Jump to content

High End

Leeuwarden
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak
Zijn vrouw koopt bij de Aldi en wil geen sores! Hebben jullie de kabels van de Aldi wel eens geprobeerd. niveau Siltech.

Carl

In jou oren welja. ;)

Zelf heb ik de Aldi speakers gekocht, die straks dienst gaan doen in de pc kamer :) Ik heb er nieuwe (lees: beter) dempingsmateriaal ingedaan en afdichtingsringen voor de units gemonteerd. En ik moet zeggen...dat er nu wel mee te leven valt, als je bijv veel naar radio luistert. Op andere vlakken, zoals stemweergave slaat ie finaal de plank mis. Maarja wat wil je voor dat geld!!!

Zelf ben ik ook niet gecharmeerd van de werk ' wijze' van de heer van Es. Helemaal wanneer hij informatie tracht te verstrekken wat mijns inzien ook niet juist is. Het artikel over " Luidspreker & versterker vermogen van 06-01-2005 " staat namelijk iets in over het 'clippen' van versterkers.

Volgens mij is het namelijk zo dat wanneer een versterker clippen gaat, de spanning ineen zakt en de versterker gelijkspanning gaat geven, waar dus vooral de tweeter niet tegen kan. Dus niet het verhaal dat een versterker ineens veel hoge tonen gaat geven etc. Wie o wie kan die bevestigen?:) ( Ben wel liefhebber, maar geen techneut:)

Klopt niet helemaal. De versterker gaat niet zo zeer gelijkspanning leveren maar de spanning wordt afgekapt. Gevolg is dat wanneer je naar een sinus zou kijken deze niet meer een mooie sinus is, maar een sinus met een platte boven- en onderkant. Lijkt dus op een blokgolf. En een blokgolf is in feite niets meer of minder dan een heleboel sinusen bij elkaar opgeteld (de grondharmonische en z'n oneven bovenharmonischen). Daar zitten dus idd een heleboel hoge tonen bij die door het scheidingsfilter allemaal netjes naar de tweeter gestuurd worden. Die gaat dus heel veel geluid weer geven en zelfs zo veel dat ie er stuk van kan gaan...

Guest muziekfreak
Hai Muziekfreak,

Die oren zijn zo slecht nog niet maar wel verwend. Passen wel bij mij denk ik.

Carl

Das het voornaamste heh dat ze passen....kun je erook mee zeilen? zoals ik dat weleens doe :)

:lol: Hoi ik heb al diverse malen van dit soort Aldi speakers horen spelen ZE ZIJN ECHT PERFECT :huh: als je ze als staander voor een bloempot wilt gebruiken :P HAHAHAHAHA .

Ik heb ook niet zo`n vertouwen meer in van Es, wel verteld hij in geuren en kleuren leuke sprookjes :lol:

Marcel

Klopt niet helemaal. De versterker gaat niet zo zeer gelijkspanning leveren maar de spanning wordt afgekapt. Gevolg is dat wanneer je naar een sinus zou kijken deze niet meer een mooie sinus is, maar een sinus met een platte boven- en onderkant. Lijkt dus op een blokgolf. En een blokgolf is in feite niets meer of minder dan een heleboel sinusen bij elkaar opgeteld (de grondharmonische en z'n oneven bovenharmonischen). Daar zitten dus idd een heleboel hoge tonen bij die door het scheidingsfilter allemaal netjes naar de tweeter gestuurd worden. Die gaat dus heel veel geluid weer geven en zelfs zo veel dat ie er stuk van kan gaan...

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Weet je wat het is, er bestaan veel verschillende manieren van uitleg over wat het clippen precies inhoud. Ik dacht dus dat het de gelijkstroom was die te tweeter doet overlijden:) Maar als de spanning ineen zakt, gaat de versterker toch juist minder vermogen leveren? Dus hoe zit het dan met het aantal watts wat dan door wordt gegeven? Spanning x stroomsterkte= aantal watts zover ik weet:)

De spanning zakt niet bij clippen.

