Robbert Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Leiden speciale audiofiele zekeringen inderdaad tot een beter geluid? Zo ja; waar zijn ze te koop en wat kosten ze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 ik heb Ron Kemp (zie kemp electronics, via merkenlijst op hifi.nl) de automat laten vervangen door een 'goeie' smeltzekering, en dat was dus zeker te horen. in positieve zin. groet rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 29 november 2004 Author Report Share Posted 29 november 2004 Wat kosten ze en waar te koop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Ik heb ze ooit hier besteld: http://www.kalle-miltzow.de/ Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Het lijkt mij toch dat een zekering maar 1 doel heeft: de gebruiker van elektriciteit beschermen tegen overstromen en kortsluitstromen! Hij moet een bepaalde karakteristiek hebben die ervoor zorgt dat ie doorfikt bij een bepaalde stroom voor een bepaalde tijd. Als ie daar niet aan voldoet, mag ie helemaal niet verkocht worden. Verder heeft een zekering geen enkele functie! Het is gewoon een stukje in een kilometers lang netwerk van kabels en railsystemen en is gemaakt van zilver of koper. Audiofiele zekering lijken me dan ook grote onzin (maar dat mag ik hear eigenlijk niet zeggen...). Alsof een geleidend stukje metaal van hooguit een paar centimeter in een kilometers lang netwerk ook maar enige invloed heeft op de stroom (ja, wel op de maximale stroom)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Heb je wel eens een "gewone"zekering gedemonteerd?? Het draadje wat er in zit is net zo dik als een haar!!! DEPETER. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Heb je wel eens een "gewone"zekering gedemonteerd?? Het draadje wat er in zit is net zo dik als een haar!!! DEPETER. Dat zal niet voor niks zijn, denk je wel?! Dat ding moet doorbranden boven een bepaalde stroom (zitten meestal 16A zekeringen in huis). Maak je 'm dikker, dan brandt ie minder snel door, dus heb je gewoon een zwaardere zekering. Lijkt me niet de bedoeling, daar je net daar niet op berekend is. Een zekering is een opzettelijke verzwakking in het net en zit erin voor je eigen veiligheid. Niet voor audiodoeleinden of zo... Het enige wat ik me kan voorstellen bij verschillende zekeringen is dat de I Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Je kan volgens mijn mening beter je geld ergens anders insteken lijkt mij dan in zekeringen. Ook ben ik het met Henrie eens. Als je een verkeerde zekering erin stopt dan heb je kans dat je op een gegeven moment zonder versterker of CD speler zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Een gewone zekering is ook al audiofiel verantwoord, de smeltdrad is van een zilverlegering. Vergulde afdekkapjes doen eigenlijk alleen maar kwaad omdat je met nog meer materiaalovergangen zit dan strikt noodzakelijk. Die opmerking over de dikte van de smeltdraad moet maar niet serieus worden genomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Sommige zekeringen zitten direct in het signaalpad als beveiliging. Als die worden vervangen door bijvoorbeeld vergulde exemplaren kan ik me best voorstellen dat het een verbetering geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Je kan volgens mijn mening beter je geld ergens anders insteken lijkt mij dan in zekeringen. Ook ben ik het met Henrie eens. Als je een verkeerde zekering erin stopt dan heb je kans dat je op een gegeven moment zonder versterker of CD speler zit. Dat is het ergste nog niet. Sterker nog, je cd-speler o.i.d. vraagt gewoon een bepaalde stroom en zolang die geleverd wordt, is er niks aan de hand. Overstromen beschadigen apparatuur niet, tenzij die overstromen door de apparatuur zelf zijn veroorzaakt. Maar dan was je apparaat al stuk voor dat de overstroom wordt gevraagd... Apparatuur kan wel beschadigen door een te hoge spanning. Wat veel gevaarlijker is, is dat er een groot gevaar voor brand is, als je een te zware zekering zou gebruiken. Je kunt dan het net veel zwaarder belasten dan de normale 16A. Als je dat doet (bijvoorbeeld 25A), dan worden de draden warmer en zeker draden die bijvoorbeeld onder het stof liggen en dus goed geisoleerd zijn (qua warmte), kunnen dan zo heet worden dat de boel in de fik vliegt. Overigens is het zo dat een zekering van 25A niet in een 16A aansluiting past. De aansluiting heeft namelijk een bepaalde diameter waar alle zekeringen tot 16A in passen. Grotere zekeringen hebben een grotere diameter en passen dus niet. Tenzij 25A zekeringen in een 16A behuizing worden gestopt, maar dat is uiteraard illegaal en die mogen dus ook niet verkocht worden. Ik ga er maar ff vanuit dat dat dus ook niet gebeurt (als er uberhaupt al fabrikanten zijn die zo gek zijn om dat soort zekeringen te maken; lijkt mij niet...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts