Don van der Deijl Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Ik werk in de bruingoed reparatie en daar zie je dat het arbeidsloon inderdaad omhoog is gegaan en dat is heel logisch. Denk eens aan soldeerapparaten van een slordige 15.000 euro dat moet ergens van betaald worden toch? Denk ook eens aan bijvoorbeeld bij TV dat deze gehaald en gebracht moet worden door 2 man daar waar vroeger in het niet breedbeeld tijdperk 1 man voldoende was . Wanneer de klant een apparaat zelf komt brengen dan betaald hij veel minder maar velen hebben het er niet voor over en dat is logisch als je weet hoeveel bijvoorbeeld een sony breedbeeld tv weegt en dan heb ik het nog niet over wasmachines. Vergeet ook niet dat specifieke onderdelen erg duur kunnen zijn zo kost een gemiddelde printplaat welke niet op componenten basis gerepareerd kan worden in een plasma scherm al snel 6 tot 800 euro. Specifiek werk zoals Bas doet hoort betaald te worden diegene die het te duur vinden moeten zelf dan maar gaan uitdokteren hoe een apparaat beter te krijgen ze moeten dat zeker niet laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 18 februari 2005 Report Share Posted 18 februari 2005 Over Bas geen verkeerd woord, hier, die heeft altijd tijd voor je en is altijd bereid om je iets uit te leggen kosteloos. Hij heeft het erg druk met alweer een studioklus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 februari 2005 Report Share Posted 19 februari 2005 Alles in verhouding Marcel en geen appelen met peren vergelijken Als van ons een servicemonteur naar een klant moet kost dat die klant al gauw 150 eu per uur. All-in is die toch al gauw 1000 eu voor een halve dag kwijt. Toch is dat voor die klant beslist niet te veel want stilstand in zijn productie kost hem het meervoudige. Btw een loodgieter komt ook niet voor 50eu/uur langs hoor Overigens zijn specifieke aanpassingen niet hetzelfde als routinereparaties kwa tijd. Begrijp trouwens niet waar je je druk over maakt. Jij hoeft het toch niet te betalen? Jaaaa........ die Pekel is een bijtertje.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 Hoi Mick De door jou genoemde prijs is niet helemaal correct. Je moet wel bedenken dat wat jij nu zit te doen, nadenken en verzinnen wat er moet en kan gebeuren, ook door SE is gebeurd. Zij moesten vanaf de grond beginnen; de mod. omvatte niet alleen handwerk maar ook veel denkwerk en uitgebreid overleg met de klant en het van te voren vaststellen van een gewenst resultaat. Niet als hobbyisme, maar beroepsmatig. Een gedeelte van de mod. is door SE bovendien uitbesteed (het passend maken van de onderdelen op een speciale opbouw) en ook dat kost geld. Je mag van niemand verlangen dat hij voor niets werkt en ook bij SE brandt de verwarming. Bovendien heb je als klant de garantie dat het goed gebeurt, de mod terug te draaien is en mocht het mis gaan dan is er een oplossing. Bovendien is de mod. nu "openbaar" en kun je gratis en voor niks profiteren van de door SE opgedane ervaring. Dat jij vindt dat het om een behoorlijk bedrag gaat is je goed recht en alleen aan jou om te beslissen of je het wel/niet laat doen. Dat je zegt dat het duur is, is volgens mij niet terecht. Er is meer dan waar voor het geld geleverd, zeker als je bedenkt dat SE het aanzienlijk aantal uren dat in individueel werk gaat zitten tegen een veel lager tarief berekent dan gebruikelijk op uitsluitend commerciele basis. Ga maar na voor willekeurig welk project hoeveel geld je kwijt bent wanneer je maatwerk in opdracht laat uitvoeren. Tegen het zelf doen als amateur kan nu eenmaal geen bedrijfsvoering opboksen en dat mag je ook niet direct met elkaar vergelijken. Uiteraard wens ik je veel succes met de mod. als je het zelf gaat doen. Bij mijn XA200 was het resultaat zonder meer goed zoals ik je geschreven heb en zoals je her en der op het forum hebt kunnen lezen. Ben het volledig eens met je verhaal. Veel mensen vergeten dat er ongelooflijk veel (denk) werk in zo'n modificatie zit. Als je dan het uiteindelijke resultaat bekijkt, en vooral beluisterd, kun je alleen maar respect en bewondering hebben voor het vakmanschap van Bas. Wat veel mensen ook niet weten; is ook met mijn cd speler gebeurd, dat een apparaat soms letterlijk tot op het bot uit elkaar moet en dus ook weer helemaal opnieuw moet worden opgebouwd. Bij mijn speler was het uiteindelijke resultaat gewoonweg subliem, dus, iedere cent waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 2 uur lijkt me wel wat krap, ik schat toch al gauw een uur of 6-8 om het echt netjes te doen. Je wil namelijk ook nog met vrij veel zekerheid dat de amp