Clipping

Doordat een versterker in bepaalde gevallen niet voldoende stroom kan leveren zakt de spanning inelkaar. Hierdoor ontstaat gelijkspanning, hetgeen het geluid uit de luidsprekers negatief beinvloedt

Zie rubriek techniek en dan bij clipping op deze site.

Clipping

Doordat een versterker in bepaalde gevallen niet voldoende stroom kan leveren zakt de spanning inelkaar. Hierdoor ontstaat gelijkspanning, hetgeen het geluid uit de luidsprekers negatief beinvloedt

Dat van die gelijkspanning is gewoon onzin. Waarom zou een versterker gelijkspanning gaan leveren als ie de gevraagde stroom niet aankan? Op het moment dat een versterker de gevraagde stroom niet kan leveren, gaat het uitgangssignaal vervormen. Dat uit zich in geval van een sinus in een afgevlakte sinus. Een soort blokgolf dus. Met Fourier-analyse is te bewijzen dat een blokgolf uit allemaal sinussen bestaat (de grondharmonische + heel veel oneven harmonischen). Ik ga dat hier niet bewijzen. Is te lastig voor een forum en bovendien te lang geleden voor mij ;) Maar neem het maar aan. Google anders eens op 'Fourier' of 'Fourier analyse' als je het niet gelooft. Deze hogere harmonischen worden door het wisselfilter allemaal netjes naar de tweeter gestuurd (een wisselfilter is er immers voor om hoge frequenties naar de tweeter te sturen). Als de golf maar genoeg op een blokgolf lijkt, wordt de tweeter overbelast en gaat ie stuk.

Clipping

Dat van die gelijkspanning is gewoon onzin. Waarom zou een versterker gelijkspanning gaan leveren als ie de gevraagde stroom niet aankan? Op het moment dat een versterker de gevraagde stroom niet kan leveren, gaat het uitgangssignaal vervormen. Dat uit zich in geval van een sinus in een afgevlakte sinus. Een soort blokgolf dus. Met Fourier-analyse is te bewijzen dat een blokgolf uit allemaal sinussen bestaat (de grondharmonische + heel veel oneven harmonischen). Ik ga dat hier niet bewijzen. Is te lastig voor een forum en bovendien te lang geleden voor mij ;) Maar neem het maar aan. Google anders eens op 'Fourier' of 'Fourier analyse' als je het niet gelooft. Deze hogere harmonischen worden door het wisselfilter allemaal netjes naar de tweeter gestuurd (een wisselfilter is er immers voor om hoge frequenties naar de tweeter te sturen). Als de golf maar genoeg op een blokgolf lijkt, wordt de tweeter overbelast en gaat ie stuk.

Helder;-) Ik geloof je, dat is het probleem ook niet. Ik wil graag weten wat er nu met de spanning gebeurt. Want volgens sommigen zakt ie ineen, en anderen zeggen weer van niet.

Ik heb zelf op een scoop gezien dat de sinus afvlakt bij te ver uitsturen over een voor die versterker te lage impedantie. Maar het kan natuurlijk zijn dat sommige mensen dit verschijnsel 'inzakken' noemen. Je verwacht immers dat de sinus gewoon een mooie sinus-vorm heeft, maar de bovenkant is 'plat geslagen'. De top van de vervormde sinus is dus lager dan de top van de sinus die je eigenlijk zou verwachten. Misschien dat sommigen dit daarom inzakken noemen...

Ik heb zelf op een scoop gezien dat de sinus afvlakt bij te ver uitsturen over een voor die versterker te lage impedantie. Maar het kan natuurlijk zijn dat sommige mensen dit verschijnsel 'inzakken' noemen. Je verwacht immers dat de sinus gewoon een mooie sinus-vorm heeft, maar de bovenkant is 'plat geslagen'. De top van de vervormde sinus is dus lager dan de top van de sinus die je eigenlijk zou verwachten. Misschien dat sommigen dit daarom inzakken noemen...

http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuur...l/sound_nl.html

Interessante site over die Fourier analyse.

