Jump to content

Speakers modificatie

vincent909
 Share

Recommended Posts

Een paar vragen van een newbie!!

Mijn doel is meer en warmer laag te creeren.

Ik wil iets gaan doen aan de volgende punten.

Ik ben in het bezit van een paar Infinity delta 60's.

Het probleem is echter dat de speakers een stuk mooier klinken als ik ze een behoorlijk stuk uit de muur plaats.

Omdat dit in mijn opstelling gewoon niet gaat zit ik te denken om de baspoort aan de voorkant van de speaker te plaatsen.

In de speaker zit ook geen demping aan de wanden, nu heb ik gelezen dat door de binnenwanden van de te bekleden met dempend materiaal het geluid vaak verbeterd. Ik weet echter nog niet welk materiaal hier het meest geschikt voor is.

Aan de onderkant (ca. 25%) van de speakerkast is er een aparte kamer gemaakt dmv. een polyether plaat plat in de speaker te leggen. Hier zit echter geen unit (driver) in, ik wil de plaat verwijderen en ook hier wandbekleding plaatsen.

De interne bekabeling wil ik vervangen voor een betere, aangezien de standaard bekabeling niet veel voorsteld.

Ik denk aan van den Hul CS 122. De speakerkabel is nu op de unit gemonteerd met klemvoetjes. Is het beter om dit met goed zilvertin te solderen?

Alvast bedankt voor jullie kennis!!!!!!

Allereerst welkom hier.

Als je doel is om meer laag te krijgen, met de problemen die je hebt met plaatsing, zou ik eerst eens nadenken voordat ik ga sleutelen. De kans is groot dat het nooit goedkomt, zeker extra laag krijg je niet.

Een simpele verbetering zou kunnen zijn om de aparte kamer te vullen met zand, zo gebeurd, kost niet veel. Als je de plaat verwijdert krijg je extra volume in de kast en dan kan het juist slechter worden.

De baspoort aan de voorkant is inderdaad een optie, maar dan moet je wel weten dat er niet teveel middengebied uit de poort komt, en dat weet je door te meten. Na verplaatsing van de poort zal je ze ook moeilijk kunnen verkopen. Demping aan de wanden zou dat middengebied kunnen dempen voor de poort.

Er valt vaak veel te verbeteren aan de constructie van de kast, versteviging e.d. om trillingen te verminderen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een kabel vervangen. Je zou intern wanden aan elkaar kunnen verbinden met stokken of zo, of loodbitumen op de wanden plakken van binnen.

Nou, genoeg stof tot nadenken zo. Zoek verder even in het archief van het forum, dit soort klussen zijn al vaker ter sprake gekomen.

Beste Vincent909,

Heb je dit "probleem" of, beter gezegd, je doel al voor gelegd aan je dealer of importeur van de speaker? Die zouden meer ervaring met de Infinities moeten hebben. Zeker voor wat betreft hun eigenschappen t.a.v. aansturing en plaatsing.

Met welke suggesties zijn zij gekomen?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

infinity_delta_60.jpg(jpeg voor orientatie)

Aan de onderkant (ca. 25%) van de speakerkast is er een aparte kamer gemaakt dmv. een polyether plaat plat in de speaker te leggen. Hier zit echter geen unit (driver) in, ik wil de plaat verwijderen en ook hier wandbekleding plaatsen.

Ik heb de polyether plaat laten zakken tot op de bodem van de speaker.

Ik heb nu wel meer laag, maar het is voor mijn gevoel meer boombas geworden.

ik hoop dat wanneer ik de wanden bekleed dit wat warmer wordt.

De baspoort aan de voorkant is inderdaad een optie, maar dan moet je wel weten dat er niet teveel middengebied uit de poort komt, en dat weet je door te meten. Na verplaatsing van de poort zal je ze ook moeilijk kunnen verkopen. Demping aan de wanden zou dat middengebied kunnen dempen voor de poort.

Tussen de woofers en mid/hoog units zit ook weer zo'n polyether plaat, ik hoop dat dit het tegengaat. Ik wil het toch gaan proberen :unsure: .

'Modificeer' de poort eerst eens met een opgerolde sok of een bundel rietjes, met de dichtheid van de prop kun je de hoeveelheid van het laag ook regelen.

Bedoel je hiermee de pijp te vernouwen of volledig af te sluiten met een luchtige stof?

PS: Bedankt voor al jullie reacties

'Modificeer' de poort eerst eens met een opgerolde sok of een bundel rietjes, met de dichtheid van de prop kun je de hoeveelheid van het laag ook regelen.

Bedoel je hiermee de pijp te vernouwen of volledig af te sluiten met een luchtige stof?

Met een bundel rietjes maak je dat hij wat zwaarder 'ademt' door de poort en met een sok stop je hem helemaal dicht. Luister eens naar de effecten en experimenteer ook eens met een propje baf in de poort (afzuigkapvulling). Hiermee kun je de output uit de basreflexpoort regelen zodat hij minder overheersend wordt. Dit is in ieder geval een eenvoudiger experiment dan het verbouwen van je kast met een ongewis resultaat.

Overigens zijn Infinity luidsprekers meestal al van nature wat royaal in het laag, de Q is meestal ook wat hoger dan normaal, wat snel boemerig kan overkomen.

algemeen gesproken knapt een luidspreker erg op van wat simpele verstevigingen van de wanden (zet eens midden in de kast een stuk hout van 2x10 cm tussen voor- en achterkant).

en geen cs122 ... dat is geen neutrale kabel. als ie goed is in een set, dan is dat een match-gelukje. maar doorgaans is het een wollige neuzelige kabel.

kijk dan eens naar bijvoorbeeld supra ply 3.4 of zo.

groet

Beste Vincent909,

Heb je dit "probleem" of, beter gezegd, je doel al voor gelegd aan je dealer of importeur van de speaker? Die zouden meer ervaring met de Infinities moeten hebben. Met welke suggesties zijn zij gekomen?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Niet?

:D

Heb je dit "probleem" of, beter gezegd, je doel al voor gelegd aan je dealer of importeur van de speaker? Die zouden meer ervaring met de Infinities moeten hebben. Met welke suggesties zijn zij gekomen?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Om eerlijk te zijn heb ik hier niet zo veel vertrouwen in. De enige reactie zal waarschijnlijk zijn dat mijn garantie vervalt. Voor deze vraag zal ik bij de research afdeling moeten zijn, maar verder dan verkoop kom je meestal niet.

algemeen gesproken knapt een luidspreker erg op van wat simpele verstevigingen van de wanden (zet eens midden in de kast een stuk hout van 2x10 cm tussen voor- en achterkant).

Ik ga dit zeker doen. Ik heb nog wel een stukje hardhout hiervoor liggen.

Met een bundel rietjes maak je dat hij wat zwaarder 'ademt' door de poort en met een sok stop je hem helemaal dicht. Luister eens naar de effecten en experimenteer ook eens met een propje baf in de poort (afzuigkapvulling). Hiermee kun je de output uit de basreflexpoort regelen zodat hij minder overheersend wordt. Dit is in ieder geval een eenvoudiger experiment dan het verbouwen van je kast met een ongewis resultaat.

Ik krijg nierdoor wel wat warmer laag, maar het wordt ook weer minder.

als ik ze dan weer uit de muur plaats klinkt het weer een stuk mooier.

Mijn kamer is 12,5meter lang dus ik kan aardig wat volume in het laag hebben.

Als er geld is wil ik er meer vermogen voor hangen, dit doet waarschijnlijk ook al wonderen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Om eerlijk te zijn heb ik hier niet zo veel vertrouwen in. De enige reactie zal waarschijnlijk zijn dat mijn garantie vervalt. Voor deze vraag zal ik bij de research afdeling moeten zijn, maar verder dan verkoop kom je meestal niet.

Tja, met dat vermoeden zul je inderdaad helemaal niet ver van de waarheid vandaan zitten vrees ook ik.

:o

Ik kan alleen maar vertellen wat ik gedaan heb om warmer laag te krijgen, en ik moet het doen met 1x 17cm. woofer!. Jij hebt 2x 20 cm's, dus er moet veel meer en warmer laag in zitten.

Nadat ik alles met verstevigingen, balkjes, bitumen, dempingsmaterialen etc. al uitgeprobeerd had, bleef het laag nog steeds te slank en ik had me er al bij neergelegd dat het een eigenschap was van een 17 cm kevlar woofer.

Toen heb ik ALLE dempingsmateriaal volledig verwijderd en ben een tijdje gaan luisteren.

Wel, op alle aspecten werd het geluid tegen de verwachting in beter, en, geen van de te verwachten 'vastlopen', vervormingen etc.

Toch was dat laag nog niet helemaal in orde, het was ietsje meer, maar warmer?

Toen las ik in Vince Dickason's The loudspeaker building cookbook dat de luchtsnelhied in een kast zonder demping anders is en heb ik de poort opnieuw berekend en afgestemd. 50% langer in mijn geval.

Sindsdien heb ik alles wat ik wil: warm en diep laag, meer stereo/ruimte-informatie in het midden en een zuiverder hoog. Hoe dat laatste kan snap ik ook niet, zal wel met harmonischen te maken hebben.

p.s. tijdens luisteren dempingsmateriaal uit de luisterruimte zetten.