na afloop nog werkt, dus moet je toch heel zorgvuldig werken. Maar het is een stevige prijs. Ach als het resultaat de moeite waard is. Als je je auto laten tunen kost het ook vaak klauwen met geld. kom nou 6 uur voor die paar aanpassingen volgens mij maak jij nooit iets zelf, anders zou je niet zo ruim inschatten op het werk haal ik een wasmachine helemaal uit elkaar en zet hem weer in elkaar in nog geen 3uur en dat is toch heel wat meer werk dan de modeficatie van die versterker. Als ik zo lang over zo iets zou doen flikkert mijn baas me direct de WW in Marcel Vandaar dat zoveel mensen klagen over slecht uitgevoerde reparaties van hun witgoed apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Deze discussie begint een beetje op zo'n goede ouwe hifi.nl-discussie te lijken. En dat bedoel ik dus pertinent ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Deze discussie begint een beetje op zo'n goede ouwe hifi.nl-discussie te lijken. En dat bedoel ik dus pertinent ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Dat er in de hifiwereld vaak schandalig winst gemaakt wordt ben ik helemaal met je eens, maar ik vind dat er te veel gegeneraliseerd wordt. Wat ik met mijn voorbeeld bedoel is dat er voor sommige modificaties eerst veel research -per geval- gedaan moet worden, dat kost tijd en dus geld. Een hoop geld, maar bij iemand als Bas lijkt me dat alleen maar waar voor je geld. Een Beun De Haas die je kroonsteentjes verwijdert en dempmateriaal verplaatst voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Dat er in de hifiwereld vaak schandalig winst gemaakt wordt ben ik helemaal met je eens, maar ik vind dat er te veel gegeneraliseerd wordt. Wat ik met mijn voorbeeld bedoel is dat er voor sommige modificaties eerst veel research -per geval- gedaan moet worden, dat kost tijd en dus geld. Een hoop geld, maar bij iemand als Bas lijkt me dat alleen maar waar voor je geld. Een Beun De Haas die je kroonsteentjes verwijdert en dempmateriaal verplaatst voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 Deze discussie begint een beetje op zo'n goede ouwe hifi.nl-discussie te lijken. En dat bedoel ik dus pertinent ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 En vroeger kocht hij alles bij Bruinsma in Hoogeveen , maar de laatste paar jaar kijkt hij alleen maar naar het prijskaartje voor nog geen 100,-euro minder is hij naar een andere zaak gegaan, nou ja moet ie zelf weten Dan moest ie daarvoor ook nog wel een eindje rijden, of niet? Want een andere (enigszins serieuze) hifi-zaak zit er niet in Hoogeveen toch? Of er moet er eentje bij gekomen zijn, waar ik nog niks van weet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 maart 2005 Report Share Posted 8 maart 2005 En vroeger kocht hij alles bij Bruinsma in Hoogeveen , maar de laatste paar jaar kijkt hij alleen maar naar het prijskaartje voor nog geen 100,-euro minder is hij naar een andere zaak gegaan, nou ja moet ie zelf weten Dan moest ie daarvoor ook nog wel een eindje rijden, of niet? Want een andere (enigszins serieuze) hifi-zaak zit er niet in Hoogeveen toch? Of er moet er eentje bij gekomen zijn, waar ik nog niks van weet... Nee inderdaad hij heeft het in een andere plek in drenthe gezocht, ik zal geen plek noemen want op zich is het een bedrijf met een zeer goede naam wat aflevering en service betreft. Ze zijn wel erg goed met de babbel tja en daar is die maat van mij vierkant voor gevallen marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 kom nou 6 uur voor die paar aanpassingen volgens mij maak jij nooit iets zelf, anders zou je niet zo ruim inschatten Nee, ik maak nooit iets AF (maar dat is mijn probleem). Ik neem aan dat tegenwoordig de meeste apparaten modulair zijn opgebouwd en dat reparatie niet veel meer behelst dan het wisselen van wat modules of onderdelen (na diagnose, als men dat al serieus doet). Zo'n versterker modificatie is iig niet een standaard plug and play handeling, dus zal het wat meer tijd kosten. Even een workbreakdown (met schattingen natuurlijk). - onderzoek/diagnose 1 uur - uitbouwen versterkerprint 0.5 uur - desolderen 4 elco's 0.5 uur - opmaat maken hoekprofiel 1 uur (meten, zagen, schuine kanten, gaten op goede plaats, vijlen). - solderen elco's + alle bedrading 1 uur - assemblage 0.5 uur - testen 0.5 uur totaal 5 uur. Maar een wasmachine in 3 uur is best knap hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 maart 2005 Report Share Posted 9 maart 2005 Deze discussie begint een beetje op zo'n goede ouwe hifi.nl-discussie te lijken. En dat bedoel ik dus pertinent ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts