Jump to content

krakend wegvallend signaal bij laag volume

treble
 Share

Recommended Posts

Hoi audio-fielen,

mijn NAD voor- eind- combinatie (114 & 216 thx) openbaart een kleine storing,

bij laag volume valt soms (voornamelijk) het linker kanaal weg en/of begint te kraken.

Na het voorversterkergedeelte van een NAD 314 op de eind- te hebben aangesloten is het euvel opgelost, het probleem heeft dus met de 114 te maken.

Naar mijn idee moet het aan de potmeter van de volumeknop van de voorversterker (114) liggen, want bij gekraak draai ik de volumeknop even open en weer terug, waarna het probleem tijdelijk is opgelost...

Iemand enig idee of mijn conclusie de juiste kan zijn, of dat het mogelijk ergens anders in het systeem zit, en wat de mogelijke oplossing (reparatie/schoonmaken)

zou moeten zijn en hoe dit op te aan te pakken!

B.v.d.,

Jean.

Je conclusie is voor 99,9% correct. Schoonmaken van de potmeter kan, maar is meestal een tijdelijke oplossing. Er zijn goeie middeltjes voor te koop en het is vrij eenvoudig. Kontakt60 is wel de bekenste. Sommigen zweren erbij, anderen vinden het maar niks. Er zit nl eoa goedje in dat de geleiderbaan kan oplossen. Mach100 van Rolith kan wel prima. Daar zijn zover ik weet nog geen nadelige bijwerkingen van bekend, maar is moeilijk te vinden.

De potmeter vervangen is waarschijnlijk de beste oplossing. Ook dat is niet echt moeilijk, maar je moet wel kunnen solderen en je moet weten welke potmeter erin moet. Meestal is dat een stereopotmeter, maar het kan ook een 4-voudige zijn en je moet weten welke waarde dat het is.

Waarschijnlijk inderdaad de potmeter van het volume maar vergeet ook niet te kijken naar los zittende soldeerverbindingen die kwamen nog al eens voor bij NAD.

De potmeter reiningen met contact 60 is inderdaad een tijdelijke oplossing alleen als je het bij 60 houdt dan zal de potmeter steeds rotter worden.

Na het behandelen met 60 dien je alle resten weg te spuiten met contact WL dan gaat het wel weer een tijdje goed.

Uiteraard is vervanging de enige goede optie.