betaling ook verzonden.

• 1 year later...
Guest Kraus vonBentinck

Nieuwe Test LP

Deze zeer veelbelovend uitziende test LP is zojuist nieuw verschenen.

Ik ga eens op zoek naar een adresje waar die in Nederland verkocht zou kunnen worden, dat heb ik nog niet gevonden.

Er staat eindelijk een nuttige testtoon van 3150Hz op.

Mogelijk is het ook iets voor een gezamenlijke bestelling als blijkt dat-ie alleen uit de USA kan komen.

aangepast met dank aan Henrie

Edited by Kraus vonBentinck

• 1 year later...

Hai Kraus,

Ik heb nog even opgezocht, ik heb de:

- Erato van Jan Kool in twee niet helemaal dezelfde uitgaven namelijk in een doos en in een "boek"vorm. Ik heb wel eens gecheckt hoe diep mijn systeem gaat en dat is volgens de LP dieper als met CD.

- Melodia uitvoering van Jan Kool. Deze heeft een leuke passage waar je twee verschillende LS met elkaar kan vergelijken

- NL uitvoering van Decca met vallende piano en een goede links/rechts test

- Hifi News eerste versie

- Cardas met demagnetisering (geloof jij het?)

- Image

- Phoenix van de AAA association

Als ik weer eens ergens een test LP zie kan ik het niet nalaten er een te kopen. In alle eerlijkheid doe ik er niet zo veel mee bij mij Oracle/Graham 2.2 . Wat ik wel soms controleer is of het geluid precies in het midden zit. Dat gebeurt dan na wijziging van de VTA in de overgang van zomer/winter. Bij mijn unipivot moet je na VTA wijziging namelijk de azimuth checken want die kan een heel klein beetje verlopen. Ik gebruik daarvoor de links/recht test.

Met een scoop zou alles natuurlijk perfect kunnen worden ingesteld, maar aan de andere kant vertrouw ik met VTA en Azimuth erg op mijn oren en is zo'n scoop niet te betalen.

Met een verzamelbestelling doe ik mee.

Op de set van Erato in de paarse doos (dat is de tweede versie van de Erato test LP's) staat wel een track om de resonantiefrequentie van arm/elementcombinatie te bepalen. En een door Troyanos bloedmooi gezongen Thy hand Belinda van Purcell. En een zeer lastige track met Trombone, Cello en contrabas uit Pulcinella van Starvinski. Heel lastig voor een PU element om dat goed weer te geven en de cello en contrabas goed gedefinieerd gescheiden te houden. Vergeet vooral ook niet het ronduit spectaculare stuk met slagwerk van Marius Constant. Pure demokwaliteit, ook nu nog