... Ik wil graag weten wat er nu met de spanning gebeurt. Want volgens sommigen zakt ie ineen, en anderen zeggen weer van niet.

Het kan alletwee Tijn. Dat hangt af van de impedantie af van wat er aan de versterker hangt en hoe de versterker beveiligd is.

Is de impedantie hoog genoeg en je stuurt hem te ver uit dan zal ie tegen de voedingsspanning vast lopen -> clipt tegen de voedingsspanning.

Is de impedantie laag en je stuurt hem te ver uit dan zal de stroombegrenzing hem doen vast lopen. De spanning aan de uitgang hoeft dan niet noodzakelijkerwijs de voedingsspanning te zijn maar kan dan best lager zijn. -> clipt tegen de stroombegrenzing.

In veel hig-end versterkers zit geen stroombegrenzing en dan treedt die stroombegrenzing natuurlijk niet op. Wel kan dan de voedingsspanning door overbelasting instorten waardoor de versterker ook in de spanning eerder zal clippen.

Overigens kan dat clippen bij negatief gaande en positief gaande kanten van het signaal a-symmetrisch zijn en dan krijg je wel degelijk een gelijkspanning op je speakers (gemiddeld). Maar vwb je tweeters hoef je daar niet bang voor te zijn want die gelijkspanning wordt tegengehouden dor de condensator(en) in het scheidingsfilter.

Tweeters gaan roken door de overmaat aan hoge frequenties die door dat clippen veroorzaakt worden. De meeste speakerfabrikanten sluiten dan ook schade door clippen uit in de garantiebepalingen.

;)

Toch wel vreemd dat die uitleg over clipping er nog steeds staat.

Ik heb een jaar geleden al geaggeerd tegen de uitleg in de rubriek techniek.

Dat de spanning kan inzakken komt vooral bij Buizen versterkers voor maar het dc geleuter slaat nergens op zeker als je bedenkt dat het verhaal bedoeld is voor buizen.

een DC gekoppelde buizen versterker mag meteen in het rariteiten kabinet en dus zal er nooit DC uit een buizen versterker komen.

Zou ook wat zijn, 180V op je speaker. :blink:

Dat het signaal asymetrisch is resulteerd wel in een DC meetbare stroom. Maar het blijft gewoon wisselde stroom!

Dat er DC uit een versterker kan komen is een heel ander verhaal maar dan is ie al stuk of ontregeld. Dat heeft weer niet met clipping te maken.

Hoewel het zou kunnen dat de versterker kapot gaat door het clippen en zo zijn DC ontkoppeling stuk gaat waardoor er alsnog een DC op de klemmen komt te staan.

Maar goed dat even terzijde

http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuur...l/sound_nl.html

Interessante site over die Fourier analyse.

Fourier is niet interessant ;):D Hooguit een noodzakelijk kwaad ;)

Je bedoelt waarschijnlijk

"Fourier vind ik niet interessant ;):D Hooguit een noodzakelijk kwaad ;)"

Het klopt wel dat Fourier menig student slapeloze nachten bezorgt, vooral in tentamentijd :lol: Maar dat ligt niet aan Fourier hoor.

;)

Je bedoelt waarschijnlijk

"Fourier vind ik niet interessant ;):D Hooguit een noodzakelijk kwaad ;)"

Het klopt wel dat Fourier menig student slapeloze nachten bezorgt, vooral in tentamentijd :lol: Maar dat ligt niet aan Fourier hoor.

;)

Ik heb het maar 1x overgedaan en dus in 2x gehaald. Dus wat dat betreft geen slapeloze nachten van gehad. Maar leuk is anders (vind ik ;) ). Heb normaal gesproken niet zo'n probleem met wiskunde (niet op het HBO tenminste) en heb vrijwel alles in 1x gehaald, maar Fourier-analyse en La Place-transformaties niet. Heb ik 2x over gedaan. Ach, programmeervakken vind ik erger en die heb ik ook (zojuist) allemaal gehaald...