Bluesman Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Hallo allemaal. Ik heb wat rondgezocht naar goeie audio-forums en deze zag er wel goed uit. Welnu, ik zit met een probleem. Mijn Yamaha A-1000 versterker heeft het begeven. Sommigen kennen het model waarschijnlijk niet, omdat het een vrij oude is. Het is een klasse A A/B versterker (apart knopje om klasse A te activeren). Onder de kenners bekend als een van de beste poweramps die Yamaha ooit gemaakt heeft. Het geluid wat eruit kwam was prachtig. Een stuk beter dan de meeste high-end HiFi sets van tegenwoordig. Na een paar seconden na het aanzetten, hoorde ik normaalgesproken het inschakelen van een relais (een 'klikje'). Maar nu komt mijn klikje niet meer Ik heb hem al opengeschroefd, maar ik heb geen idee wat ik eraan kan doen. Heeft iemand een tip om dit te repareren? Heeft iemand een idee van hoeveel dit kan gaan kosten? En weet er iemand een goede reparateur in omgeving Rotterdam die niet al te duur is? Bedankt, -Dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 27 februari 2005 Author Report Share Posted 27 februari 2005 Oh, trouwens, ligt ook niet aan de speakers. Ik heb meerdere geprobeerd op beide speakeruitgangen, met verschillende impedances zonder succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Ik denk dat dan het relais stuk is. Die is waarschijnlijk vrij simpel te vervangen. En echt duur zal dat ook niet zijn denk ik... Wat ook nog kan is dat het relais geen signaal (meer) krijgt om in te schakelen. In dat geval is dus de aansturing (IC?) stuk. Is wellicht wat moeilijker te vervangen, maar ik denk dat het relais zelf stuk is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 28 februari 2005 Author Report Share Posted 28 februari 2005 Wel, van de binnenkant van versterkers heb ik helemaal geen verstand. Ik weet niet eens hoe zo'n relai eruit ziet. Ik heb al wat rondgebeld naar bedrijfjes die versterkers kunnen repareren. Maar zodra ze merken dat ik een leek ben op dat gebied, weten ze meteen de oplossing: een nieuwe eindtrap. Kosten: rond de 150 euro. De versterker wordt nog wel goed warm trouwens. Ik kan een foto maken ervan en morgen posten, mischien kunnen jullie me dan helpen. Truste, Dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 28 februari 2005 Author Report Share Posted 28 februari 2005 bump Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Kunnen ook de condensatoren (uitgedroogt) zijn van het soft start cricuit. Tis een cliche maar ik zou hem bij Bas (Sound-evolution) brengen te reparatie. Alternatief is Arie Herwijer (Haarlem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 Waar zit Sound Evolution als ik vragen mag? Hebben ze ook een website? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 Waar zit Sound Evolution als ik vragen mag? Hebben ze ook een website? www.soundevolution.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 Dank u Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Ik ben bang dat het relais de oorzaak niet is. De relais dient niet alleen om de inschakelplop tegen te gaan en evenzo de uitschakelplop maar eveneens als DC protectie waarin hij is opgenomen. Heel eenvoudig is dit trouwens te controleren door te meten aan het relais of het ziijn spanning krijgt zo ja dan is het relais inderdaad defect zo nee dan kan er nog wat anders defect zijn in dit circuit van softstart en DC protectie maar dien je zeker eerst VOOR het relais te meten of je geen hoge DC spanning op de output hebt staan. IS dit het geval dat werkt de schakeling juist uitstekend en zijnje speakers gespaard gebleven echter zal er dan sluiting zitten in een van de eindversterkers waardoor dus DC. Voorzichtig zijn is wel een pre een vaste hand dus! In geval van DC heb je een probleem wat in de papieren zal gaan lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 2 maart 2005 Author Report Share Posted 2 maart 2005 Okee. In dit laatste geval, is het het geld dan nog waard? Over wat voor bedragen spreken we dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Okee. In dit laatste geval, is het het geld dan nog waard? Over wat voor bedragen spreken we dan? Helaas ken ik de versterker niet dus ik kan je alleen wat richtlijnen geven wat een dergelijke reparatie bij mijn TAN 80 versterkers kostte. Bij mij ging er defect 12 eindtransistoren en dito emitterweerstanden. Voorts een heel stel driver transistoren en protectie weerstanden. Ook div elco,s hadden een dreun gekregen wat ik in eerste instantie onderkende maar wat als gevolg had dat de versterkers beide weer defect gingen na ongeveer een 1/2 jaar. De eindtransistoren voor mijn versterker waren niet duur orgineel wel bij sony maar de groothandel had ze ook voor ca 3 euro het stuk. De speciale emitter weerstanden moest ik bij sony bestellen en die waren bizar duur ik meen ca 6 euro het stuk en dat voor een weerstand. De rest was allemaal klein materiaal dan spreek je over hooguit 20 euro. Het hangt dus in geval van een defect in je eindversterker af hoe ver deze defect is en of alle eindtransistoren defect zijn en hoeveel dit er zijn en wat voor types het zijn. Zijn het exotische types dan kan het behoorlijk in de papieren lopen als ze al leverbaar zijn al zijn er doorgaans wel vervangers maar dit brengt met zich mee dat je ook het eventuele nog werkende kanaal ook moet vervangen om ze zo gelijk te houden Ik zou dus eerst meten wat ik al aangaf dan weet je wat meer. IK kan de versterker voor je repareren maar ik heb weinig tijd dus denk ik dat je bij Bas aan het goede adres zit je weet dan dat het goed gebeurd en niet tegen bizarre prijzen want geloof me hoge bedragen worden in gevallen als zware eindversterkers dikwijls gehanteerd. Zo weet ik dat een reparatie aan een sony tan 80 bij sony zelf ruim 400 euro kost met de bovengenoemde defecten en dat is veel geld . Als je zelf niet durft te repareren en niet weet hoe te meten aarzel dan niet en breng dat ding naar Bas. Heeft hij geen tijd neem dan maar contact met mij op dan maak ik er wel tijd voor vrij alleen moet je dan rekenen dat het niet al te snel gebeurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 3 maart 2005 Author Report Share Posted 3 maart 2005 Ik heb vanmiddag met Bas gebeld, aardige kerel trouwens. Hij vertelde dat hij hem vrijblijvend kon nakijken en een prijsopgave kan maken. Als het meer dan 100 euro gaat kosten, laat ik het maar zitten, voor die prijs heb ik hetzelfde type op marktplaats gezien. Nogmaals bedankt voor de info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the Riddler Posted 2 april 2005 Report Share Posted 2 april 2005 Bluesman, Hopelijk is deze tip nog niet te laat: Is die A-1000 uitgerust met zo'n vierkante (semi) transparante power-schakelaar (zoals mijn A-960) die indien de versterker aanstaat groen oplicht ? Zoja, heb het meegemaakt met mijn A-960: het led-je in die schakelaar (groen dus) was stuk en daardoor (overdreven soort veiligheid) weigert de versterker aan te gaan! Remedie: vervang het ledje (kost nog geen duppie) !!! (wel even opletten op de + en - kant die aan zo'n ding zit: blijft een (light emitting) diode, dus de stroom kan er maar in 1 richting doorheen...) Succes ermee, The Riddler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesman Posted 3 april 2005 Author Report Share Posted 3 april 2005 Helaas zit dat niet op mijn model. Toch bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts