Henri Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 AF en toe valt me op dat mijn CD speler het noorden kwijtraakt en dan begint over te springen. Vooral tegen kopieren beveiligde en Hybride CD's (CD-SACD) hebben last ervan. Ook heb ik de indruk dat het fenomeen zich feller manifesteerd als ik 's avonds thuiskom en de woonkamer nog neit op kamertemperatuur is. Hij is iets gevoeliger als ik harder speel. De speler staat op 2 meter van een speaker. Ligt dat nu aan mijn speler, een Luxman DZ112 die toch al zo'n 20 jaartjes op de teller heeft. Vervuilde of versleten optiek, of misschien kan die technologie die kopieerbeveiligingen niet aan..... Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 AF en toe valt me op dat mijn CD speler het noorden kwijtraakt en dan begint over te springen. Vooral tegen kopieren beveiligde en Hybride CD's (CD-SACD) hebben last ervan. Ook heb ik de indruk dat het fenomeen zich feller manifesteerd als ik 's avonds thuiskom en de woonkamer nog neit op kamertemperatuur is. Hij is iets gevoeliger als ik harder speel. De speler staat op 2 meter van een speaker. Ligt dat nu aan mijn speler, een Luxman DZ112 die toch al zo'n 20 jaartjes op de teller heeft. Vervuilde of versleten optiek, of misschien kan die technologie die kopieerbeveiligingen niet aan..... Henri Ga er maar vanuit dat de lens vervuild is en/of de arm niet meer soepel loopt. Als hij voorheen een copie wel pakte, zou dat nu ook moeten kunnen. Er is op dit forum heel wat geschreven over vervuilde lenzen schoonmaken en het reinigen van het loopwerk. Eerst lezen! Want 1x de verkeerde vloeistof en het is gedaan. Het zijn net mensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Ik heb de ervaring dat de "oudjes" geen probelemen hebben met enige vorm van beveiliging op een cd. Ik kan me echter wel voorstellen dat de laser na 20 jaar wel wat van zijn kracht heeft ingeboet. Dit merk je het eerst bij kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 20 februari 2005 Author Report Share Posted 20 februari 2005 Indien het probleem simpel op te lossen is wil ik die moeite nog wel ervoor doen. Het was altijd een vrij goede speler, geen top, maar gewoon goed. De speler kostte destijds ongeveer 700 Euro. Is de speler waard hem te laten herstellen of kijk ik beter uit naar een andere. Gebruik je een budget van 1000 Euro beter nieuw of tweedehands ? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Ik zou het eerst eens proberen met schoonmaken. Als je dat zelf niet durft, kan een forumgenoot dat wel voor je doen. Als ik het goed begrijp bevalt de speler je nog steeds. Dan zou ik dus eerst het bovenstaande doen. Als je dan nog een andere wil, kun je tenminste op je gemak zoeken. Of de huidige spelers beter zijn dan de ouwe is vaak een discussiepunt. De een vindt van wel, de ander weer niet. Mijn mening? Alleen op digitaal gebied is er wel vooruitgang geboekt, maar ik hecht daar niet zoveel waarde aan., De CD's zijn nog steeds 16bits/44,1kHz en daar doet een ander algoritme ook niet zoveel aan (niet slaan aub ). Wat echt belangrijk is is het loopwerk, de voeding en de analoge trap. De loopwerken van vroeger waren beter, stabieler en nauwkeuriger dan de huidige, dus dat spreekt voor je Luxman. Bij de ouwere spelers werd meestal een conventionele lineaire voeding gebruikt. Makkelijk, maar duurder dan de voedingen die tegenwoordig gebruikt worden. M.i. ook beter, maar na 20 jaar zullen de componenten wel wat hebben geleden (vooral elko's). In analoge trappen is weinig tot geen progressie geboekt. Die zijn m.i. eerder minder geworden. Ik heb hier nog een ouwe NAD staan met een discrete analoge trap (dus geen opamps, maar transistoren). Helaas is de laser dood en er is geen nieuwe meer voor te krijgen. Qua klank speelde hij echter geweldig en dat voor een speler van 15 jaar. Ik vind het nog steeds erg vervelend dat ik 'm niet meer kan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 22 februari 2005 Author Report Share Posted 22 februari 2005 Dankjewel Sodejuu. Ik heb jou advies opgevolgd en de lens schoongemaakt. Hij is haast niet meer van de wijs te brengen, zelfs niet als je hard speelt of tegen de behuizing tikt. I am happy again. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts